Organisatie | Leiden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Leiden houdende regels omtrent subsidie Deelverordening Subsidiëring Wijk- en Buurtverenigingen 2018 |
Citeertitel | Deelverordening Subsidiëring Wijk- en Buurtverenigingen 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening regelende de subsidiëring van wijk- en buurtverenigingen.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-07-2018 | nieuwe regeling | 21-06-2018 | 18.0034 |
Op 21 juni 2018 heeft de gemeenteraad de deelverordening Subsidiëring Wijk- en Buurtverenigingen 2018 vastgesteld.
De verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad (zie www.officielebekendmakingen.nl).
Nadere informatie bij team Maatschappelijke Ondersteuning (MO) tel. 14071
De raad van de gemeente Leiden:
Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders (Raadsvoorstel 18.0034 van 2018), mede gezien het advies van de commissie,
Deelverordening Subsidiëring Wijk- en Buurtverenigingen 2018
Voor de toepassing van deze verordening komen wijk- of buurtverenigingen in aanmerking die als zodanig door het College van burgemeester en wethouders zijn erkend. Om voor erkenning in aanmerking te komen dient de vereniging:
De volgende kosten komen in hun geheel voor subsidie in aanmerking, met in achtneming de in artikel 7 vermelde maxima:
Onder de kosten in artikel 5 worden verstaan de kosten van wijk- of buurtactiviteiten, verminderd met de door verkregen inkomsten. Indien de kosten in aanmerking komen voor subsidie uit hoofde van een andere regeling, komen deze kosten niet voor subsidie in het kader van onderhavige regeling in aanmerking.
Het College van burgemeester en wethouders is bevoegd ter uitvoering van deze regeling nadere voorschriften en aanwijzingen te geven.
In alle gevallen, waarin deze regeling niet voorziet, beslist het College van burgemeester en wethouders na overleg met de betrokken organisatie.
Wijk- en buurtorganisaties die op basis van de voormalige Subsidieregeling Wijk- en Buurtverenigingen zijn erkend en op de datum van inwerkingtreding van deze verordening nog steeds erkend zijn, blijven deze erkenning behouden. Zij worden geacht al te voldoen aan de eisen van artikel 1in deze deelverordening.
Deze regeling kan worden aangehaald als “Deelverordening Subsidiëring Wijk- en Buurtverenigingen 2018”
Nota-toelichting op de wijzigingen in de
Deelverordening Subsidiëring Wijk- en Buurtverenigingen 2018
De artikelen 1 en 7 tot en met 9 (oude verordening) zijn uit de verordening gehaald. Artikel 1 (oud) is gecombineerd met artikel 2 (oud) en artikelen 7 tot en met 9 (oud) zijn opgenomen in de toelichting. De reden is de overzichtelijkheid van de verordening, geen inhoudelijke wijziging.
Artikel 13 (oud) is naar aanleiding van een inspraakreactie eruit gehaald.
De andere artikelen zijn vernummerd.
Wijk- en buurtverenigingen kunnen niet het woord voeren namens de wijk- of buurt omdat zij geen vertegenwoordigend orgaan binnen een wijk- of buurt zijn. Hiervoor zijn er te weinig leden en is er te weinig diversiteit. Er zijn een aantal redactionele aanpassingen in de tekst. Hierin is een nieuw onderdeel opgenomen over de rollen van een wijk-of buurtvereniging in overeenstemming met de notitie die hierover is opgesteld in samenspraak met diverse buurt- en wijkverenigingen.
Een gesprekspartner van de gemeente en andere actoren in een wijk/buurt.
Hieronder verstaan we het geven van input vanuit de wijk aan de gemeente, het op een constructieve manier agenderen van kansen en uitdagingen in een wijk.
Naast andere partners of groepen bewoners die zich op een bepaald thema verenigen, kunnen buurt- en wijkverenigingen in gesprek met de gemeente, adviseren en meedenken en meewerken aan vraagstukken die de wijk betreffen. Ze kunnen assisteren bij het onderzoeken van draagvlak, mensen mobiliseren en bijvoorbeeld vragen om in een klankbordgroep deel te nemen.
Dit artikel gaat over de erkenning van wijk- en buurtverenigingen, deze erkenning is een voorwaarde voor de subsidieverlening in deze regeling. Het college beoordeelt hierbij met name de statuten.
Geeft aan wanneer het college erkenning zal weigeren.
Nieuw is het artikel onder lid 1 a, indien de vereniging handelt in strijd met enig wettelijk voorschrift. Dit artikel is overgenomen uit de modelverordening van de VNG en is een kapstok voor gevallen waarin de vereniging illegale of criminele activiteiten uitvoert of daaraan bijdraagt.
Ook tegen besluiten van het college op basis van dit artikel, kan volgens de daartoe strekkende bepalingen van de Wet algemeen bestuursrecht bezwaar worden gemaakt. Het bezwaar wordt eerst behandeld in de onafhankelijke bezwaarcommissie, die hierover adviseert aan het college en daarna is nog bezwaar mogelijk bij de bestuursrechter. Het streven van Leiden is om dergelijke procedures te voorkomen door overleg voorafgaande aan de beslissing van het college.
Dit artikel gaat over de aanvraag.
Dit is een nieuwe regel, gebaseerd op de bestaande praktijk. Deze praktijk is in 2010 na overleg met de wijk- en buurtverenigingen ingevoerd en schriftelijk bevestigd. Het is formeel juister deze praktijk in deze regeling op te nemen.
Hier worden de kosten benoemd die voor subsidie in aanmerking komen. In de oude verordening stond in de artikelen 6 tot en met 9 een nadere uitwerking van de kosten. De inhoud van deze artikelen isverplaatst naar deze nota van toelichting. De veranderingen zijn redactioneel en bij communicatiekosten iets ruimer geformuleerd zodat ook kosten van bijvoorbeeld een website hieronder valt.
Onder huisvestingskosten in artikel 5 wordt verstaan de kosten van huur, energie en water, schoonmaak, onderhoud en kleine kantoorbenodigdheden.
Onder organisatiekosten bedoeld in artikel 5 worden verstaan:
Onder communicatiekosten in artikel 5 wordt verstaan de kosten van vervaardiging en verzending van een wijk- of buurtblad, de kosten voor een internetsite of andere als zodanig door het College van burgemeester en wethouders aanvaarde communicatiekosten.
Dit is een redactionele wijziging.
De oorspronkelijke tekst uit 1975 was verouderd. De nieuwe tekst sluit aan bij de Algemene subsidieverordening gemeente Leiden die in 2012 is vernieuwd. De manier van berekenen is niet veranderd. (beschikbaar geld wordt verdeeld op basis van het aantal inwoners in het werkgebied in relatie tot het totaal aantal inwoners waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Hiermee wordt het totale subsidiebedrag jaarlijks helemaal verdeeld).
Hier worden grenzen gesteld aan het eigen vermogen van de instelling. De wijk- of buurtvereniging kan een weerstandsvermogen instellen om schommelingen in uitgaven en inkomsten over jaren heen op te vangen. Er kunnen er ook bestemmingsreserves (voor een jubileum, toekomstige vervangingen materiaal en dergelijke) worden ingesteld met behulp van eigen inkomsten van de wijk- of buurtorganisatie. Indien de gemeente het jaarverslag van het voorgaande jaar goedkeurt en op basis van artikel 4 lid 2, subsidie verleent, worden ook de in het jaarverslag opgenomen reserves geacht te zijn goedgekeurd.
Artikel 9 tot en met 14 zijn ongewijzigd, met uitzondering van de overgangsbepaling die sloeg op het jaar 1998, deze is verwijderd. Naar aanleiding van een inspraakreactie is geconstateerd dat (het oude) artikel 13 geen materieel belang had, deze is eruit gehaald.
Dit artikel is toegevoegd om te zorgen dat de bestaande erkende wijk- en buurtverenigingen niet opnieuw een aanvraag tot erkenning hoeven te doen.