Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nederweert

Verordening van de gemeenteraad van de gemenete Nederweert houdende regels omtrent vertrouwenscommissie voor herbenoeming burgemeester

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNederweert
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemenete Nederweert houdende regels omtrent vertrouwenscommissie voor herbenoeming burgemeester
CiteertitelVerordening op de vertrouwenscommissie herbenoemingsprocedure burgemeester van de gemeente Nederweert
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61a Gemeentewet
  2. artikel 61c Gemeentewet
  3. artikel 82 Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-10-2022artikel 3

19-04-2022

gmb-2022-455170

RI-22-00743
20-07-201820-10-2022nieuwe regeling

03-07-2018

Gemeenteblad 2018, 6

2018-38

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemenete Nederweert houdende regels omtrent vertrouwenscommissie voor herbenoeming burgemeester

De raad van de gemeente Nederweert,

 

Overwegende dat per 1 oktober 2018 de tweede ambtstermijn van burgemeester Evers verstrijkt;

 

Overwegende dat burgemeester Evers heeft aangegeven in aanmerking te willen komen voor herbenoeming;

 

Overwegende dat de raad hiertoe een aanbeveling dient op te stellen;

 

Overwegende dat de raad hiervoor een vertoruwenscommissie dient in te stellen die de aanbeveling voorbereidt;

 

Gezien het voorstel nr. 2018-38 van het presidium van 5 juni 2018;

 

Gelet op het bepaalde in artikel 61a, 61c en 82 van de Gemeentewet;

 

Gelet op de circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 29 september 2017, kenmerk 2017-0000479534, inzake de benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester;

 

B e s l u i t

 

  • 1.

    Vast te stellen de verordening op de vertrouwenscommissie herbenoemingsprocedure burgemeester van de gemeente Nederweert;

  • 2.

    In te stellen een vertrouwenscommissie ten behoeve van de herbenoeming van de burgemeester als bedoeld in artikel 61a, lid 4 van de Gemeentewet;

  • 3.

    In de vertrouwenscommissie de volgende personen te benoemen: de heren Van der Putten (CDA), Vossen (JAN), Van Nierop (Nederweert Anders) en Van Montfort (D66) alsmede het nieuw te benoemen raadslid namens de VVD;

  • 4.

    Op 30 augustus 2018 een besloten raadsvergadering te beleggen waarin de aanbeveling door de raad wordt vastgesteld

Afdeling I Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze veordening wordt verstaan onder:

 

  • a.

    de Minister: de Minister van Binnelandse Zaken en Koninkrijkrelaties

  • b.

    De commissaris: de commissaris van de Koning van Limburg

  • c.

    De burgemeester: de burgemeester van Nederweert

  • d.

    De commissie: de vertrouwenscommissie

Artikel 2 Taak en werkwijze van de commissie

  • 1.

    De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester;

  • 2.

    De profielschets vormt in beginsel daarvoor het toetsingskader

  • 3.

    De nadien geëxpliciteerde, gewijzigde eisen kunnen mede het toetsingskader vormen

  • 4.

    De commissie brengt van haar oodeel over het functioneren van de burgemeester schriftelijk verslag uit aan de commissaris en de gemeenteraad van Nederweert

  • 5.

    Het verslag aan de gemeenteraad van Nederweert wordt voorzien van een conceptaanbeveling.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit 1 stemgerechtigd lid per fractie, door de raad uit haar midden benoemd.

  • 2.

    De plaatsvervangend raadsvoorzitter is de voorzitter van de commissie (zonder stemrecht).

  • 3.

    De commissie kan een of meer wethouders als adviseur toevoegen aan de commissie.

  • 4.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2.

    De raadsgriffier is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 3.

    De gemeentesecretaris wordt ter ambtelijke ondersteuning aan de commissie toegevoegd.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste 3 leden dit noodzakelijk acht(en). De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk tot de vergadering op:

    a. De leden van de commissie

    b. De adviseur(s)

    c. De burgemeester, voor zover met hem een gesprek plaats vindt.

  • 3.

    De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste 2 dagen voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken doch geschiedt de oproeping ten minste acht uren voorafgaand aan de vergadering.

Artikel 6 Stemming

De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 7 bedoelde verslag opgenomen.

Artikel 7 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftlijk een verslag van haar bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris.

Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris bevat in ieder geval:

 

  • a.

    Een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht.

  • b.

    Een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie

Artikel 8 Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot een ieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” verzonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 9 Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de herbenoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als “geheim”, en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt mededeling gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Afdeling II Bepalingen inzake herbenoeming

Artikel 10 Informatie over en gesprek met burgemeester

Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

Artikel 11 Bijzondere bepaling inzake verslaglegging

  • 1.

    Het in artikel 7 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een concept aanbeveling inzake te herbenoeming.

  • 2.

    Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester afspraken zjin tussen de commissie en de burgemeester, worden deze expliciet in het verslag van bevindingen vermeld.

Artikel 12 Ontbinding

Lopende een procedure tot herbenoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgende op die waarop door de Minister aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

 

Afdeling III Slotbepalingen

Artikel 13 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 14 Ontbinding en wijziging van de samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie blijft in stand zo lang zij niet wordt ontbonden

  • 2.

    De samenstelling van de commissie kan tussentijds niet worden aangepast.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van Nederweert van 3 juli 2018,

De raadsgriffier, De voorzitter

E.G. Schrier H.F.M. Evers