Organisatie | Baarn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Baarn 2018 |
Citeertitel | Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Baarn 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-04-2018 | nieuwe regeling | 14-03-2018 | zaaknummer 43333 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
a) ambtelijke organisatie: de organisatie van ambtenaren die op grond van art. 160, eerste lid, onder c, Gemeentewet valt onder verantwoordelijkheid van het college;
b) budgethouder: ambtenaar van de gemeente aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van
budgetten of investeringskredieten;
c) Informatie in de Raad en Debat in de Raad: commissies ex art. 82 Gemeentewet;
d) griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;
e) gemeentesecretaris: de op grond van art. 102 Gemeentewet door het college benoemde functionaris;
f) griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad en bestaat uit de griffier
en de onder diens verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;
g) presidium: orgaan als bedoeld in het Reglement van orde voor de raad van de gemeente Baarn;
h) steunfractieleden: door de raad benoemde en beëdigde personen overeenkomstig art. 3 van de Verordening op Informatie in de Raad en Debat in de Raad gemeente Baarn 2018; waar raadsleden genoemd zijn, worden ook steunfractieleden bedoeld, tenzij anders bepaald;
i) werkgeverscommissie: een commissie ex art. 83 Gemeentewet.
De raad delegeert met het vaststellen van deze verordening aan de werkgeverscommissie de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde
en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet met uitzondering van artikel 107a lid 2 Gemeentewet (instructie griffier) en het in het vorige lid gestelde ten aanzien van de griffier.
Bezwaren betreffende rechtspositionele besluiten ingediend door de griffier of medewerkers van degriffie zullen worden behandeld door de commissie voor Personele Aangelegenheden.
a) op eigen verzoek. Het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;
b) indien het lid aftreedt als lid van de raad;
c) indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.
De werkgeverscommissie kan aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het overige op degriffie werkzame personeel mandateren aan de griffier.
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
a) het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;
b) het leiden van de vergaderingen;
c) het doen naleven van deze verordening;
d) het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;
e) het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
De raad stelt de hoogte van de budgetten van de griffie vast op voorstel van de werkgeverscommissie en op basis van het jaarplan van de griffie.
De werkgeverscommissie is verantwoordelijk voor de organisatie van de griffie en de aansturing van de griffier.
De griffier heeft de eindverantwoordelijkheid voor:
a) voldoende kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning door de bij de griffie werkzame ambtenaren;
b) het tijdig en voldoende voorzien van de raad en de raadscommissies van de nodige ambtelijke adviezen en ondersteuning door de bij de griffie werkzame ambtenaren.
De griffie ondersteunt de griffier, de raad en de voorzitter van de raad in de uitvoering van hunwerkzaamheden.
De griffie volgt de Arbeidsvoorwaardenregeling van de Gemeente Baarn.
In het kader van de Wet op de ondernemingsraden sluit(en) de bij de griffie werkzame functionarissen aan bij de bestaande Ondernemingsraad, en wordt de WOR-bestuurder geacht ook de raad te vertegenwoordigen. De WOR-bestuurder overlegt met de werkgeverscommissie griffier.
De griffier staat de voorzitter van de raad terzijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.
Artikel 22 Algemene ondersteuning
De griffier draagt er zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd de benodigde ondersteuning krijgen bij het formuleren van moties, amendementen en voorstellen, het voorbereiden van interpellaties en overige in het Reglement van orde voor de raad voorziene bevoegdheden en initiatieven van de raadsleden.
In onvoorziene omstandigheden kan de werkgeverscommissie in overleg met de burgemeesterafwijken van deze verordening.
Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening organisatie griffie en ondersteuning raadgemeente Baarn 2018”.
Deze verordening treedt in werking de dag volgend op de datum van bekendmaking.