Organisatie | Omgevingsdienst Haaglanden |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | FINANCIËLE VERORDENING OMGEVINGSDIENST HAAGLANDEN |
Citeertitel | Financiële verordening Omgevingsdienst Haaglanden |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | financiën weerstandsvermogen afschrijving |
Geen
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden, artikel 27
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-12-2018 | 3e wijziging; toevoeging van artikel 8, tweede lid onder e | 29-11-2018 | ODH-2018-00122089 | ||
21-11-2014 | 14-12-2018 | 2e wijziging; wijziging van artikel 8, tweede lid onder c | 13-11-2014 | ODH-2014-00577317 | |
24-04-2013 | 21-11-2014 | wijziging artikel 14 | 28-03-2013 | onbekend |
Het algemeen bestuur van de OmgevingsdienstHaaglanden
Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van deOmgevingsdienst Haaglanden van29 november 2012;
Gelet op artikel 216 van de Provinciewet en artikel 212 van de
het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeente;
artikel 57 van de Wet op de Gemeenschappelijke Regelingen;
artikel 27 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Haaglanden;
besluit verlening mandaat, volmacht en machtiging aan de directeur Omgevingsdienst Haaglanden d.d.26 oktober 2012;
de volgende verordening vast te stellen:
Verordening voor de organisatie van de financiële administratie en het financieel beheer van de omgevingsdienst Haaglanden
HOOFDSTUK 1 BEGROTING EN VERANTWOORDING
In deze verordening wordt verstaan onder:
Administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de omgevingsdienst Haaglanden en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Artikel 2. Kaders begroting (begrotingsuitgangspunten)
Het dagelijks bestuur biedt uiterlijk op 1 februari van het begrotingsjaar aan het algemeen bestuur een nota aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie daaropvolgende begrotingsjaren. De kaders betreffen een meerjarenraming op hoofdlijnen van de belangrijkste baten en lasten, voorzien van een toelichtende beschouwing. Bij de baten en lasten wordt onderscheid gemaakt tussen incidentele en structurele baten en lasten.
Artikel 6. Tussentijdse rapportage en informatie
Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van de Omgevingsdienst over de eerste vier maanden (Voorjaarsnota) en de eerste acht maanden (Najaarsnota) van het lopende boekjaar. De deelnemers worden eveneens over dezelfde perioden gerapporteerd over de gerealiseerde diensten voorzien van een financiële rapportage.
HOOFDSTUK 2. FINANCIËLE POSITIE
Artikel 9. Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor openstaande vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen ouder dan zes maanden.
Artikel 10. Reserves en voorzieningen
Het dagelijks bestuur biedt ten minste één keer in de vijf jaar aan het algemeen bestuur een (bijgestelde) nota reserves en voorzieningen aan. De nota behandelt:
Artikel 13. Registratie bezittingen, activa, passiva en vermogen
De directeur draagt er zorg voor dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de omgevingsdienst systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de 4 jaar.
HOOFDSTUK 3. PARAGRAFEN VAN DE BEGROTING EN JAARREKENING
Artikel 14. Weerstandsvermogen en Risicobeheer
In de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken wordt weergegeven:
Bij de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf financiering in ieder geval verslag gedaan van:
In de bedrijfsvoeringparagraaf in de begroting wordt inzicht gegeven in de stand van zaken en de beleidsvoornemens over de actuele onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag wordt gerapporteerd over de bij de begrotingbenoemde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen.
HOOFDSTUK 4. FINANCIËLE ORGANISATIE EN ADMINISTRATIE
Artikel 19. Financiële organisatie
In de budgethouderingsregeling is opgenomen
a) een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controlewordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleidsorganen en beheersorganen is gewaarborgd;
b) de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten.
Artikel 20. Aanbesteding en inkoop
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor en legt in een besluit vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van zowel werken als voor levering van goederen en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de terzake geldende wet- en regelgeving.