Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Loon op Zand

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Loon op Zand houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Loon op Zand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLoon op Zand
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Loon op Zand houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Loon op Zand
CiteertitelBesluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Loon op Zand
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Loon op Zand 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Loon op Zand 2016

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-09-2018nieuwe regeling

13-12-2016

Gemeenteblad 2018, 193949

.

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Loon op Zand

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Loon op Zand;

gelet op de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Loon op Zand 2016;  

 

besluit vast te stellen het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Loon op Zand

Artikel 1. Begripsbepaling

  • a.

    PGB: persoonsgebonden budget, een budget dat voor een individuele voorziening wordt uitgekeerd, bestemd voor de aanschaf en eventuele reparaties, onderhoud en verzekering van de voorziening danwel voor de inkoop van een dienstverlening.

  • b.

    Verordening: Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Loon op Zand 2016.

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Loon op Zand.

  • d.

    Verhuiskosten: het feitelijk verhuizen van de inboedel.

Artikel 2. Verstrekking van PGB

  • a.

    Een PGB is toereikend om veilige, doeltreffende en kwalitatief goede diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen die tot de maatwerkvoorziening behoren, van derden te betrekken, en wordt indien nodig aangevuld met een vergoeding voor onderhoud en verzekering, en bedraagt niet meer dan de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst compenserende voorziening in natura.

  • b.

    Wordt gebaseerd op de bedragen in de door het Nibud vastgestelde (op dat moment geldende) Prijzengids.

  • c.

    De toekenning van het te verstrekken PGB, de omvang en de looptijd worden bij beschikking vastgesteld.

  • d.

    Bij de beschikking wordt indien nodig geacht door het college een Programma van Eisen verstrekt waarin aangegeven is aan welke vereisten de voorziening moet voldoen.

  • e.

    De cliënt dient een door het college geaccordeerde zorgovereenkomst in bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

  • f.

    Na accordering van de zorgovereenkomst door de gemeente wordt het overgemaakt naar de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

  • g.

    De cliënt dient de facturen van de daadwerkelijk geleverde zorg in bij de SVB.

  • h.

    De SVB controleert de factuur op basis van de zorgovereenkomst.

  • i.

    De SVB betaalt de facturen rechtstreeks aan de zorgaanbieder.

Artikel 3. De hoogte van een PGB

  • 1.

    Algemeen

    • a.

      De hoogte van een PGB kan worden bepaald aan de hand van een door de cliënt opgesteld plan  over hoe hij het PGB gaat besteden.

    • b.

      Een PGB wordt bepaald op ten hoogste de kostprijs van de voorziening die de aanvrager op dat moment zou hebben ontvangen als de voorziening in natura zou zijn verstrekt. Rekening houdend met een eventueel door de gemeente te ontvangen korting en rekening houdend met onderhoud en verzekering.

    • c.

      Als de PGB-verstrekking een tweedehands voorziening betreft, wordt de kostprijs gebaseerd op een naturavoorziening zoals omschreven in artikel 3, lid 1b,  minus de reeds afgeschreven termijn. De looptijd van het PGB is gelijk aan de verkorte termijn waarop de voorziening technisch is afgeschreven, rekening houdend met onderhoud en verzekering.

    • d.

      Indien het PGB niet vastgesteld kan worden aan de hand van het kernassortiment natura voorzieningen dient de belanghebbende 2 offertes te overleggen. Indien nodig kan het college ook zelf een offerte opvragen.

Artikel 4 Criteria totstandkoming hoogte PGB

 

4.1. Hulp bij het huishouden

Een PGB voor hulp bij het huishouden wordt bepaald op basis van het laagste tarief voor dergelijke voorziening in natura uitgeoefend door een daartoe opgeleide beroepskracht werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde instelling.

 

4.2 Begeleiding

 

4.2 a Begeleiding groep of dagbesteding

Een PGB voor begeleiding groep of dagbesteding wordt per dagdeel bepaald op basis van het laagste tarief per dagdeel voor dergelijke begeleiding in natura door een daartoe opgeleide beroepskracht werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde instelling.

 

4.2 b Kortdurend verblijf- en respijtzorg

Een PGB voor kortdurend verblijf- en respijtzorg wordt per dagdeel bepaald op basis van het laagste tarief per dagdeel of per resultaat voor kortdurend verblijf- en respijtzorg in natura door een daartoe opgeleide beroepskracht(en) werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde instelling. 

 

4.3 Vervoer

  • a.

    Vervoer van en naar de dagbesteding wordt bepaald op basis van het tarief voor vervoer per dag van en naar de dagbesteding in natura.

  • b.

    Gebruik eigen auto, taxikosten en rolstoeltaxikosten wordt bepaald op basis van een onderzoek naar vervoersbehoefte en tot een maximum van 2000 kilometers per jaar;

    De kosten voor gebruik van de eigen auto wordt gebaseerd op € 0,19 per kilometer afhankelijk van de vervoersbehoefte tot een maximum van 2000 kilometers per jaar;

    De kosten voor taxivervoer en rolstoeltaxikosten wordt gebaseerd op de voorziening in natura (€ 0,31 per kilometer) afhankelijk van de vervoersbehoefte tot een maximum van 2000 kilometers per jaar;

  • c.

    Een autoaanpassing wordt bepaald op basis van het programma van eisen voor de aanpassing en de laagste kostprijs voor een vergelijkbare aanpassing in natura.

     

4.4 Woonvoorzieningen

  • 1.

    In de verordening maatschappelijke ontwikkeling van gemeente Loon op Zand is het primaat van verhuizing opgenomen. Dit primaat wordt niet toegepast, indien de noodzakelijke aanpassingskosten lager zijn dan € 5.000,-.

  • 2.

    Een PGB voor verhuis- en inrichtingskosten bedraagt maximaal € 2.500,- en wordt verstrekt aan de hoofdbewoner van de woonruimte. 

  • 3.

    Een PGB voor bezoekbaar maken van de woning bedraagt maximaal € 5.000,-.

  • 4.

    Als de kosten van de woningaanpassing hoger zijn dan de primaatgrens, kan de cliënt er voor kiezen niet te verhuizen, maar de woning met inzet van eigen middelen aan te passen. Hij ontvangt dan een PGB dat nooit hoger is dan het bedrag van de toepasselijke primaatgrens.

  • 5.

    Indien een cliënt krachtens de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Loon op Zand 2016 een maatwerkvoorziening heeft ontvangen die leidt tot waardestijging van de woning, dient de cliënt bij verkoop van deze woning binnen een periode van zeven jaar na gereed melding van de voorziening:

    • a.

      De verkoop van de woning onverwijld aan het college te melden; en

    • b.

      De kosten van de verstrekte woonvoorziening volgens het in lid c. vastgestelde afschrijvingsschema aan het college terug te betalen, dit onder aftrek van eventueel betaalde eigen bijdrage/eigen aandeel.

    • c.

      Het in lid b. genoemde afschrijvingsschema luidt als volgt:

      • In het eerste jaar is 100 procent van de kosten van de verstrekte voorziening verschuldigd;

      • In het tweede jaar is 85 procent van de kosten van de verstrekte voorziening verschuldigd;

      • In het derde  jaar is 70 procent van de kosten van de verstrekte voorziening verschuldigd;

      • In het vierde  jaar is 55 procent van de kosten van de verstrekte voorziening verschuldigd;

      • In het vijfde jaar is 40 procent van de kosten van de verstrekte voorziening verschuldigd;

      • In het zesde  jaar is 25 procent van de kosten van de verstrekte voorziening verschuldigd;

      • In het zevende  jaar is 10 procent van de kosten van de verstrekte voorziening verschuldigd.

      In alle gevallen minus het percentage dat voor rekening van de eigenaar van de woonruimte is gekomen

    • d.

      Woonvoorzieningen van niet bouwkundige of technische aard

Indien een woonvoorziening een woningsanering betreft, die noodzakelijk is in verband met CARA en/of allergische aandoeningen, of de vervanging van tapijt dat niet is geschikt voor rolstoelgebruik, kan een vergoeding worden verstrekt

  • 1.

    Bij het bepalen van de hoogte van de vergoeding wordt rekening gehouden met de een reguliere afschrijftermijn van 8 jaar op de bestaande stoffering. Als de bestaande stoffering volgens deze afschrijftermijn aan vervanging toe zou zijn (dus ouder dan 8 jaar), dan wordt er geen vergoeding verstrekt. Het vervangen van de stoffering kan na 8 jaar immers als algemeen gebruikelijk worden beschouwd. Indien de bestaande stoffering niet ouder is dan 8 jaar, kunnen de kosten (gedeeltelijk) worden vergoed:

    • a.

      leeftijd tot 2 jaar: 100 % van de maximale vergoeding

    • b.

      leeftijd tot 4 jaar: 75 % van de maximale vergoeding

    • c.

      leeftijd tot 6 jaar: 50 % van de maximale vergoeding

    • d.

      leeftijd tot 8 jaar: 25 % van de maximale vergoeding

    • e.

      leeftijd > 8 jaar: geen vergoeding

    Het vervangen van de stoffering beperkt zich tot de woon- en slaapkamer.

  • 2.

    Indien men voor een vergoeding in aanmerking komt, wordt de hoogte vastgesteld op basis van de NIBUD prijzengids.

 

4.5 Rolstoelen

Aanschaf en onderhoud van een (sport)rolstoel wordt bepaald op basis van het laagste tarief voor een (sport)rolstoel in natura.

 

Artikel 5. Bijdrage voor maatwerkvoorzieningen of PGB’s

  • 1.

    De bedragen per vier weken en de inkomensbedragen worden op grond van artikel 3.8 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 jaarlijks bij ministeriële regeling gewijzigd.

  • 2.

    Voor rolstoelen wordt geen bijdrage in de kosten gevraagd.

Artikel 6. Bijdrage voor algemene voorzieningen

  • 1.

    Voor algemene voorzieningen is de cliënt een bijdrage in de kosten verschuldigd aan de

    organisatie die zorg draagt voor de uitvoering van de algemene voorziening. Deze bijdrage valt niet

    onder de eigen bijdrage genoemd in artikel 4, voorbeelden hiervan zijn:

    • a.

      collectief vervoer;

    • b.

      dagbesteding met laag intensieve ondersteuning;

    • c.

      maaltijdvoorziening;

    • d.

      kortdurend verblijf- of respijtzorg met laag intensieve ondersteuning;

    • e.

      was- en strijkservice;

    • f.

      klussendienst.

  • 2.

    De organisatie die zorg draagt voor de algemene voorziening stelt de hoogte van de bijdrage vast en

    int deze.

Artikel 7. Kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning

De kwaliteitseisen die gesteld worden aan aanbieders zijn verder uitgewerkt in de diverse overeenkomsten die zijn gesloten met de verschillende leveranciers en aanbieders van hulpverlening, diensten en zorg.

Artikel 8. Waardering mantelzorgers

De jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers van cliënten in de gemeente is geregeld in het mantelzorgbeleid van de gemeente Loon op Zand.

Artikel 9. Betrekken van ingezetenen bij het beleid

In de verordening Wmo adviesraad gemeente Loon op Zand zijn nadere regels gesteld met betrekking tot de medezeggenschap van ingezetenen.

Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 december 2016. Hiermee komt het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Loon op Zand 2015 te vervallen.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Loon op Zand.