Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Culemborg

Verordening op de heffing en invordering van leges 2016 (Legesverordening 2016)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Culemborg
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2016 (Legesverordening 2016)
CiteertitelLegesverordening 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de legesverordening 2015 met ingang van 1 januari 2016. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 1
  2. Gemeentewet, art. 156, lid 2
  3. Gemeentewet, art. 229
  4. Paspoortwet, art. 2, lid 2
  5. Paspoortwet, art. 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-201517-05-2018nieuwe regeling

10-12-2015

Gemeenteblad, 2015, 125522

GEM 1526582/191

Tekst van de regeling

De Gemeenteraad van de gemeente Culemborg; gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders nr. GEM 1526582/191; gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet; besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en invordering van leges 2016 (Legesverordening 2016).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in die kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag in het kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voorzover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    bewijs van in leven zijn tot het ontvangen van pensioenen en wachtgelden;

  • e.

    stukken en inlichtingen, welke ambtshalve, ter voldoening aan de wettelijke of administratieve voorschriften moeten worden afgegeven;

  • f.

    het verstrekken van inlichtingen uit de Basisregistratie personen indien deze inlichtingen verstrekt worden aan: kerkgenootschappen en rechtspersonen, die hoewel geen kerkgenootschap zijnde, geacht kunnen worden daarmede gelijk te staan;

    de ouderraad van het openbaar onderwijs en de besturen van de bijzondere scholen voor het lager onderwijs, voor zover de inlichtingen verband houden met het opsporen van leerplichtige kinderen;

    de bedrijven van openbare lichamen;

    de naar vorm privaatrechtelijke bedrijven, die zich geheel of nagenoeg geheel in handen van de overheid bevinden;

    instellingen, die ten algemene nutte werkzaam zijn, alsmede indien en voor zover de inlichtingen bestemd zijn voor een wetenschappelijk of filantropisch doel;

  • g.

    een muziekvergunning ten behoeve van muziekverenigingen als bedoeld in de verordening geluidshinder;

  • h.

    promotie-evenementen; voor zover het evenement door het college van burgemeester en wethouders is aangewezen tot promotie-evenement, zoals vastgelegd is in het evenementenbeleid van de gemeente Culemborg;

  • i.

    stukken of nasporingen ten behoeve en in het persoonlijk belang van onvermogenden, mits zij van hun onvermogen doen blijken door een verklaring van het gemeentebestuur van hun woonplaats.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval

      van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De 'Verordening op de heffing en invordering van leges 2015, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 11 december 2014, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.De legesverordening 2015 van 11 december 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking, welke tevens de datum van ingang van de heffing is.

  • 3.De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

  • 4.De verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2016”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 december 2015

De griffier

P. Peters

De voorzitter

R. van Schelven

Bijlage Tarieventabel behorende bij de legesverordening 2016

    Tarieventabel behorende bij de legesverordening 2016INGANGSDATUM 1 januari 2016  2016
TITEL 1  aLGEMENE DIENSTVERLENING   
HOOFDSTUK 1  Burgerlijke stand   
huwelijk, registratie partnerschap1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:   
  1.1.1.1Op maandag en dinsdag om 9:15 uur indien gebruik wordt gemaakt van de locatie Stadskantoor (Ridderstraat 250)   Kosteloos (€ 0,00)
  1.1.1.2Op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tijdens kantooruren (9:00 tot 16:00 uur) indien gebruikt wordt gemaakt van de locatie Stadhuis (Oude Vismarkt 4)   € 550,00
  1.1.1.3Buiten kantooruren, indien gebruikt wordt gemaakt van de locatie Stadhuis (Oude Vismarkt 4) in overleg (niet op zon- en feestdagen)  € 875,00
  1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte:   
  1.1.2.1Op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tijdens kantooruren (9:00 tot 16:00 uur) indien gebruikt wordt gemaakt van de locatie Stadhuis (Oude Vismarkt 4))  € 550,00
  1.1.2.2buiten kantooruren, indien gebruikt wordt gemaakt van de locatie Stadhuis (Oude Vismarkt 4) in overleg (niet op zon- en feestdagen)  € 850,00
  1.1.3Indien op verzoek de voltrekking of omzetting plaatsvindt in een plaatselijke locatie anders dan in het Stadhuis Oude Vismarkt 4, (anders dan genoemd in artikel 63 Burgerlijk Wetboek, boek 1) wordt het tarief onder 1.1.1.2, 1.1.2.1 of 1.1.2.2 vermeerderd met      € 200,00
ambtenaar als getuige1.1.4Het tarief voor de diensten gedurende hun diensttijd van één of meerdere ambtenaren, niet behorende tot de gasten van het bruidspaar, als getuige, voor elke ambtenaar bedraagt    € 75,00
kosteloze partnerbevestiging1.1.5Kosteloze partnerbevestiging is gelijk aan de tijden van 1.1.1.1  € 0,00
trouwboekje1.1.6Het tarief bedraagt:    
  1.1.6.1Voor een trouwboekje of partnerschapboekje in normale uitvoering  € 12,85
  1.1.6.2Voor een trouwboekje of partnerschapboekje in luxe uitvoering  € 28,25
  1.1.7Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand voor ieder daaraan besteed kwartier.  € 21,10
verklaring huwelijksbevoegdheid, afschrift burgerlijke stand1.1.8Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.   
HOOFDSTUK 2  Reisdocumenten EN NEDERLANDSE IDENTITEItSKAART   
  1.2.1Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:   
nationaal paspoort, zakenpaspoort, vluchtelingen-, vreemdelingen- en faciliteitenpaspoort 1.2.1.1van een nationaal paspoort, zakenpaspoort, vluchtelingen-, vreemdelingen- en faciliteitenpaspoort      
  1.2.1.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is  € 64,44
  1.2.1.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt  € 51,20
Nederlandse identiteitskaart1.2.2van een Nederlandse identiteitskaart:   
  1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is  € 50,40
  1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt  € 28,48
  1.2.3.1tot het aanbrengen van een wijziging in een reisdocument als bedoeld in de subonderdelen 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3 en 1.2.1.4  € 47,31
spoedlevering1.2.3.2voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.2 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van      € 47,31
  1.2.3.3het tarief als bedoeld in 1.2.1.7 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.2 genoemde documenten slechts één keer per document berekend.   
  HOOFDSTUK 3    Rijbewijzen   
gewone levering1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
spoedlevering1.3.2het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
vermissing rijbewijs1.3.3het tarief voor het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerdere een rijbewijs werd verstrekt, welk bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, wordt verhoogd met administratiekosten ad.  € 21,10
eigen verklaring 1.3.4het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek ter beschikking stellen van een eigen verklaring:  € 35,00
HOOFDSTUK 4  Verstrekkingen uit de basisregistratie personen   
  1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3. en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.   
    Een abonnement wordt gesteld op naam en is geheel noch gedeeltelijk voor overdracht vatbaar. Gehele of gedeeltelijke terugbetaling van leges voor niet of niet ten volle gebruikte abonnementen vindt niet plaats   
    De onder 1.4.2. en 1.4.3. vermelde tarieven zijn eveneens verschuldigd indien de gevraagde inlichtingen niet leiden tot het door de aanvrager beoogde doel of indien geen inlichtingen als gewenst kunnen worden verstrekt   
verstrekken gegevens uit BRP1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag   
  1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking  € 15,00
  1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:   
  1.4.2.2.1voor 2 tot en met 100 verstrekkingen  € 300,00
  1.4.2.2.2voor 101 tot en met 250 verstrekkingen  € 562,50
  1.4.2.2.3Voor meer dan 250 verstrekkingen  € 750,00
verstrekken gegevens niet uit BRP1.4.3Voor toepassing van onderdeel 1.4.4. wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.   
  1.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:   
  1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking  € 15,00
  1.4.4.2voor 100 verstrekkingen  € 300,00
    voor 250 verstrekkingen  € 562,50
    voor 500 verstrekkingen  € 750,00
  1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
  1.4.6In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
  1.4.7Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier  € 19,70
        HOOFDSTUK 5          NATURALISATIE    
  1.5.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van het Nederlanderschap door naturalisatie of via optie als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap bedraagt, zoals dat is opgenomen in het Besluit Optie- en Naturalisatiegelden 2002, het tarief    
  1.5.1.1bij optie; enkelvoudig  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
  1.5.1.2bij optie; meervoudig  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
  1.5.1.3bij naturalisatie; enkelvoudig standaard  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
  1.5.1.4bij naturalisatie; enkelvoudig verlaagd  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
  1.5.1.5bij naturalisatie; mee naturaliserende minderjarige  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
  1.5.1.6bij naturalisatie; meervoudig verlaagd  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
          HOOFDSTUK 6            vERSTREKKINGEN OP GROND VAN WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS   
WPR   1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens   
  1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:   
  1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina   Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
  1.6.1.1.2met een maximum per bericht van   Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
  1.6.1.1.3meer dan 100 pagina’s   Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
  1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier   Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
  1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking    
  1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd   
  1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
HOOFDSTUK 7  Bestuursstukken   
  1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekken van:   
begroting1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting  € 29,00
jaarrekening1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening  € 29,00
  1.7.1.3een afschrift van het burgerjaarverslag  € 29,00
  abonnementen raadsstukken  1.7.2.2  Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een postabonnement voor een kalenderjaar:   
  1.7.2.2.1op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen, met uitzondering van de notulen  € 171,35
  1.7.2.2.2op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen, met inbegrip van de notulen  € 210,35
  1.7.2.2.3op de agenda behorende bij de vergadering van de raad  € 50,35
  1.7.2.3Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar, indien de stukken ter secretarie worden afgehaald   
  1.7.2.3.1op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen, met uitzondering van de notulen  € 105,25
  1.7.2.3.2op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen, met inbegrip van de notulen  € 137,00
  1.7.2.3.3op de agenda behorende bij de vergadering van de raad  € 16,95
  1.7.2.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:   
APV1.7.2.4.1een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Culemborg  € 31,40
bouwverordening1.7.2.4.2een exemplaar van de bouwverordening van de gemeente Culemborg  € 45,15
toelichting bouwverordening1.7.2.4.3een exemplaar van de toelichting op de bouwverordening van de gemeente Culemborg  € 50,65
HOOFDSTUK 8  Vastgoedinformatie   
  1.8.1Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage van de kadastrale leggers dan wel ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale aanduiding van een perceel  € 26,70
  1.8.2Het tarief voor een afschrift van een besluit, verklaring en/of uittreksel uit de gemeentelijke beperkingenregistratie/ register bedraagt per kadastraal object  € 10,70
HOOFDSTUK 9  OVERIGE PUBLIEKSZAKEN STADSBALIE   
  1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
verklaring omtrent het gedrag1.9.1tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag  € 41,35
bewijs van in leven zijn1.9.2tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn  € 12,80
legaliseren handtekening1.9.3tot het legaliseren van een handtekening  € 15,00
HOOFDSTUK 10  Gemeentearchief   
    Niet van toepassing.   
HOOFDSTUK 11  Huisvestingswet   
    Vervallen   
HOOFDSTUK 12  Leegstandwet   
  1.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet   € 96,95
HOOFDSTUK 13  Gemeentegarantie   
    Niet van toepassing.   
HOOFDSTUK 14  mARKTEN   
Standplaatsvergunning     1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.17 t/m 5.20 van de A.P.V. (standplaatsvergunning, inclusief uitstal.   
  1.14.1.1voor een vergunning, geldig voor één dag  € 15,00
  1.14.1.2voor een vergunning, geldig voor één week  € 30,00
  1.14.1.3voor een vergunning, geldig voor één maand  € 110,00
  1.14.1.4voor een vergunning, geldig voor onbepaalde tijd  € 150,00
  1.14.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5.17 t/m 5.20 van de A.P.V.  € 30,00
HOOFDSTUK 15  Winkeltijdenwet   
    Niet van toepassing.   
HOOFDSTUK 16  kansspelen   
aanwezigheidsvergunning1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen   
  1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
  1.16.1.2en voor iedere volgende kansspelautomaat  Maximumtarief 2016 vastgesteld door de Rijksoverheid
loterijvergunning1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)  € 92,50
HOOFDSTUK 17  TELECOMMUNICATIE   
instemmingbesluiten1.17     
  1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ten behoeve van het nemen van een instemmingbesluit als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid, van de Telecommunicatiewet:   
  1.17.2sleuven met een kabel/leidinglengte tot 25 meter  vrijstelling
  1.17.3sleuven met een kabel/leidinglengte van 25 tot 500 meter  € 714,30
  1.17.4sleuven met een kabel/leidinglengte van 500 tot 1000 meter  € 1.142,90
  1.17.5sleuven met een kabel/leidinglengte van meer dan 1000 meter  € 1.142,90
    en per meter vanaf 1000 meter  € 1,45
  1.17.6Indien met betrekking tot de behandeling van de aanvraag naar oordeel van de vergunningverlener extra overleg noodzakelijk is, wordt het bedrag onder 1.17.3, 1.17.4 dan wel 1.17.5 per overleg verhoogd met     € 142,85
    Het aantal malen dat zal worden overlegd wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag aan de aanvrager meegedeeld blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege college burgemeester en wethouders wordt vastgesteld. Bij toepassing van dit onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht.   
  1.17.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ten behoeve van het nemen van een instemmingbesluit als bedoeld in hoofdstuk 5 paragraaf 5.1.2, artikel 5.4, eerste lid, onderdeel a, van de Telecommunicatiewet, zijnde openbare gronden niet in bezit van gemeente  € 238,10
HOOFDSTUK 18  Verkeer en vervoer   
algemene ontheffing1.18.0Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het RVV 1990, voor een periode van maximaal drie maanden  € 42,50
jaar ontheffing1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een jaar ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990), voor zover beschreven in de Regeling ontheffingen geslotenverklaring gedeelte binnenstad Culemborg (met uitzondering van politie, brandweer en ambulances) per ontheffing geldig voor maximaal een jaar eindigend op 31 maart (geldigheidsperiode 1 april tot en met 31 maart)               € 42,50
eenmalige ontheffing1.18.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een eenmalige ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het RVV 1990, voor zover beschreven in de regeling ontheffingen geslotenverklaring gedeelte binnenstad Culemborg (met uitzondering van politie, brandweer en ambulances) per ontheffing voor één in- en uitrit  € 1,50
bijzondere transporten1.18.3.tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van RVV 1990 voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten  Maximumtarief 2016 door RDW vastgesteld
parkeerverbod ontheffing1.18.4.voor een ontheffing van het parkeerverbod als bedoeld in artikel 87 van het RVV 1990  € 10,00
mutaties bestaande ontheffingen/vergunningen1.18.5Voor het wijzigen van reeds uitgegeven ontheffingen en parkeervergunningen wordt een tarief in rekening gebracht. Wijzigingen op bestaande ontheffingen en parkeervergunningen kunnen zich voordoen ten aanzien van mutaties in kenteken. Het tarief voor het wijzigen van een reeds verleende ontheffing bedraagt  € 10,00
gehandicaptenparkeerkaart1.18.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen c.q. verlengen (vervangen) van een invaliden- of gehandicaptenparkeerkaart ingevolge het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW):  € 69,10
gehandicaptenparkeer-plaats1.18.7tot het verlenen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken als bedoeld in artikel 29 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)  € 401,80
kentekenwijziging gehandicaptenparkeer-plaats1.18.8Het tarief bedraagt voor het vervangen van een onderbord ten behoeve van een gehandicaptenparkeerplaats voorvloeiend uit een kentekenwijziging    € 60,00
aanvraag e-oplaadpaal1.18.9Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een e-oplaadpaal en het plaatsen van bord E6 van bijlage I, behorend bij het RVV 1990 ingevolge het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW artikel 29) bedraagt:        € 455,00
HOOFDSTUK 19  DIVERSEN   
  1.19.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van:   
afschriften, doorslagen, fotokopieën1.19.1.1afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina  € 1,60
kaarten, tekeningen, lichtdrukken1.19.1.2kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.19.2.1 en 1.19.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk   € 44,05
beschikkingen1.19.1.3een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen   € 6,45
stukken of uittreksels1.19.1.4stukken of uittreksels, welke op aanvraag moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina    € 4,40
overige vergunningen en ontheffingen A.P.V.1.19.2     
  1.19.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlenen van een vergunning c.q. ontheffing ingevolge de A.P.V. voor zover niet expliciet genoemd in dit hoofdstuk  € 22,70
    Het overeenkomstig onder 1.19.2.1 berekende bedrag wordt verhoogd met een bedrag voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag door aan de aanvrager meegedeelde kosten blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege Burgemeester en Wethouders wordt vastgesteld. Bij toepassing van dit onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht.   
ontheffing geluidshinder1.19.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlenen van een ontheffing op grond van de artikelen 4.5 en 4.6 van de A.P.V.   
  1.19.2.2.1welke betrekking heeft op de lichte categorie, t.w.: buurtfeesten en straatmuzikanten  € 45,40
  1.19.2.2.2welke betrekking heeft op de middelzware categorie, t.w. cafés en draaiorgels  € 90,85
  1.19.2.2.3welke betrekking heeft op de zware categorie, t.w. houseparty’s, live concerten, festivals en kermissen  € 181,70
graafvergunning1.19.2.3     
  1.19.2.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning (incl. 1 overleg) als bedoeld in artikel 2.11 van de A.P.V. voor     
  1.19.2.3.2sleuven met een kabel/leidinglengte tot 25 meter  vrijstelling
  1.19.2.3.3sleuven met een kabel/leidinglengte van 25 tot 500 meter  € 714,30
  1.19.2.3.4sleuven met een kabel/leidinglengte van 500 tot 1000 meter  € 1.142,90
  1.19.2.3.5sleuven met een kabel/leidinglengte van meer dan 1000 meter  € 1.142,90
    en per meter vanaf 1000 meter  € 1,45
  1.19.2.3.6Indien met betrekking tot de behandeling van de aanvraag naar oordeel van de vergunningverlener extra overleg noodzakelijk is, wordt het bedrag onder 1.19.2.3.3, 1.19.2.3.4 dan wel 1.19.2.3.5 per overleg verhoogd met       € 142,85
    Het aantal malen dat zal worden overlegd wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag aan de aanvrager meegedeeld blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege Burgemeester en Wethouders wordt vastgesteld. Bij toepassing van dit onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht.   
vergunning afvalstoffen1.19.2.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlenen van een ontheffing ingevolge artikel o.a. 4.7A van de A.P.V.  € 181,70
gevaarlijke stoffen1.19.2.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing om te mogen afwijken van de route gevaarlijke stoffen  € 90,85
steiger en container1.19.2.6aHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een steiger- of containervergunning geldig voor een periode van 4 aaneengesloten weken als bedoeld in artikel 2.10A t/m C van de A.P.V.      € 61,25
bouwplaats1.19.2.6bHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor een bouwplaats geldig voor een periode van 4 aaneengesloten weken als bedoeld in artikel 2.10A t/m C van de A.P.V.  € 59,45
Vuurwerkverkoop-vergunning1.19.2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2.72 van de A.P.V. voor het afleveren, dan wel ter aflevering aanwezig houden van consumentenvuurwerk  € 181,70
vergunning collecte1.19.2.8   Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning, als bedoeld in artikel 5.13 van de A.P.V. voor een openbare inzameling van geld of goederen te houden of daartoe een intekenlijst aan te bieden  € 0,00
behandeling verzoek Bibob1.19.2.9a   De in deze legesverordening en bijbehorende tarieventabel opgenomen tarieven voor het in behandeling nemen van aanvragen om beschikkingen worden, indien het gaat om het in behandeling nemen van een verzoek van een betrokkene, en er sprake is van een toets als bedoeld in de Beleidregel Wet Bibob gemeente Culemborg (nader Bibob-onderzoek) verhoogd met:  € 908,45
restitutie begunstigende beschikking Bibob1.19.2.9bDe onder 1.19.2.11a genoemde bedrag wordt gerestitueerd indien op het verzoek van betrokkene een begunstigende beschikking wordt genomen.   
verbruik elektriciteit1.19.3Het tarief bedraagt ter zake het afnemen van elektriciteit op standplaatsen op de Markt, of op andere voor de openbare dienst bestemde, als markten, aan te wijzen plaatsen zoals bedoeld of genoemd in de ‘Verordening op de heffing en de invordering van marktgelden’, het hebben van standplaatsen op voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, bedoeld of genoemd in de ‘Verordening op de heffing en invordering van Precariobelasting’ of standplaatsenbeleid en evenementen bedoeld of genoemd in het evenementenbeleid:   
  1.19.3.1voor het afnemen van elektriciteit uitsluitend voor elektrische verlichting of een eenvoudig elektrisch apparaat (koffiezetter, kassa, e.d.) is per dag of een gedeelte daarvan verschuldigd:  € 2,50
  1.19.3.2voor het afnemen van elektriciteit voor ovens, magnetrons, grills, bank- en/of vries/koelinstallaties, verwarmingen of met eerdergenoemde installaties gelijk te stellen elektrische installaties is per dag of een gedeelte daarvan verschuldigd:  € 5,00
  1.19.3.3voor het afnemen van elektriciteit anders dan genoemd en bedoeld in de voornoemde verordeningen geldt een tarief per dag van     € 5,00
Toeslag niet tijdige aanvraag vergunning of ontheffing op grond van APV1.19.4Indien een aanvraag voor een vergunning of ontheffing op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening wordt ingediend later dan de daarvoor gestelde aanvraagtermijn, kan het bevoegde bestuursorgaan besluiten de aanvraag alsnog te behandelen. Het tarief voor het in behandeling nemen van een niet tijdig ingediende aanvraag op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, resulterend in een kortere behandeltermijn, tot het verkrijgen van een ontheffing of vergunning wordt verhoogd met              € 100,00
Toeslag aanvullende activiteiten/festiviteiten vergunning of ontheffing op grond van APV 1.19.4.1Het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende activiteiten/festiviteiten die na de datum binnenkomst van de betreffende aanvraag voor een vergunning of ontheffing op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening worden ingediend worden de leges verhoogd met        € 100,00
TITEL 2  DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/ OMGEVINGSVERGUNNING   
HOOFDSTUK 1  BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN   
  2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:   
  2.1.1.1aanlegkosten:   
    de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft. Wanneer de opgegeven aanlegkosten naar het oordeel van de behandelend ambtenaar te laag zijn en een (reële) kostenraming ontbreekt en desgevraagd ook niet is overgelegd door aanvrager, worden de aanlegkosten ambtshalve vastgesteld;   
  2.1.1.2bouwkosten:   
    een door of namens de gemeente Culemborg opgestelde raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in artikel 3.2 van het normblad NEN 2699, uitgave 2013, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Hierbij worden de bouwkosten aangegeven op basis van een laatstelijk door het college van Burgemeester en wethouders vastgestelde lijst van kosten per aan het gebruik gerelateerde eenheid;   
  2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;   
  2.1.1.4Wro: Wet ruimtelijke ordening.   
  2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.   
  2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijke voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.   
  2.1.4vooroverleg:   
    verzoeken waarbij het gaat om de vraag of een bouwplan planologisch mogelijk is, en naar een onderzoek of de gemeente aan het plan wil meewerken. Het gaat hier niet om informatieverzoeken. Onder vooroverleg wordt mede verstaan een schetsplan, een principeverzoek en een conceptaanvraag.   
HOOFDSTUK 2  VOOROVERLEG   
  2.2.1.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is:   
    indien de bouwkosten €100.000,00 of minder bedragen  € 219,00
    indien de bouwkosten meer dan € 100.000,00 tot en met € 500.000,00 bedragen  € 438,00
    indien de bouwkosten meer dan € 500.000,00 bedragen  € 876,00
  2.2.1.1aIndien binnen zes maanden uit het vooroverleg een aanvraag om een omgevingsvergunning voortkomt, worden de kosten van het vooroverleg verrekend met de definitieve aanvraag.   
  2.2.1.2Het onder 2.2.1.1 berekende bedrag aan leges wordt vermeerderd met de kosten wegens het uitbrengen van een advies van de Gelderse Welstandcommissie. Deze kosten zijn:  zie bijlage A behorende bij deze verordening
  2.2.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een vooroverleg betreffende het handelen in strijd met de regels ruimtelijke ordening (wijziging gebruik) bedraagt indien:    
  2.2.2.1het gebruiksoppervlakte waarop het verzoek betrekking heeft niet meer bedraagt dan 200m²  € 0,50 per m² gebruiks-oppervlakte van het gebouw of perceel, met een minimum van € 89,50
  2.2.2.2het gebruiksoppervlakte 200m² of meer bedraagt het bedrag als onder 2.2.2.1 vermeerderd met  € 0,20 per m² gebruiks-oppervlakte van het gebouw of perceel, voor de oppervlakte die de 200m² te boven gaat.
HOOFDSTUK 3  OMGEVINGSVERGUNNING   
  2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.   
  2.3.1BOUWACTIVITEITEN   
omgevingsvergunning2.3.1.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo bedraagt het tarief, indien de bouwkosten:   
    “minder bedragen dan € 2.500,00”  € 358,00
    € 2.500,00 of meer bedragen en minder dan € 5.000,00  € 537,05
    € 5.000,00 of meer bedragen en minder dan € 500.000,00  € 537,05 vermeerderd met 2,00% van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 5.000,00 te boven gaan
    € 500.000,00 of meer bedragen en minder dan € 1.000.000,00  € 10.500,00 vermeerderd met 1,90% van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 500.000,00 te boven gaan
    € 1.000.000,00 of meer bedragen en minder dan € 2.500.000,00  € 20.000,00 vermeerderd met 1,84% van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 1.000.000,00 te boven gaan
    € 2.500.000,00 of meer bedragen en minder dan € 5.000.000,00  € 47.600,00 vermeerderd met 1,60% van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 2.500.000,00 te boven gaan
    € 5.000.000,00 of meer bedragen  € 87.600,00 vermeerderd met 1,17% van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 5.000.000,00 te boven gaan met een maximum van € 250.000
welstandsadvies2.3.1.2Het onder 2.3.1.1, 2.3.15.1 en 2.3.15.2 berekende bedrag aan leges wordt vermeerderd met de kosten wegens het uitbrengen van een advies van de Gelderse Welstandcommissie. Deze kosten zijn:  zie bijlage A behorende bij deze verordening
kopie Welstandnota2.3.1.3Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een kopie van de welstandnota  € 44,70
legaliseren omgevingsvergunning 2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in 2.3.1.1 wordt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, verhoogd met 100% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, tenzij de extra kosten van de legalisering redelijkerwijs niet ten laste van de aanvrager kunnen worden gebracht.   
  2.3.2AANLEGACTIVITEITEN   
aanlegvergunning2.3.2.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:      € 89,50
  2.3.3PLANOLOGISCH STRIJDIG GEBRUIK WAARBIJ TEVENS SPRAKE IS VAN EEN BOUWACTIVITEIT   
projectbesluit/buiten toepassingverklaring2.3.3.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo en tevens sprake is van bouwactiviteiten of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:   
  2.3.3.1.1Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  0,76% van de bouwkosten
    echter met een minimum van   € 89,50
    en een maximum van  € 514,15
  2.3.3.1.2Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):  1,52% van de bouwkosten
    echter met een minimum van   € 89,50
    en een maximum van  € 759,80
  2.3.3.1.3Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)  € 10.000,00
  2.3.3.1.3.1Indien de concept ruimtelijke onderbouwing door aanvrager compleet (dat wil zeggen geschikt voor tervisielegging) aan de gemeente wordt aangeleverd, is 50% van het onder 2.3.3.1.3 genoemde bedrag verschuldigd.   
  2.3.3.1.4Indien artikel 2.12, tweede lid van de Wabo wordt toegepast, tijdelijke afwijking:  3,0% van de bouwkosten
    echter met een minimum van   € 89,50
    en een maximum van  € 1.000,00
vaststelling bestemmingsplan op aanvraag2.3.3.2Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.1 van de Wro op aanvraag wordt toegepast, verhoogd met de werkelijke kosten conform een offerte. Bedoelde kosten worden, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeeld. Bij de toepassing van dit onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten ter kennis is gesteld.   
planologische activiteiten2.3.3.3Het verschuldigde bedrag op grond van 2.3 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.38, vierde lid, van de Wro wordt toegepast, verhoogd met    € 268,55
extern advies2.3.3.4Indien een aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend waarbij een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan noodzakelijk is en waarover tevens extern advies wordt ingewonnen, wordt het bedrag onder 2.3.1.1 en 2.3.3.3 verhoogd met de begrote kosten van het extern advies die aan deze gedeeltelijke herziening zijn verbonden. De begrote kosten van het externe advies worden, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeeld. De begroting van de voornoemde kosten wordt opgesteld door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid onderdeel b, van de Gemeentewet. Bij de toepassing van dit onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten ter kennis gesteld.   
  2.3.4PLANOLOGISCH STRIJDIG GEBRUIK WAARBIJ GEEN SPRAKE IS VAN EEN BOUWACTIVITTEIT   
planologische activiteiten zonder bouwactiviteiten2.3.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging of ontheffing van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onderdeel a, van de Wro of tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onderdeel c, van de Wro of 3.38, vierde lid, van de Wro wordt toegepast waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist            € 268,55
  2.3.4.2aHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking) wordt toegepast en waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist        € 268,55
  2.3.4.2bHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo (tijdelijke afwijking) wordt toegepast en waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist        € 268,55
  2.3.4.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of artikel 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wro, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist, de werkelijke kosten conform een offerte. Bedoelde kosten worden, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeeld. Bij de toepassing van dit onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten ter kennis is gesteld   
  2.3.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wro, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is, de werkelijke kosten conform een offerte. Bedoelde kosten worden, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeeld. Bij toepassing van dit onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten ter kennis is gesteld.   
  2.3.5IN GEBRUIK NEMEN OF GEBRUIKEN BOUWWERKEN IN RELATIE TOT BRANDVEILIGHEID   
    Vervallen   
  2.3.6ACTIVITEITEN MET BETREKKING TOT MONUMENTEN OF BESCHERMDE STADS- OF DORPSGEZICHTEN   
beoordelen stukken Erfgoedverordening Culemborg (2010)2.3.6.1Indien een aanvraag betrekking heeft op een omgevingsvergunning waarvoor door of namens de gemeente Culemborg ingevolge de Erfgoedverordening Culemborg (2010) beoordeling van één of meerdere stukken noodzakelijk is – eventueel ondermeer inhoudende een bureauonderzoek met rapportage en/of advies, naar aanleiding van een booronderzoek het beoordelen van het Plan van Aanpak met rapportage en/of advies, het naar aanleiding van een waarderend proefsleuvenonderzoek beoordelen van het Programma van Eisen met rapportage en/of advies en het voorbereiden van het selectiebesluit door Burgemeester & Wethouders - wordt het verschuldigde bedrag op grond van 2.3 verhoogd met                     € 382,90
                2.3.8              HANDELSRECLAME   
reclame  Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling van artikel 4.15 van de A.P.V. een vergunning of ontheffing is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief:   
  2.3.8.1Indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handelsreclame bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder g, van de Wabo:  € 134,20
  2.3.8.2Indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat die handelsreclame aan de onroerende zaak wordt gemaakt of gevoerd, bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder h, van de Wabo:  € 134,20
  2.3.8.3Het overeenkomstig onder 2.3.8.1 en 2.3.8.2 berekende bedrag wordt vermeerderd met de kosten wegens het uitbrengen van een advies van de Gelderse Welstandcommissie. Deze kosten zijn: zie bijlage A behorende bij deze verordening   
  2.3.9UITWEG/INRIT   
uitwegvergunning2.3.9.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van artikel 2.12, lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief  € 200,60
                2.3.10              KAPPEN   
    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van een houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening, of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief  € 50,00
  2.3.11STOOKONTHEFFING   
    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing ingevolge artikel 5.34 lid 3 van de A.P.V.  € 50,00
  2.3.15OMGEVINGSVERGUNNING IN TWEE FASEN   
    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:   
omgevingsvergunning 1e fase2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft:  het bedrag berekend zoals aangegeven onder 2.3.1.1
omgevingsvergunning 2e fase2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase, het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft:  het bedrag berekend zoals aangegeven onder 2.3.1.1
              2.3.16            BEOORDELING BODEMRAPPORT   
bodemgesteldheidonder-zoek2.3.16.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 1.2.6, onderdeel e, van de bijlage behorende bij het Besluit indieningsvereisten aanvraag omgevingsvergunning   € 176,95
nader onderzoek2.3.16.2Het overeenkomstig onder 2.3.1.5 berekende tarief wordt, indien uit het onderzoeksrapport, zoals bedoeld in artikel 1.2.6., onderdeel e, van de bijlage behorende bij het Besluit indieningsvereisten aanvraag omgevingsvergunning, blijkt dat de gesteldheid van de bodem zodanig is dat voor de beoordeling van de mate van de bodemverontreiniging een nader onderzoek, zoals bedoeld in artikel 1.2.6, onderdeel e, van de bijlage behorende bij het Besluit indieningsvereisten aanvraag omgevingsvergunning, noodzakelijk is, verhoogd met een bedrag ten behoeve van het beoordelen van de resultaten van dat nader onderzoek van                  € 176,95
saneringsonderzoek2.3.16.3Indien uit het onderzoeksrapport, zoals bedoeld in artikel 1.2.6, onderdeel e, van de bijlage behorende bij het Besluit indieningvereisten aanvraag omgevingsvergunning, blijkt dat de gesteldheid van de bodem zodanig is dat een saneringsonderzoek en/of sanering noodzakelijk wordt geacht, wordt voor het beoordelen van de resultaten van het saneringsonderzoek en/of de sanering een tarief in rekening gebracht van  € 353,95
vooronderzoek2.3.16.4Indien de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in de NVN 5725 betreft naar het historisch gebruik  € 176,95
verstrekking info bodemgesteldheid2.3.16.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie over de gesteldheid van de bodem per locatie  € 88,50
  2.3.16.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie over de gesteldheid van de bodem per gebied (meerdere locaties) een veelvoud van  € 88.50
    Het veelvoud wordt bepaald door het aantal locaties binnen het gebied waar zich bebouwing bevindt of in het verleden heeft bevonden, en/of waar activiteiten plaatsvinden of in het verleden plaatsgevonden hebben, die van invloed zijn op de bodemkwaliteit.   
  2.3.16.7Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie uit het Bodem Informatiesysteem over de gesteldheid van de bodem op een digitale drager.      € 77,15
  2.3.17ADVIES   
extern advies2.3.17.1Het overeenkomstig onder 2.3.1.1, onderscheidenlijk 2.3.1.2, 2.3.15.1, 2.3.15.2 en 2.5.1 berekende bedrag wordt, indien extern advies wordt ingewonnen, verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten blijkend uit een begroting die ter zake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, va de Gemeentewet, is opgesteld. Voor de toepassing van dit onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten ter kennis is gebracht.   
  2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor de vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.   
  2.3.17.3Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de Natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:   € 268,55
  2.3.17.4Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998:   € 268,55
  2.3.17.5Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:  € 268,55
  2.3.18VERKLARING VAN GEEN BEDENKINGEN   
  2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  € 179,00
  2.3.18.2Indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:   
  2.3.18.3Indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door of namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.   
  2.3.18.4Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.   
  2.3.18.5Indien de werkelijke kosten, zoals genoemd in 2.3.17.1 minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.   
  2.3.19PROJECTUITVOERINGSBESLUIT OP GROND VAN DE CRISIS- EN HERSTELWET   
  2.3.19.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van een project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.   
HOOFDSTUK 4  VERMINDERING   
    Niet van toepassing.   
HOOFDSTUK 5  TERUGGAAF   
restitutie omgevingsvergunning 1e fase2.5.1Bij een aanvraag tot het verlenen van een gewijzigde omgevingsvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo:   
    een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze zoals in 2.3.15.1 bepaald en verminderd met de voor de primaire omgevingsvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval is verschuldigd: en dat geen restitutie van de voor de primaire omgevingsvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt.  € 67,20
teruggaaf op verzoek2.5.2Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven gemeentelijke leges als bedoeld in 2.3.1.1, onderscheidenlijk 2.3.15.1, 2.3.15.2 en 2.5.1 verleend, mits het verzoek tot intrekking is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning. Van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges waarbij de (advies)kosten gemaakt door derden niet in aanmerking komen voor teruggave.   
minimumbedrag voor teruggaaf2.5.3Een bedrag minder dan € 15,00 wordt niet teruggegeven.   
HOOFDSTUK 6  INTREKKING AANVRAAG OMGEVINGSVERGUNNING   
  2.6.1Indien een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5 en 2.3.7 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat een beslissing op de aanvraag is genomen, maar binnen 2 weken na de datum van ontvangst van de aanvraag van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges waarbij de (advies)kosten gemaakt door derden niet in aanmerking komen voor teruggave:                      50%
  2.6.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning in overleg met aanvrager en op voorstel van de gemeente (deels) wordt ingetrokken, zijn (voor dat onderdeel) geen leges verschuldigd.   
HOOFDSTUK 7  INTREKKING OMGEVINGSVERGUNNING   
    Niet van toepassing.   
HOOFDSTUK 82.8.1BESTEMMINGSWIJZIGINGEN ZONDER ACTIVITEITEN   
  2.8.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wro de werkelijke kosten conform offerte. Bedoelde kosten worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeeld. Bij toepassing van dit onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten ter kennis is gesteld.    
  2.8.1.2te verhogen met de noodzakelijk advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van:   € 44,70
  2.8.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a van de Wro, de werkelijke kosten conform offerte. Bedoelde kosten worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeeld. Bij toepassing van dit onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten ter kennis is gesteld.   
  2.8.1.4Indien de gemeenteraad toepassing geeft aan artikel 3.1, tweede resp. derde lid van de Wro : (herzieningsplicht) naar aanleiding van een verzoek van een belanghebbende om herziening van een bestemmingsplan of om toepassing van artikel 3.10 of artikel 3.40 van de Wro, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van dat verzoek de werkelijke kosten conform offerte. Bedoelde kosten worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeeld. Bij toepassing van dit onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten ter kennis is gesteld.   
  2.8.1.5te verhogen met de noodzakelijk advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van  € 89,50
  2.8.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7 vierde lid, van de Wro:  € 89,50
ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wro  € 89,50
ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan2.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, vierde lid, van de Wro  € 89,50
HOOFDSTUK 9  VERVALLEN   
HOOFDSTUK 10  IN DEZE TITEL NIET BENOEMDE BESCHIKKING   
afdruk van kaart van een bestemmingsplan2.10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een niet ingekleurde afdruk van een kaart van een bestemmingsplan of een plan tot herziening van een bestemmingsplan of voor een soortgelijke kaart:   
    indien de oppervlakte van het papier ten hoogste bedraagt 2500 cm²  € 44,70
    indien de oppervlakte van het papier groter is dan 2500 cm²  € 67,15
voorschriften en toelichting bestemmingsplan2.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van de voorschriften en de toelichting, behorende bij een bestemmingsplan:   
    indien het geheel ten hoogste 40 pagina's omvat.  € 44,70
    indien het geheel meer dan 40 doch ten hoogste 80 pagina's omvat.  € 67,15
    indien het geheel meer dan 80 pagina's omvat.  € 89,50
kopie bouwtekeningen sonderingen etc.2.10.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het krijgen van een afschrift of een fotokopie van een in het gemeentearchief berustende bouwconstructietekening of kaart, sondering- en of constructiegegevens, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een ander tarief is opgenomen   
    Wanneer deze aanvraag één of meer kopieën omvat die groter zijn dan A-3 formaat:   
    voor de eerste 2 kopieën, per (digitaal) afschrift, digitale kopie of fotokopie:   € 44,70
    voor de overige kopieën, groter dan A-3, per (digitaal) afschrift, digitale kopie of fotokopie:  € 9,80
    voor de overige kopieën per (digitaal) afschrift, digitale kopie of fotokopie:  € 0,50
         
    Wanneer deze aanvraag geen kopieën omvat die groter zijn dan A-3 formaat:   
    voor het (digitale) afschrift, digitale kopie of fotokopie:   € 19,55
    voor de overige kopieën per (digitaal) afschrift, digitale kopie of fotokopie:  € 0,50
overschrijven vergunning2.10.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop-, aanleg-, of omgevingsvergunning  € 67,15
verhogingen / aanvullende leges2.10.5Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag omgevingsvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 2.3.1 verhoogd, dan wel worden aanvullende leges geheven.   
overig2.10.6Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen  € 89,50
  2.10.7Bij digitale informatieverschaffing van tekeningen e.d. zoals hoofdstuk 10 bedraagt het tarief per uur, met een minimum van 15 minuten  € 89,50
          Titel 3            dIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN en niet vallend onder titel 2   
HOOFDSTUK 1  horeca   
exploitatie vergunning3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.28 van de A.P.V.  € 272,55
wijziging exploitatie vergunning3.1.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.28 van de A.P.V.  € 90,85
drank- en horecavergunning3.1.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet  € 491,05
wijziging drank- en horecavergunning3.1.2.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een wijziging van de reeds verleende vergunning ingevolge artikel 33, lid c, van de Drank- en Horecawet  € 68,15
aanhangsel leidinggevende drank- en horecavergunning3.1.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet    € 45,40
ontheffing drank- en horecavergunning3.1.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet  € 75,60
Hoofdstuk 2  ORGANISEREN EVENEMENTEN OF MARKTEN   
evenementen3.2.1     
  3.2.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het organiseren van een evenement als bedoeld in de artikelen 2.24 en 2.25 van de A.P.V.:   
    behandelaanpak reguliere evenementen (A)  € 34,00
    behandelaanpak aandacht (kleinschalig) evenementen (B)  € 136,00
    behandelaanpak aandacht (gemiddeld) evenementen (B)  € 294,85
    behandelaanpak risico evenementen (C)  € 907,20
  3.2.1.2De indeling van een evenement in één van bovenstaande categorieën vindt plaats op basis van de ‘checklist voor evenementen’ zoals opgenomen in de regionale handreiking evenementenbeleid van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid.   
  3.2.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een evenementenvergunning als bedoeld in de artikelen 2.24 en 2.25 van de A.P.V.   
    behandelaanpak reguliere evenementen (A)  € 34,00
    behandelaanpak aandacht (kleinschalig) evenementen (B)  € 136,00
    behandelaanpak aandacht (gemiddeld) evenementen (B)  € 294,85
    behandelaanpak risico evenementen (C)  € 907,20
HOOFDSTUK 3  SEKSBEDRIJVEN   
    Niet van toepassing.   
HOOFDSTUK 4  HUISVESTINGSWET 2014   
    Niet van toepassing.   
HOOFDSTUK 5  BRANDVEILIGINGSVERORDENING   
    Niet van toepassing.   
HOOFDSTUK 6  IN DEZE TITEL NIET BENOEMDE VERGUNNING, ONTHEFFING OF ANDERE BESCHIKKING   
uitstal3.6.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van overige vergunningen tot het hebben van voorwerpen of stoffen op, in, over of boven de weg of openbaar vaarwater als bedoeld in artikel 2.10A t/m C van de A.P.V.  € 60,50
terrassen3.6.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een incidentele terrasvergunning als bedoeld in artikel 2.10A t/m C van de A.P.V.  € 181,70
niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking3.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking.  € 60,50

Bijlage A van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2016.

(zie oa. Lid nr  2.3.1.3 van de tarieventabel.)

TARIEFREGELING GELDERS GENOOTSCHAP per 01.01.2016 

  • A.

    Advisering bouw- en verbouwplannen welstand en monumenten en inrichting van de openbare ruimte

    Tarief op basis van een promillage van de bouwsom:

    • 1a.

      1,9 0/00 met een minimum van € 48 in geval van geraamde bouwkosten  van € 1 tot en met € 500.000

      plus over het gedeelte van de bouwsom

      van € 500.001 tot en met € 1.000.000 -> 1,2  0/00

      plus over het gedeelte van de bouwsom

      van € 1.000.001 tot en met € 2.500.000 -> 0,8 0/00

      plus over het gedeelte van de bouwsom

      van € 2.500.001 tot en met € 5.000.000 -> 0,5 0/00

      plus over het gedeelte van de bouwsom

      van € 5.000.001 en meer -> 0,25 0/00

    • 1.b

      indien het woningbouw betreft wordt per aanvraag bezien hoeveel grondgebonden woningen er per locatie worden uitgevoerd en deze worden per type in rekening gebracht;

      De volgende regeling is daarbij van toepassing

      • ·

        complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen

        -> tarief volgens a.

      • ·

        complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen

        -> tarief over de bouwsom van   5 woningen

      • ·

        complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen

        -> tarief over de bouwsom van   6 woningen

      • ·

        complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen

        -> tarief over de bouwsom van   8 woningen

      • ·

        complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen

        -> tarief over de bouwsom van 10 woningen

      • ·

        complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen

        -> tarief over de bouwsom van 12 woningen

        en zo volgens,

        (Etage- en galerijwoningen e.d. worden als één bouwblok beschouwd. Het tarief wordt dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok.)

    • 2.

      integrale advisering

      welstand + 1 extra discipline -> 1,8 x regulier tarief

      welstand + meerdere extra disciplines -> 2,2 x regulier tarief

    • 3.

      illegale bouwwerken -> 1,5 x regulier tarief

    • 4.

      reclameobjecten -> € 47

    • 5.

      formele behandeling en verslaglegging adviezen vooroverleg bouw- en verbouwplannen

      (bedrag wordt verrekend bij de definitieve aanvraag) -> € 100

  • B.

    Overige adviezen

    Uurtarief: afhankelijk van soort advisering.

  

Alle bedragen worden afgerond op hele euro’s en zijn excl. BTW