Organisatie | Omgevingsdienst Haaglanden |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut van de Omgevingsdienst Haaglanden |
Citeertitel | Treasurystatuut Omgvingsdienst Haaglanden |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | Treasurystatuut |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-04-2013 | nieuwe verordening | 20-12-2012 | Onbekend |
Het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Haaglanden
Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Haaglanden van29 november 2012;
Artikel 12 van de Financiële verordening Omgevingsdienst Haaglanden
De Wet financiering decentrale overheden;
Uitvoeringsregeling Financiering decentrale overheden;
Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden;
Besluit verlening mandaat, volmacht en machtiging aan de directeur Omgevingsdienst Haaglanden d.d. 26 oktober 2012;
In dit statuut wordt verstaan onder:
Treasuryfunctie De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, financiële stromen, financiële posities en hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, bedrijfsfinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer.
Artikel 2. Doelstellingen van de treasuryfunctie
De treasuryfunctie van de organisatie dient tot:
Artikel 3. Uitgangspunten risicobeheer
De organisatie kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut.
De organisatie beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EU-toezicht te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer en te voldoen aan de beschrijving zoals vermeld in artikel 1 van de laatst vastgestelde “Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden”.
Artikel 9. Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
Artikel 10. Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle.
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
Artikel 11. Verantwoordelijkheden.
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de Omgevingsdienst Haaglanden staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.
Artikel 13. Informatievoorziening.
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
In dit statuut worden kaders uiteengezet voor uitvoering van de treasuryfunctie. Naast dezeregels dient bij uitvoering van de treasuryfunctie rekening gehouden te worden met de afgesloten raamovereenkomst met de huisbankier. Deze mag niet in strijd zijn met de bepaling uit dit treasurystatuut.