Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Reusel-De Mierden

Nota Evenementenbeleid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieReusel-De Mierden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNota Evenementenbeleid
CiteertitelNota Evenementenbeleid
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpopenbare orde en veiligheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Paragraaf 3.6 is per 3 april 2012 ingetrokken in verband met vaststelling Beleidsnotitie nadere regels tijdelijke reclameborden, banners en spandoeken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

APV, afdeling 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Beleidsnotite nadere regels evenementenbeleid 2011

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-04-201203-04-201224-02-2014Nieuwe regeling

03-04-2012

D’n Uitkijk, 13-04-2012

B&W 12-147
01-01-200703-04-2012Nieuwe regeling

13-11-2006

D’n Uitkijk, 24-11-2006

R 06-082

Tekst van de regeling

Intitulé

Nota Evenementenbeleid

 

 

HOOFDSTUK 1: INLEIDING

1.1 Aanleiding

Reusel-De Mierden is een dynamische gemeente met een bruisend uitgaansleven, feesten, evenementen en andere verrassende festiviteiten. Het verzetten van zinnen en gedachten past bij de sfeer van ontspanning en vormt een belangrijk onderdeel voor het welbevinden van de inwoners en bezoekers van de gemeente Reusel-De Mierden. De gemeente heeft als doelstelling om recreatie en toerisme verder ontwikkelen. Hierbij spelen ook evenementen een belangrijke rol.

Het evenementenbeleid is een dynamisch beleidsterrein. In september 2001 is binnen onze gemeente het “Beleidsplan horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen en evenementen gemeente Reusel-De Mierden” vastgesteld. In dit beleidsplan werd slechts beperkt aandacht besteed aan evenementen. De kaders waarbinnen ‘het evenementengebeuren’ zich beweegt, waren voor betrokkenen niet altijd even duidelijk. Door het ontbreken van vastgelegd beleid op een aantal onderdelen, kon die duidelijkheid ook niet geboden worden.

1.2 Procedure

In mei 2005 is door het college van burgemeester en wethouders van onze gemeente de nota ‘evenementenbeleid in de steigers’ vastgesteld. Het doel van deze nota was om in eerste aanzet helderheid te geven met betrekking tot evenementenbeleid in het kader van regelgeving, uitvoering en handhaving door de gemeente.

De nota ‘evenementenbeleid in de steigers’ is begin 2006 verder aangepast en uitgewerkt. Hierbij is rekening gehouden met mogelijk gewijzigde inzichten en recente ontwikkelingen. De definitie van het begrip ‘evenement’ is nader verfijnd, recente jurisprudentie is toegevoegd, evenementen zijn voortaan in 3 verschillende categorieën onderverdeeld, de eindtijden voor evenementen zijn aangepast, beleidsregels zijn toegevoegd met betrekking tot tijdelijke reclame voor evenementen en er wordt aandacht besteed aan de locatie van evenementen versus het bestemmingsplan, aan besloten feesten en het begrip ‘tent- en schuurfeesten’. Met de verandering van de bepalingen uit de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) gericht op vermindering van regelgeving, schrappen en vereenvoudigen van vergunningen en regels is eveneens rekening gehouden. De conceptnota heeft in juni 2006 gedurende 4 weken voor inspraak ter inzage gelegen. Ingezetenen en belanghebbenden zijn uitgenodigd en in de gelegenheid gesteld om op het conceptbeleid te reageren. Van deze mogelijkheid heeft alleen de gezamenlijke horeca binnen de kern Reusel gebruik gemaakt.

De in eerste instantie in september 2006 aan de gemeenteraad aangeboden conceptnota “Evenementenbeleid Reusel-De Mierden” is door de raad aangehouden. Diverse fracties in de gemeenteraad hadden namelijk vraagtekens en verschillende standpunten over, onder andere, de praktische uitvoerbaarheid van de nota, het wel of niet verbieden van tent- en schuurfeesten, hoe om te gaan met besloten familiefeesten en de noodzaak van een gebruiksvergunning voor het plaatsen van een tent. Naar aanleiding van de conceptnota hebben de fracties CDA, PvdA en Samenwerking aanvullende opmerkingen gemaakt. De gemeenteraad heeft verzocht de conceptnota op diverse onderdelen aan te passen en helder te communiceren met burgers.

Na vaststelling wordt de nota op de gemeentelijke website gepubliceerd. In samenhang met het nieuwe beleid zijn ook de verschillende formulieren voor het aanvragen van de betrokken vergunningen geactualiseerd.

1.3 Doelstelling

Gelet op werkwijze die de afgelopen jaren bij aanvragen voor evenementenvergunningen werd gevolgd, treden er door vaststelling van de nota weinig veranderingen op. De nota ‘Evenementenbeleid Reusel-De Mierden’ streeft ernaar het totale veelomvattende beleid met betrekking tot evenementen en daarmee samenhangende onderwerpen in kaart te brengen en op een verantwoorde wijze inhoud en vorm te geven aan het gemeentelijk beleid met betrekking tot evenementen, hierbij rekening houdend met de veiligheid en belangen van bezoekers, toeschouwers en omwonenden.

De gemeente Reusel-De Mierden heeft enerzijds de doelstelling om recreatie en toerisme te stimuleren en in het kader daarvan evenementen te bevorderen en anderzijds de doelstelling om de negatieve kanten van evenementen, te weten overlast, oneigenlijk gebruik van gebouwen en mogelijk oneerlijke concurrentie, tegen te gaan.

Een actief evenementenprogramma draagt bij aan een positieve waardering en beleving van inwoners en aan een positieve uitstraling welke een gunstige uitwerking kan hebben op de overige regionale functies van onze gemeente. De kwaliteit van de organisatie van een evenement en de ondersteuning vanuit het bedrijfsleven en de plaatselijke horeca kunnen hierbij een rol spelen.

1.4 Opbouw van de nota

Deze nota is opgebouwd uit 7 hoofdstukken.

Hoofdstuk 1 betreft de inleiding. Hierin wordt de aanleiding van deze nota beschreven, de procedure, doelstelling en opbouw van de nota.

In hoofdstuk 2 wordt beschreven wat verstaan wordt onder een evenement, wanneer een evenementenvergunning vereist is, vervolgens wordt een onderscheid gemaakt in verschillende soorten evenementen, wat de aanvraag van een evenementenvergunning inhoudt en wordt inzicht gegeven in de kosten die hiermee gepaard kunnen gaan.

In hoofdstuk 3 zijn de verschillende beleidsregels met betrekking tot evenementen op het gebied van muziek en geluid, eindtijden, verkoop c.q. verstrekking van zwakalcoholische drank, gebruiksvergunning, verkeers- en parkeermaatregelen en reclame voor een evenement vastgelegd. Daarnaast zijn er in dit hoofdstuk nog extra voorschriften opgenomen die afhankelijk van de aard en locatie van het evenement van toepassing kunnen zijn.

In hoofdstuk 4 worden de overige relevante onderwerpen met betrekking tot evenementen behandeld. Dit hoofdstuk richt zich op regulering van het aantal evenementen en de verschillende locaties van evenementen en de locatie van evenementen versus het bestemmingsplan.

Hoofdstuk 5 is gewijd aan grensgevallen, zoals besloten feesten, paracommercialisme en tent- en schuurfeesten.

Hoofdstuk 6 richt zich op de handhaving van evenementen, met daarin een verwijzing naar het apart opgestelde gemeentelijk handhavingsbeleid.

In hoofdstuk 7 tenslotte staat een samenvatting van de belangrijkste punten van deze nota vermeld.

HOOFDSTUK 2: EVENEMENTEN

2.1 Definitie evenement

Binnen onze gemeente vinden jaarlijks verschillende soorten evenementen plaats. Deze evenementen variëren van bijvoorbeeld een muziekfestival, een wandeltocht tot een buurtfeest en een braderie. Het gaat hierbij om jaarlijks terugkerende evenementen en daarnaast worden er incidenteel nieuwe evenementen georganiseerd.

Een evenement is volgens artikel 2.2.1 lid 1 APV:

Elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak”.

Ingevolge het nieuwe lid 2 wordt onder een evenement mede verstaan:

  • a.

    een herdenkingsplechtigheid;

  • b.

    een braderie;

  • c.

    een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg;

  • d.

    een feest, muziek of wedstrijd op of aan de weg.

Artikel 2.2.2 APV bepaalt vervolgens in lid 1 dat het verboden is zonder vergunning

van de burgemeester een evenement te organiseren. Ingevolge lid 2 kan de vergunning

worden geweigerd in het belang van:

  • a.

    de openbare orde;

  • b.

    het voorkomen of beperken van overlast;

  • c.

    de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen;

  • d.

    de zedelijkheid of gezondheid.

In het nieuwe lid 3 van artikel 2.2.2 APV is vervolgens opgenomen dat de burgemeester vrijstelling kan verlenen voor door hem aan te wijzen categorieën evenementen.

Hiermee kan een categorie van evenementen worden vrijgesteld van de vergunningplicht. Dit zijn evenementen waarbij geen gevaar is voor overlast of verstoring van de openbare orde. Voor onze gemeente moet hierbij gedacht worden aan evenementen uit de categorie: evenementen met nagenoeg geen uitstralingseffecten (zie verder paragraaf 2.3: onderscheid in evenementen).

Collectieve festiviteiten, zoals het vieren van kermis en carnaval in een horecagelegenheid, vallen ingevolge de APV niet onder de definitie van een evenement. De carnavalsoptocht is wel een evenement in de zin van de APV.

De vraag of een activiteit wel of niet een evenement is, kan niet altijd direct worden beantwoord. De begripsomschrijving in de APV is ruim, gelet op de grote variatie in evenementen, en geeft dan soms ook aanleiding voor een verschillende interpretatie. In de volgende paragraaf wordt daarom beschreven in welke gevallen een evenementenvergunning nodig is.

2.2 Wanneer is een evenementenvergunning vereist?

Een evenementenvergunning is in ieder geval vereist bij alle publieksgerichte activiteiten gericht op vermaak die plaatsvinden:

  • -

    in de open lucht, tent of een bestaand gebouw/bouwwerk en dat gebouw/bouwwerk wordt normaal niet voor een dergelijk evenement gebruikt;

  • -

    op openbaar gebied;

  • -

    op plaatsen met een openbaar karakter die in principe niet voor deze festiviteiten bedoeld zijn, zoals sporthallen, maneges e.d.

Voor een besloten feest is geen evenementenvergunning vereist.

Voor festiviteiten in een horecabedrijf of sociaal cultureel centrum is meestal geen evenementenvergunning vereist: de gebruiksvergunning van de betrokken inrichting is in principe voldoende.

Gelet op recente jurisprudentie (2006, gemeente Mill en Sint Hubert: feest in horecagelegenheid The Royce te Langenboom) moet wel een evenementenvergunning worden aangevraagd voor een feest, dat als zodanig is aan te merken als een evenement, gelet op de grootschaligheid, de muziekstijl, het soort publiek dat er komt of wanneer de sluitingstijd niet tot de normale bedrijfsvoering van de inrichting behoort. Wanneer festiviteiten een groot uitstralingseffect hebben, zoals bijvoorbeeld een live optreden van een zeer bekende groep of artiest of een soort hardcore/houseparty, kan namelijk de openbare orde, overlast, (verkeers)veiligheid, zedelijkheid of gezondheid in het geding komen. Ook wanneer een evenement geheel of gedeeltelijk buiten de inrichting plaatsvindt, moet wel een evenementenvergunning worden aangevraagd.

Het kan zijn dat bij een evenement naast de evenementenvergunning nog andere met het evenement samenhangende vergunningen of ontheffingen noodzakelijk zijn, zoals bijvoorbeeld een tijdelijke gebruiksvergunning brandveiligheid, een tijdelijke ontheffing verbod geluidhinder of een tijdelijke ontheffing Drank- en Horecawet. Deze onderwerpen worden besproken in hoofdstuk 3.

2.3 Onderscheid in evenementen

Evenementen zijn belangrijk voor de sfeer in een gemeente, ze versterken de saamhorigheid en kleuren het karakter van een dorp. Soms kunnen evenementen echter ook overlast veroorzaken en een belasting voor de omgeving met zich meebrengen.

Gelet op de omvang van deze belasting maken we een onderscheid in 3 categorieën:

  • 1.

    evenementen met nagenoeg geen uitstralingseffecten;

  • 2.

    evenementen met beperkte uitstralingseffecten;

  • 3.

    evenementen met grote uitstralingseffecten.

* Evenementen met nagenoeg geen uitstralingseffecten:

Het betreft kleinschalige evenementen, die nagenoeg geen belasting vormen voor de leefomgeving, met een beperkt aantal bezoekers, een beperkte geluidsproductie en die veelal overdag of in de avonduren plaatsvinden. Een dergelijk evenement richt zich vaak op een bepaalde buurt of specifieke doelgroep en bezoekers kunnen vaak tevens als deelnemers worden aangemerkt. Het betreft dan een evenement waarbij sprake is van meerdere van de onderstaande kenmerken:

  • a.

    maximaal circa 100 bezoekers c.q deelnemers;

  • b.

    overdag of eindtijd uiterlijk 01.00 uur;

  • c.

    beperkte geluidsbelasting;

Als evenement met nagenoeg geen uitstralingseffect kunnen o.a. worden aangemerkt: buurt- en straatfeesten (evt. met barbecue), wandel- en toertochten.

* Evenementen met beperkte uitstralingseffecten:

Dit zijn evenementen van beperkte omvang en vaak gericht op bezoekers van binnen de eigen gemeente. Een dergelijk evenement heeft geen of een zeer betrekkelijke promotionele waarde en vormt voor de omgeving een geringe belasting. Deze evenementen zijn van groot belang voor het leefklimaat binnen een dorpskern en voor het in stand houden van verenigingen en organisaties. Het zijn vooral deze evenementen die bijdragen aan een positieve waardering van onze gemeente door de eigen inwoners. Er is vaak sprake van deelnemers en bezoekers aan het evenement. Het betreft dan een evenement waarbij sprake is van meerdere van onderstaande kenmerken:

  • a.

    bezoekersaantal varieert tussen circa 100 en 1000 personen;

  • b.

    eindtijd uiterlijk 02.00 uur;

  • c.

    grotere geluidsbelasting;

Als evenement met een beperkt uitstralingseffect kunnen o.a. worden aangemerkt:

sporttoernooien, theaterfestivals, activiteiten van Stichting Jeugdbelangen.

* Evenementen met grote uitstralingseffecten:

Dit zijn evenementen welke het meeste kunnen bijdragen aan een positieve beeldvorming van de gemeente en ook bezoekers van buiten de gemeente aantrekken. Op grond van de kwaliteit en het bovenlokale bereik van een dergelijk evenement is een zekere naamsbekendheid en promotioneel effect te verwachten. Op basis van de plannen van de organisator wordt vaak voorzien dat het evenement een belasting kan vormen voor de leefomgeving. Het betreft dan een evenement waarbij sprake is van meerdere van de onderstaande kenmerken:

  • a.

    meer dan 1000 bezoekers;

  • b.

    gedurende meerdere dagen;

  • c.

    eindtijd uiterlijk 02.00 uur;

  • d.

    grote geluidsbelasting door versterkte muziek of omroepactiviteiten;

  • e.

    er vinden veel verkeersbewegingen plaats.

Als evenementen met een groot uitstralingseffect kunnen onder andere worden aangemerkt: grote muziekfestivals, jaarmarkten.

Zoals reeds in paragraaf 2.1 staat vermeld kan de burgemeester vrijstelling verlenen van de evenementenvergunningplicht voor aan te wijzen categorieën evenementen. Binnen onze gemeente zijn dit de evenementen die vallen onder de categorie: evenementen met nagenoeg geen uitstralingseffecten. Voor deze categorie evenementen is het niet langer noodzakelijk leges te betalen. Volstaan kan worden met een aanvraag via het aanvraagformulier voor evenementen. Dit laat onverlet dat nog wel andere vergunningen of ontheffingen noodzakelijk kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld een tijdelijke gebruiksvergunning brandveiligheid voor een tent of een tijdelijke ontheffing Drank- en Horecawet.

2.4 Aanvraag evenementenvergunning

Een aanvraag voor een evenementenvergunning moet minimaal 8 weken voor het evenement ingediend zijn. De gemeente heeft namelijk op grond van artikel 1.2 APV en artikel 4:13 Algemene wet bestuursrecht (Awb) gedurende 8 weken na ontvangst van de aanvraag de tijd om een beslissing te nemen.

Bij de voorbereiding van evenementen met grote uitstralingseffecten worden ook de politie en brandweer en eventueel andere instanties, zoals GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) betrokken. Om een zorgvuldige voorbereiding te kunnen garanderen, moeten aanvragen voor dergelijke evenementen minimaal 12 weken voor het evenement worden aangevraagd.

Voor het aanvragen van een evenementenvergunning is een standaardformulier beschikbaar. De internetsite van onze gemeente biedt de mogelijkheid om dit aanvraagformulier te downloaden. Aanvraagformulieren voor daarmee samenhangende vergunningen of ontheffingen (zoals een ontheffing drank- en horecawet of gebruiksvergunning brandveiligheid voor een tent) zijn aan dit formulier gekoppeld.

In artikel 4:2 lid 1 Awb is bepaald dat een vergunningaanvraag dient te worden ondertekend en tenminste dient te bevatten:

  • 1.

    de naam en het adres van de aanvrager;

  • 2.

    de dagtekening;

  • 3.

    een aanduiding van de beschikking die wordt gevraagd.

Ingevolge lid 2 is het bestuursorgaan bevoegd meer gegevens en bescheiden op te vragen, indien dat voor een juiste beoordeling van de aanvraag nodig wordt geacht.

Bij een voorgenomen besluit om een evenementenvergunning te weigeren, wordt de aanvrager op grond van artikel 4:7 Awb eerst in de gelegenheid gesteld om zijn zienswijze, schriftelijk of mondeling, naar voren te brengen omtrent de voorgenomen weigering.

Op basis van artikel 2.2.2 APV wordt een evenementenvergunning afgegeven door de burgemeester, mits er geen weigeringsgrond bestaat.

Iedere aanvraag voor een evenementenvergunning wordt op zijn eigen specifieke eigenschappen beoordeeld. Eventuele met het evenement samenhangende andere vergunningen en/of ontheffingen worden door het bevoegde bestuursorgaan, het college of de burgemeester, afgegeven.

De bekendmaking van de vergunning gebeurt door:

  • a.

    de aanvrager van het besluit schriftelijk op de hoogte te stellen;

  • b.

    een algemene bekendmaking in het plaatselijk verschijnend weekblad D’n Uitkijk.

Bezwaren tegen verleende vergunningen kunnen binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit worden ingediend bij het betreffende bestuursorgaan dat de vergunning heeft verleend. Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Indien de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, dan kan aan de voorzieningenrechter van de rechtbank worden gevraagd een voorlopige voorziening te treffen.

2.5 Kosten

De gemeente legt op grond van de legesverordening legeskosten op.

Er worden leges berekend voor bijvoorbeeld de evenementenvergunning zelf maar bijvoorbeeld ook voor een tijdelijke gebruiksvergunning brandveiligheid, ontheffing drank- en horecawet en het plaatsen van reclameborden. Op de internetsite van de gemeente is de vigerende legesverordening met bijbehorende tarieventabel beschikbaar.

Op grond van de legesverordening is een vereniging of instelling gevestigd in onze gemeente geen leges verschuldigd voor het organiseren van een evenement welke zonder winstoogmerk is bestemd voor inwoners van onze gemeente beneden de 18 jaar.

Het college kan een storting van een waarborgsom met nadere verrekening vorderen op grond van de ‘Verordening regelende de tarieven wegens dienstverlening aan derden’. Ook voor het aanbrengen van verkeersmaatregelen en overige diensten, zoals het huren van minicontainers, zijn rechten verschuldigd. Op grond van deze verordening zijn verenigingen die geen commerciële doeleinden nastreven, geen gebruiksvergoeding verschuldigd.

De gemeente kan ook (achteraf) kosten in rekening brengen voor het verbruik van stroom, het verbruik van water en vormen van dienstverlening zoals het weghalen van fietsbeugels en het leveren / in gebruik geven van dranghekken, verkeersborden, e.d. Hiervoor wordt de kostprijs in rekening gebracht.

Voor evenementen met nagenoeg geen uitstralingseffecten, die zijn vrijgesteld van de evenementenvergunningplicht hoeven geen leges meer te worden betaald. Dit laat onverlet dat dan nog wel leges moeten worden betaald voor met het evenement samenhangende andere vergunningen of ontheffingen zoals bijvoorbeeld een tijdelijke gebruiksvergunning brandveiligheid wanneer er in een bouwwerk tegelijk meer dan 50 personen verblijven of een tijdelijke ontheffing Drank- en Horecawet.

HOOFDSTUK 3: BELEIDSREGELS MET BETREKKING TOT EVENEMENTEN

3.1 Muziek en geluid

Op basis van artikel 4.1.5 APV is het verboden toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt. Het college kan hiervoor ontheffing verlenen.

Uitgangspunt bij de ontheffingverlening is dat het houden van evenementen bij het dorpsleven hoort en dat op een beperkt aantal dagen per jaar dit tot een zekere overlast zal leiden. Wel moet deze overlast binnen de perken worden gehouden. Ter controle op de naleving van de opgelegde geluidsvoorschriften kunnen geluidsmetingen worden verricht.

In de ontheffing kunnen de volgende voorwaarden worden opgenomen:

  • ·

    Gedurende het evenement moet de organisator alles in het werk stellen om de geluidsoverlast tot een minimum te beperken;

  • ·

    Afhankelijk van de dichtstbijzijnde woning en het tijdstip worden voorwaarden gesteld aan het maximaal te produceren geluid;

  • ·

    Om het geluidsniveau te kunnen handhaven, moet de geluidsinstallatie voorzien zijn van een begrenzer. De geluidsboxen moeten naar de dansvloer c.q. het publiek zijn gericht;

  • ·

    (Live)muziek moet tenminste een half uur voor de eindtijd van het evenement stoppen, een eventuele ontheffing wordt verleend tot uiterlijk 01.00 uur.

  • ·

    Het geluidsniveau moet op aanwijzing van het bevoegde gezag direct worden bijgesteld op een door hen te bepalen niveau;

  • ·

    Bij evenementen in een woonwijk moet geluidsoverlast van grote groepen vertrekkende bezoekers worden beperkt.

3.2 Verkoop c.q. verstrekking van zwakalcoholische drank

De burgemeester kan op aanvraag van de organisator van een evenement op grond van artikel 35 Drank- en Horecawet tijdelijk ontheffing verlenen van het verbod om zonder vergunning zwakalcoholische drank te verstrekken bij bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard. Op grond van de Drank- en Horecawet is hiervoor namelijk een vergunning vereist en worden nadere eisen gesteld aan de persoon van de verstrekker, zoals een minimumleeftijd van 21 jaar en het overleggen van een Verklaring Sociale Hygiëne.

Aan de verstrekker is het niet toegestaan om zwakalcoholische dranken te schenken aan personen onder de 16 jaar. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA), toezichthouder o.a. op het gebied van de Drank- en Horecawet, controleert hier streng op.

Het verstrekken van drank moet tenminste een kwartier voor de eindtijd van het evenement worden beëindigd. Op die manier wordt een tijdige beëindiging van het evenement conform de eindtijden bevorderd. Een eventuele ontheffing wordt verleend tot uiterlijk 01.30 uur.

In verband met de veiligheid van bezoekers wordt voor evenementen de voorwaarde gesteld dat drank uitsluitend in kunststof bekers of flesjes mag worden verstrekt: glaswerk is niet toegestaan.

3.3 Eindtijden van evenementen

Om een geleidelijk vertrek van bezoekers mogelijk te maken en hierdoor de overlast te beperken, wordt een onderscheid gemaakt tussen de eindtijd van het ten gehore brengen van muziek, eindtijd van het verstrekken van drank en de eindtijd van het evenement.

Uit een oogpunt van eenduidigheid is voor de eindtijden van evenementen zoveel mogelijk aangesloten bij het sluitingsuur van een horecabedrijf ingevolge artikel 2.3.1.4 APV.

De gestelde eindtijden worden strikt gehanteerd:

  • ·

    De eindtijd van het ten gehore brengen van muziek houdt in dat tenminste een half uur voor de eindtijd van het evenement het ten gehore brengen van muziek moet worden beëindigd.

  • ·

    De eindtijd van het verstrekken van drank houdt in dat tenminste een kwartier voor de eindtijd van het evenement het verstrekken van drank moet worden beëindigd.

  • ·

    De eindtijd van het evenement houdt in dat er geen bezoekers meer aanwezig mogen zijn op de locatie waar het evenement wordt gehouden.

* Op zondag en maandag tot en met donderdag moet een evenement uiterlijk om 01.00 uur zijn afgelopen; het eventuele gebruik van geluids(versterkende) apparatuur moet uiterlijk om 00.30 uur en de drankverstrekking moet uiterlijk om 00.45 uur worden beëindigd.

* Op vrijdag en zaterdag moet een evenement uiterlijk om 02.00 uur zijn afgelopen; het eventuele gebruik van geluids(versterkende) apparatuur moet uiterlijk om 01.00 uur en de drankverstrekking moet uiterlijk om 01.30 uur worden beëindigd.

Het bovenstaande neemt niet weg dat afwijkende regels kunnen worden gesteld, bijvoorbeeld voor evenementen die:

  • -

    vallen onder de categorie evenementen met nagenoeg geen uitstralingseffecten, waarvoor geen vergunning nodig is maar met een melding kan worden volstaan;

  • -

    plaatsvinden in de openlucht en waarbij muziek ten gehore wordt gebracht. Onder “openlucht” wordt in dit geval ook verstaan tenten en andere bouwsels die niet of nauwelijks geluid absorberen;

  • -

    gedurende meerdere dagen plaatsvinden;

  • -

    jaarlijks terugkeren en waarvoor traditioneel een afwijkende eindtijd is bepaald.

3.4 Gebruiksvergunning

De gebruiksvergunning regelt in preventief opzicht de brandveiligheid. Het is namelijk verboden om zonder of in afwijking van een gebruiksvergunning van burgemeester en wethouders een bouwwerk in gebruik te hebben of te houden waarin:

  • -

    meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zullen zijn, anders dan in een één- of meergezinshuis;

  • -

    aan meer dan 10 personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft;

  • -

    aan meer dan 10 kinderen jonger dan 12 jaar, of aan meer dan 10 lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten dagverblijf zal worden verschaft.

Zowel voor evenementen die plaatsvinden in een bestaand gebouw of die plaatsvinden in een tent (tijdelijk bouwwerk) is dus op basis van de bouwverordening, gebaseerd op artikel 8 van de Woningwet, een gebruiksvergunning vereist indien meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zullen zijn, anders dan in een één- of meergezinshuis.

De brandweer onderzoekt bij een aanvraag onder andere of er voldoende nooduitgangen, noodverlichting en brandblussers aanwezig zijn.

3.5 Verkeers- en parkeermaatregelen

De organisatie heeft de verantwoordelijkheid voor een juiste aan- en afvoer van bezoekers. In overleg met de gemeente moet worden bezien welke concrete maatregelen genomen moeten worden om parkeerproblemen te voorkomen en de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te garanderen. De politie heeft hierbij een adviserende rol aan de gemeente. Hulpdiensten moeten te allen tijden vrije doorgang hebben.

Indien daartoe aanleiding bestaat, gelet op het aantal te verwachten bezoekers en de locatie van het evenement, kan worden overwogen tijdelijke verkeersmaatregelen te nemen, zoals het afzetten of tijdelijk voor het verkeer afsluiten van de openbare weg. Hiervoor is wel toestemming van de wegbeheerder nodig. Dit is niet in alle gevallen de gemeente zelf. De provincie is namelijk wegbeheerder van bijvoorbeeld de N284 (Turnhoutseweg-Wilhelminalaan-De Hoeven), de N269 (Beekseweg-Kempenbaan) en de Randweg Oost.

De organisatie moet zelf het parkeren reguleren alsmede de benodigde borden en afzetting plaatsen, dit echter altijd in overleg met de gemeente. De organisator moet bij de aanvraag duidelijk aangeven welke wegen volgens hem afgesloten moeten worden. Benodigde materialen, zoals hekken en borden, worden door de gemeente ter beschikking gesteld. De organisatie moet zelf voor het ophalen, correct plaatsen en retourneren van materialen zorgdragen. Straatmeubilair e.d. wordt in beginsel niet voor evenementen verplaatst.

De organisatie moet direct omwonenden en andere betrokkenen minimaal 2 weken voor aanvang van het evenement informeren over de duur en aard van het evenement alsmede de overlast die kan ontstaan. De organisatie moet zorgdragen voor voldoende parkeergelegenheid en voor voldoende bewegwijzering naar de parkeerplaatsen. Tevens moeten bij de parkeergelegenheid personen aanwezig zijn om het parkeren in goede banen te leiden. Dit laatste geldt met name bij grotere evenementen en/of evenementen met veel verkeersbewegingen.

* Verkeersregelaars:

Bij activiteiten die zich afspelen op de openbare weg, waarbij het verkeer voor de veiligheid van de deelnemers en de weggebruikers moet worden geregeld, kunnen verkeersregelaars nodig zijn. Of verkeersregelaars moeten worden ingezet, bepaalt de gemeente, na overleg met de politie. Aan de hand van de route wordt in samenspraak met de organisatie daarna het aantal verkeersregelaars vastgesteld.

Sinds 1 mei 2000 is de “Regeling Verkeersregelaars” in werking getreden. Door deze regeling krijgen verkeersregelaars een wettelijke status en zijn daardoor bevoegd tot het geven van verkeerstekens aan het verkeer. De verkeersregelaar, die beperkt is in de uitoefening van zijn bevoegdheid, oefent zijn taak uit onder direct toezicht van de politie.

De verkeersregelaar mag uitsluitend optreden, indien hij is gekleed in een oranje reflecterende hes met daarop het woord “verkeersregelaar”. Deze hesjes kunnen tegen een geringe vergoeding worden gehuurd bij de chauffeursvereniging Reusel.

Verkeersregelaars krijgen een instructie onder verantwoordelijkheid van de politie en worden daarna per evenement aangesteld door de burgemeester. Aanstelling vindt plaats door de burgemeester nadat de instructie is voltooid en na controle van het verzekeringsbewijs en een lijst met de naam, adres en geboortedatum van iedere verkeersregelaar. Het werven van verkeersregelaars is een eigen verantwoordelijkheid van de organisatie. De organisator van het evenement is verantwoordelijk voor de schade die uit de werkzaamheden van de verkeersregelaar kan voortvloeien. Daarom moet door de organisatie hiervoor een verzekering afsluiten.

3.6 Reclame voor een evenement

Intrekking per 3 april 2012 in verband met vaststelling Beleidsnotitie nadere regels tijdelijke reclameborden, banners en spandoeken.

3.7 Extra voorschriften

In deze paragraaf worden extra voorschriften vermeld die kunnen worden opgenomen in de vergunning voor het evenement:

  • ·

    Omwonenden, winkeliers en andere betrokkenen moeten tijdig vooraf door de organisatie op de hoogte worden gesteld van het plaatsvinden van het evenement, de geplande activiteiten, tijdstippen, parkeermaatregelen e.d.

  • ·

    De organisatie is verantwoordelijk voor een goede gang van zaken en een ordelijk verloop van het evenement.

  • ·

    De organisatie is verantwoordelijk voor de veiligheid van het publiek en deelnemers en verantwoordelijk voor de deugdelijkheid van constructies en bouwwerken die in het kader van het evenement worden geconstrueerd.

  • ·

    Voor het plaatsen van een tent kan de voorwaarde worden gesteld dat deze voorzien moet zijn van een certificaat in het kader van brandveiligheidsnormen.

  • ·

    Eventuele schade welke voorvloeit uit het gebruik maken van de evenementenvergunning is geheel voor rekening van de vergunninghouder. De vergunninghouder vrijwaart de gemeente geheel van aanspraken door derden op schadevergoeding.De organisatie moet hiervoor een evenementen- c.q. aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.

  • ·

    Binnen de organisatie fungeert één persoon als aanspreekpersoon.

  • ·

    Aan de politie moet worden doorgegeven wie als aanspreekpersoon fungeert, alsmede het mobiele telefoonnummer van deze persoon.

  • ·

    De organisatie moet voldoende personeel inzetten voor het houden van toezicht

gedurende de festiviteiten. Deze toezichthouders moeten duidelijk herkenbaar zijn.

  • ·

    De hulpverleningsdiensten moeten te allen tijde vrije doorgang hebben.

  • ·

    Voorzieningen voor brandweer (bluswater) mogen nooit belemmerd worden en moeten altijd bereikbaar zijn. Deze voorzieningen mogen niet door de organisatie worden gebruikt.

  • ·

    De beplanting moet worden ontzien. Eventuele schade komt voor rekening van de organisatie.

  • ·

    In het kader van medische eerste hulpverlening en hygiëne moet er een EHBO-post en voldoende sanitaire voorzieningen aanwezig zijn.

  • ·

    Het niet naleven van de voorschriften uit de evenementenvergunning kan ertoe leiden dat de vergunning onmiddellijk wordt ingetrokken. Dit betekent dat het evenement direct moet worden beëindigd.

  • ·

    Kandidaten die een standplaats innemen, horen bij het evenement en vallen onder de verantwoordelijkheid van de organisator. Ze moeten dus voldoen aan alle relevante voorwaarden die gesteld zijn in de vergunning.

  • ·

    Aanwijzingen van het bevoegde gezag moeten onmiddellijk worden opgevolgd.

  • ·

    Indien een tent wordt opgezet, moeten de voorschriften voor tenten of tijdelijke bouwwerken in acht worden genomen.

  • ·

    Elektrische installaties moeten geïnstalleerd worden door een erkend installateur.

  • ·

    Stroomverbruik, waterverbruik en aansluitkosten komen voor rekening van de organisatie en worden achteraf in rekening gebracht.

  • ·

    Het terrein waarop en de omgeving waarbinnen het evenement plaatsvindt, moet na het beëindigen van het evenement zo spoedig mogelijk schoon en in de oorspronkelijke staat worden teruggebracht. Mocht dit niet het geval zijn, dan zal het terrein op kosten van de organisatie door de gemeente worden gereinigd. Eventueel gehuurde minicontainers moeten leeg en schoon worden teruggebracht.

  • ·

    Voor het houden van carnavalsoptochten zijn nadere veiligheidsrichtlijnen vastgesteld, waaraan de carnavalsorganisaties zich moeten houden.

  • ·

    Voor het bezigen van vuurwerk bij een evenement moet rekening worden gehouden met het bepaalde in het Vuurwerkbesluit.

Naast deze extra voorschriften kunnen nadere specifieke voorschriften, afhankelijk van de aard en locatie van het evenement, worden toegevoegd, zoals bijvoorbeeld het betalen van een waarborgsom of het inzetten van gecertificeerd beveiligingspersoneel.

HOOFDSTUK 4: OVERIGE RELEVANTE ONDERWERPEN

4.1 Regulering van het aantal evenementen

Om verdere uitbreiding van overlast in de kernen en in de totale gemeente zoveel mogelijk te voorkomen, worden aanvragen voor nieuwe evenementen met grote uitstralingseffecten terughoudend en zorgvuldig op hun specifieke eigenschappen beoordeeld. Bij evenementen van gemeente overstijgend niveau, met grote uitstralingseffecten, moet namelijk rekening worden gehouden met de draagkracht en het karakter van de betreffende kern. Indien nodig moet worden uitgeweken naar het regionale evenemententerrein aan het E3-strand te Eersel. De aanvragen voor evenementen met beperkte uitstralingseffecten, welke minder een belasting vormen voor de directe leefomgeving, worden minder terughoudend beoordeeld.

In het kader van de openbare orde en veiligheid wordt het niet toegestaan dat er op één dag op twee verschillende locaties binnen de gemeente een evenement met een groot uitstralingseffect plaatsvindt. Het organiseren van een grootschalig evenement elders in de gemeente gelijktijdig met bijvoorbeeld de kermis in Reusel zal niet worden toegestaan.

Per jaar vindt nu per kern 1 kermis en 1 jaarmarkt plaats. Uitbreiding van het aantal kermissen en jaarmarkten per kern wordt in principe niet toegestaan.

* Gemotoriseerde evenementen

Evenementen waarbij gemotoriseerde voertuigen worden gebruikt, kunnen o.a. zijn: autorally’s (op de openbare weg), autoraces (binnen een afgesloten circuit), autocrosswedstrijden (op onverharde wegen) en motorcrosswedstrijden, trekkertrekwedstrijden en stuntshows. De risico’s met betrekking tot veiligheid van deelnemers en publiek evenals de geluidsoverlast die veroorzaakt wordt, zijn bij deze evenementen van dien aard dat slechts in een beperkt aantal gevallen medewerking wordt verleend.

De bestaande evenementen zoals de jaarlijkse autocross op de Schepersweijer te Reusel en motorcrosswedstrijden op het daarvoor bestemde motorcrossterrein in Reusel mogen, met inachtneming van aanvullende regels in het kader van veiligheid en beperking van overlast, worden gecontinueerd op de terreinen waar ze nu plaatsvinden. Het organiseren van een autorally, autorace of stuntshow wordt in verband met de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen binnen onze gemeente niet toegestaan.

4.2 Locatie van evenementen

Ten aanzien van de locatie en/of aangegeven route waar het evenement plaatsvindt, wordt de gemeente in het kader van veiligheid en openbare orde geadviseerd door de politie, hulpverlenende instanties en de wegbeheerder.

Als regionaal evenemententerrein is aangewezen het E3-strand in Eersel.

Grootschalige evenementen, waarbij het handhaven van de openbare orde en veiligheid en de aan- en afvoer van grote aantallen bezoekers in het geding kan komen, moeten hier plaatsvinden.

* Evenemententerreinen:

Op dit moment zijn in de vigerende bestemmingsplannen binnen onze gemeente geen terreinen daadwerkelijk als evenemententerrein bestemd. Wel vinden op een aantal terreinen binnen onze gemeente jaarlijks terugkerende evenementen plaats. Deze terreinen zijn in principe geschikt voor het houden van meerdere grotere evenementen gelet op de oppervlakte, de verkeerssituatie, de te verwachten geluidsoverlast voor omliggende bebouwing en eventuele aanwezigheid van elektriciteit. De mogelijkheid om ingevolge nieuw vast te stellen bestemmingsplannen een aantal van deze terreinen daadwerkelijk als evenemententerrein te bestemmen of de mogelijkheid voor het houden van evenementen in de gebruiksvoorschriften of als binnenplanse vrijstelling op te nemen, zal nader worden onderzocht.

* Marktpleinen:

Binnen onze gemeente vinden diverse evenementen plaats op marktpleinen. Deze marktpleinen zijn vaak tevens kerkplein of nabij de kerk gesitueerd. Bij het organiseren van evenementen moet daarom ook het parochiebestuur geïnformeerd worden.

Op de volgende dagen zijn de marktterreinen in de verschillende kernen niet beschikbaar voor het houden van evenementen of het treffen van voorbereidingen daarvan, omdat de weekmarkten worden gehouden:

  • ·

    Marktplein te Reusel: vrijdag tot 20.00 u

  • ·

    Dorpsplein te Lage Mierde: donderdagmiddag tot 16.00 u

  • ·

    Myrthaplein te Hooge Mierde: donderdagmiddag tussen 16.00u – 18.00 u

  • ·

    Terrein nabij de kerk te Hulsel: donderdagochtend tot 11.00 u

Voor de plaatselijke kermissen wordt een uitzondering op deze regel gemaakt.

* Tent (of tijdelijk bouwwerk):

Het plaatsen van een tent is, in verband met de brandveiligheid, verbonden aan veiligheidsvoorschriften. De voorschriften zijn door de brandweer opgesteld en worden voorafgaand aan het evenement gecontroleerd door de brandweer. Voor het plaatsen van een tent is een gebruiksvergunning vereist indien meer dan 50 personen gelijktijdig in een tent aanwezig zullen zijn.

Het opbouwen van een tent of tijdelijk bouwwerk moet in een zo kort mogelijk tijdsbestek, met een maximum van drie dagen, voorafgaand aan het evenement gebeuren. Uiterlijk een dag na het evenement moet een tent of tijdelijk bouwwerk zijn afgebroken en de omgeving in de oorspronkelijke staat zijn teruggebracht.

* Gemeentelijk gesubsidieerde accommodaties:

Ook in door de gemeente gesubsidieerde verenigingsgebouwen en gemeentelijke sportaccommodaties worden evenementen georganiseerd. Alvorens voor een evenement in een dergelijk gebouw een vergunning wordt verleend, moet goed worden overwogen wat de consequenties daarvan zijn. In de besluiten of huurovereenkomsten van de gemeente met verenigingen inzake diverse accommodaties, zoals bijvoorbeeld clubgebouwen, sportkantines en maneges, worden namelijk beperkingen gesteld aan het houden van evenementen in deze gebouwen, overeenkomstig de beperkende voorwaarden die aan paracommerciële instellingen kunnen worden opgelegd in het kader van de Drank- en Horecawet (zie verder paragraaf 5.2: Paracommercialisme). In sommige gevallen is in de huurovereenkomst het aantal evenementen dat is toegestaan gemaximeerd.

* Tijdelijk gebruik van overige gebouwen:

Soms worden evenementen georganiseerd in bijvoorbeeld een bedrijfshal of loods.

Deze gebouwen hebben een andere functie en zijn daarom in principe niet geschikt voor het houden van evenementen. Bovendien moet voldaan kunnen worden aan de voorschriften voor brandveiligheid voor het houden van een evenement. Deze voorschriften hebben onder andere betrekking op welke brandblusmaterialen aanwezig moeten zijn, hoe de bereikbaarheid voor hulpdiensten is gewaarborgd en hoe de vluchtwegen zijn aangegeven. Voordat een gebruiksvergunning voor het houden van een evenement een dergelijk gebouw kan worden afgegeven, zal aan de nodige voorschriften in het kader van brandveiligheid moeten worden voldaan, bijvoorbeeld door te zorgen voor extra vluchtwegen. Om gebruik te mogen maken van de evenementenvergunning, moet het college instemmen met het gebruik van het pand anders dan overeenkomstig de bestemming ervan. Het college zal slechts bij wijze van uitzondering en incidenteel een evenement in afwijking van het bestemmingsplan toestaan, gelet op de consequenties op het gebied van ruimtelijke ordening, bijvoorbeeld het nemen van een vrijstellingsbesluit op basis van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO). Zie voor een nadere toelichting de volgende paragraaf.

4.3 Locatie evenementen versus het bestemmingsplan

Er is sprake van strijd met het geldende bestemmingsplan, wanneer het gebruik van een gebouw of stuk grond voor een evenement niet valt onder het duurzaam gebruik volgens de gebruiksvoorschriften van het bestemmingsplan. Ingevolge de APV is ‘strijd met het bestemmingsplan’ echter niet opgenomen als grond om een evenementenvergunning te weigeren. Tot nu toe is aan evenementen medewerking verleend zonder te kijken naar het bestemmingsplan. Gelet op recente jurisprudentie (2005: gemeente Hof van Twente:

Schuttersfeest Diepenheim en gemeente Smallingerland: Veenhoopfestival) moet hierin verandering komen. Gekeken moet worden naar de planologische relevantie van het evenement. Daarbij zijn de omvang, duur en uitstraling van het evenement van belang.

  • a.

    is sprake van een zodanige kleinschaligheid, eenmalig en kortdurend, dan is sprake van geen of slechts geringe planologische relevantie en is een evenement niet in strijd met het bestemmingsplan;

  • b.

    is het eenmalig of in elk geval niet regelmatig, maar groter van omvang dan onder a., dan zou meegewerkt kunnen worden met toepassing van een tijdelijke vrijstelling ex artikel 17 WRO;

  • c.

    is sprake van een structureel terugkerend evenement van enige omvang dan zou

meegewerkt kunnen worden met toepassing van een vrijstelling ex artikel 19 WRO.

Gelet op het bovenstaande zullen aanvragen voor evenementen op bepaalde locaties moeten worden afgewezen of zal daarvoor een vrijstellingsprocedure ex artikel 17 of 19 WRO moeten worden gevolgd. Dit betekent dat er hoge kosten gemaakt moeten worden door de aanvragers. De vraag is of dat redelijk is. Vaak worden evenementen namelijk georganiseerd door verenigingen of vrijwilligers. Zij zitten niet te wachten op extra kosten en rompslomp. Begin 2007 wordt gestart met de integrale herziening van de bestemmingsplannen voor het buitengebied. Daarin zal het houden van evenementen aan de orde komen. De vragen waar evenementen zijn toegestaan en onder welke voorwaarden, zullen hierin worden beantwoord. In de bestemmingsplannen kunnen namelijk bepalingen opgenomen worden in de gebruiksvoorschriften of kan een binnenplanse vrijstelling zodanig worden geformuleerd dat daaronder (mede) evenementen worden begrepen.

HOOFDSTUK 5: GRENSGEVALLEN

In hoofdstuk 2 tot en met 4 is aandacht besteed aan evenementen en daarmee samenhangende beleidsregels en onderwerpen. Daarnaast worden er in onze gemeente ook de nodige feesten gehouden, waarbij geen sprake is van een evenement of niet meteen duidelijk is of er wel of niet sprake is van een evenement in de zin van de APV. Voorbeelden hiervan zijn een besloten feest, zoals een verjaardag of bruiloft, of een examenfeest of “vatje” georganiseerd door een groep jongeren, waarbij bijvoorbeeld via internet het feest wordt aangekondigd.

Dergelijke feesten worden soms gehouden in tenten, schuren, sportkantines en kampeerboerderijen. De commerciële horecabedrijven worden hierdoor buitenspel gezet en bovendien wordt vaak nonchalanter omgegaan met de naleving van regelgeving en wettelijke voorschriften, zoals de voorschriften voor brandveiligheid, de Drank- en Horecawet en het bestemmingsplan. Feesten moeten in principe plaatsvinden in lokaliteiten die daarvoor zijn bestemd en een gebruiksvergunning hebben: de reguliere horeca.

5.1 Besloten feest

Een feest wordt als ‘besloten’ gekwalificeerd wanneer een feest niet vrij voor alle publiek toegankelijk is. Er is dus geen sprake van een evenement. Om het begrip ‘besloten’ nader te definiëren spelen de volgende omstandigheden een rol.

Een feest is besloten:

  • ·

    wanneer het niet-commercieel is maar een privé-karakter heeft,

  • ·

    er geen entreegeld wordt gevraagd,

  • ·

    bezoekers enkel komen op persoonlijke uitnodiging,

  • ·

    geen publiciteit/reclame voor het feest wordt gemaakt,

  • ·

    de drank uitsluitend gratis wordt verstrekt.

Een voorbeeld van een besloten feest is een bruiloft, verjaardag of personeelsfeest.

De term ‘besloten’ wordt zeer strikt gehanteerd. In geval van twijfel moet een

evenementenvergunning worden aangevraagd.

Het organiseren van een besloten feest op eigen terrein is wel toegestaan.

Hierbij is wel van belang dat geen overlast wordt veroorzaakt voor de omgeving en dat omwonenden tijdig worden geïnformeerd. Bij besloten feesten kan namelijk, net als bij evenementen, de openbare orde, overlast, (verkeers)veiligheid, zedelijkheid of gezondheid in het geding komen.

Wanneer een besloten feest op eigen terrein wordt georganiseerd in een tent of gebouw dat anders dan de bestemming daarvan wordt gebruikt, en er zullen meer dan 50 personen tegelijkertijd aanwezig zijn, dan is in verband met de brandveiligheid een tijdelijke gebruiksvergunning vereist. Hiertoe dient het standaard aanvraagformulier tijdelijke gebruiksvergunning te worden ingevuld (zie hiervoor de bijlage). De brandweer zal dan nadere aanwijzingen geven op het gebied van brandveiligheid. In het kader van de brandveiligheid maakt het dus geen verschil of het besloten feest plaatsvindt in een tent of in bijvoorbeeld een schuur. In beide gevallen is er namelijk op grond van de bouwverordening sprake van een (tijdelijk) bouwwerk, waarvoor een gebruiksvergunning noodzakelijk is wanneer er meer dan 50 personen tegelijkertijd aanwezig zijn.

De volledig eigen verantwoordelijkheid van de organisator voor een goed,

veilig en ordelijk verloop van het eigen besloten feest wordt extra benadrukt.

Het organiseren van een besloten feest op openbaar gebied of tegen vergoeding op andermans terrein is niet toegestaan, met uitzondering van een feest in een daarvoor bestemd commercieel horecabedrijf.

Het tegen een vergoeding ter beschikking stellen van de ruimte is hiervoor een belangrijke aanwijzing. Wanneer de ruimte gratis ter beschikking wordt gesteld, maar wel moet worden betaald voor de drank is er ook sprake van een vergoeding. Voorbeelden hiervan zijn een verjaardagsfeest in een kampeerboerderij of een examenfeest in de sportkantine. In die gevallen is er namelijk sprake van strijd met het bestemmingsplan (oneigenlijk gebruik van gebouwen), strijd met de Drank- en Horecawet (niet voldoen aan nadere eisen gesteld aan de verstrekker van alcoholische dranken) en/of paracommercialisme (zie volgende paragraaf).

5.2 Paracommercialisme

Onder het begrip “paracommercialisme” wordt verstaan: een vorm van oneerlijke concurrentie door stichtingen en verenigingen die buiten hun hoofddoelstelling om, horecadiensten aanbieden aan het publiek waarbij gebruik wordt gemaakt van directe of indirecte voordelen. Onder “horecadiensten” wordt verstaan: het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van zwakalcoholische dranken voor gebruik ter plaatse.

Binnen onze gemeente worden in de besluiten of huurovereenkomsten van de gemeente met verenigingen inzake diverse sportaccommodaties, zoals clubgebouwen en maneges, beperkingen gesteld aan het houden van evenementen in deze gebouwen, die verder gaan dan de beperkende voorwaarden die aan paracommerciële instellingen kunnen worden opgelegd in het kader van de Drank- en Horecawet. Deze beperkingen variëren van het toestaan van een maximum aantal evenementen per jaar, het alleen toestaan van evenementen gerelateerd aan de doelstelling van de vereniging, regulering van de consumptieprijzen overeenkomstig het niveau van de plaatselijke horecabedrijven en regulering van de tijdstippen waarop consumpties mogen worden verstrekt.

Aan commerciële horecabedrijven worden geen beperkende voorwaarden opgelegd in het kader van de Drank- en Horecawet. Om te voorkomen dat er oneerlijke concurrentie ontstaat, worden aan paracommerciële instellingen wel beperkende voorwaarden opgelegd. Oneerlijke concurrentie kan namelijk ontstaan wanneer verenigingen en stichtingen een gunstigere (lagere) prijs vragen voor het aanbieden van horecadiensten.

Deze beperkende voorwaarden komen er in het kort op neer dat:

-Bij bijeenkomsten van persoonlijke aard geen alcoholhoudende drank mag worden verstrekt;

Hierbij moet gedacht worden aan recepties, bruiloften, feesten en andere bijeenkomsten, die geen direct verband houden met de hoofddoelstelling van de vereniging of stichting. Voorzover deze bijeenkomsten een karakter hebben dat direct verband houdt met de activiteiten van de instelling, zoals bijeenkomsten/vergaderingen/feesten voor leden, het afscheid van het bestuur, jubileumfeest, kampioenschap en kerstviering vallen deze niet onder het bereik van deze bepaling.

-Het verboden is om reclame te maken voor de mogelijkheid tot het houden van een bijeenkomst van persoonlijke aard in de accommodatie die door een vereniging of stichting wordt gebruikt;

Hierbij moet gedacht worden aan het publiekelijk maken van reclame, bijvoorbeeld door middel van advertenties, de verspreiding van posters en brochures e.d.. De aanprijzing moet inhoudelijk wel betrekking hebben op het onder de aandacht brengen van de mogelijkheid tot het houden van bijeenkomsten van persoonlijke aard in de betreffende inrichting.

-Alcoholische drank mag alleen worden verstrekt gedurende de tijd waarop de vereniging of stichting zich bezighoudt met haar hoofddoelstelling of gedurende de tijd die nodig is voor een adequate voorbereiding of afsluiting van de handeling.

Bij de tijden gedurende welke in de betrokken inrichting alcoholische dranken mogen worden verstrekt, kan bijvoorbeeld de verstrekking beperkt worden van een uur voor tot een uur na de wedstrijd- en trainingsuren, clubavonden en clubvergaderingen, bijeenkomsten van sociaal-culturele, educatieve en levensbeschouwelijke of godsdienstige aard.

5.3 Tent- en schuurfeesten

Tent- en schuurfeesten zijn feesten met meerdere van onderstaande kenmerken:

  • ·

    georganiseerd door een groep jongeren,

  • ·

    een bepaald besloten karakter (niet iedereen komt erop af),

  • ·

    zonder winstoogmerk,

  • ·

    meer dan 100 bezoekers,

  • ·

    in een tent of in een schuur, die niet bestemd is voor het houden van feesten,

  • ·

    waarbij muziek ten gehore wordt gebracht

  • ·

    en waarbij alcoholische dranken worden verstrekt.

Uit de jurisprudentie (2003 gemeente Loenen: Tropenpolderfeest) blijkt dat een tent- of schuurfeest op grond van de APV aangemerkt moeten worden als een evenement en in die zin dus wel vergunningplichtig is.

Alle in hoofdstuk 2 tot en met 4 gestelde randvoorwaarden aan evenementen zijn dus ook van toepassing op tent- en schuurfeesten. De vergunning kan dus ook worden geweigerd in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast; de verkeersveiligheid; de veiligheid van personen of goederen of de zedelijkheid of gezondheid.

Tijdens tent- en schuurfeesten worden alcoholische dranken genuttigd welke op

de feestlocatie worden verstrekt. Meestal vindt bij het verkrijgen van alcoholische dranken op deze feesten niet de doorgaans gebruikelijke betaling plaats door middel van geld of munten. Men verkrijgt de drank daar zonder op dat moment direct een tegenprestatie voor te moeten leveren. Bij deze feesten staat bij de uitgang van de tent of de schuur bijvoorbeeld wel een melkbus of andere voorziening waar de bezoekers op vrijwillige basis een financiële bijdrage in kunnen gooien. De feitelijke situatie is getoetst aan de Drank- en Horecawet. Ook de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) was hierbij betrokken. De visie van VWA is dat het storten van een vrijwillige bijdrage in de melkbus of in een gelijkwaardige voorziening gerelateerd moet worden aan het eerdere gebruik van de alcoholische dranken op die locatie. Ook wanneer er geen melkbus of gelijkwaardige voorziening zou staan maar de geldelijke bijdrage direct aan een persoon wordt verstrekt, moet dat als een betaling in het kader van de Drank- en Horecawet worden aangemerkt. Op grond van het bovenstaande is daarom bij een tent- en schuurfeest een tijdelijke ontheffing Drank- en Horecawet noodzakelijk.

Voor een tent- en schuurfeest moet tevens een gebruiksvergunning brandveiligheid worden aangevraagd. Er zullen namelijk meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zijn, ongeacht of het feest plaatsvindt in een tent of in een schuur.

Gelet op aspecten van openbare orde en veiligheid en de ruime uitgaansmogelijkheden binnen de reguliere horecabedrijven in onze gemeente, zal in beginsel terughoudend worden omgegaan met aanvragen voor dergelijke feesten binnen onze gemeente.

Wanneer een groep jongeren een dergelijk groot feest in een tent of schuur wil geven, zullen hiervoor de benodigde vergunningen en ontheffingen moeten worden aangevraagd en de bijbehorende leges moeten worden betaald. Op deze manier worden in ieder geval nadere waarborgen ingebouwd voor wat betreft de eindtijd van het feest, de brandveiligheid en alcoholverstrekking onder toezicht.

Daarnaast moet gekeken worden naar de planologische relevantie van het feest in het kader van de voorschriften uit het bestemmingsplan voor de locatie waar men het feest wil organiseren. Daarbij zijn de omvang, duur (incidenteel of structureel) en uitstraling van het feest van belang. Gelet op het bovenstaande zullen aanvragen voor dergelijke feesten op bepaalde locaties moeten worden afgewezen of zal daarvoor een vrijstellingsprocedure ex artikel 17 of 19 WRO, met bijbehorende hoge kosten, moeten worden gevolgd. Dit onderwerp is uitgebreid in paragraaf 4.3 aan de orde geweest.

HOOFDSTUK 6: HANDHAVING

Het sluitstuk van het evenementenbeleid is handhaving. Onder handhaving wordt verstaan: het door controle en toepassen (of dreigen daarmee) van bestuursrechtelijke en/of strafrechtelijke sanctiemiddelen bereiken dat de voorschriften worden nageleefd.

De gemeente, als vergunningverlener, tracht met deze nota vooraf duidelijkheid te scheppen in regels en voorschriften zodat deze door de organisator van een evenement goed kunnen worden nageleefd. De organisator van een evenement moet goed op de hoogte zijn van de eigen rol en eigen verantwoordelijkheid. De gemeente controleert en handhaaft de voorschriften van vergunningen en ontheffingen en wordt daarin bijgestaan door andere instanties zoals de politie, brandweer en bevoegde opsporingsambtenaren.

De effectiefste vorm van handhaving is preventie. Door te voorkomen dat regels worden overtreden, vervalt immers de noodzaak om sanctionerend op te treden. Hoe concreet de handhaving met betrekking tot evenementen gestalte krijgt, wordt vastgelegd in het gemeentelijk handhavingsbeleid, aangezien de handhaving integraal en volgens de vast te stellen prioritering zal worden opgepakt.

* Handhavingsprogramma

De bestuursrechtelijke handhaving van evenementen wordt binnen onze gemeente meegenomen in het Handhavingsprogramma gemeente Reusel-De Mierden 2005-2008 (kleurspoor paars: openbare orde). Dit handhavingsprogramma is gebaseerd op een prioriteitenmatrix. In deze matrix zijn thema’s (onderwerpen) zoals o.a. brandveiligheid, openbare ruimte, bestemmingsplan binnen- en buitengebied, bijzondere wetten en openbare orde opgenomen. Voor ieder thema zal een risicomatrix worden ingevuld. De risicomatrix bestaat uit een zestal (negatieve) effecten waar ieder thema op getoetst wordt. Het gaat om de volgende zes effecten: fysieke veiligheid, kwaliteit, onherstelbare schade, financieel-economisch, schade aan de (volks)gezondheid en schade aan het bestuurlijke imago of bestuurlijk belang. Vervolgens zal per thema de prioriteit heel hoog, hoog, laag en heel laag worden toegekend.

In het handhavingsprogramma hebben thema’s met een hoge prioriteit voorrang ten opzichte van thema’s met een lage prioriteit. In het kader van de professionalisering van de handhaving wordt voor deze thema’s wederom een werkprogramma opgesteld. In dit werkprogramma is bijvoorbeeld het aantal controles opgenomen. Doelstelling is dat de handhaving in de toekomst zoveel mogelijk integraal zal gaan gebeuren.

* Voor de uitwerking van het toezicht en de handhaving bij evenementen wordt verwezen naar het apart op te stellen beleid aangaande kleurspoor paars van het Handhavingsprogramma gemeente Reusel-De Mierden 2005-2008 en het bijbehorende werkprogramma.

Bij niet-naleving van de voorschriften kan ingevolge artikel 1.6 APV een vergunning of ontheffing worden ingetrokken. Een evenement is echter vaak al voorbij voordat deze sanctie kan worden opgelegd. Een tijdens het evenement geconstateerde (incidentele) geringe geluidsovertreding kan bijvoorbeeld reden zijn voor het geven van een waarschuwing met de verplichting om de muziek onmiddellijk zachter te zetten. Het ligt in dat geval voor de hand om na afloop met de organisator van het evenement te evalueren en striktere voorwaarden of beperkingen te stellen voor afgifte van een volgende evenementenvergunning. Bij herhaald overtreden van vergunningvoorschriften wordt negatief op een nieuwe aanvraag beschikt.

Indien kort voorafgaand aan een evenement toch wordt geconstateerd, dat de veiligheid van bezoekers en/of deelnemers niet voldoende kan worden gegarandeerd, kan de verplichting worden opgelegd eerst nadere maatregelen te treffen of kan een eventueel reeds verleende vergunning naar aanleiding hiervan alsnog worden ingetrokken, waardoor het evenement geen doorgaan kan vinden.

Bij overtreding van de voorschriften kan bestuursdwang worden toegepast. Het bestuursorgaan kan dan een eind aan de overtreding (laten) maken. Bestuursdwang (artikel 5:21 Awb) is het door feitelijk handelen door of vanwege een bestuursorgaan optreden tegen wat in strijd met bij of krachtens enig wettelijk voorschrift gestelde verplichtingen is of wordt gedaan, gehouden of nagelaten. Echter als gevolg van art. 5:23 Awb kan echter bestuursdwang geen toepassing vinden indien wordt opgetreden ter onmiddellijke handhaving van de openbare orde. Op grond van art. 5:32 Awb kan het bestuursorgaan in plaats van bestuursdwang aan de overtreder een last onder dwangsom opleggen. In artikel 6.1 APV wordt bepaald dat overtreding van het bij of krachtens deze verordening bepaalde en de op grond van art. 1.4 daarbij gegeven voorschriften en beperkingen wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie en kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.

In het geval een evenement zal gaan plaatsvinden zonder dat de vereiste vergunningen c.q. ontheffingen zijn aangevraagd, loopt de organisatie het risico dat het evenement wordt stilgelegd. In het kader van handhaving moeten wel de betrokken belangen alsnog worden afgewogen. Dit betekent dat binnen een redelijke termijn gekeken moet worden, als bijvoorbeeld de vergunning te laat is aangevraagd, of het evenement alsnog doorgang kan vinden door het verstrekken van de benodigde vergunningen. Wanneer de organisatie geen vergunning heeft aangevraagd, kan door de gemeente, afhankelijk van het tijdstip waarop de constatering plaatsvindt, een preventieve bestuursdwangaanschrijving aan de eigenaar van de locatie, en indien bekend aan de organisator, worden verzonden. Als de openbare orde ernstig wordt bedreigd door het plaatsvinden van het evenement zal in overleg tussen de burgemeester en de politie, worden bezien in hoeverre direct een einde aan het feest kan en moet worden gemaakt.

Op grond van artikel 2.4.7b APV (gebiedsontzegging) kan de burgemeester degene van wie mag worden aangenomen dat hij hetzij alleen, hetzij in groepsverband, door het plegen van strafbare feiten, door baldadig of hinderlijk gedrag of anderszins personen lastig valt of schade toebrengt, uit een oogpunt van het handhaven van de openbare orde het bevel geven zich te verwijderen en zich verwijderd te houden van of uit een door de burgemeester bij het bevel genoemde plaats of gebied, gedurende de tijd, bij het bevel genoemd.

Wanneer de politie de indruk heeft dat de openbare orde en veiligheid door het evenement in gevaar wordt gebracht (door bijvoorbeeld rellen), kan proces-verbaal worden opgemaakt.

Geconstateerde overtredingen door de politie of terechte klachten kunnen consequenties hebben voor toekomstige aan te vragen vergunningen.

HOOFDSTUK 7: SLOT EN SAMENVATTING

Het evenementenbeleid is een dynamisch beleidsterrein. Ieder evenement is verschillend en ontwikkelt zich op eigen wijze. Ook veranderen wet- en regelgeving voortdurend. De eisen die aan organisatoren van evenementen gesteld worden, houden daarmee gelijke tred. De nota ‘Evenementenbeleid Reusel-De Mierden’ levert een concrete bijdrage aan een helder evenementenbeleid, waarin zowel aandacht is voor het stimuleren van evenementen door verminderen en terugdringen van regelgeving, als ook voor het nut en de noodzaak van heldere regels en duidelijke handhaving daarvan. Deze nota kan dan ook niet als een statisch document worden beschouwd, maar geeft vooral een duw in de richting van datgene wat de gemeente Reusel-De Mierden in het kader van het evenementenbeleid belangrijk vindt:

“Een juiste balans vinden tussen gezelligheid en veiligheid, commerciële belangen, promotie van de gemeente en het beperken van overlast”.

* Samenvatting

In deze nota zijn diverse beleidsregels en uitgangspunten uitvoerig aan de orde gekomen.

De belangrijkste items worden hieronder nogmaals kort samengevat:

üEen evenement is: “Elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak”.

Onder een evenement wordt mede verstaan: een herdenkingsplechtigheid; een braderie; een optocht; een feest, muziek of wedstrijd op of aan de weg.

Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. De vergunning kan worden geweigerd in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast; de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen; of de zedelijkheid of gezondheid.

  • ü

    Drie categorieën evenementen worden onderscheiden:

    • 1.

      Evenementen met nagenoeg geen uitstralingseffecten:

Kenmerken: maximaal circa 100 bezoekers c.q deelnemers; overdag of eindtijd uiterlijk 01.00 uur; beperkte geluidsbelasting.

Voor deze categorie evenementen is het niet langer noodzakelijk leges te betalen. Volstaan kan worden met een melding via het aanvraagformulier voor evenementen.

2.Evenementen met beperkte uitstralingseffecten:

Kenmerken: bezoekersaantal varieert tussen circa 100 en 1000 personen; eindtijd uiterlijk 02.00 uur; grotere geluidsbelasting.

3.Evenementen met grote uitstralingseffecten:

Kenmerken: meer dan 1000 bezoekers; vaak gedurende meerdere dagen; eindtijd uiterlijk 02.00 uur; grote geluidsbelasting door versterkte muziek of omroepactiviteiten; er vinden veel verkeersbewegingen plaats.

üVoor het aanvragen van een evenementenvergunning is een aanvraagformulier via de internetsite beschikbaar.

Een aanvraag voor een evenementenvergunning moet minimaal 8 weken, en bij evenementen met grote uitstralingseffecten 12 weken, voor het evenement worden ingediend. Aanvraagformulieren voor met de evenementenvergunning samenhangende vergunningen of ontheffingen (zoals een ontheffing drank- en horecawet of gebruiksvergunning brandveiligheid voor een tent) zijn aan dit formulier gekoppeld.

üOp de internetsite van de gemeente is de vigerende legesverordening met bijbehorende tarieventabel beschikbaar.

Een vereniging of instelling gevestigd in onze gemeente is geen leges verschuldigd voor het organiseren van een evenement welke zonder winstoogmerk is bestemd voor inwoners van onze gemeente beneden de 18 jaar.

  • ü

    Bij evenementen wordt, afhankelijk van de dichtstbijzijnde woning en het tijdstip, voorwaarden gesteld aan het maximaal te produceren geluid.

  • ü

    Voor de verstrekking van zwakalcoholische dranken tijdens een evenement is een tijdelijke ontheffing in het kader van de Drank- en Horecawet nodig.

In verband met de veiligheid van bezoekers mag drank uitsluitend in kunststof bekers of flesjes worden verstrekt: glaswerk is niet toegestaan.

üOp zondag, maandag tot en met donderdag moet een evenement uiterlijk om 01.00 uur zijn afgelopen; het eventuele gebruik van geluids(versterkende) apparatuur moet uiterlijk om 00.30 uur en de drankverstrekking moet uiterlijk om 00.45 uur worden beëindigd.

Op vrijdag en zaterdag moet een evenement uiterlijk om 02.00 uur zijn afgelopen; het eventuele gebruik van geluids(versterkende) apparatuur moet uiterlijk om 01.00 uur en de drankverstrekking moet uiterlijk om 01.30 uur worden beëindigd.

üDe gebruiksvergunning regelt in preventief opzicht de brandveiligheid.

Voor evenementen die plaatsvinden in een tent of gebouw waarvan de oorspronkelijke bestemming anders is, moet een tijdelijke gebruiksvergunning worden aangevraagd, indien meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zijn of meer dan 10 personen zullen overnachten of er sprake is van een dagverblijf voor meer dan 10 gehandicapten of kinderen jonger dan 12 jaar.

üDe organisatie heeft de verantwoordelijkheid voor een juiste aan- en afvoer van bezoekers. Hulpdiensten moeten te allen tijden vrije doorgang hebben.

De organisatie moet zelf het parkeren reguleren alsmede de benodigde borden en afzetting plaatsen, dit echter altijd in overleg met de gemeente. Bij activiteiten die zich afspelen op de openbare weg, waarbij het verkeer voor de veiligheid van de deelnemers en de weggebruikers moet worden geregeld, kunnen verkeersregelaars nodig zijn.

üHet promoten van een evenement is mogelijk op de aankondigingsborden van LTA, bij de entree van elke dorpskom.

Overige reclameborden mogen uitsluitend worden geplaatst in de dorpskom en niet in het buitengebied. Plaatsing van reclameborden mag gedurende 14 dagen voorafgaande aan het evenement. De reclameborden dienen 2 dagen na het evenement te zijn verwijderd.

  • ü

    Omwonenden en andere betrokkenen moeten tijdig vooraf door de organisatie op de hoogte worden gesteld van het plaatsvinden van het evenement.

  • ü

    Binnen de organisatie fungeert één persoon als aanspreekpersoon.

Aan de politie moet worden doorgegeven wie als aanspreekpersoon fungeert, alsmede het mobiele telefoonnummer van deze persoon.

üDe organisatie is verantwoordelijk voor een goede gang van zaken en een ordelijk verloop van het evenement, voor de veiligheid van het publiek en deelnemers en verantwoordelijk voor de deugdelijkheid van constructies en bouwwerken die in het kader van het evenement worden geconstrueerd.

Eventuele schade welke voorvloeit uit het gebruik maken van de evenementenvergunning is geheel voor rekening van de organisatie. Deze moet hiervoor een verzekering afsluiten.

  • ü

    Het terrein waarop en de omgeving waarbinnen het evenement plaatsvindt, moet na het beëindigen van het evenement zo spoedig mogelijk schoon en in de oorspronkelijke staat worden teruggebracht.

  • ü

    In het kader van de openbare orde en veiligheid wordt het niet toegestaan dat er op één dag op twee verschillende locaties binnen de gemeente een evenement met een groot uitstralingseffect plaatsvindt.

  • ü

    Uitbreiding van het aantal kermissen en jaarmarkten per kern wordt in principe niet toegestaan.

  • ü

    De bestaande gemotoriseerde evenementen mogen, met inachtneming van aanvullende regels in het kader van veiligheid en beperking van overlast, worden gecontinueerd op de terreinen waar ze nu plaatsvinden.

Het organiseren van een autorally, autorace of stuntshow wordt, in verband met de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen, niet toegestaan.

  • ü

    Voor grootschalige evenementen is het E3-strand in Eersel het regionaal aangewezen evenemententerrein.

  • ü

    De mogelijkheid om ingevolge nieuw vast te stellen bestemmingsplannen een terrein daadwerkelijk als evenemententerrein te bestemmen of de mogelijkheid het houden van evenementen in de gebruiksvoorschriften of als binnenplanse vrijstelling in het bestemmingsplan op te nemen, zal nader worden onderzocht.

  • ü

    Onder “paracommercialisme” wordt verstaan: een vorm van oneerlijke concurrentie door stichtingen en verenigingen die buiten hun hoofddoelstelling om, horecadiensten (zoals het verstrekken van zwakalcoholische dranken) aanbieden aan het publiek waarbij gebruik wordt gemaakt van directe of indirecte voordelen.

  • ü

    In de huurovereenkomsten met paracommerciële instellingen worden beperkingen gesteld aan het houden van evenementen in de desbetreffende gebouwen.

  • ü

    Het college zal slechts bij wijze van uitzondering en incidenteel evenementen in afwijking van het bestemmingsplan toestaan, gelet op de consequenties op het gebied van ruimtelijke ordening.

  • ü

    Een feest is besloten, wanneer het een niet-commercieel maar privé-karakter heeft, geen entreegeld wordt gevraagd, bezoekers alleen komen op persoonlijke uitnodiging, geen publiciteit/reclame voor het feest wordt gemaakt en de drank uitsluitend gratis wordt verstrekt.

De term ‘besloten’ wordt zeer strikt gehanteerd. In geval van twijfel moet een evenementenvergunning worden aangevraagd.

üBesloten feesten moeten in principe plaatsvinden in de reguliere horecabedrijven.

Het organiseren van een besloten feest op eigen terrein is toegestaan. Het organiseren van een besloten feest op openbaar gebied of tegen vergoeding op andermans terrein is niet toegestaan, met uitzondering van een daarvoor bestemd regulier horecabedrijf.

  • ü

    Ook bij een besloten feest op eigen terrein moet een tijdelijke gebruiksvergunning brandveiligheid worden aangevraagd, wanneer meer dan 50 personen tegelijkertijd aanwezig zullen zijn in een tent of in een gebouw waarvan de oorspronkelijke bestemming anders is.

  • ü

    De volledig eigen verantwoordelijkheid van de organisator voor een goed, veilig en ordelijk verloop van het eigen besloten feest wordt extra benadrukt.

  • ü

    Een tent- of schuurfeest is een feest georganiseerd door een groep jongeren, met een bepaald besloten karakter, zonder winstoogmerk, met meer dan 100 bezoekers, welke wordt gehouden in een tent of in een schuur, die niet bestemd is voor het houden van feesten, waarbij muziek ten gehore wordt gebracht en waarbij alcoholische dranken worden verstrekt.

Gelet op aspecten van openbare orde en veiligheid en de ruime uitgaansmogelijkheden binnen de reguliere horecabedrijven in onze gemeente, zal in beginsel terughoudend worden omgegaan met aanvragen voor dergelijke feesten binnen onze gemeente.

üVoor de uitwerking van het toezicht en de handhaving bij evenementen wordt tenslotte verwezen naar het apart op te stellen beleid aangaande kleurspoor paars van het Handhavingsprogramma gemeente Reusel-De Mierden 2005-2008 en het bijbehorende werkprogramma.

Aldus besloten in de vergadering van 13 november 2006.

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

G.F.H. van Ham. I. de Jong-van den Heuvel.

BIJLAGEN:

 

AANVRAAGFORMULIERVOOR EEN VERGUNNING VOOR DE ORGANISATIE VAN EEN EVENEMENT, OPTOCHT, WEDSTRIJD, FEEST E.D. INGEVOLGE DE APV REUSEL-DE MIERDEN.

1.Aanvrager.

Naam organisatie: ………………………………………………………………………………….

Contactpersoon:

………………………………………………………………………………….

Adres:

………………………………………………………………………………….

Postcode/woonplaats:

………………………………………………………………………………….

Telefoonnummer:

………………………………………………………………………………….

2.Evenement.

Ter voorkoming van overlast voor omwonenden zijn de volgende eindtijden bij evenementen vastgesteld:

  • -

    van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag tot 2.00 uur

    op de overige dagen tot 1.00 uur

  • -

    de te gebruiken muziekinstallatie moet op vrijdag- en zaterdagnacht uiterlijk om 1.00 uur en op alle overige dagen om 0.30 uur worden uitgeschakeld.

  • -

    Drankverstrekking moet op vrijdag- en zaterdagnacht uiterlijk om 1.30 uur en op alle overige dagen om 0.45 uur worden beëindigd.

Omschrijving evenement:

………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………

Locatie:

…………………………………………………………….…………………

De locatie is eigendom van: ………………………………………….

Toestemming ja / nee

Datum evenement:

…….…..…………………………………………………………………….

Begin- en eindtijden:

……………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………….

Omroepinstallatie Mechanische muziek Live muziek

Tijden gebruik muziekinstallatie:

………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………

Aantal deelnemers/bezoekers:

minder dan 100 Tussen 100 en 1000 meer dan 1000

Contactpersoon tijdens evenement ……………………………

Telefoon (GSM) .…………………………..

3.Gemeentelijke voorzieningen/verkeersmaatregelen.

Dranghekken, minicontainers, verkeersborden en afzetschragen worden door de gemeente beschikbaar gesteld. Er worden alleen volle wagens dranghekken gereserveerd, dit zijn wagens met 50, 70 of 75 dranghekken. Het is mogelijk bij evenementen op het evenemententerrein en de kerkpleinen gebruik te maken van de gemeentelijke stroom- en watervoorziening. De kosten hiervan worden aan de organisatie doorberekend.

Benodigde materialen (indien nodig s.v.p. nader specificeren in bijlage):

dranghekken aantal ………… afzetschragen aantal …………

mini-containers aantal …………

verkeersborden: aantal ………… uitsplitsing naar soort ……….. ……….

Verkeersmaatregelen:

afsluiten wegen

instellen parkeerverbod

Aangeven welke wegen, tijden van afsluiting en eventuele omleiding:

……………………………….……………………………………………………

Locatie parkeervoorziening: …………………………………………………………….………………………

Wilt u gebruikmaken van de evt. aanwezige gemeentelijke stroom- en/of watervoorziening: ja nee

  • 4.

    Overige informatie.

    Overleg met politie, zo ja met wie ……………………………………………………………

    • o

      Tijdelijke constructies (constructietekening bijvoegen)

    • o

      Brandgevaarlijke situaties ……………………………………………………………………..

    • o

      Plaatsen tent waarin 50 personen of meer aanwezig zullen zijn¹

    • o

      Hygiëne/sanitaire voorzieningen: EHBO / toiletwagen …………………………………………

    • o

      Promotie: Geluidswagen …………………………………………..

Reclameborden……………………………………………

  • o

    Verkoop zwakalcoholische dranken¹

  • o

    Loterij¹

¹ Voor verkoop van zwakalcoholische drank, het organiseren van een loterij en het aanvragen van een gebruiksvergunning voor het plaatsen van een tent zijn afzonderlijke aanvraagformulieren verkrijgbaar.

Ruimte voor toelichting:

_______________

________________

____________________________

plaatsnaam datum handtekening

 

AANVRAAG TER VERKRIJGING VAN EEN ONTHEFFING ALS BEDOELD IN ARTIKEL 35 DRANK- EN HORECAWET (SCHENKEN VAN ZWAKALCOHOLISCHE DRANK BIJ EEN BIJZONDERE GELEGENHEID VAN TIJDELIJKE AARD)

1. Aanvrager

naam en voorletters :

straatnaam en huisnr :

postcode en woonplaats :

telefoonnummer :

geboortedatum :

geboorteplaats :

namens vereniging :

2. Omschrijving van de plaats waar en de gelegenheid waarbij u voornemens bent zwakalcoholische dranken te gaan verstrekken.

plaats :

gelegenheid :

3.Hieronder aangeven voor welke dagen en welke tijdstippen de ontheffing gevraagd wordt.

Datum

van tot uur

van tot uur

van tot uur

van tot uur

van tot uur

4.De verstrekking zal plaatsvinden onder onmiddellijke leiding van

Leidinggevende I:

  • a.

    naam en voornamen

  • b.

    straatnaam en huisnummer

  • c.

    postcode en woonplaats

  • d.

    telefoonnummer

  • e.

    geboortedatum

  • f.

    geboorteplaats

Leidinggevende II:

  • a.

    naam en voornamen

  • b.

    straatnaam en huisnummer

  • c.

    postcode en woonplaats

  • d.

    telefoonnummer

  • e.

    geboortedatum

  • f.

    geboorteplaats

    • 5.

      Bewijsstukken kennis en inzicht in sociale hygiëne

verklaring Svh Onderwijscentrum

ten aanzien vanLeidinggevende I

Leidinggevende II

Kopie van verklaring van Sociale Hygiëne dient te worden bijgevoegd.

(met uitzondering van horeca-ondernemers van Reusel-De Mierden).

Aldus naar waarheid ingevuld

(plaatsnaam en datum) (handtekening).

 

AANVRAAGFORMULIERVOOR EEN GEBRUIKSVERGUNNING VOOR HET PLAATSEN VAN EEN TENT OF EEN TIJDELJK BOUWWERK OF HET GEBRUIK VAN EEN RUIMTE ANDERS DAN DE BESTEMMING..

Aan de brandweercommandant,

Ondergetekende verzoekt om een vergunning voor het in gebruik nemen van een tent, tijdelijk bouwwerk of andere ruimte, waarbij meer dan 50 personen of 10 kinderen tegelijkertijd aanwezig zullen zijn, zoals bedoeld in de bouwverordening of brandbeveiligingsverordening gemeente Reusel-De Mierden.

Hiertoe worden de volgende gegevens verstrekt.

Naam organisatie ……………………………………………………………………………

Contactpersoon ………………………………………………………………………………

Adres……………………………………..……………………………………………………

Postcode/woonplaats…………………………………………………………………………

Telefoonnummer………………………………………………………………………………

Datum evenement of feest…………………………………………………………………

Omschrijving evenement of feest……………………………………………………………

Plaats tent/bouwwerk…………………………………………………………………………

Afmetingen tent/bouwwerk…………………………………………………………………..

Verwacht aantal bezoekers dat tegelijkertijd in tent verblijft …………………………….

Afstand tot bebouwing …..………………………………………………………………….

Bijzondere activiteiten stoelenplan

  • o

    kraampjes, stands, podium e.d.

  • o

    bakken, frituren

  • o

    barbecue

  • o

    dansvloer

  • o

    bar, discotheek e.d.

  • o

    versiering e.d.

  • o

    overige, nl……………………………………………………

Ruimte voor toelichting:

_______________

________________

____________________________

plaatsnaam datum handtekening