Organisatie | Valkenswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | aanwijzingsbesluit toepassing Wet Bibob bij evenementen |
Citeertitel | aanwijzingsbesluit toepassing Wet Bibob bij evenementen |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 2:25 lid 1, artikel 2.1 lid 2 onder d, artikel 2:25 lid 1 artikel 2.1 lid 5 APV Valkenswaard
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-06-2018 | 28-06-2018 | nieuwe regeling | 31-05-2018 www.gvop.nl | Onbekend |
De burgemeester van Valkenswaard;
dat in de Algemene Plaatselijke Verordening Valkenswaard 2017 (verder APV) regels zijn opgenomen met betrekking tot evenementen;
dat in artikel 2:25 lid 1 van de APV is bepaald dat voor elk evenement in beginsel een vergunning van de burgemeester is vereist;
dat op 23 februari 2016 de Beleidsregel Bibob gemeente Valkenswaard is vastgesteld;
dat ingevolge artikel 2.1 lid 2 onder d van de Beleidsregel Bibob gemeente Valkenswaard een volledige bibob-toets plaatsvindt bij aanvragen van evenementenvergunningen als bedoeld in artikel 2:25 lid 1 van de APV
dat conform artikel 2.1 lid 5 van de Beleidsregel Bibob gemeente Valkenswaard, voornoemde evenementen bij afzonderlijk besluit dienen te worden aangewezen;
Vechtsportgala’sdat onder artikel 2:24 lid onder f van de APV is bepaald dat onder evenementen mede wordt verstaan een vechtsportgala;
dat in de Beleidsregel vechtsportgala’s nader wordt omschreven wat hieronder wordt verstaan en nadere bepalingen hierover zijn opgenomen;
dat de praktijk uitwijst dat er bij sommige grootschalige vechtsportevenementen zoals freefight- en kickboxgala’s een verhoogde kans bestaat op ongewenste situaties rond en tijdens het evenement.
dat het daarbij niet relevant is of een dergelijk evenement wordt georganiseerd in een gebouw dat voor sportwedstrijden is bestemd of niet.
dat het risico dient te worden beperkt dat een te verlenen evenementenvergunning mede zal worden gebruikt om wederrechtelijk verkregen vermogen te investeren dan wel om strafbare feiten te plegen.
dat het van groot algemeen belang is dat vechtsportevenementen goed verlopen; dat onder het goed verlopen van vechtsportevenementen wordt verstaan: geen schending van de openbare orde, maar ook geen mogelijkheid bieden om strafbare feiten te plegen, zoals bijvoorbeeld geld wit te wassen;
OMG’sdat het, gelet op de risico’s voor verstoring van de openbare orde en het faciliteren van criminele activiteiten, van belang is om evenementen waar OMG’s bij betrokken zijn kritisch te beoordelen.
dat door middel van toepassing van de mogelijkheden welke voortvloeien uit de Wet Bibob de gemeente zich kan beschermen tegen het onbedoeld faciliteren van criminele activiteiten.
dat gebleken is dat in een aantal gemeenten signalen zijn dat horecagelegenheden te maken hebben met intimidatie van OMG´s.
dat daarnaast blijkt uit meerdere strafrechtelijke onderzoeken dat leden van OMG´s zich bezighouden met zware criminaliteit. Te denken valt daarbij aan bedreiging met geweld, gewelddelicten, levensdelicten, handel in wapens en drugs, afpersing, witwassen en georganiseerde hennepteelt.
dat deze signalen de aanleiding vormen om evenementen waar OMG´s bij betrokken zijn onder de reikwijdte van de Wet Bibob te laten vallen.
de onderstaande aanvragen voor evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2:25, lid 1, van de APV aan te wijzen als aanvragen ten aanzien waarvan een Bibob-toets plaatsvindt
Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.