Organisatie | Omgevingsdienst Haaglanden |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Controleverordening Omgevingsdienst Haaglanden |
Citeertitel | Controleverordening Omgevingsdienst Haaglanden |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | jaarrekening accountantscontrole |
De datum van inwerkingtreding is de dag na de dag van bekendmaking in het Provincieblad, derhalve 19 april 2013. Artikel 8 tweede lid bepaalt dat deze verordening in werking treedt op 1 januari 2013. Dit is opgevat als dat de verordening terugwerkende kracht heeft tot genoemde datum.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-04-2013 | 01-01-2013 | nieuwe verordening | 20-12-2012 | Onbekend |
Het algemeen bestuur van de OmgevingsdienstHaaglanden
Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van de
Omgevingsdienst Haaglanden van29 november 2012;
artikel 217 van de Provinciewet en
artikel 213 van deGemeentewet;
het Besluit accountantscontrole decentrale overheden;
de volgende verordening vast te stellen:
Verordeningvoordecontroleophetfinancieel beheerenopdeinrichtingvandefinanciële organisatievandeomgevingsdienstHaaglanden
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 5. Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren en informatiedragers van de Omgevingsdienst.
De accountant is bevoegd om van alle functionarissen van de Omgevingsdienst mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de Omgevingsdienst zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juisten volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten,balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het dagelijks bestuur kan de door het algemeen bestuur benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur vooraf overdeze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het dagelijks bestuur is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dandedoor het algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang van de Omgevingsdienst is.
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de verantwoording aan derden, daaronder, maar niet uitsluitend de Belastingdienst, de Stichting Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds, de Sociale verzekeringsbank, het Centraal Bureau voor de Statistiek, en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het dagelijks bestuur bevoegd hiervoor deopdracht verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang van de Omgevingsdienst is.