Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit op de ambtelijke organisatie van de gemeente Steenwijkerland (Organisatiebesluit) |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Steenwijkerland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-05-2008 | 01-01-2011 | nieuwe regeling | 29-04-2008 Gemeenteblad, 2008, 7 | Geen. |
In deze verordening wordt verstaan onder:
financiële rechtmatigheid: het voldoen van beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke-, nationale-, en Europese wet- en regelgeving op het gebied van de uitgangspunten voor het financieel beleid, de regels voor het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie.
Artikel 2 Organisatie-eenheden
Het ambtelijk apparaat van de gemeente is, afgezien van de griffie, ingedeeld in de volgende (staf)afdelingen:
Artikel 2a Organisatie brandweer
De organisatie, het beheer en de taken van de afdeling gemeentelijke brandweer, alsmede de verantwoordelijkheden van de brandweercommandant zijn neergelegd in de “Beleidsregel inzake de organisatie, het beheer en de taak van de gemeentelijke brandweer Steenwijkerland”. Bij afwijkende bepalingen in de Beleidsregel gaan deze uit boven de bepalingen in dit besluit.
Artikel 3a Hoofdtaken van de concernstaf (inclusief concerncontrol)
De algemene taak van concernstaf is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
De algemene taak van concerncontrol is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van de effectieve sturing en beheersing van de organisatie vanuit een procesgerichte rol, alsmede het daarover verantwoording afleggen.
Artikel 3b Hoofdtaken van de afdeling Middelen
De algemene taak van de afdeling Middelen is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
Artikel 3c Hoofdtaken van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling
De algemene taak van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
Artikel 3d Hoofdtaken van de afdeling Ruimtelijke en economische ontwikkeling
De algemene taak van de afdeling Ruimtelijke en economische ontwikkeling is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
Artikel 3e Hoofdtaken van de afdeling Burger en Bestuur
De algemene taak van de afdeling Burger en Bestuur is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
Artikel 3f Hoofdtaken van de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving
De algemene taak van de afdeling Vergunningen, Toezicht & Handhaving is de zorg voor de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie van de integrale vergunningverlening en integraal toezicht en handhaving gericht op het gebied van de fysieke leefomgeving:
Artikel 3g Hoofdtaken van de afdeling Openbare Werken
De algemene taak van de afdeling Openbare Werken is de zorg voor de werkvoorbereiding, de uitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
Artikel 5 Leiding dagelijks beheer
Onder de verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de griffie bij de secretaris. Hij kan uit eigen beweging aanwijzingen geven aan de afdelingshoofden om de kwaliteit en de samenhang van het gemeentelijk beleid te verzekeren.
Artikel 6 Functionarissen financiële organisatie
Voor het financieel beheer worden onderscheiden de functies: hoofd afdeling middelen, coördinator begroting, coördinator jaarrekening, afdelingscontroller, medewerker treasury en de senior medewerker administratie. Een functionaris kan meerdere functies toegewezen krijgen, indien deze niet strijdig zijn met de uitgangspunten van controletechnische functiescheiding.
Artikel 7 Benoeming, schorsing, ontslag en vervanging functionarissen
Het college wijst het hoofd van de afdeling Burger en Bestuur, Vergunning, Toezicht en Handhaving, Maatschappelijke Ontwikkeling, Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling, Middelen en Openbare Werken als 1e, 2e , 3e, 4e, 5e en 6e loco-secretaris aan. Bij afwezigheid van de secretaris wordt zijn functie uitgeoefend door de 1e, 2e, 3e, 4e, 5e, 6e loco-secretaris.
Artikel 8 Organisatie projecten
Bij projecten die afdelingsoverschrijdend zijn, is de werkwijze zoals afgesproken in de notitie projectmatig werken van december 2005 van toepassing. Bij het besluit tot het instellen van een projectorganisatie wordt door de algemeen directeur een ambtelijk opdrachtgever, zijnde een afdelingshoofd, een politiek opdrachtgever, zijnde een lid van het college en een projectleider aangewezen. Afhankelijk van het soort project kan een projectcoördinator worden aangewezen.
Artikel 9 Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen
De in het tweede lid genoemde vertegenwoordigers van het gemeentebestuur in door het college opgerichte rechtspersonen en de in het eerste lid aangewezen afdelingen bevorderen voor zover mogelijk, dat het beheer van deze rechtspersonen voldoet aan de regels, die gelden voor de gemeentelijke afdelingen.
§ 2 Instructie gemeentesecretaris (secretaris)
Artikel 11 Ondersteuning commissies
Tenzij bij afzonderlijke regeling anders is bepaald, is artikel 10 van overeenkomstige toepassing met betrekking tot door het college ingestelde (bestuurs)commissies ex artikel 83 en 84 van de Gemeentewet.
De secretaris draagt er zorg voor dat de afdelingshoofden schriftelijk tijdig op de hoogte worden gesteld van alle door de raad en het college genomen besluiten waaraan financiële consequenties voor hun dienst zijn verbonden.
Onder de eindverantwoordelijkheid van de secretaris draagt het hoofd van de afdeling middelen de zorg voor:
het opzetten en in stand houden van de administratieve organisatie en het planning en control systeem van de gemeente. Hij legt de administratieve organisatie (inclusief interne controle) en het planning en control systeem vast in beschrijvingen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, alsmede in procedures, werkafspraken en tijdsplanningen;
de voorbereiding en de begeleiding van de aanbesteding van de accountantscontrole van de gemeenterekening. Hij treedt hierbij op in nauw overleg met de griffier. Hij draagt eveneens de zorg voor de facilitering van de accountant bij de voorbereiding en uitvoering van de accountantscontrole en neemt hierbij het gestelde in artikel 5 van de “Controleverordening gemeente Steenwijkerland” in acht en ziet er op toe, dat ook de andere ambtenaren van de gemeente deze regels in acht nemen;
Onder de verantwoordelijkheid van de secretaris draagt het afdelingshoofd met in achtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: de opstelling en uitvoering van het afdelingsplan, de bewaking van de financiële en juridische rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan, de uitvoering van de aan de afdeling toegewezen bestuursopdrachten, het opvolgen van de aanwijzingen van de secretaris en overige zaken die de afdeling betreffen.
Onder de verantwoordelijkheid van de secretaris draagt een afdelingshoofd met in achtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: het middelenbeheer van de afdeling, het in stand houden van de administratieve organisatie van de afdeling, het bijhouden van de aan zijn afdeling toegewezen administraties, het tijdig en volledig aanleveren van de juiste bestuurlijke informatie, en de bewaking van de financiële rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan.
Onder de verantwoordelijkheid van het hoofd van de afdeling draagt de teamleider met in achtneming van de gemeentebrede kaders mede zorg voor: de opstelling en uitvoering van het afdelingsplan, de bewaking van de uitvoering van het afdelingsplan, de uitvoering van de aan de afdeling toegewezen bestuursopdrachten, het opvolgen van de aanwijzingen van het hoofd en overige zaken die het team betreffen.
Artikel 19a Taken van de coördinator begroting
Onder de verantwoordelijkheid van het hoofd van de afdeling middelen draagt de coördinator begroting zorg voor de financiële kaderstelling en het opstellen van de gemeentebegroting en de aansluiting op de daaraan ten grondslag liggende werk- en middelenplannen.
Artikel 19b Taken van de coördinator jaarrekening
Onder de verantwoordelijkheid van het hoofd van de afdeling middelen en onverminderd het bepaalde in artikel 15 j draagt de coördinator jaarrekening zorg voor:
Artikel 19c Taken van de senior medewerker financiële administratie
Onder de verantwoordelijkheid van het hoofd van de afdeling middelen en onverminderd het bepaalde in artikel 15 j draagt de senior medewerker financiële administratie zorg voor:
Artikel 20 Taken van de medewerker treasury
De medewerker treasury is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beheren en doen beleggen van overtollige financiële middelen en het aantrekken van financiële middelen bij een tekort. De medewerker treasury voert de aan hem toegewezen taken uit in nauwe samenwerking met het hoofd van de afdeling middelen.
De medewerker treasury voert zijn taken uit onder toezicht van het hoofd van de afdeling middelen en binnen de kaders van de “Wet Financiering decentrale overheden” en artikel 14 van de “Financiële verordening gemeente Steenwijkerland” en het besluit “Financieringsstatuut gemeente Steenwijkerland 2006”.
Artikel 21 Taken van de afdelingscontroller
Een afdelingscontroller heeft een eigen verantwoordelijkheid voor de financiële rechtmatigheid van de begrotingsvoorstellen, het afdelingsplan, de tussentijdse rapportages, de jaarrapportage en de beleidsvoorstellen van zijn afdeling. Indien er sprake is van een afwijkend standpunt met het afdelingshoofd van zijn afdeling, doet de afdelingscontroller hiervan mededeling bij het desbetreffende stuk.
§ 6 Beleidsvoorbereiding, begroting, beleidsuitvoering en rekening
Artikel 27 Budgettoedeling en begrotingsuitvoering
Op basis van de programmabegroting, de beleidsplannen, de vastgestelde investeringskredieten en de productbegroting, maken de afdelingshoofden onder eindverantwoordelijkheid van de secretaris voor elke afdeling een afdelingsplan, waarvan de productbegroting en het investeringsplan van de afdeling deel uitmaken.
Afdelingsplannen worden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar vastgesteld door de secretaris. Met de vaststelling van de afdelingsplannen worden de budgetten en investeringskredieten toegewezen aan de afdelingshoofden, die ten aanzien van de desbetreffende budgetten en investeringskredieten invulling geven aan het budgethouderschap.
Artikel 28 Budgetbevoegdheden en plichten
De bevoegdheden en plichten van budgethouders liggen vast in de ‘Regeling budgethouders begroting en kredieten 2006’ danwel de meest recente versie daarvan.
Artikel 30 Verantwoording en décharge
Iedere afdeling legt door middel van de tussenrapportages en de jaarstukken verantwoording af over de uitvoering van het afdelingsplan en de uitputting van de ter beschikking gestelde budgetten en investeringskredieten. De afdelingshoofden leveren hiertoe tijdig de benodigde informatie aan het hoofd van de afdeling middelen.
Artikel 31 Accountantscontrole
Bij de uitvoering van controlewerkzaamheden aangaande de gemeenterekening treedt het hoofd van de afdeling middelen op als aanspreekpunt van de gemeente voor de accountant. Hij draagt zorg voor de facilitering van de accountant. Hij neemt hierbij het gestelde in artikel 5 van de ‘Controleverordening gemeente Steenwijkerland’ en ziet er op toe dat ook de andere ambtenaren van de afdeling deze regels in acht nemen.
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college ziet de secretaris toe op het herstel van de in het verslag van bevindingen genoemde tekortkomingen bij de afdelingen, alsmede op herstel van de door de accountant gerapporteerde bevindingen van niet bestuurlijk belang bij de afdelingen. Hij treedt hiertoe in overleg met het desbetreffende afdelingshoofd en afdelingscontroller.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland d.d. 29 april 2008.
Het college voornoemd,
de secretaris
de burgemeester
In artikel 1 worden begrippen gedefinieerd. Bij de begripsbepaling is bij rechtmatigheid een onderscheid gemaakt tussen juridische rechtmatigheid en financiële rechtmatigheid. Dit is gedaan met het oog op de accountantscontrole.
Artikel 2 Organisatie-eenheden
In artikel 2 wordt de ambtelijke organisatie ingedeeld in de afdelingen zoals die in de gemeente Steenwijkerland bestaan. Uitgezonderd is de inrichting van de griffie. Het stellen van regels voor de organisatie van de griffie behoort tot de bevoegdheid van de raad.
Artikel 2a Organisatie brandweer
Op grond van artikel 1, tweede lid van de Brandweerwet 1985 regelen burgemeester en wethouders de organisatie, het beheer en de taak van de gemeentelijke brandweer. Artikel 2a verwijst voor de organisatie van de afdeling brandweer naar die door het college vastgestelde regeling. Het artikel bepaalt, dat regels uit die verordening uitgaan boven de bepalingen uit het organisatiebesluit. Voor het overige gelden voor de brandweer de bepalingen van het organisatiebesluit.
Artikel 3a t/m 3f Hoofdtaken van de afdelingen
In deze artikelen worden de hoofdtaken van de gemeente toegewezen aan de afdelingen. Dit gebeurt per afdeling in een apart artikel.
Artikel 4 Structuur afdelingen
In artikel 4 wordt bepaald dat de afdelingen zijn onderverdeeld in clusters.
Het artikel bepaalt verder, dat de secretaris het college betrekt bij wijziging van de organisatie.
Artikel 5 Leiding dagelijks beheer
In artikel 5 worden de verantwoordelijkheden met betrekking tot het aansturen van de ambtelijke organisatie toebedeeld aan de verschillende leidinggevende functionarissen. Hun onderlinge hiërarchische verhouding wordt aangegeven.
In het laatste lid wordt bepaald, dat de bevoegdheden nader worden geregeld in het Algemene mandaatbesluit.
Artikel 6 Functionarissen financiële organisatie
In artikel 6 worden de functionarissen voor het financieel beheer benoemd, alsmede de uitgangspunten voor functiescheiding. Het betreft een gedeeltelijke invulling van het bepaalde in artikel 26, onder b van de Financiële verordening gemeente Steenwijkerland. Een verdere invulling vindt plaats bij de beschrijving van de functies en het vermogensbeheer in de artikelen 19 tot en met 22.
Artikel 7 Benoeming, schorsing, ontslag en vervanging functionarissen
Het eerste lid regelt de vervanging van de gemeentesecretaris, een verplichting die is neergelegd in het eerste lid van artikel 106 Gemeentewet.
In artikel 160 van de Gemeentewet is de bevoegdheid om ambtenaren van de gemeente, uitgezonderd de ambtenaren van de griffie, te benoemen, te schorsen en te ontslaan neergelegd bij het college.
Artikel 8 Organisatie projecten
Artikel 8 geeft regels voor de aansturing van projecten die afdelingsoverstijgend zijn. Tevens wordt de nota Projectmatig Werken van toepassing verklaard.
Artikel 9 Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen
Artikel 9 regelt de ondersteuning van vertegenwoordigers van de gemeente in samenwerkingsverbanden, gemeentelijke stichtingen en gemeentelijke vennootschappen e.d. door de ambtelijke organisatie.
Artikel 10 Instructie gemeentesecretaris
Het college is op grond van artikel 103, tweede lid van de Gemeentewet verplicht in een instructie nadere regels te stellen over de taak en de bevoegdheden van de gemeentesecretaris. In de artikelen 10 tot en met 14 is hieraan uitvoering gegeven.
Er is bewust voor gekozen de instructie in het organisatiebesluit op te nemen, zodat sprake is van één geïntegreerd geheel.
Artikel 11 Ondersteuning commissies
Dit artikel bepaalt, dat de gemeentesecretaris ook verantwoordelijk is voor de ondersteuning van commissies. Hiervoor geldt dezelfde taakopdracht als voor de ondersteuning van het college.
Artikel 12 Aansturing ambtelijk apparaat
Artikel 12 omschrijft de verantwoordelijkheidsgebieden van de secretaris ten aanzien van de aansturing van de ambtelijke organisatie. Ook wordt vastgelegd dat jaarlijks door het college een funcitonerings- en POPgesprek en een beoordelingsgesprek met de secretaris gevoerd wordt.
Dit artikel legt aan de secretaris de plicht op om de financiële functionarissen op de hoogte te stellen van raadsbesluiten en collegebesluiten waar financiële consequenties aan zijn verbonden.
Artikel 14 Aansturing afdelingshoofden
Dit artikel regelt de hiërarchische verhouding tussen de secretaris en de afdelingshoofden.
Artikel 15 Hoofd afdeling middelen
Artikel 15 geeft in hoofdlijnen de verantwoordelijkheidsgebieden van de functie afdelingshoofd middelen. Aan het hoofd van de afdeling middelen zijn diverse taken toebedeeld. Deze liggen op het niveau van voornamelijk bedrijfsvoering. Verwezen wordt ook naar de regeling budgethouders begroting en kredieten.
Artikel 16 geeft in hoofdlijnen de verantwoordelijkheidsgebieden van de functie concerncontroller.
Artikel 17 geeft in hoofdlijnen de verantwoordelijkheidsgebieden van de functie afdelingshoofd.
Het afdelingshoofd moet voor het personeelsbeleid de gemeentebrede kaders die daarvoor gelden, in acht nemen.
Artikel 19 a t/m 19c Verdeling verantwoordelijkheden hoofd middelen
Een aantal verantwoordelijkheden op financieel gebied van het hoofd middelen is neergelegd bij andere functionarissen, te weten: de coördinator begroting, de coördinator jaarrekening en de teamleider financiële administratie. In deze artikelen is een en ander concreet gemaakt.
Artikel 20 Vermogensbeheer (medewerker treasury en kassier)
De Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) zegt, dat op grond van artikel 212, lid 2c van de Gemeentewet de raad regels moet stellen ten aanzien van de algemene doelstelling en de te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie, alsmede de administratieve organisatie van de financieringsfunctie waaronder begrepen taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening.
In artikel 14 van de Financiële verordening gemeente Steenwijkerland heeft de raad invulling gegeven aan artikel 212, lid 2c van de Gemeentewet.
In dit artikel is een beschrijving gegeven van de taken, bevoegdheden en verantwoordingsrelaties op hoofdlijnen. Verdere uitgewerkte kaders staan in het Financieringsstatuut Gemeente Steenwijkerland 2006 vermeld.
Artikel 21 Afdelingscontroller
Artikel 21 geeft in hoofdlijnen de verantwoordelijkheidsgebieden van de functie afdelingscontroller. Ook is daarin de relatie met de afdelingshoofden geregeld.
In artikel 22 zijn regels opgenomen voor de aanwijzing van afdelingen, die verantwoordelijk zijn voor het voeren van de verschillende gemeentelijke administraties voor de bedrijfsvoering. Daarbij zijn de eisen opgenomen waaraan deze administraties moeten voldoen. Dit in aanvulling op de eisen geformuleerd in de Financiële verordening gemeente Steenwijkerland. De regels hebben niet alleen betrekking op de financiële administratie, maar ook op:
Artikel 23 regelt, wie deelnemen aan het managementteam. Het artikel bevat een reglement van orde voor deze vergaderingen. De Secretaris is voorzitter. Besluitvorming van de secretaris vindt plaats, doordat deze als voorzitter gehoord de meningsvorming van het team een besluit neemt.
Artikel 24 Taken managementteam
Artikel 24 beschrijft de taken van het managementteam.
In artikel 25 zijn regels opgenomen voor de beleidsvoorbereiding door de ambtelijke organisatie.
Artikel 26 geeft de stukken weer die de controlcyclus vormen.
Artikel 27 Budgettoedeling en begrotingsuitvoering
Artikel 27 geeft invulling aan eisen van artikel 26, onder e en artikel 5, eerste lid van de Financiële verordening gemeente Steenwijkerland. Er worden regels gesteld voor de begrotingsuitvoering en het maken van afspraken met de afdelingen over de te leveren prestaties en de daarvoor beschikbare middelen.
De vastgestelde (meerjaren)programmabegroting bevat ook het Bestedingsplan (investeringen en exploitatie).
Artikel 28 Budgetbevoegdheden en plichten
Voor de budgetbevoegdheden en plichten van budgethouders wordt verwezen naar de ‘Regeling budgethouders begroting en kredieten 2006’. Die regeling moet er zorg voor dragen, dat de uitvoering van de begroting in financiële zin rechtmatig verloopt en het college kan voldoen aan de in het vierde lid van artikel 169 van de Gemeentewet neergelegde inlichtingenplicht. Met dit artikel wordt eveneens invulling gegeven aan artikel 5, eerste lid en artikel 7, vijfde en zesde lid van de Financiële Verordening gemeente Steenwijkerland.
Artikel 29 Begrotingsdiscipline en begrotingswijzigingen
In artikel 29 worden regels gesteld, die moeten voorkomen, dat de door de raad geautoriseerde kaders van de begroting worden overschreden. Met het artikel wordt invulling gegeven aan artikel 5, derde lid van de Financiële verordening gemeente Steenwijkerland.
Artikel 30 Verantwoording en décharge
Artikel 30 geeft invulling aan de eisen van artikel 26, onder e en f van de Financiële verordening gemeente Steenwijkerland. De wijze en frequentie van de rapportage over de voortgang van de activiteiten en de uitputting van middelen wordt geregeld.
De rapportagefrequentie is dezelfde als de rapportagefrequentie aan de raad zoals genoemd in artikel 7 van de Financiële verordening gemeente Steenwijkerland.
Ook worden in het artikel de regels gesteld voor décharge van de ambtelijke organisatie voor het gevoerde beheer en de administratie.
Artikel 31 Accountantscontrole
In artikel 2, tweede lid van de Controleverordening gemeente Steenwijkerland wordt het college opgedragen in overleg met de raad de aanbesteding van de accountantscontrole voor te bereiden. In artikel 32 draagt het college de voorbereiding op aan het hoofd afdeling middelen. Deze treedt hiervoor op in nauw overleg met de griffier. Dit onder andere voor het opstellen van het programma van eisen, dat op grond van artikel 2 van de Controleverordening gemeente Steenwijkerland door de raad moet worden vastgesteld. In het artikel wordt het hoofd middelen aangewezen als de persoon, die optreedt als contactpersoon voor de accountant inzake de door de accountant uit te voeren controlewerkzaamheden. Hij is verantwoordelijk voor de facilitering van de accountant(scontrole). Daarbij is hij verantwoordelijk voor het bijeenroepen van de personen voor het in artikel 4, derde lid van de Controleverordening gemeente Steenwijkerland genoemde afstemmingsoverleg.
Voor uitvoering van de controlewerkzaamheden door de accountant bij een afdeling wordt de facilitering van de accountantscontrole opgedragen aan de afdelingscontroller van de desbetreffende afdeling. Dit onder de verantwoordelijkheid van het hoofd van de afdeling middelen.
De accountant rapporteert in het verslag van bevindingen over tekortkomingen van de inrichting van het financieel beheer en van de financiële organisatie en onrechtmatigheden in de jaarrekening. Daarnaast rapporteert hij op grond van artikel 7, tweede lid van de Controleverordening gemeente Steenwijkerland aan de secretaris over bevindingen van niet bestuurlijk belang. In het zesde lid van artikel 32 wordt de hoofd afdeling middelen opgedragen toe te zien op herstel van de door de accountant gerapporteerde tekortkomingen. Hij treedt hiertoe in overleg met de desbetreffende afdelingshoofden en afdelingscontrollers.
Artikel 32 Juridische rechtmatigheid
Op grond van het integraal managementprincipe is het afdelingshoofd integraal verantwoordelijk voor de door zijn afdeling te leveren producten en dienst, zowel ten aanzien van de vakinhoudelijke en personele aspecten, maar ook ten aanzien van de financiële en juridische component. Vergelijk in dit verband ook het bepaalde in artikel 17 van dit organisatiebesluit.
Op grond van de door het college vastgestelde notitie ‘Juridische kwaliteitszorg in Steenwijkerland’ geldt ten aanzien van de juridisch controller het uitgangspunt, dat deze een belangrijke positie heeft met betrekking tot het beheersen en verbeteren van de juridische kwaliteit van de dienstverlening. Om die rol goed te kunne uitoefenen het de juridisch controller de vrijheid om de juridische kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening te beoordelen en daarover zelfstandig aanbevelingen te doen.
Dit uitgangspunt is in het tweede lid van dit artikel tot uitdrukking gebracht.
Artikel 33 Interne onderzoeken naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid
Op grond van artikel 213a van de Gemeentewet moet het college periodiek onderzoek doen naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde beleid. De raad heeft in de Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Steenwijkerland hiervoor regels gesteld. In artikel 35 wordt door het college de verantwoordelijkheid voor het organiseren van deze onderzoeken en het opstellen van een verslag over de uitkomsten van de onderzoeken opgedragen aan de concerncontroller. Hij moet hierbij de kaders uit de Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid gemeente Steenwijkerland in acht nemen.
De uitvoering van (delen van) de onderzoeken bij de afdelingen kan concerncontrol opdragen aan anderen.
Concerncontrol heeft als opdracht de rekenkamer tijdig op de hoogte te brengen van de onderzoeken die hij instelt. Hiermee wordt voor een deel invulling gegeven aan de verplichting neergelegd in het derde lid van artikel 213a van de Gemeentewet.
Concerncontrol is daarbij verantwoordelijk voor het opstellen van verbeterplannen, indien de uitkomsten van de onderzoeken daar aanleiding toe geven. Resultaten van de onderzoeken en plannen van verbetering legt concerncontrol voor aan het managementteam, voordat hij een verslag daarover aanbiedt aan het college.
De verantwoordelijkheid voor het zenden van het verslag over de uitkomsten van de onderzoeken aan de rekenkamer is door het college niet neergelegd bij concerncontrol en blijft op grond van het derde lid van artikel 213a van de Gemeentewet een taak van het college zelf.
In de slotbepalingen is de datum van inwerkingtreding en de citeertitel opgenomen.