Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van Berkelland tot vaststelling van nadere regels voor reclame en uitstallingen 2018 |
Citeertitel | Nadere regels voor reclame en uitstallingen 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene plaatselijke verordening 2018
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-05-2018 | 01-01-2019 | Onbekend | 24-04-2018 Digitaal gemeenteblad, 2 mei 2018 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van Berkelland;
overwegende dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen ten aanzien van reclame en uitstallingen;
gelet op het bepaalde in artikel 2:10, derde lid, en artikel 4:15 van de Algemene plaatselijke verordening 2018 (Apv);
vast te stellen de volgende nadere regels: “Nadere regels voor reclame en uitstallingen 2018”
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Door de gemeente geplaatste borden waarop evenementen en dergelijke via aanplakken mogen worden aangekondigd.
Algemene plaatselijke verordening
Aantoonbare overlast die iemand in redelijkheid niet zou mogen ondervinden.
Letters rechtstreeks op een gevel(deel) aangebracht. De achtergrond van de letters wijkt hierbij niet af van materiaal en/of kleur van het omringende geveldeel.
Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld een (toneel)voorstelling, een concert, een vlooienmarkt of een circus. Reclameacties zoals een autoshow of een opening van een winkel vallen hier niet onder.
Delen van de gemeente buiten de aanduiding bebouwde kom volgens de Wegenwet.
Reclame-uitingen (inclusief de constructie) van meer dan 1 meter hoog en 1,5 m breed (of een totaaloppervlakte van meer dan 1,5 m2).
Een erf als bedoeld in artikel 1 lid 1 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht.
Het aansluitende afgewerkte terrein, waarbij plaatselijke, niet bij het verdere verloop van het terrein passende ophogingen of verdiepingen aan de voet van het bouwwerk, anders dan noodzakelijk voor de bouw daarvan, buiten beschouwing blijven
Aangelichte, verlichte, knipperende en of reflecterende reclame.
Naar het binnengebied gekeerde reclame
Reclames die vanuit een aangegeven gebied zijn gericht naar straten binnen dat gebied.
Vrij toegankelijk gebied, zoals wegen, parken etc. Dit komt overeen met het begrip ‘weg’ zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Algemene plaatselijke verordening (Apv).
Breedte van het perceel gemeten aan de straatzijde.
Reclame-uiting die meer dan 3 maanden voortdurend of bijna voortdurend aanwezig is of blijft. Tussentijdse (korte) beëindiging leidt niet tot tijdelijkheid.
Reclame verbonden aan een pand of geplaatst op het erf bij een pand.
Tijdelijke reclame niet zijnde een aankondiging voor een activiteit of evenement mag maximaal drie keer per jaar gedurende een periode van maximaal vijf opeenvolgende dagen op eigen terrein of in de onmiddellijke nabijheid hiervan worden geplaatst. De maximale afmeting hiervan bedraagt inclusief ondersteunende constructie 2 meter hoog en drie meter breed.
Lichtreclame moet voldoen aan de algemene richtlijn betreffende lichthinder, deel 4 Reclameverlichting van de NSVV(www.nsvv.nl) en het aanvullende onderzoek uitgevoerd door de Vakgroep lichtreclame van UNETO-VNI(https://www.uneto-vni.nl/kennisgebieden/techniek-en-markt/elektrotechniek/lichtreclame).
Makelaarsborden voor de verkoop of verhuur van panden of terreinen mogen bij panden van meer dan 250 m² of op bouwkavels van meer dan 2000 m2 een maximale oppervlakte hebben van 4 m². De maximale hoogte van een op de grond staand reclameobject bedraagt 3 meter gemeten vanaf het maaiveld. Dit is inclusief de ondersteunende constructie.