Organisatie | Wijk bij Duurstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling Griffie Wijk bij Duurstede 2012 |
Citeertitel | Mandaatregeling Griffie Wijk bij Duurstede 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, Gemeentewet, Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-02-2012 | Onbekend | 28-02-2012 Gepubliceerd op de gemeentepagina in de Wijkse Courant d.d. 29-02-2012 (week 9), overheid.nl | Onbekend |
De Gemeentewet legt de bevoegdheid om besluiten te nemen bij de bestuursorganen: de gemeenteraad, het college van B&W en de burgemeester. Tussen raad en college is uitsluitend sprake van delegatie. De raad kan de gedelegeerde bevoegdheid zelf niet meer uitoefenen. De Wet dualisering gemeentebestuur maakt een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheden tussen de raad en het college van burgemeester en wethouders. Voor de gemeente als werkgever geldt:
Beide groepen werknemers vallen onder de werking van de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling, de CAR/UWO. In de vergadering van 19 februari 2008 heeft de raad de overige lokale rechtspositieregelingen eveneens van toepassing verklaard op het griffiepersoneel. De bevoegdheden tot uitvoering van de rechtspositieregelingen voor het griffiepersoneel en rekenkamercommissiemedewerkers en enkele overige bevoegdheden worden gemandateerd en vastgelegd in een mandaatregeling. Voor wat betreft de mandaatregeling voor de griffie is aansluiting gezocht bij de mandaatregeling welke door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld voor de ambtelijke organisatie, zodat hiernaar tevens wordt verwezen.
1.Ondertekenings- en afdoeningsmandaat
Bij mandaat kan een onderscheid worden gemaakt tussen ondertekening- en afdoeningmandaat. Ondertekeningmandaat is een mandaat waarbij de gemandateerde het besluit (slechts) ondertekent, maar dat het bestuursorgaan vooraf heeft besloten hoe te handelen. Afdoeningmandaat verleent aan de gemandateerde de gehele bevoegdheid om te beslissen en af te doen zonder bemoeienis of tussenkomst van het bestuursorgaan. In het mandaatregister is, formeel gesproken, altijd sprake van een afdoeningmandaat. Vaste jurisprudentie leert dat een onbevoegd gegeven mandaat ten opzichte van de geadresseerde in principe niet kan worden tegengeworpen. Het besluit wordt altijd toegerekend aan het betreffende bestuursorgaan, tenzij het voor de geadresseerde onmiddellijk duidelijk behoorde te zijn dat het besluit onbevoegd werd genomen.
2. De ondertekening van stukken
Gebruik van handtekeningstempels is in verband met de duidelijkheid naar buiten bij mandaat niet toegestaan. In de ondertekening van het besluit of correspondentie moet tot uitdrukking worden gebracht dat het om een mandaatbevoegdheid gaat. Ook buiten mandaat is het gebruik van handtekeningstempels niet toegestaan. Uit oogpunt van legaliteit, controle en presentatie naar buiten is ondertekening van niet-gemandateerde besluiten aan de griffier en correspondentie door de raad en het fractievoorzitteroverleg steeds noodzakelijk. De ondertekening van besluiten, genomen in mandaat, dient als volgt te geschieden:
* Hoogachtend / met vriendelijke groet,
Namens de raad van gemeente Wijk bij Duurstede,
(functie: (wnd.) griffier /het gemandateerd lid namens het fractievoorzittersoverleg/werkgeverscommisie/medewerker griffie)
In het register zijn de bevoegdheden benoemd en onder welke voorwaarden c.q. beperkingen het (onder)mandaat is verleend. Zoals hierboven al is aangegeven is steeds sprake van afdoeningmandaat.
4. Steekproefsgewijze controle op mandaatgebruik
De verantwoordelijkheid voor het werk wordt zoveel mogelijk bij de medewerkers gelegd. Een “heilig” principe in het bestuursrecht moet echter steeds worden nageleefd, namelijk “geen bevoegdheid zonder verantwoording”. In de praktijk betekent dit dat de raad in de persoon van de voorzitter zal moeten controleren of het mandaat op een (juridisch) juiste wijze wordt gebruikt. Met andere woorden is het besluit conform de (wettelijke) voorschriften verleend en heeft daarbij een adequate belangenafweging plaats gehad en is er volgens bestendig beleid van de gemeente gehandeld.
Het fractievoorzittersoverleg en de werkgeverscommissie behoren steekproefgewijs de in ondermandaat genomen besluiten te controleren op de wijze zoals hierboven omschreven. In de Mandaatregeling is hiertoe een bepaling opgenomen.
Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke beleids- en beheersbegroting en voorts met inachtneming van de in het register opgenomen bijzondere bepalingen.
Uitsluitend waar dit in het bij deze regeling behorende mandaatregister uitdrukkelijk is aangegeven, is de griffier bevoegd de gemandateerde bevoegdheid door te mandateren (ondermandaat) aan de onder hem/haarressorterende medewerkers. Van deze mogelijkheid wordt geen gebruik gemaakt dan na uitdrukkelijke toestemming van de raad, zoals geregeld via het concept besluit ondermandaat Op ondermandaat zijn de bepalingen van deze regeling van overeenkomstige toepassing.
Deze mandaatregeling geldt niet voor de bevoegdheid tot:
Voorgenomen besluiten worden geacht in elk geval beleidsaspecten te bevatten indien:
indien inwilliging van het verzoek zal leiden tot strijdigheid met of afwijking van het beleid, voorschriften of richtlijnen of andere niet voorziene financiële of andere consequenties kan hebben. Bij overschrijding van het budget van de (onder)mandaathouder moet het tekort worden gecompenseerd met nog beschikbare andere budgetten, tenzij wordt voorzien in een andere (bijv. incidentele) dekking.
Een krachtens mandaat genomen besluit alsmede de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende brieven worden door de (onder)gemandateerde ondertekend op een wijze zoals aangegeven in het mandaatregister.
Indien het mandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening (tekenmandaat) vindt deze plaats als volgt: “Overeenkomstig door de raad genomen besluit . . . .“
Het fractievoorzittersoverleg en de werkgeverscommissie moeten regelmatig de onder zijn leiding in ondermandaat genomen besluiten bij wijze van steekproef controleren. Dit kan zowel vooraf als achteraf plaatsvinden. Bij de controle zal in ieder geval de rechtmatigheid en doelmatigheid gecontroleerd worden, als ook of de in ondermandaat genomen besluiten passen binnen de gestelde beleidskaders.
Afdeling IV Slot- en overgangsbepalingen
De in dit besluit opgenomen (onder)mandaten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgend op die waarin de vaststelling van deze regeling openbaar bekend is gemaakt. Op dat tijdstip vervalt de mandaatregeling griffie Wijk bij Duurstede, vastgesteld bij raadsbesluit van 19 februari 2008.
Deze regeling kan worden aangehaald als “Mandaatregeling Griffie Wijk bij Duurstede 2012”.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 28 februari 2012
Besluit ondermandatering van bevoegdheden
De gemandateerde leden namens het fractievoorzittersoverleg,
Het gemandateerd lid namens de werkgeverscommissie,
Gelet op de Mandaatregeling griffie gemeente Wijk bij Duurstede 2012 en het mandaatregister griffie;
Gelet op de Algemene wet bestuursrecht;
De door de raad aan hen gemandateerde bevoegdheden, welke genoemd zijn in het mandaatregister dat is vastgesteld op 28 februari 2012 en bekend gemaakt op 29 februari 2012 door te mandateren aan de aldaar genoemde ondermandaathouders.
Aldus besloten op 1 maart 2012
In de functie van gemandateerde leden namens het fractievoorzittersoverleg,
In de functie van gemandateerd lid namens de werkgeverscommissie,
In de functie van plaatsvervangend griffier,
Bijlage I Hoofdstuk 10 Algemene wet bestuursrecht
Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.
Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever
a) tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening van die bevoegdheid in mandaatverlening is voorzien;
b) tot het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaatverlening verzet;
c) tot het beslissen op een beroepschrift;
d) tot het vernietigen van of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan.
3.Mandaat tot het beslissen op een bezwaarschrift wordt niet verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen.
De mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen.
Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.
Deze afdeling is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een ander, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Onder delegatie wordt verstaan: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent.
Delegatie geschiedt niet aan ondergeschikten.
Delegatie geschiedt slechts indien in de bevoegdheid daartoe bij wettelijk voorschrift is voorzien.
Het bestuursorgaan kan de gedelegeerde bevoegdheid niet meer zelf uitoefenen.
Het bestuursorgaan kan het delegatiebesluit te allen tijde intrekken.
Een besluit dat op grond van een gedelegeerde bevoegdheid wordt genomen, vermeldt het delegatiebesluit en de vindplaats daarvan
Degene aan wie de bevoegdheid is overgedragen, verschaft het overdragende en het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan op hun verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid.