Organisatie | Vught |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Vught |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Vught |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | verordening |
Geen
Gemeentewet, art. 212
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-05-2010 | 18-01-2016 | Nieuwe regeling | 22-04-2010 Het Klaverblad, 28-04-2010 | Onbekend | |
28-10-2004 | Nieuwe regeling | 19-10-2004 Het Klaverblad, 27-10-2004 | Onbekend |
Titel 1. Begroting en verantwoording
Het college biedt uiterlijk medio juni van het begrotingsjaar een nota (de kadernota) aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. In deze nota worden de bevindingen betrokken uit de rapportage van de begrotingsuitvoering bedoeld in artikel 7 en de jaarstukken bedoeld in artikel 8.
Artikel 4. Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen
De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting alle investeringen uit de eerste jaarschijf, voor zover het vervangingsinvesteringen betreft danwel nieuwe investeringen minder dan € 100.000.
Voor nieuwe investeringen van € 100.000 en meer wenst de raad op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet te ontvangen.
Indien het college voorziet dat een geautoriseerd programmabudget dreigt te worden overschreden, wordt dit door het college in de eerst volgende raadsvergadering aan de raad gemeld. Het college voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het programmabudget of een voorstel voor bijstelling van het beleid.
Het college is bevoegd binnen het geldende beleid uitgaven te doen voor open-einde-regelingen zonder hiervoor vooraf toestemming van de raad te vragen, ook als hiermee de programmabegroting wordt overschreden. In dat geval meldt het college dit in de eerst volgende raadsvergadering aan de raad en voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het programmabudget.
Ingeval van calamiteiten -waarbij de veiligheid en/of volksgezondheid in het geding is- is het college bevoegd uitgaven te doen zonder hiervoor vooraf toestemming van de raad te vragen. In dat geval meldt het college dit in de eerst volgende raadsvergadering aan de raad en voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het programmabudget.
Artikel 10. Waardering & afschrijving vaste activa
Voor de waardering en afschrijving vaste activa wordt uitgegaan van de bij raadsbesluit vastgestelde nota activa- en afschrijvingsbeleid. Het college draagt zorg voor een actuele afschrijvingstabel. Deze tabel is als bijlage bij de financiële verordening gevoegd.
Artikel 12. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Vught wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
Artikel 13. Financieringsfunctie
Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties anders dan genoemd in het tweede lid worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.
Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde onder het eerste tot en met derde lid en legt deze regels alsmede de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening vast in een treasurystatuut. Het college zendt het treasurystatuut ter kennisgeving aan de raad.
Artikel 14. Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het college draagt zorgt voor een actuele en volledige registratie van registergoederen en tenminste overige bezittingen met een aanschafwaarde groter dan € 5.000. In de registratie worden ook opgenomen niet-geactiveerde kunstvoorwerpen met cultuurhistorische waarde en de niet- of netto-geactiveerde investeringen in de openbare ruimte.
Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de 8 jaar.
Voor het vaststellen van de hoogte van gemeentelijke tarieven, heffingen en prijzen door de raad verstrekt het college aan de raad per verordening de actueel geraamde hoeveelheden per door de gemeente verstrekte dienst, waarover de tarieven, heffingen en prijzen in rekening worden gebracht en per verordening het totaal van de geraamde kosten van de erin genoemde door de gemeente verstrekte diensten.
Artikel 16. Weerstandsvermogen en risicomanagement
Het college geeft aan in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de risico’s van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen. In de paragraaf wordt ingegaan op het beleid, het risicomanagement, het opvangen van risico’s door verzekeringen, voorzieningen of anderszins.
Artikel 17. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt tenminste eens in de vier jaar een nota onderhoud openbare ruimte aan. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag. Binnen drie maanden nadat de nota is aangeboden vindt besluitvorming hieromtrent plaats.
Het college biedt ten minste eens in de vier jaar een nota rioleringsplan aan. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud, het beoogde onderhoudsniveau en de uitbreiding van de riolering alsmede de kwaliteit van het milieu en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag. Binnen drie maanden nadat de nota is aangeboden vindt besluitvorming hieromtrent plaats.
Het college biedt tenminste eens in de vier jaar een nota onderhoud gebouwen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota bevat de voorstellen voor het te plegen onderhoud en de bijbehorende kosten aan de gemeentelijke gebouwen en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag. Binnen drie maanden nadat de nota is aangeboden vindt besluitvorming hieromtrent plaats.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
In de bedrijfsvoeringsparagraaf in de begroting wordt ingegaan op het beleid en de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen.
Artikel 20. Verbonden partijen
Het college geeft in de paragraaf verbonden partijen van de begroting en de jaarstukken het beleid aangaande verbonden partijen aan. Bovendien wordt van elk van de verbonden partijen aangegeven:
In de paragraaf grondbeleid van de begroting en de jaarstukken wordt ingegaan op het beleid, de uitvoering van de nota grondbeleid, met name de belangrijkste financiële ontwikkelingen zoals verlies/winstverwachtingen, de verwerving van gronden e.d. en de relaties van het grondbeleid met de programma’s overeenkomstig het Uitvoeringsprogramma.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Vught
in zijn openbare vergadering van 22 april 2010.
de griffier,
drs. H.C. de Visch Eijbergen
de voorzitter,
R.J. van de Mortel