Organisatie | Stede Broec |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Kaderverordening op de raadscommissies 2002 |
Citeertitel | Kaderverordening op de raadscommissies 2002 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gemeentewet, art. 82
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-03-2002 | nieuwe regeling | 14-03-2002 De Middenstander, 20-03-2002 | Onbekend. |
Het ontslag gaat, indien een lid niet langer de kwaliteit bezit die voor benoeming of aanwijzing noodzakelijk was, onmiddellijk in. In alle overige gevallen blijft degene die het verzoek om ontslag heeft ingediend niettemin lid van de commissie totdat zijn opvolger de benoeming of aanwijzing heeft aangenomen.
De secretaris is de commissie behulpzaam bij al haar werkzaamheden. Hij draagt zorg voor het maken van een kort , inhoudelijk verslag van het behandelde in een commissievergadering en vermeldt daarin de genomen besluiten. Het verslag wordt zo mogelijk in de eerstvolgende vergadering ter vaststelling aangeboden.
De voorzitter nodigt de leden schriftelijk voor het houden van een vergadering uit. De uitnodiging, de agenda en de daarbij behorende stukken worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste een week voor de dag van vergadering aan de leden toegezonden. Een vergadering waarom door het vereiste aantal leden op de voorgeschreven wijze is gevraagd, wordt gehouden binnen twee weken na ontvangst van het verzoek.
De voorzitter draagt er, ten aanzien van openbare vergaderingen zorg voor, dat gelijktijdig met de leden van de commissie degenen die direct-belanghebbende zijn bij de op de agenda vermelde onderwerpen, waaronder het bestuurlijk verantwoordelijk lid van het college, worden uitgenodigd voor het bijwonen van de vergadering. Voor iedere vergadering zendt hij de agenda mede toe aan de raadsleden die geen lid zijn van zijn commissie.
Ieder lid tekent voor hij aan de vergadering van de commissie deelneemt de presentielijst. De voorzitter sluit aan het einde der vergadering de presentielijst door ondertekening daarvan.
De vergaderingen van een commissie zijn behoudens het bepaalde in de wet en deze verordening openbaar. In geval een commissie als regel onderwerpen behandelt als bedoeld in het 5e lid van dit artikel, kan het in artikel 1, lid 2 van deze verordening bedoelde besluit aangeven, dat de vergaderingen in beginsel niet openbaar zijn.
Met gesloten deuren wordt in ieder geval vergaderd indien onderwerpen aan de orde zijn waarbij personen of functionarissen in persoon zijn betrokken of zaken die in de persoonlijke levenssfeer liggen, dan wel indien het gemeentebelang door openbare behandeling in het algemeen, of op dat tijdstip, kan worden geschaad.
Artikel 11 Voorlopige geheimhouding
De voorzitter kan ten aanzien van de aan de commissie over te leggen stukken voorlopige geheimhouding opleggen. De voorlopige geheimhouding geldt totdat door de commissie toepassing is gegeven aan het bepaalde in artikel 10.
Wanneer het in het eerste lid bepaalde aantal leden niet is opgekomen kan door de voorzitter over dezelfde onderwerpen een nieuwe vergadering worden belegd. In afwijking van het bepaalde in artikel 7 behoeft tussen het uitnodigen van de leden en het houden van deze vergadering niet meer dan 24 uur te verlopen.
Deze nieuwe vergadering kan worden gehouden ongeacht het aantal leden dat is opgekomen. In de vergadering kan uitsluitend worden gesproken en beslist over de onderwerpen die zijn vermeld op de agenda’s voor de onder leden 1 en 2 bedoelde vergaderingen, tenzij blijkens de in de presentielijst geplaatste handtekeningen vergaderd wordt door de voltallige vergadering.
Stemrecht komt uitsluitend toe aan de leden van de commissie; de voorzitter is hiervan uitgezonderd.
Artikel 15 Ondertekenen van stukken
De uitgaande stukken orden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
Artikel 16 Onderwerpen taakgebied meer commissies
In gevallen waarin een onderwerp behoort tot het taakgebied van meer commissies kan de raad behandeling in een verenigde vergadering van commissies voorschrijven
Aan de discussie in een commissievergadering ten aanzien van het agendapunt dat aan de orde is, kan worden deelgenomen door het publiek, telkenmale voordat de leden van de commissie in eerste of in tweede termijn hebben gesproken.
Een spreker vanuit het publiek dient voor de aanvang van de commissievergadering aan de voorzitter kenbaar te maken, dat hij bij een agendapunt dat aan de orde is, aan de discussie wil deelnemen. Een spreker vanuit het publiek maakt zich, voordat hij het word neemt bekend aan de commissie.
Artikel 18b Spreekrecht burgers
indien een klacht op grond van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit voor de aanvang van de vergadering aan de secretaris. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres, en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.
De voorzitter handhaaft de orde van de vergadering
Hij stelt de regels ten aanzien van het interrumperen van sprekers
Hij kan, indien de orde door het publiek wordt verstoord, hen die dit doen, of al het publiek, uit de vergadering laten verwijderen, en de openbare vergadering zonder publiek laten voortzetten.