Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Tiel houdende regels omtrent Treasuryhandboek |
Citeertitel | Treasuryhandboek |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-06-2018 | nieuwe regeling | 30-08-2017 | . |
Op 1 januari 2001 is de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) in werking getreden. In deze wet worden de kaders gesteld voor een verantwoorde, prudente en professionele inrichting en uitvoering van de treasuryfunctie van decentrale overheden.
De gemeente onderkent het belang van een verantwoord en adequaat beheer van haar financiële middelen. Mede als gevolg van de Wet fido wenst zij haar activiteiten op het gebied van treasury op een zo transparant en beheersbaar mogelijke wijze in te richten.
Om de taak op het gebied van treasury zo goed mogelijk te vervullen, staat de gemeente een aantal instrumenten ter beschikking, te weten het Treasurystatuut, het Treasuryhandboek, het Treasurywerkboek en de Treasuryparagraaf.
In het Treasuryhandboek (in het vervolg Handboek) komt naar voren wat de taken en bevoegdheden van het college van Burgemeester & Wethouders zijn en welke taken aan de ambtelijke organisatie toebehoren en de daarbij passende verantwoording. Er worden in het Handboek enkele handvaten aangeboden aan het college en de ambtelijke organisatie op welke wijze uitvoering gegeven kan worden aan het Treasurystatuut. Het resultaat is een duidelijke bestuurlijke verantwoordingsstructuur en grote transparantie van de treasuryfunctie.
De organisatie van de treasury betreft met name de structurering van de gemeentelijke organisatie en de systemen en processen, die moeten zorgdragen dat de doeleinden - gegeven de richtlijnen en de limieten – gerealiseerd kunnen worden. De invulling daarvan betekent dat het bestuur een organisatorische infrastructuur heeft om de uitvoering van treasury te kunnen sturen en beheersen en de interne risico’s te minimaliseren.
Om de interne organisatorische risico’s te minimaliseren is het van belang aan te geven welke plaats de treasuryfunctie in de organisatie inneemt en hoe de verdeling van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden is geregeld.
Binnen de gemeente is treasury centraal geregeld bij de Senior financieel expert treasury ( in het vervolg Treasurer) in het Team Beheer Concern van de Bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe (B.W.B.). Deze centralisatie vergemakkelijkt de invulling van de eisen van functiescheiding, omdat bepaalde onderdelen in het proces nu door diverse personen kunnen worden uitgevoerd en niet meer bij één enkel persoon is belegd. Bovendien kunnen door de geldstromen te centraliseren schaalvoordelen optreden waardoor er kostenvoordelen kunnen ontstaan.
De treasuryfunctie omvat onder meer de planning en beheersing van de inkomende en uitgaande geldstromen, het aantrekken en uitzetten van gelden op korte en lange termijn en het zich bezig houden met de beleidsvorming ten aanzien van de debiteuren- en crediteurenadministratie.
Naast het Team Beheer Concern van de B.W.B. zijn er nog meer afdelingen bij de treasury betrokken, te weten:
Delegatie, mandaat en volmacht
Met het oog op de omvang van de transacties en de hiermee samenhangende risico’s zijn er bij de toedeling van de taken een aantal specifieke aandachtspunten:
Onderstaande tabel geeft de verantwoordelijkheden binnen de organisatie weer.
Om de treasuryactiviteiten controleerbaar en beheersbaar te maken, is een goed functionerende interne en externe informatievoorziening noodzakelijk.
Verschillende typen informatie kunnen hierbij worden onderscheiden, waarbij te denken valt aan een onderscheid naar de bron: interne en externe informatie. Daarnaast kunnen ze ook onderscheiden worden naar de aard van de informatie: beleidsmatige informatie, operationele informatie en verantwoordingsinformatie.
De beleidsmatige informatie bestaat vooral uit de beleidskaders zoals die zijn verwoord in het Treasurystatuut. In de treasuryparagraaf van de begroting wordt ingegaan op de wijze waarop concreet invulling wordt gegeven aan het treasurybeleid.
Operationele informatie is ter ondersteuning van de uitvoering (van planning en control) van de treasuryactiviteiten. Het verzamelen van operationele informatie is nodig om de (beleids)doelstellingen voor de treasuryfunctie die de raad heeft gesteld te realiseren.
Hieronder wordt de informatievoorziening met betrekking tot de geldstromen besproken.
Liquiditeitsplanning korte termijn
Voor de liquiditeitsplanning is het van belang dat alle (grotere) dagelijkse kasstromen bij de Treasurer bekend zijn. Het gaat hier in eerste instantie om uitgaven en inkomsten die door de afdelingen gedaan worden (bijvoorbeeld crediteurenbatches, salarissen, uitkeringen e.d.). Deze uitgaven worden door contactpersonen van de respectievelijke afdelingen doorgegeven.
Een groot deel van inkomsten wordt ontvangen via de BNG rekeningen, met name rijksuitkeringen en subsidies. De Treasurer beschikt over een module treasuryinformatie in het elektronisch bankpakket van de Bank Nederlandse Gemeenten. Hierdoor zijn deze inkomsten wel bij de Treasurer bekend, echter de tijdsspanne is te kort voor een goede sturing.
Overige inkomsten (met name grondverkopen) dienen door de contactpersonen van de betreffende afdelingen aan de Treasurer doorgegeven te worden.
Liquiditeitsplanning lange termijn
Een belangrijke voorwaarde voor het nemen van de juiste financieringsbeslissingen is een goed inzicht in de toekomstige geldstromen opgenomen in een liquiditeitsplanning voor de (middel)lange termijn.
De normale financiële informatievoorziening concentreert zich echter op baten en lasten. Omdat deze niet per definitie gelijk zijn aan in- en uitgaande geldstromen dient hiertoe afzonderlijk inzicht te worden verschaft. Hierbij richt de aandacht zich voornamelijk op investeringsplannen van de afzonderlijke afdelingen en de grondexploitatie.
Ten behoeve van het risicobeheer, de gemeentefinanciering en het kasbeheer wordt gebruik gemaakt van:
De regeling voor de informatievoorziening ziet er als volgt uit:
De verantwoordingsinformatie is met name het verstrekken van informatie die aangeeft of de gestelde doelen gerealiseerd zijn en of de uitvoering van de treasuryfunctie heeft plaatsgevonden binnen de kaders van het Treasurystatuut. Deze verantwoordingsinformatie voor de raad vindt met name zijn weerslag in de Treasuryparagraaf.
Andere voorbeelden van verantwoordingsinformatie zijn:
Administratieve organisatie en interne controle
De richtlijnen en limieten, de verdeling van taken, de verantwoordelijkheden en bevoegdheden, de delegatie en mandateringen; al deze zaken vinden hun vastlegging en neerslag in de administratieve organisatie. In relatie daarmee moet de administratieve organisatie relevante informatie kunnen leveren aan de betrokken afdelingen.
De administratieve organisatie bevat daarnaast als kernonderdeel ook de maatregelen voor de interne controle om zo te bevestigen dat de uitvoering van de treasuryfunctie conform de gesteld regels geschiedt.
De administratieve organisatie en interne controle moeten waarborgen dat:
Het administreren van opgenomen en uitgezette (kas)geldleningen gebeurt in een administratiepakket. Hierdoor kan de portefeuille goed en doelmatig worden bijgehouden. De stand van de risico’s wordt jaarlijks opgemaakt en de eventuele mogelijkheden tot vervroegde aflossingen of renteherzieningen kunnen gemakkelijk in de gaten worden gehouden. Op deze wijze kunnen beslissingen gedegen onderbouwd worden.
Het beheer van de garanties op geldleningen richt zich inhoudelijk op de stand van zaken bij de instelling. Deze controles vinden voornamelijk plaats bij de betreffende beleidssector. Deze let hierbij op beleidsontwikkeling met betrekking tot de strategie van de instelling, bestuurswisselingen, ontwikkelingen in het activiteitenniveau van de instelling, klachten van de burgers en ontwikkelingen op landelijk niveau op dit beleidsterrein.
Het financieel beheer richt zich op de vraag of de continuïteit van de instelling in de toekomst gewaarborgd is, zodat het risico van niet-betaling van rente en hoofdsom aanvaardbaar is.
Financieel beheer is in feite niet meer dan het periodiek herhalen van de financiële acceptatie die in eerste instantie plaats vindt. Ten behoeve van deze jaarlijkse toets zijn benodigd de meerjarenraming, tussentijdse rapportages en jaarstukken van ieder jaar.
Het kasbeheer van de publieksbalies wordt in een aparte procesbeschrijving opgenomen omdat dit niet tot het onderdeel treasury behoort.
Dit is een organisatorische maatregel om de betrouwbaarheid van de informatievoorziening te waarborgen. Deze is relevant voor de treasurytaken zelf en voor de plaats van de treasuryfunctie in de organisatie. Bij de treasurytaken wordt onderscheid gemaakt tussen uitvoering van financiële transacties ( Team Beheer Concern B.W.B.) en administratie van financiële transacties ( Team Beheer Administratie B.W.B.). Team Beheer Concern verzorgt zaken die voor het sluiten van overeenkomsten met marktpartijen in aanmerking komen en Team Beheer Administratie verzorgt de registratie van handelingen van treasury.
Aan deze verdeling over de Teams zijn verder nog de volgende voorwaarden verbonden:
Een bijzonder punt van aandacht binnen een organisatie is de positionering van de treasury.
De functies van concerncontroller en treasury hangen nauw met elkaar samen. Een goede samenwerking tussen de twee functies is gewenst en hiertoe is één maal per kwartaal een treasury-overleg vastgesteld tussen de treasurer en de controllers van de deelnemende organisaties in B.W.B.
Procedurebeschrijvingen zijn de stapsgewijze uitwerking van de te verrichten handelingen met betrekking tot treasury. Met de formele vastlegging hiervan wordt duidelijkheid gecreëerd. Hiermee wordt tevens bereikt dat de opgebouwde ervaring niet verloren gaat met het vertrek van individuele medewerkers en wordt een zekere mate van grip op het proces behouden. De procedures vormen tevens een norm waaraan de uitvoering achteraf getoetst kan worden bij interne controles.
De procedurebeschrijvingen zijn centraal samen gebracht in het Treasurywerkboek, die samen met het Treasurystatuut en het Treasuryhandboek de spelregels van de treasury bevatten. Naast procesbeschrijvingen op het gebied van het betalingsverkeer en opstellen van liquiditeitsprognoses worden ook de processen op het gebied van debiteuren en crediteuren in het Treasuryhandboek beschreven. De treasurer is in samenspraak met de Specialist IC & A en het Team Beheer Administratie verantwoordelijk voor het onderhoud van de procedurebeschrijvingen.
Controle van financiële transacties
Waar de administratieve organisatie kaders voor de inrichting en uitvoering van de treasuryfunctie biedt in de vorm van preventieve maatregelen, zijn de repressieve maatregelen gericht op de naleving hiervan. Het gaat hier om periodieke controles die onafhankelijk uitgevoerd worden.
De Specialist IC & AO van de B.W.B. voert interne controles uit op: