Organisatie | Baarn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op informatie in de raad en debat in de raad gemeente Baarn 2018 |
Citeertitel | Verordening op informatie in de raad en debat in de raad gemeente Baarn 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-03-2018 | nieuwe regeling | 14-03-2018 | zaaknummer 44815 |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- Informatie in de Raad: eerste fase in de raadscyclus (beeldvorming); Informatie in de Raad is een commissie zoals bedoeld in artikel 82 van de gemeentewet;
bespreekstuk: een voorstel op de agenda van Besluit in de Raad waarover door minimaal één deelnemer in Debat in de Raad is aangegeven het voorstel tijdens Besluit in de Raad te willen bespreken; - hamerstuk: een voorstel op de agenda van Besluit in de Raad waarover in het Debat in de Raad unaniem is aangegeven geen verdere bespreking in Besluit in de Raad te wensen;
De raad stelt de volgende raadscommissies ex artikel 82 Gemeentewet in:
De raad kan voor de vertegenwoordiging van fracties of politieke groeperingen op voorstel van zodanige fractie of groepering tijdens Besluit in de Raad een steunfractielid van de zittende raad benoemen. De betreffende fractie of groepering is de eerste twee jaar van een raadsperiode in haar voorstel beperkt tot de lijst zoals die door het centraal stembureau, overeenkomstig artikel P20 van de Kieswet, is vastgesteld aan de hand van de definitieve uitslag van de laatst gehouden verkiezing van de leden van de gemeenteraad. De laatste twee jaar van een raadsperiode kunnen ook steunfractieleden buiten de kieslijst worden benoemd.
Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de steunfractieleden in handen van de voorzitter van de raad de volgende eed (verklaring en belofte) af:
“Ik zweer (verklaar) om tot steunfractielid benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst te hebben gegeven of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen, dan wel zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als steunfractielid naar eer en geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God almachtig!” (Dat verklaar en beloof ik!)”.
Presentaties zijn kort en bondig en voegen iets toe aan hetgeen al in een raadsvoorstel staat. 5. Commissieleden stellen over de geagendeerde onderwerpen aan de portefeuillehouder verduidelijkende, verdiepende (technisch getinte) vragen (technische vragen worden buiten de vergaderingen om via de griffier gesteld).
Commissieleden kunnen een verzoek indienen voor agendering van een Raadsinformatiebrief voor het eerstvolgend Debat in de Raad. Over een dergelijk verzoek wordt niet gestemd.
7. Commissieleden nemen informatie tot zich van inwoners/bedrijven/maatschappelijke instellingen over geagendeerde onderwerpen.
1. Debat in de Raad is primair bedoeld voor oordeelsvorming, het stellen van kaderstellende en controlerende vragen aan de portefeuillehouder, en discussie/debat tussen commissieleden onderling en ter voorbereiding op besluitvorming in Besluit in de Raad.
Commissieleden kunnen amendementen c.q. moties aankondigen.
5. Bij de behandeling van raadsvoorstellen geldt de volgende werkwijze:
a. Commissieleden hebben maximaal 2 minuten om hun integrale bijdrage te leveren, kaderstellende en controlerende vragen aan de portefeuillehouder te formuleren en debatpunten met elkaar te benoemen.
b. Tijdens het leveren van de integrale bijdrage mag niet worden geïnterrumpeerd.
c. Als er kaderstellende en controlerende vragen gesteld zijn, geeft de voorzitter de portefeuillehouder het woord.
Vervolgens wordt het onderlinge debat gevoerd (vrij debat, niet in termijnen). Niet alle geagendeerde onderwerpen lenen zich voor een debat. De voorzitter kan dan concluderen dat het voorstel doorgaat naar Besluit in de Raad.
g. De wethouders waarvan een onderwerp uit hun portefeuille is geagendeerd zitten aan tafel. Voor de overige wethouders is dit niet verplicht.
De raad stelt in de regel in Besluit in de Raad in oktober het vergaderschema voor het komend jaar vast.
2. Informatie in de Raad vindt in de regel plaats op de eerste woensdag van de maand en Debat in de Raad op de tweede woensdag van de maand, vangen aan om 20.00 uur en worden als regel gehouden in het gemeentehuis.
In het geval dat om 23:00 uur nog niet alle op de agenda vermelde onderwerpen zijn behandeld, schorst de voorzitter de vergadering, tenzij de meerderheid van de aanwezige leden van oordeel is dat de vergadering moet worden voortgezet. Ingeval van schorsing wordt de betreffende vergadering in principe de volgende dag om 20:00 uur voortgezet.
Als omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, artikel 55 en artikel 86 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de raadsleden en steunfractieleden op verzoek inzage.
Het college wordt geacht te zijn uitgenodigd voor de vergaderingen.
Portefeuillehouders van geagendeerde onderwerpen zijn in elk geval aanwezig.
Er wordt niet gewerkt met woordvoerders tijdens Informatie in de Raad en Debat in de Raad. Dit is een fractieverantwoordelijkheid.
De commissieleden, de voorzitter, de wethouders en de griffier hebben het recht een voorstel tot verandering aan het verslag te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient 24 uur voor het vaststellen van het verslag bij de griffier te worden ingediend.
In een vergadering wordt alleen gestemd over voorstellen die betrekking hebben op geheimhouding over voorstellen aangaande de orde. Over andere zaken wordt niet gestemd.
Technische vragen worden in principe buiten de vergadering om via de griffier gesteld.
De vergadering kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
1.Inwoners worden gestimuleerd om bij Informatie in de Raad hun mening te geven over geagendeerde onderwerpen.
2. Diegenen die hun mening willen uiten hoeven dat niet van tevoren te melden.
3. Het publiek wordt na een presentatie of behandeling van een agendapunt door de commissieleden in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen of hun mening kenbaar te maken.
4. Degene die hier gebruik van wil maken, neemt plaats aan de vergadertafel.
5. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.
6.Insprekers krijgen het woord in volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, als dat in het belang is van de orde van de vergadering.
7. Insprekers die met een laptop en beamer iets willen presenteren, moeten dat 24 uur van te voren digitaal beschikbaar stellen.
8. Commissieleden mogen aanvullende vragen stellen.
9. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en commissieleden en commissieleden maken nog geen standpunten kenbaar.
10. Voor afronding van het agendapunt wordt de inspreker in de gelegenheid gesteld een reactie op het debat te geven.
11. Insprekers krijgen het woord in volgorde van aanmelding.
Hij kan de vergadering voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
De leden, de voorzitter, en de griffier hebben het recht een voorstel tot verandering aan
de raad te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient 24 uur voor het vaststellen van het verslag bij de griffier te worden ingediend.
Als de raad op grond van de artikelen 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Baarn, gehouden op 14 maart 2018,
de griffier, de voorzitter
Alleen de artikelen die toelichting behoeven worden behandeld. Bij deze toelichting is gebruik gemaakt van de toelichting op de Modelverordening op de raadscommissie 2014 van de VNG.
In verband met verwijzing naar de Gemeentewet wordt in de toelichting gesproken over raadscommissies. In Baarn zijn Informatie in de Raad en Debat in de Raad commissies zoals bedoeld in artikel 82 van de gemeentewet.
In de gemeente Baarn is geen sprake van een commissiegriffier. De griffier van de raad is tevens griffier van Informatie in de Raad en Debat in de Raad.
Artikel 4. Samenstelling en benoeming voorzitters
Artikel 20 van de Gemeentewet regelt het vergaderquorum van de raad. Voor de raadscommissies ontbreekt een dergelijke bepaling in de Gemeentewet. Aangezien het facultatief is met hoeveel leden een raadsfractie bij een agendapunt aanschuift, is in deze verordening geen artikel opgenomen over een quorum.
Artikel 82 lid 4 van de Gemeentewet schrijft voor dat een lid van de raad voorzitter is van een raadscommissie.
De griffier vervult de secretariaatsfunctie ten dienste van de raad.
De presentielijst is van belang om de vergoedingen van de steunfractieleden te kunnen vaststellen. Aangezien het facultatief is met hoeveel leden de fracties aanschuiven en wie er per agendapunt deelneemt, zijn commissieleden in tegenstelling tot Besluit in de Raad niet verplicht zich af te melden. De presentielijst wordt aan het begin van de vergadering getekend. Commissieleden die later aanschuiven krijgen op het moment van deelname de presentielijst ter tekening voorgelegd.
De griffier verspreidt de vragen naar de steller van het raadsvoorstel en in cc. naar de manager, portefeuillehouder en gemeentesecretaris.
De antwoorden op de vragen worden aan alle commissieleden in een besloten omgeving beschikbaar gesteld tenzij de vragensteller aangeeft dat niet te wensen.
Artikel 23. Deelname aan beraadslaging door anderen
Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 22 van de Gemeentewet geregelde verschoningsrecht, dat in artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op de leden en andere personen die aan de beraadslagingen deelnemen. Het gaat in deze bepaling om anderen dan de leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders. Deze hebben op grond van artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet de mogelijkheid om aan de beraadslagingen deel te nemen. Op grond van dit artikel kan bijvoorbeeld de secretaris uitgenodigd worden. Uiteraard hebben deze andere sprekers niet dezelfde rechten als de leden. Een andere spreker heeft onder meer geen recht om een voorstel over de spreektijd of over de orde van de vergadering.
Artikel 26. Handhaving orde en schorsing
Artikel 26 Gemeentewet geeft aan dat de voorzitter bij raadsvergadering bevoegd is om de orde te handhaven. Voor de commissievergaderingen ontbreekt een dergelijke bepaling, deze is daarom hier opgenomen. Op basis van het tweede lid kunnen alle sprekers in bepaalde gevallen door de voorzitter tot de orde worden geroepen en kan hen zo nodig over het aanhangig onderwerp het woord ontzegd worden. Ook kan de voorzitter de vergadering schorsen en bij herhaling van de verstoring van de orde, de vergadering sluiten. In het uiterste geval kan hij een lid het verdere verblijf ontzeggen en hem uit de vergadering doen verwijderen. Indien een lid blijft volharden in zijn gedrag kan hem de toegang tot de vergadering voor ten hoogste drie maanden worden ontzegd. Onder interruptie is overigens niet te verstaan het geven van tekenen van goed- of afkeuring; deze uitingen worden beschouwd als verstoringen van de orde. Voor wat betreft de handhaving van de orde op de publieke tribune wordt verwezen naar artikel 23 van deze verordening.
Om te bevorderen dat leden van raadscommissies zich niet belemmerd voelen om hun mening te uiten bepaalt artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet bovendien dat artikel 22 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing is op leden van raadscommissies. Hierdoor zijn leden van raadscommissies niet in rechte te vervolgen, aan te spreken of verplicht getuigenis af te leggen over hetgeen zij in de vergadering zeggen of schriftelijk overleggen. Dit geldt voor zowel raadsleden als niet-raadsleden.
Artikel 27. Voorstellen van orde
Ieder lid heeft te allen tijde het recht een voorstel van orde te doen. De beslissing of er inderdaad sprake is van een voorstel van orde is aan de raadscommissie. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door de raadscommissie. Bij het staken van stemmen is het voorstel niet aangenomen (artikel 32, vierde lid, van de Gemeentewet is hierop niet van toepassing). Een voorstel van orde betreft bijvoorbeeld het schorsen van de vergadering voor een (overleg) pauze of een voorstel over de (beperking van de) spreektijden van de leden en overige deelnemers aan de vergadering.
Artikel 28. Toepassing verordening op besloten vergaderingen
Bij bepalingen die van overeenkomstige toepassing zijn kan onder meer gedacht worden aan de bepalingen omtrent het tijdig verzenden van stukken, het vergaderquorum en voorstellen van orde. De bepalingen van deze verordening zijn echter niet van toepassing, voor zover de toepassing van die bepalingen strijdig is met het besloten karakter van de vergadering. Zo zullen er bijvoorbeeld geen beeld- en geluidsregistraties voor openbaar gebruik gemaakt kunnen worden. Ten aanzien van de stukken die betrekking hebben op een besloten vergadering en het behandelde zal een raadscommissie moeten besluiten of geheimhouding als bedoeld in artikel 86 van de Gemeentewet wordt opgelegd dan wel opgeheven.
Artikel 29. Verslag besloten vergadering
Op grond van artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet is artikel 23 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing. Het vierde lid van artikel 23 van de Gemeentewet schrijft voor dat van een besloten vergadering een afzonderlijk verslag wordt opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt tenzij de raad en in casu dus een raadscommissie anders beslist. In aanvulling hierop bepaalt het tweede lid van deze bepaling dat het verslag van een besloten vergadering ter inzage ligt bij de griffier.
Artikel 30. Opheffing geheimhouding
De raad kan de geheimhouding die een raadscommissie aan de raad oplegt, opheffen. Wel bestaat er een overlegverplichting, waarmee recht wordt gedaan aan het principe van hoor en wederhoor.
Artikel 31. Toehoorders en pers
Artikel 26, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet regelen dat de voorzitter van de raad toehoorders die de orde verstoren, kan doen vertrekken en bij volharding in hun gedrag de toezegging kan ontzeggen. Voor raadscommissies ontbreekt een dergelijke bepaling in de Gemeentewet, het derde lid van dit artikel voorziet hierin.
Artikel 32. Geluid- en beeldregistraties
Aangezien de vergaderingen van een raadscommissie in principe openbaar zijn, kunnen radio- en tv-stations geluid- en beeldregistraties maken. Dit is uiteraard niet het geval als het een besloten vergadering betreft.