Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leudal

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Leudal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeudal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Leudal
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Leudal
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Participatiewet, art. 47
  3. Wet maatschappelijke ondersteuning, art. 2.1.3
  4. Jeugdwet, art. 2.10

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-06-201801-01-2018Nieuwe regeling

17-04-2018

Gemeenteblad 2018, 131674

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Leudal

De gemeenteraad van gemeente Leudal;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 2 januari 2018, nr 200;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet;

besluit vast te stellen de volgende Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Leudal.

 

Artikel 1. Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    adviesraad: de door het college bij deze verordening ingestelde adviesraad op het gebied van het sociaal domein, genaamd Adviesraad Sociaal Domein;

  • b.

    burgerparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente de zelforganisaties van belanghebbenden betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de verschillende aspecten van het sociaal domein;

  • c.

    sociaal domein: de beleidsterreinen behorende tot de Wmo, de Jeugdwet, de Participatiewet en daarmee samenhangende onderwerpen;

  • d.

    zelforganisatie: een maatschappelijke instelling of belangenorganisatie die direct of indirect deel uit maakt van het dagelijkse leven van de inwoners die een beroep kunnen doen op de voorzieningen in het kader van de Wmo.

Artikel 2. Doel
  • 1.

    De adviesraad heeft als doel er voor te zorgen dat inwoners en ervaringsdeskundigen vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken worden, én op basis van de wet inspraak hebben, bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van beleid binnen het sociaal domein.

  • 2.

    De adviesraad tracht zijn doelstelling te realiseren door:

    • ·

      het gevraagd en ongevraagd adviseren van de gemeenteraad, de raadscommissies, het college en instellingen van de gemeente Leudal bij de ontwikkeling en uitvoering van het beleid binnen het sociaal domein;

    • ·

      het fungeren als erkend overlegpartner, vertegenwoordiger en belangenbehartiger van organisaties van belanghebbenden in de gemeente Leudal in contacten met overheden en instellingen;

    • ·

      het actief betrokken zijn bij de beleidsontwikkeling en inspraak binnen het sociaal domein;

    • ·

      het onderzoeken en bevorderen van mogelijkheden tot verbetering van de zelfredzaamheid en de positie van belanghebbenden in de gemeente Leudal;

    • ·

      het bevorderen van betrokkenheid en inzet van de belanghebbenden bij de gemeenschap.

  • 3.

    De adviesraad opereert zelfstandig.

Artikel 3. Samenstelling
  • 1.

    In de adviesraad hebben vertegenwoordigers zitting van diverse lokale zelforganisaties, zoals: cliëntenraden, ouderen, mensen met een functiebeperking, vrijwilligers, mantelzorg, GGZ, dorpsraden en jeugd.

  • 2.

    De volgende categorieën zelforganisaties zijn in ieder geval vertegenwoordigd in de adviesraad:

    • a.

      mensen met een functiebeperking;

    • b.

      vrijwilligers;

    • c.

      senioren;

    • d.

      mantelzorgers;

    • e.

      dorpsraden;

    • f.

      cliëntenraden;

    • g.

      cliëntenparticipatie.

  • 3.

    De samenstelling van de adviesraad is flexibel, categorieën zelforganisaties kunnen worden toegevoegd of (tijdelijk) teruggetrokken.

  • 4.

    Per categorie zelforganisaties neemt één persoon zitting in de adviesraad en wordt één persoon aangewezen als plaatsvervanger.

  • 5.

    De adviesraad kiest een voorzitter na externe werving.

  • 6.

    De adviesraad kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter en een secretaris/penningmeester.

Artikel 4. Eisen voor het lidmaatschap
  • 1.

    Aan de leden van de adviesraad worden de volgende eisen gesteld:

    • ·

      kennis, ervaring of betrokkenheid hebben bij een of meer onderdelen van het sociaal domein;

    • ·

      goed in staat zijn vanuit het algemeen ondersteuningsvragersperspectief er voor te zorgen dat belanghebbenden bij het sociaal domein optimaal betrokken worden én op basis van de wet inspraak hebben bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gevoerde gemeentelijk beleid;

    • ·

      wonen in de gemeente Leudal.

  • 2.

    Uitgezonderd van het lidmaatschap van de adviesraad zijn:

    • ·

      bestuurders en medewerkers van de gemeente;

    • ·

      zorgaanbieders, leveranciers en vergelijkbare personen of instellingen die aan de aanbodkant zakelijke belangen hebben bij de uitvoering van het beleid van de gemeente.

Artikel 5. Benoeming en ontslag
  • 1.

    Het college benoemt de leden van de adviesraad op voordracht van de zelforganisaties voor een periode van vier jaar, waarna herbenoeming eenmaal mogelijk is.

  • 2.

    In geval van een tussentijdse vacature benoemt het college een opvolg(st)er voor de periode die zijn of haar voorgang(st)er nog te vervullen had.

    • ·

      Het lidmaatschap van de adviesraad eindigt door:

    • ·

      opzegging van het lidmaatschap door het desbetreffende lid;

    • ·

      overlijden van het desbetreffende lid;

    • ·

      het einde van de zittingsperiode;

    • ·

      ontslag door de gemeente met instemming van een tweederde meerderheid van de leden van de adviesraad;

    • ·

      als niet meer wordt voldaan aan het in artikel 4 bepaalde.

Artikel 6. Advisering
  • 1.

    Het college vraagt de adviesraad op een dusdanig tijdstip om advies inzake het ontwikkelen en uitvoeren van gemeentelijk beleid inzake het sociaal domein, dat het uit te brengen advies van de adviesraad van wezenlijke invloed kan zijn op dit beleid. Dit houdt in dat:

    • ·

      de adviesraad wordt betrokken bij de start van de ontwikkeling en vaststelling van nieuw beleid;

    • ·

      de adviesraad wordt betrokken bij het formuleren en vaststellen van de vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie, de verantwoording van het gevoerde beleid en bij de bespreking van de evaluatie;

    • ·

      de adviesraad voldoende tijd tot haar beschikking krijgt om het advies te bespreken en vorm te geven.

  • 2.

    De gemeente stelt de adviesraad in ieder geval in de gelegenheid advies uit te brengen over elk voorgenomen besluit inzake:

    • ·

      de wijze waarop de kwaliteit van uitvoering van de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet gewaarborgd wordt;

    • ·

      de wijze waarop cliënten (materieel/immaterieel) keuzevrijheid wordt geboden;

    • ·

      het programma van kwaliteitseisen dat de gemeente ten aanzien van het inkoopbeleid binnen het sociaal domein hanteert;

    • ·

      de prestatievelden van het sociaal domein;

    • ·

      de cliëntentevredenheidsonderzoeken;

    • ·

      het vierjaarlijks op te stellen Wmo-beleidsplan;

    • ·

      vaststelling en wijziging van de verordeningen met betrekking tot de uitvoering van dit plan.

  • 3.

    De adviesraad is bevoegd het gemeentebestuur ook ongevraagd advies te geven inzake de in lid 2 genoemde onderwerpen en andere onderwerpen die voor het sociaal domein van belang kunnen zijn.

  • 4.

    De adviesraad brengt schriftelijk advies uit.

  • 5.

    Het is de verantwoordelijkheid van het college of en in hoeverre het de adviezen van de adviesraad opvolgt. Het houdt de adviesraad wel adequaat hiervan op de hoogte.

  • 6.

    In het geval het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de adviesraad, wordt dit onder vermelding van de gronden van afwijking bij dit voorstel vermeld.

  • 7.

    Van overleg en afspraken met de adviesraad doet het gemeentebestuur binnen acht weken schriftelijk verslag aan de adviesraad, met beargumenteerde verantwoording over hetgeen met de adviezen is gedaan. Indien deze termijn niet haalbaar is doet het college hiervan mededeling aan de adviesraad en geeft hierbij aan binnen welke termijn wel schriftelijk verslag kan worden gedaan.

Artikel 7. Werkwijze en besluitvorming
  • 1.

    De adviesraad kan met inachtneming van het bepaalde in deze verordening een huishoudelijk reglement vaststellen.

  • 2.

    De adviesraad komt minimaal zes maal per jaar bijeen en verder zo vaak als nodig is voor het goed functioneren van de adviesraad.

  • 3.

    Geldige besluiten kunnen slechts worden genomen in een vergadering waarin de meerderheid van de leden aanwezig is.

  • 4.

    Er wordt beslist bij gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van de stemmen wordt het desbetreffende agendapunt doorgeschoven naar de volgende vergadering. Indien de stemmen in die vergadering opnieuw staken is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 5.

    Stemming over personen vindt altijd schriftelijk plaats. Wanneer bij stemming over personen geen van de kandidaten bij de eerste stemming de meerderheid haalt, vindt herstemming plaats tussen de twee kandidaten die bij de eerste stemming de meeste stemmen verwierven.

Artikel 8. Geheimhouding
  • 1.

    De leden van de adviesraad zijn, ten opzicht van derden, verplicht tot geheimhouding met betrekking tot persoons- en beleidsgegevens met een vertrouwelijk karakter, die zij in hun hoedanigheid als lid van de adviesraad vernemen en waarvan zij het vertrouwelijk karakter kennen dan wel redelijkerwijze kunnen vermoeden.

  • 2.

    De plicht tot geheimhouding geldt ook na beëindiging van het lidmaatschap van de adviesraad.

Artikel 9. Faciliteiten
  • 1.

    Het college draagt zorg voor een ambtelijk secretariaat ter ondersteuning van de adviesraad.

  • 2.

    Medewerkers van de gemeente en zorgaanbieders kunnen op verzoek worden uitgenodigd voor een mondelinge toelichting op een bepaald onderwerp tijdens de vergadering.

  • 3.

    Het gemeentebestuur stelt de adviesraad in de vorm van een budget die middelen ter beschikking die redelijkerwijze noodzakelijk zijn om goed te functioneren. Het budget is onder meer bedoeld voor dekking van de kosten van het secretariaat, vergaderfaciliteiten, deelname aan opleidingen wanneer relevant, een reiskostenvergoeding en een vergoeding van overige kosten gerelateerd aan het deelnemerschap van de adviesraad.

Artikel 10. Verslaglegging
  • 1.

    De adviesraad brengt jaarlijks voor 1 mei schriftelijk verslag uit van de werkzaamheden betreffende het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 11. Geschillen
  • 1.

    Bij gebleken disfunctioneren van de burgerparticipatie is het college gerechtigd maatregelen te nemen om het functioneren te verbeteren.

  • 2.

    Bij geschillen stelt het college in overeenstemming met de adviesraad een uit drie leden bestaande commissie in, waarvan een lid door de gemeente wordt aangewezen, een lid door de adviesraad en een lid door de beide andere gekozen leden. Deze commissie heeft tot taak te bemiddelen en zo nodig een bindende uitspraak te doen.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2018.

  • 2.

    Wijziging van deze verordening kan alleen plaats vinden indien de gemeente en de adviesraad hiermee kunnen instemmen.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Leudal 2018.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Leudal op 17 april 2018.

De griffier, De voorzitter,

drs. W.A.L.M. Cornelissen A.H.M. Verhoeven MPM