Organisatie | Boxtel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling betreffende de taak en de werkwijze van het presidium |
Citeertitel | Regeling Presidium Boxtel 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | geen |
Deze regeling vervangt de regeling 'Regeling Presidium Boxtel 2014'
Onbekend
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-06-2018 | Nieuwe regeling | 05-06-2018 Gemeenteblad 2018, 133949 | 25-06-2018 | Onbekend |
Artikel 3 Vertrouwelijke bijeenkomst
Wanneer leden van het presidium worden uitgenodigd voor een vertrouwelijke bijeenkomst:
Het presidium kan ook buiten de vergadering besluiten nemen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk of via e-mail hun mening te uiten. Van een aldus genomen besluit wordt onder bijvoeging van de ingekomen antwoorden door de griffier een rapport opgemaakt, dat meeondertekend wordt door de voorzitter. Het rapport wordt aan de besluiten-/afsprakenlijst toegevoegd.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 5 juni 2018.
De gemeenteraad van Boxtel,
de griffier,
mw. I.H.M. Smits
de voorzitter,
M. Buijs
Het presidium heeft voornamelijk een algemeen adviserende rol (aanbevelingen aan de raad inzake deorganisatie en het functioneren van de raad). Diverse gemeenten hebben dit takenpakket uitgebreidmet meer inhoudelijke taken. Het VNG is van mening dat het presidium voor wat betreft de inhoudelijkeaspecten van het raadswerk een ondergeschikte rol dient te vervullen omdat ander het gevaar bestaatdat er binnen de raad een nieuw bestuursorgaan wordt gecreëerd, hetgeen niet strookt met deGrondwet, die het primaat immers expliciet bij de raad legt (artikel 125, eerste lid, van de Grondwet).
Het presidium als zodanig kan niet ook optreden als werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie,ingesteld als basis van artikel 83 van de Gemeentewet, bestaat immers enkel uit raadsleden (en dusniet, zoals het presidium, ook de voorzitter van de raad). Het presidium heeft voornamelijk een proce-durele rol zoals hierboven aangegeven. In de handreiking ‘De (rechts)positie van de griffie(r) in hetdecentrale bestuur’ is een modelbesluit oor het instellen van een werkgeverscommissie opgenomen.
Het is wel mogelijk om raadsleden van het presidium te benoemen in de werkgeverscommissie en devergaderingen van deze commissie te laten aansluiten op de vergaderingen van het presidium zodater, indien nodig, snel overleg kan worden.
Vertrouwelijke bijeenkomst presidium
Wanneer leden van het presidium worden uitgenodigd voor een vertrouwelijke bijeenkomst kan:
Men zou er voor kunnen kiezen de regie van enkele interne/organisatorische kwesties bij het presidiumneer te leggen. In artikel 2 is als aanvullende taak opgenomen dat het presidium aanbevelingen doetaan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad. Hieronder vallen taken als: ini-tiëren van een aanpassing van het reglement van orde, het instrueren van de griffier en het besprekenvan agenda-technische zaken.
Het is van belang dat in het presidium elke partij een stem heeft die even zwaar weegt. Op deze wijzewordt de positie van minderheidsfracties in een dualistisch stelsel verwerkt. Tevens kan dit de betrok-kenheid van alle fracties bij de raadsvergaderingen vergroten.
De griffier is bij elke vergadering van het presidium aanwezig (artikel 4, eerste lid), omdat de griffiervoor de ondersteuning van de raad zorgt. Hij moet weten hoe de agenda eruit komt te zien en welkepunten besproken gaan worden. De aanwezigheid van de secretaris kan ook gewenst zijn, omdat desecretaris aandacht moet kunnen vragen voor of een toelichting kan geven op onderwerpen die wordenvoorbereid door de ambtelijke organisatie. Overeenkomstig het derde lid kan de secretaris wordenuitgenodigd. Als dit een ‘staande’ uitnodiging wordt, dan kan overwogen worden zijn aanwezigheidexpliciet in het reglement van orde te regelen.