Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Diemen

Uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Diemen 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDiemen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Diemen 2018
CiteertitelUitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Diemen 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-04-2018Onbekend

13-03-2018

Diemernieuws en GVOP 12-4-2018

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Diemen 2018

 

 

Algemeen

Uitvoeringsplan vergunningverlening,toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Diemen 2018

 

Vastgesteld door college d.d.: 13 maart 2018

Portefeuillehouders: E. Boog en L. Scholten

Behandelend ambtenaar: A.S. Hillert

 

Inhoudsopgave

1 Algemeen 4

  • 1.

    1 Inleiding 4

  • 1.

    2 Doel van het uitvoeringsplan 4

  • 1.

    3 Relevante ontwikkelingen 5

1.3.1 Omgevingswet 5

1.3.2 Wet VTH, de kwaliteitscriteria en de Verordening Kwaliteit 5

1.3.3 Het nieuwe stelsel van kwaliteitsborging in de bouw (Wet private kwaliteitsborging) 6

1.3.4 Harmonisatie VTH-proces 6

1.3.5 Landelijke handhavingsstrategie 7

1.3.6 Omgevingsdienst een BSB-M 7

1.3.7 Koers op Initiatief 7

1.3.8 Privatisering markt 8

1.3.9 Straatcoaches 8

1.3.10 LAA/Scheerlicht 8

1.3.11 Ondermijnende criminaliteit 8

1.3.12 Digitaal Opkoopregister 9

1.3.13 Koppeling Op Orde / Inproces 9

2 Uitvoering 9

  • 2.

    1 Inleiding 9

  • 2.

    2 Productenlijst /werkvoorraad 9

2.2.1 VTH-algemeen 9

2.2.2 Discipline bouwen 10

2.2.3 Discipline brandveiligheid 12

2.2.4 Discipline milieu 13

2.2.5 Discipline horeca 16

2.2.6 Discipline openbare ruimte 17

2.3 Uitvoeringsdoelstellingen VTH 21

3 Borging uitvoering 27

  • 3.

    1 Inleiding 27

  • 3.

    2 VTH-organisatie 27

3.2.1 VTH-organogram 27

3.2.2 Kennis, kunde en capaciteit 27

3.2.3 Personeelsformatie 29

3.2.4 Vastgelegde werkwijzen 32

  • 3.

    3 Financiële middelen 35

  • 3.

    4 Borging beschikbaarheid samenwerkingspartners 36

  • 3.

    5 Bereikbaarheid buiten kantoortijden 37

Bijlage 1: vergunningenproces 39

Bijlage 2: toezichts en -handhavingsproces 40

Bijlage 3: prioriteitenlijst 42

Bijlage 4: Overgedragen inrichtingen aan omgevingsdienst 58

Inleiding

Op 22 december 2016 heeft de raad het integraal vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid gemeente Diemen 2017 en 2018 vastgesteld. Het integrale vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid is het beleidskader op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht en bevat een visie over vergunningverlening, toezicht en handhaving, doelstellingen, beleidsuitgangspunten en randvoorwaarden. In de prioriteitenlijst is een prioriteit gegeven aan de diepgang van toetsing van aanvragen en aan verschillende overtredingen. Het uitvoeringsplan ziet op de volgende disciplines: VTH algemeen, bouwen, brandveiligheid, milieu, horeca en openbare ruimte.

Het integrale vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid is noodzakelijk om vergunning-verlening en de instrumenten toezicht en handhaving beter te kunnen neerzetten en om de gemeen-telijke doelstelling op de diverse taakvelden te kunnen halen. De behoefte aan met name toezicht en handhaving is immers veel groter dan de capaciteit. Het integrale vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid vormt de basis voor een jaarlijks op te stellen integraal uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving en een integraal evaluatieverslag vergunningverlening, toezicht en handhaving.

De visie van de gemeente Diemen ten aanzien van toezicht en handhaving is in het integraal toezicht- en handhavingsbeleid als volgt weergegeven: “het zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de beschikbare middelen om de gemeente Diemen leefbaar (schoon, heel en veilig) te krijgen en te houden”.

Door middel van dit integrale uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving wordt gewerkt op basis van deze visie en wordt invulling gegeven aan de doelstellingen. Op deze wijze is het voor iedereen duidelijk waar de gemeente Diemen voor het jaar 2018 op inzet. De tekst in rood weergegeven betreft de werkzaamheden van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (verder: Omgevingsdienst NZKG).

Het uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving Omgevingsrecht gemeente Diemen 2018 zal aan de raad ter kennisname worden gezonden. Het plan wordt tevens op de gebruikelijke wijze bekend gemaakt (publicatie in het Diemer Nieuws) en zal op de website worden geplaatst. Voorts zal dit plan in te zien zijn via overheid.nl.

Doel van het uitvoeringsplan

Naast het integraal vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid Diemen 2017 en 2018 vormt de landelijke wetgeving een belangrijk uitgangspunt. Met het in werking treden van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) op 1 oktober 2010 zijn de kwaliteitseisen voor handhaving opgenomen in hoofdstuk 7 van het Besluit Omgevingsrecht (Bor) en hoofdstuk 10 van de Ministeriele regeling omgevingsrecht (Mor). Hierin wordt voorgeschreven dat het handhavingsbeleid jaarlijks in een handhavingsprogramma moet worden uitgewerkt. Het handhavingsprogramma beschrijft welke van de voorgenomen activiteiten het bestuursorgaan het komende jaar uitvoert en wat de daarvoor benodigde en beschikbare middelen zijn. De kwaliteitseisen stellen regels over de strategische en programmatische handhaving. Vanaf 1 juli 2017 gelden ook kwaliteitseisen ten aanzien van vergunningverlening. Door het opstellen van dit uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoet de gemeente Diemen aan deze kwaliteitscriteria.

Het uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht- en handhaving bevat een beschrijving van de organisatie met de daarbij beschikbare capaciteit. In het uitvoeringsplan worden de aanbevelingen en actiepunten vanuit het evaluatieverslag vergunningverlening, toezicht en handhaving Omgevingsrecht gemeente Diemen 2017 meegenomen en wordt inzichtelijk gemaakt hoe de aanbevelingen in 2018 nader worden uitgewerkt.

De gemeente Diemen hanteert, in dit uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving, als uitgangspunt dat per fte 1300 uur netto beschikbaar is voor toezicht en handhaving. Vrije dagen, ziekte, overleg en opleidingsuren zijn hier reeds van afgetrokken.

Relevante ontwikkelingen

Omgevingswet

In 2016 is de Omgevingswet aangenomen en gepubliceerd. De Omgevingswet bundelt de wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. En regelt daarmee het beheer en de ontwikkeling van de leefomgeving. Met de Omgevingswet wordt het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. Het vraagt om een heel andere werk- en denkwijze van overheden, burgers en bedrijven. Open, samenhangend, flexibel, uitnodigend en innovatief zijn daarbij de kernwoorden. Door minder en overzichtelijke regels, meer ruimte voor initiatieven en lokaal maatwerk en vragen van vertrouwen. Daarbij moet het doel van een initiatief in de fysieke leefomgeving centraal staan in plaats van de vraag: “mag het wel”?.

Nu wordt gewerkt aan de Algemene Maatregelen van Bestuur, de ministeriële regeling, de Invoeringswet- en regelgeving en aanvullingswetten en -besluiten. De planning is dat de Omgevingswet op 1 januari 2021 in werking treedt.

Wet VTH, de kwaliteitscriteria en de Verordening Kwaliteit

In oktober 2016 is de Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) omgevingsrecht gemeente Diemen in werking getreden. Deze verordening volgt grotendeels de modelverordening van VNG en IPO. Het gemeentebestuur van Diemen wil zich echter niet op voorhand binden aan alle landelijke kwaliteitscriteria 2.1 voor de VTH-taken die in eigen huis worden uitgevoerd. Dat geldt met name voor de criteria ten aanzien van de kritieke massa, omdat hiervoor geen structureel werkaanbod/werkvoorraad is. Dat leidt tot de afwijking van de modelverordening wat betreft het eerste lid van artikel 5 inzake de kwaliteitsborging.

Het gemeentebestuur heeft wel gekozen voor een aanpak die tot verdere kwaliteitsverbetering leidt, door:

  • 1.

    Aanpak van de actiepunten die ertoe moeten leiden dat Diemen nog beter voldoet aan de kwaliteitscriteria op het gebied van proces en inhoud. Hiervoor is een actiepuntenlijst opgesteld. Die actiepunten zullen verder bij de algemene aanpassing van het VTH-beleid in 2018 worden aangepakt en afgerond.

  • 2.

    Aanvullende opleidingen voor bestaande medewerkers zijn concreet in gang gezet, bijvoorbeeld op het gebied van handhaving groene wetten en ecologie, waardoor deze medewerkers wat betreft opleidingseisen aan de kwaliteitscriteria voldoen. Die opleidingen zijn in de loop van 2017 afgerond. Aan dit punt wordt derhalve voldaan.

  • 3.

    Te onderzoeken of meer complexe taken in de toekomst bij de Omgevingsdienst kunnen worden ondergebracht. Diemen heeft op dit moment bijvoorbeeld de advisering ten aanzien van constructieve veiligheid bij deze dienst ondergebracht. Hetzelfde kan worden overwogen ten aanzien van externe veiligheid, geluidhinder, luchtkwaliteit en dergelijke. Aan dit punt is inmiddels voldaan. Met de pensionering van twee personeelsleden, zijn laatstgenoemde taken overgedragen aan de Omgevingsdienst.

  • 4.

    Diemen heeft samen met enkele andere gemeenten (onder meer Amstelveen/Aalsmeer) en een extern adviesbureau een kwaliteitsborgingssysteem opgesteld waarbij de kennis en kunde van eigen personeel en de kwaliteit van de aangeleverde diensten vanuit de Omgevingsdienst, regelmatig worden getoetst en beoordeeld. In 2018 zal een eerste audit plaatsvinden. De Provincie heeft ingestemd met het kwaliteitsborgingsysteem en zal dit bij het interbestuurlijk toezicht betrekken.

Het nieuwe stelsel van kwaliteitsborging in de bouw (Wet private kwaliteitsborging)

In 2016 is door het bureau Senze gewerkt aan een impactanalyse Wet private kwaliteitsborging voor het bouwen (verder: Wkb). Met de komst van de Wkb zullen werkzaamheden bij de activiteit bouw afnemen. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat de technische toets aan het Bouwbesluit 2012 komt te vervallen of doordat deze door een private partij wordt overgenomen. Op 21 februari 2017 is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) door de Tweede Kamer aangenomen. Op basis van de huidige beschikbare informatie zal de Wkb gefaseerd ingevoerd gaan worden. Op 11 juli 2017 heeft de Eerste Kamer besloten om de stemming over de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen uit te stellen. Dit in aanvulling op de toezegging van de minister dat de wet niet voor 1 januari 2019 in werking zal treden.

De impact voor de teams Vergunningen en Handhaving en Openbare Orde & Veiligheid is vertaald naar deze drie fasen. De gevolgen van de Wkb hebben alleen betrekking op de werkzaamheden voor de technische toets en het houden van toezicht op omgevingsvergunningen bouw. De overige werkzaamheden zullen vooralsnog in stand blijven. Er komen zelfs administratieve taken bij. Het is de vraag of de Wkb moet worden gezien als een bezuiniging. De economie trekt aan en er mag verwacht worden dat het aantal aanvragen nog verder zal stijgen.

De conclusie van deze impactanalyse is dat voor het team Vergunningen na inwerkingtreding van de eerste fase een afname van 62 te besteden uren op jaarbasis plaatsvindt. In fase 2 is dat een afname van 338 uur en na fase drie is er sprake van een afname van 964 uur. Dit resulteert in een in een totale afname van in totaal 1364 uur in 2021 voor vergunningverlening.

Voor het team Handhaving en Openbare Orde & Veiligheid is er na de inwerkingtreding van fase 1 sprake van een verwachte afname van 18 uur op jaarbasis. Na inwerkingtreding fase 2 is dat 416 uur en na fase 3 is dat 1366 uur. Dit resulteert in een totale afname van 1800 uur in 2021 voor toezicht.

Harmonisatie VTH-proces

In opdracht van het Dagelijks Bestuur van Duo+ is een programma ontwikkeld, genaamd “Slimmer Verbinden”. Dit programma heeft als doel om zo snel mogelijk uit de badkuip te komen. Hierbij is de voorgenomen procesoptimalisatie door middel van harmonisatie van processen en systemen cruciaal. Eén van die projecten is de harmonisatie van het VTH-proces. Dit proces moet leiden tot gelijkluidende /leanbeschreven werkprocessen voor Wabo/APV, drank-en horeca voor Duo+/Diemen. Ook moet gewerkt worden naar één SquitXO werkomgeving als backoffice applicatie voor Duo+/Diemen.

Voorts is een doel van de harmonisatie gerealiseerde koppelingen met Inproces, OLO, ESB en financiële export voor leges/belastinginning.

Tot slot is een volledig digitale en versnelde procesvoering, betere dienstverlening (volgbaar via de website en Klantcontactcentrum) en een procesvoering die voldoet aan wettelijke procesvereisten. In 2017 zijn de drie werkomgevingen van SquitXO overgezet naar één werkomgeving. Ook zijn de processen Wabo/APV, drank- en horeca, en vergunningen, toezicht en handhaving geharmoniseerd. In 2018 zal deze harmonisatie verder worden gefinetuned.

Een ander project is de projectmatige doorontwikkeling en verbetering van de huidige inrichting van Inproces voor alle bedrijfsprocessen die goed aansluit bij de wens van de gebruikers. Deze processen zijn gestart in 2016 en de harmonisatie heeft in 2017 plaatsgevonden. Ook hiervoor geldt dat in 2018 een nadere finetuning zal plaatsvinden.

Landelijke handhavingsstrategie

Het interprovinciaal overleg (IPO) en het Openbaar Ministerie (OM) namen in 2014 het initiatief om met alle bij het omgevingsrecht betrokken overheden een landelijke strategie op te stellen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Handhavende instanties, zoals overheden, omgevingsdiensten, het OM en de politie treden dan op eenzelfde manier op bij vastgestelde overtredingen. Zo ontstaat een gelijk speelveld, wordt het rechtsgevoel gerespecteerd en blijft de leefomgeving veilig, schoon en gezond. Onder de LHS kunnen specifieke handhavingstrategieën worden uitgewerkt en vastgesteld. In 2016 is gestart met deze uitwerking voor de discipline milieu en horeca. De horecahandhavingsstrategieën zijn bestuurlijk vastgesteld. Voor de discipline milieu is de implementatie gestagneerd aangezien diverse Omgevingsdiensten in het land zelf nog niet de landelijke handhavingsstrategie hebben geïmplementeerd. Om als gemeente voor te lopen op deze ontwikkeling is wel erg vooruitstrevend. In 2018 wordt deze ontwikkeling verder gevolgd en wordt beoordeeld of de handhavingsstrategieën voor de milieudiscipline alsnog voor de gemeente Diemen worden geïmplementeerd.

Omgevingsdienst een BSB-M

Sinds 1 januari 2013 wordt een deel van de taken op het gebied van VTH uitgevoerd door de ODNZKG. Het gaat om het door het Rijk gedefinieerde pakket aan taken. De afspraken zijn vastgelegd in een uitvoeringsovereenkomst voor het jaar 2018. De directeur van de ODNZKG heeft mandaat verleend aan de twee bij de gemeente Diemen werkzame BOA’s in domein II (milieu en welzijn). Met dit mandaat zijn de BOA’s bevoegd om het strafrechtelijke handhavingsinstrument van de bestuurlijke strafbeschikking milieu in te zetten. Hiermee kan Diemen de landelijke handhavingsstrategie volgen.

Koers op Initiatief

Met Koers op Initiatief wil het college een werkcultuur stimuleren, waarin medewerkers (nog) meer initiatief nemen en vanuit (nog) meer ontmoeting en verbinding met inwoners, bedrijven en instellingen hun werk doen.

Onder Koers op Initiatief valt een aantal projecten om de gewenste organisatievernieuwing (verder) op gang te brengen.

De acht projecten zijn:

  • 1.

    De verkenners

  • 2.

    Het initiatief van de maand

  • 3.

    Onze competenties

  • 4.

    Regels, rek en rugdekking

  • 5.

    Klantonderzoeken

  • 6.

    De complimentenregeling

  • 7.

    Een burgertop over Groei

  • 8.

    De KOI-dag “Gemeente ontmoet”.

In 2018 zullen de projecten verder worden uitgevoerd en zal op een aantal specifieke tijdstippen worden stilgestaan bij de gewenste organisatievernieuwing.

Privatisering markt

In 2017 is besloten, gezamenlijk met de marktkooplieden, een externe marktmanager in te huren. Deze marktmanager zal de markt toekomstbestendiger maken door onder andere een kwaliteitsverbetering van de markt tot stand te brengen door onder andere een betere inrichting te realiseren. Daarnaast zorgt zij voor promotieactiviteiten in samenspraak met de winkeliers en de horeca en legt verbinding met de citymarketing campagne “Daarom Diemen”. In 2018 zal beoordeeld worden of de markt geprivatiseerd zal worden of dat deze constructie, met het alleen inhuren van een externe marktmanager, zal worden voortgezet. Een andere optie is terug te gaan naar de oude situatie, waarbij de buitengewoon opsporingsambtenaren weer het toezicht op de markt doen.

Straatcoaches

In 2017 zijn wij gestart met het inzetten van straatcoaches (via SAOA uit Amsterdam) om zo jeugdoverlast tegen te gaan. Deze straatcoaches werken met name in de avonden en zijn gespecialiseerd om met de jeugd in gesprek te gaan. Zij rapporteren dagelijks wat zij constateren, welke jongeren zij signaleren en welke rollen deze jongeren binnen eventuele groepen hebben. In 2018 wordt de inzet van straatcoaches wederom geëvalueerd om te bezien of nadere inzet wenselijk en/of noodzakelijk is.

LAA/Scheerlicht

In 2017 is de uitvoering van adrescontroles in het kader van de Landelijke aanpak Adreskwaliteit (LAA) overgeheveld van Team Burgerzaken naar Team Handhaving. De handhavers zijn om deze taak adequaat te kunnen uitvoeren aangewezen als toezichthouder BRP. Daarnaast is een traject gestart om de uitvoering te professionaliseren. Zo wordt er gecontroleerd volgens een vastgesteld protocol Huisbezoeken en is er een opleidingstraject gestart met een training gesprekstechnieken om de toezichthouders goed voor te bereiden op hun taak. In 2018 zal vervolgens een training weerbaarheid en rapporteren gevolgd worden. Door deze professionaliseringsslag kunnen de toezichthouders in de toekomst multidisciplinair worden ingezet voor toezichthoudende taken zoals bijvoorbeeld de controletaken in het kader van de integrale aanpak van identiteits- en woonfraude (scheerlicht) en andere vormen van ondermijnende criminaliteit.   

Ondermijnende criminaliteit

Het bestrijden van Ondermijnende criminaliteit heeft een hoge prioriteit gekregen bij de (rijks) overheid. In de nota “Rijksbrede Aanpak Fraude” wordt het tegengaan van de woon- en identiteitsfraude  als een belangrijk onderdeel van de bestrijding van ondermijnende criminaliteit beschouwd. Ook de gemeente Diemen bindt de strijd aan tegen de ondermijnende criminaliteit. Met de start van het project Scheerlicht is een eerste stap gezet om de ondermijnende criminaliteit in Diemen structureel en integraal aan te pakken. Naar verwachting zal in 2018  een integrale aanpak, bestaande uit een multidisciplinair gemeentelijkteam aangevuld met (inter)lokale ketenpartners en geleid door een fraudecoördinator alsmede een centraal meldpunt voor het al dan niet anoniem aanmelden van ondermijnende criminaliteit, uitgerold worden over de gehele gemeente.  

Digitaal Opkoopregister

Heling van gestolen goederen – al dan niet opzettelijk - is helaas een veel voorkomend delict. Speciaal om heling tegen te gaan is het Digitaal Opkopers Register (DOR) ontwikkeld. In 2017 is de Algemene Plaatselijke Verordening aangepast om zo het digitaal opkoopregister verplicht te stellen voor een aantal bedrijven in de gemeente Diemen. In het DOR registreren handelaren goederen die zij in- en verkopen. Het DOR is een digitaal en gebruiksvriendelijk registratiesysteem. Het DOR staat in voortdurend contact met het register waarin gestolen goederen zijn geregistreerd. Op die manier blijkt snel of goederen die worden opgekocht of verkocht als gestolen staan geregistreerd.

Het DOR heeft een aantal voordelen. Gestolen goederen worden eerder teruggevonden, helers lopen sneller tegen de lamp en het risico van onbewuste heling neemt af.

Koppeling Op Orde / Inproces

In 2018 wordt gewerkt aan het maken van een programma van eisen om een koppeling te kunnen realiseren tussen het programma Op Orde en Inproces. Hiermee wordt het werk van de BOA’s efficiënter en kunnen zij zichtbaarder op straat hun werk doen.

Uitvoering

Inleiding

In dit hoofdstuk wordt beschreven welke activiteiten worden verricht op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. De activiteiten dragen er aan bij dat de doelstellingen, zoals zijn beschreven in het integraal vergunningen, toezicht- en handhavingsbeleid gemeente Diemen 2017 en 2018, kunnen worden gehaald.

Per discipline wordt aangegeven hoeveel producten worden verwacht in 2018. Tevens is een aantal uitvoeringsdoelstellingen opgesteld. Deze worden paragraaf 2.3 nader beschreven.

Productenlijst /werkvoorraad

VTH-algemeen

Productenlijst VTH-algemeen 2018

Productenlijst VTH-algemeen

Aantal uren manager RO

Aantal uren coördinator THH

Aantal uren coördinator TVG

Aantal uren jurist

Harmonisatie VTH-proces

10

20

50

10

Afspraken samenwerking Omgevingsdienst NZKG

20

30

10

-

Antikraakbeleid

10

10

10

10

Actualiseren wegsleepverordening

-

30

-

5

Ontwikkeling Squit XO en 2Go

-

40

40

-

Evaluatieverslag Vergunningen, Toezicht en Handhaving

5

20

10

5

Uitvoeringsplan Vergunningen, Toezicht en Handhaving

5

20

10

5

BOA-jaarverslag

-

10

-

-

Actualisatie horecasanctiebeleid en preventie- en handhavingsplan horeca

-

30

-

20

Actualisatie APV

-

10

10

20

Evaluatie handhavingsarrangement

-

30

-

-

Onderzoek naar privatisering markt

-

100

-

-

Discipline bouwen

Urenverdeling en Productenlijst vergunningverlening bouwen 2018

Inschatting aantal vergunningen 2018

Aantal

Aantal ingediende aanvragen om een omgevingsvergunning

220

Percentage digitaal ingediend

95%

Aantal achteraf aangevraagde omgevingsvergunningen

10

Aantal verlengingen behandelingstermijn met zes weken

15

Aantal van rechtswege verleende omgevingsvergunningen

0

Aantal ingediende sloopmeldingen

70

Aantal BIBOB-toetsen

5

Werkprocessen Squit XO in uren

75 uur

Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving bouwen 2018

Urenverdeling en Producten

Aantal uren begroot in 2018

Aantal producten

begroot in 2018

Controles omgevingsvergunning afwijking bestemmingsplan

20

10

Controles omgevingsvergunning activiteit bouwen

500

220

Controles meldingen activiteit slopen (inclusief asbest)

60

30

Controles ondermijnende criminaliteit

456

30

Controles gebiedsgericht- en themagericht toezicht

700

45

Aantal bouw- of sloopprojecten

3245

8

Deelgoedkeuringen

500

250

Woningklachten

100

20

GBA/BAG verzoeken (inclusief BAG-registraties en WKPB registraties

60

25

Vooraanschrijvingen (vriendelijk verzoek, waarschuwingen en vooraankondigen)

300

20

Beschikkingen (last onder bestuursdwang en last onder dwangsom)

160

15

Aantal verzoeken om handhaving

40

5

Aantal inningsbesluiten dwangsommen /kostenverhaal

20

2

Aantal bouwstops

40

5

Onvoorziene controles

60

15

Werkprocessen (Squit XO en Squit 2GO, ketentoezicht asbest en piketregeling)

75

Niet bekend

Bezwaar- en beroepszaken

30

3

Gepland toezicht op projecten in 2018

Holland Park

Toren 2 (28 appartementen)

Blok 3 (110 appartementen)

Blok 21 (114 appartementen)

Toren 3 (37 appartementen)

Toren 4 (39 appartementen)

Blok 5 (113 appartementen)

Blok 6 (164 appartementen)

Blok 7 (118 appartementen)

Blok 19 (85 appartementen)

Blok 20 (112 appartementen)

Blok 21 (114 appartementen)

Blok 18 (120 appartementen)

Blok 17 (87 appartementen)

Blok 22 en 23 (304 appartementen en commerciële ruimten)

Gestart, vervolg in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Start in 2018

Uitbreiding Campus Diemen-Zuid

3 Woongebouwen met 776 woningen

Gestart, vervolg in 2018

Sniep

Ontwikkeling horeca punt Sniep

Deelplan E (28 vrijstaande woningen)

Deelplan C2 en D (60 woningen met parkeergarage)

Deelplan N (50 appartementen)

Diverse vrije kavels

Start in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Start in 2018

Start in 2018

Gestart, vervolg in 2018

Brede School Sniep

Realiseren van een brede school

Gestart, vervolg in 2018

NUON

Uitbreiding 380 KV

Start in 2018

Arent Krijtsstraat 1

Woongebouw

Start in 2018

The Post

Grondgebonden woningen (10)

Start in 2018

Projecten

Inhoud

Scholenproject

Tijdens het scholenproject worden scholieren geïnformeerd over milieutoezicht. Doel van het project is voorlichting geven aan kinderen over met name geluid.

Discipline brandveiligheid

Urenverdeling en Productenlijst vergunningverlening brandveiligheid 2018

Urenverdeling en Producten

Begroot aantal uren in 2018

Aantal producten begroot in 2018

Aantal ingediende aanvragen om een omgevingsvergunning brandveilig gebruik

40

5

Aantal gebruiksmeldingen

80

20

TOTAAL

120

25

Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving brandveiligheid 2018

Urenverdeling en Producten

Begroot aantal uren in 2018

Aantal producten begroot in 2018

Opleveringscontroles vergunningen en meldingen

160

20

Periodieke controles

863

47

Aantal bouwprojecten (brandveiligheidcontroles)

679

9

Themacontrole brandveiligheid flats Diemen-Noord (vervolg van 2017)

P.M.

2

Themacontrole brandveiligheid ondergrondse parkeergarages (vervolg van 2017)

P.M.

2

Klachten

40

10

Interne adviezen

80

40

Hercontroles

60

30

Administratieve controles

80

40

Onvoorziene controles (administratief en fysiek)

20

10

Werkprocessen (Squit XO en Squit 2GO, ketentoezicht asbest en piketregeling)

175

Nvt

Advisering /controle brandveiligheid evenementen

150

25

Vooraanschrijvingen (vriendelijke verzoeken, waarschuwingen en

vooraankondigingen)

40

5

Beschikkingen (last onder dwangsom en last

onder bestuursdwang)

12

3

Aantal verzoeken om handhaving

8

1

Aantal dwangsommen / kostenverhaal

8

1

Juridische advisering

52

10

Bezwaar- en beroepszaken

30

1

Projecten

Inhoud

Scholenproject

Tijdens het scholenproject worden scholieren geïnformeerd over milieutoezicht. Doel van het project is voorlichting geven aan kinderen over met name geluid.

Gepland toezicht op projecten 2018

Brede School Sniep

Realiseren van een brede school

Gestart, vervolg in 2018

Discipline milieu

In het integraal vergunningen, toezicht- en handhavingsbeleid Diemen 2017 en 2018 is voor vergunningverlening een diepgang aan de toets opgenomen en voor toezicht en handhaving is een prioriteitenlijst opgenomen. Ook binnen het beleidsveld milieu en bodem wordt gewerkt op basis van deze prioriteitenlijst. Gelet op de personele capaciteit is het echter niet mogelijk om op alle activiteiten toezicht te houden en alle illegale activiteiten te handhaven.

De beschikbare capaciteit zal zoveel mogelijk worden ingezet op handhavingsactiviteiten met een zeer hoge en hoge prioriteit. Voor wat betreft het onderdeel milieu en bodem hebben de volgende aspecten een zeer hoge prioriteit:

  • ·

    externe veiligheid;

  • ·

    vuurwerk opslag inrichtingseisen (omgevingsdienst);

  • ·

    brandgevaarlijke opslag;

  • ·

    meldingen illegale lozingen en incidenten;

  • ·

    ter beschikking stellen consumentenvuurwerk tijdens verkoopdagen

  • ·

    geluidscontroles bij evenementen

Inrichtingenbestand 2018

In de gemeente Diemen is sprake van de volgende categorieverdeling, controlefrequentie en kengetallen:

Categorie

1

2

3

4

5

Aantal inrichtingen

433

245

62

13

2

Frequentie

1 x per 10 jaar

1 x per 5 jaar

1 x per 3 jaar

1 x per 1 jaar

2 x keer per jaar

Kengetal (uren)

5

7

11

19

20

Urenverdeling en Productenlijst vergunningen milieu 2018

Inschatting aantal vergunningen 2018

Aantal uren

Begroot in 2018

Aantal

Producten begroot in 2018

Aantal milieumeldingen

200

20

Aanvragen mobiele puinbrekers

40

8

Aanvragen ontheffingen route gevaarlijke stoffen

20

4

Aantal bodemonderzoeksrapporten

100

20

Aantal makelaarsinfo

80

40

Ontheffing vervoer vuurwerk

10

2

Maatwerkvoorschriften

60

3

TOTAAL

510

109

Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving milieu 2018

Producten

Aantal uren begroot in 2018

Aantal producten begroot in 2018

Toezicht lozingen buiten inrichtingen

20

10

Opleveringscontroles milieu-inrichtingen

250

25

Periodieke controles milieu-inrichtingen

1241

123

Klachtencontroles (inclusief geluid)

200

20

Hercontroles

320

80

Verificatiecontroles/ gevelcontroles

50

25

Geluidscontroles werken en evenementen

200

30

Schoolprojecten /begeleiding stagiaires

20

3

Interne adviezen

200

30

EED

100

5

Onvoorziene controles

100

10

Vooraanschrijvingen (vooraankondigingen)

50

8

Beschikkingen (last onder dwangsom en last onder bestuursdwang)

50

4

Controles digitaal opkoopregister

80

10

Bestuurlijke strafbeschikking milieu (BSB-M)

40

1

Juridische advisering

100

5

Projecten

Inhoud

Scholenproject

Tijdens het scholenproject worden scholieren geïnformeerd over milieutoezicht. Doel van het project is voorlichting geven aan kinderen over met name geluid.

Gevelcontroles (o.a. bedrijfsverzamelgebouwen)

Controle industriegebied op nieuwe inrichtingen

Discipline horeca

De gemeente Diemen heeft ongeveer 94 alcoholverkopende bedrijven (horeca, supermarkten, slijterijen, sportkantines, evenementen, cafetaria’s, etc.). Daarnaast zijn er ongeveer 7 leeftijdsgrenzen hotspots (evenementen en hangplekken).

Alcoholverstrekkers (en hangplekken)

Aantal

Horecabedrijven (commercieel)

47

Paracommerciële instellingen

9

Slijterijen

3

Evenementen (met alcoholverstrekking)

15

Verstrekkers zwakalcoholhoudende drank gebruik elders dan ter plaatse /droge horeca

15

Supermarkten

5

Hangplekken

7

Urenverdeling en Productenlijst vergunningen horeca 2018

Inschatting aantal vergunningen 2018

Aantal

Uren

Begroot

In 2018

Aantal producten

Begroot in

2018

Aantal exploitatievergunningen

84

20

Aantal drank- en horecavergunningen

20

5

Aantal terrasvergunningen

30

15

Aantal ontheffingen artikel 35 DH wet

24

12

Vooroverleg horeca, advisering

16

8

Horecaoverleggen

24

12

Werkprocessen Squit XO

323

Nvt

Juridische advisering, bezwaar, beroep

200

20

(bestuurlijke) afstemming

30

10

BIBOB-toetsen

150

15

Melding incidentele festiviteit

4

4

Meldingen van feesten van persoonlijke aard

16

16

Melding wijziging leidinggevende

3

3

Ontheffing sluitingsuur

5

5

E-formulieren

300

10

Overdracht functie /taken

300

-

Regulier horecaoverleg

30

2

TOTAAL

1490

157

In 2018 worden de controles verricht op basis van de automatische planningsmodule van Squit XO.

Voor 2018 zijn 116 controles ingepland. Die controles worden in tweetallen bij meerdere inrichtingen uitgevoerd. Tijdens integrale horecacontroles wordt ook gelet op de leeftijdsgrenzen.

Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving horeca 2018

Geplande urenverdeling 2018

Aantal uren begroot in 2018

Aantal producten begroot in 2018

Integrale controle

100

20

Basiscontroles commerciële horeca

24

6

Basiscontroles paracommerciële instelling

40

8

Basiscontroles slijterij

0

0

Basiscontrole evenement

30

15

Hercontroles

20

10

Leeftijdscontroles

60

30

Gerichte incidentele controles

117

20

Controles supermarkten

0

0

Controles droge horeca

14

7

Vooraanschrijvingen (vooraankondigingen)

32

8

Beschikkingen (last onder dwangsom en last onder bestuursdwang)

32

4

Bestuurlijke boetes

16

2

Totaal

469

130

Discipline openbare ruimte

Urenverdeling en Productenlijst vergunningen Openbare Ruimte 2018

Geplande urenverdeling 2018

Aantal uren begroot in 2018

Aantal producten begroot in 2018

Collectevergunningen

25

5

Evenementenvergunningen

777

31

Ligplaatsvergunningen

100

20

Melding klein evenement

38

19

Melding objecten

22

11

Melding overig

26

13

Standplaatsvergunning

124

31

Textielinzameling

10

21

Verkoopvergunning vuurwerk

15

3

Vrijstelling objecten

350

90

Verkeersontheffingen

200

40

Uitritvergunningen

16

2

Ontheffing geluidshinder

80

20

E-formulieren

350

20

Totaal

2050

326

Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving Openbare Ruimte 2018

Urenverdeling

Prioriteit

Uren

Taakveld parkeren en verkeersveiligheid

 

4800 uur

Toezicht en opsporing blauwe zone door P1

Hoog

2500 uur

Toezicht parkeren algemeen

Hoog

400 uur

Advisering verkeersbesluiten en verkeersveiligheid

Gemiddeld

200 uur

Toezicht betaald parkeren door P1

Hoog

1100 uur

Toezicht vergunningenzone door P1

Hoog

600 uur

Taakveld afval

 

1536 uur

Toezicht afval( 24 uur x 39 weken)

Hoog/gemiddeld

936 uur

Autowrakken en defecte voertuigen (100 wrakken x 3 uur)

Gemiddeld

300 uur

Fietswrakken/foutief geparkeerd (12 x 25 uur)

Gemiddeld

300 uur

Taakveld APV

 

1220 uur

Standplaatsen (controle vergunningen 31 x 0,5 uur)

Gemiddeld

16 uur

Terrassen (controle vergunningen 17 x1 x 2 uur)

Gemiddeld

34 uur

Illegaal plakken/reclame

Gemiddeld

20 uur

Overige APV-vergunningen (100 uur per BOA)

Gemiddeld

500 uur

Recreatievoertuigen een aanhangers

Gemiddeld

200 uur

Objecten

Gemiddeld

250 uur

Bootjes

Gemiddeld

200 uur

Taakveld Openbare orde en veiligheid en evenementen

 

4144 uur

Ondersteuning politie (briefing en ondersteuning)

n.v.t.

180 uur

Toezicht evenementen

Hoog

375 uur

Eindejaarscontroles (2 boa s gedurende 1 week)

Zeer hoog

72 uur

Deelname projecten integrale veiligheid

n.v.t.

50 uur

Deelname aan Wijkgericht werken (o.a. overlast jeugd)

n.v.t.

150 uur

Hondencontroles (3 actieweken per jaar voor 2 BOA’s)

Gemiddeld

617 uur

LAA adres controles project Scheerlicht

Hoog

200 uur

Toezicht door straatcoaches

Hoog

2500 uur

Overig

 

2000 uur

Afhandeling klachten (aantal 400 x 2 = 800 uur)

Hoog

800 uur

Onvoorzien (30 uur per boa, inclusief calamiteiten)

n.v.t.

150 uur

Deelname integrale controles met team handhaving

n.v.t.

50 uur

Juridische advisering door jurist en coördinator (o.a. vooraanschrijvingen, lasten onder dwangsom/bestuursdwang/bezwaar en beroep)

n.v.t.

500 uur

Advisering teamvergunningen en andere teams

n.v.t.

200 uur

Begeleiding stagiaires

n.v.t.

300 uur

TOTAAL

 

13.700 uur

Verwacht aantal klachten in 2018

Overzicht

Aantal

Gedumpt bedrijfsafval

10

Illegale lozing

5

Gevaarlijk afval

15

Aanhanger te lang geparkeerd

20

Caravan te lang geparkeerd

20

Overlast hondenpoep

40

Autowrak

60

Fietswrak /foutief geparkeerd

80

Ingebruikname gemeentegrond

10

Olie op straat

5

Overlast afvalbakken bij verbouwing

15

Parkeeroverlast

150

Producten parkeren

Aantal

Naheffing parkeren vergunningengebied en betaald parkeergebied (P1)

2500

Mini pv’s mulder feiten blauwe zone (P1)

1300

Mini pv’s mulder feiten overig

200

Producten afval

Aantal

PV’s (heterdaadsituaties)

4

Beschikking (spoedeisende bestuursdwang)

120

Producten APV

Aantal

Mini PV’s

5

Beschikkingen (last onder dwangsom en last onder bestuursdwang)

20

Producten openbare orde

Aantal

PV’s honden

10

Overige mini PV’s

5

In 2018 worden de volgende taken in projectvorm opgepakt:

Projecten

Inhoud

Fietsenproject

controle op wrakken en foutief geparkeerde fietsen

Project aanhangers en recreatievoertuigen

controle op aanhangers en recreatievoertuigen langer dan het toegestane aantal dagen en /of aan gemeentelijke eigendommen

Hondenproject

controle op hondenpoep en loslopende honden

Standplaatsenproject

controle op standplaatsen

Afvalproject

controle op afval

Autowrakken en defecte voertuigen

controle op autowrakken en defecte voertuigen (langer dan het toegestane aantal dagen)

Terrassenproject

controle op terrassen

Objecten op of aan de weg

in verband met verkeersveiligheid en ontbreken vergunning

Vuurwerkproject

controle op afsteken vuurwerk

Project Diemerplein

controle op rijdend verkeer, overlast hangjongeren, scooters

Communicatieprojecten

6 communicatietrajecten t.a.v openbare ruimte

LAA

Adrescontroles project Scheerlicht (5 per week)

Uitvoeringsdoelstellingen VTH

Uitvoeringsdoelstelling

KPI

Acties om doelstelling te realiseren

Wijze van toetsing

Draagt bij aan welke beleidsdoelstelling van VTH-beleidsplan/verbetermaat-regel evaluatie

Resultaat

31-12-2018

Jaarlijks wordt een uitvoeringsplan vastgesteld waarbij een duidelijke relatie wordt gelegd tussen de beleidsdoelstellingen en de daarop gerichte handhaving

Oordeel “adequaat” bij interbestuurlijk toezicht door Provincie

Jaarlijks uitvoeringsplan en evaluatieverslag laten vaststellen

Interbestuurlijk toezicht door de Provincie

Draagt bij aan beleidsdoelstelling:

Het bieden van een duidelijk kader voor de uitvoering van programmatisch toezicht en handhaving, hetgeen resulteert in een jaarlijks programma met prioriteitsstelling en werkwijze bij toezicht en handhaving omgevingsrecht

Evaluatieverslag over 2017 en uitvoeringsplan voor 2018 gemaakt en bestuurlijk vastgesteld.

Heldere communicatie over het vergunningen, toezichts- en handhavingsbeleid en het jaarlijkse uitvoeringsplan

Minimaal 6 berichten per jaar

Vergunningen, toezichts- en handhavingsbeleid en uitvoeringsplan op de website plaatsen. Handhavingsacties en effecten van handhavingsacties via media verspreiden.

Meten hoeveel berichten geplaatst zijn via de diverse mediakanalen

Draagt bij aan beleidsdoelstellingen:

Scheppen van duidelijkheid wat van handhaving mag worden verwacht

en

Het vergroten van het effect van toezicht en handhaving door een programmatische aanpak

6 berichten via het Diemer Nieuws of Diemen Info verspreid en intensief gebruik van Twitter.

Uitvoeringsdoelstelling

KPI

Acties om doelstelling te realiseren

Wijze van toetsing

Draagt bij aan welke beleidsdoelstelling van VTH-beleidsplan/verbetermaat-regel evaluatie

Resultaat

31-12-2018

Handhavers zichtbaar en vaak op straat door beperking administratieve binnen-taken

Handhavers zijn 70% van hun tijd op straat.

Verder doorontwikkelen van de digitale handhavingssystemen “Op Orde” en “Squit 2 Go”

Tijdsregistratie binnen, buiten. Monitoren door coördinator.

Draagt bij aan beleidsdoelstelling:

Het vergroten van het effect van toezicht en handhaving door een programmatische aanpak

Onderzoek naar koppeling “Op Orde” en “Inproces” om klachten gemakkelijker te kunnen afhandelen en meerdere ingangen in “Op Orde” realiseren voor vaststellen identiteit overtreder

Integraal toezicht door gemeente en Omgevingsdienst op inrichtingen op het gebied van milieuwetgeving, energieverbruik en drank- en horecawetgeving

3 voortgangsrapportages van de Omgevingsdienst op jaarbasis

De Omgevingsdienst stelt tussentijdse voortgangsrapportages op.

Beoordeling van deze rapportages op management-niveau

Draagt bij aan beleidsdoelstelling:

Het bieden van een duidelijk kader voor de uitvoering van programmatisch toezicht en handhaving, hetgeen resulteert in een jaarlijks programma met prioriteitsstelling en werkwijze bij toezicht en handhaving omgevingsrecht

Soepele en goede samenwerking met de Omgevingsdienst en de tussentijdse voortgangsrapportages zijn bestuurlijk vastgesteld.

Uitvoeringsdoelstelling

KPI

Acties om doelstelling te realiseren

Wijze van toetsing

Draagt bij aan welke beleidsdoelstelling van VTH-beleidsplan/verbetermaat-regel evaluatie

Resultaat

31-12-2018

Regionale samenwerking toezichts- en handhavingstaken onderbrengen in de VTH-samenwerking in regionaal verband

VTH-proces in DUO+ verband is in 2018 geharmoniseerd

Harmonisatie van het VTH-proces

De VTH-processen zijn gelijk en er is sprake van één gezamenlijke backofficeapplicatie

Draagt bij aan beleidsdoelstelling:

Het bieden van een duidelijk kader voor de uitvoering van programmatisch toezicht en handhaving, hetgeen resulteert in een jaarlijks programma met prioriteitsstelling en werkwijze bij toezicht en handhaving omgevingsrecht

Het VTH-proces is voor 100% in 2018 geharmoniseerd.

Wabo-vergunningen worden verleend binnen zes weken in plaats van acht weken

50%

Digitaal werken, goede processen en redeneren vanuit oplossingen

Via het programma Squit XO kan de termijn gemonitord worden.

Draagt bij aan beleidsdoelstelling:

Kwalitatief goede uitvoering van taken

75% is binnen zes weken vergund in plaats van binnen acht weken.

Uitvoeringsdoeltelling

KPI

Acties om doelstelling te realiseren

Wijze van toetsing

Draagt bij aan welke beleidsdoelstelling van VTH-beleidsplan/verbetermaat-regel evaluatie

Resultaat

31-12-2018

Voldoen aan de kwaliteitscriteria 2.1 Wet VTH

Kwaliteitsborgingssy-steem implementeren om zo in 2018 aan de kwaliteitscriteria 2.1 te kunnen voldoen.

De kwaliteitsverordening is in 2016 vastgesteld en in werking getreden en een onderzoek starten of met een aantal gemeenten een kwaliteitsborgingssysteem gerealiseerd kan worden om aan de kritieke massa te kunnen voldoen.

Via het Interbestuurlijk toezicht vanuit de Provincie en via de interne audits.

Draagt bij aan beleidsdoelstelling:

Het bieden van een duidelijk kader voor de uitvoering van programmatisch toezicht en handhaving, hetgeen resulteert in een jaarlijks programma met prioriteitsstelling en werkwijze bij toezicht en handhaving omgevingsrecht

Onderzoek naar kwaliteitsbor-gingssysteem is afgerond en systeem is geïmplementeerd. Eerste audit is in 2018 verricht.

Percentage digitale vergunningverlening

94%

Gerichte kanaalsturing (website en klantcontacten en vooroverleg) naar digitale aanvraag.

Via Squit XO kan gemonitord worden of een aanvraag digitaal is ontvangen.

Draagt bij aan beleidsdoelstelling:

Kwalitatief goede uitvoering van taken

90% is voor de WABO-vergunningen gehaald en 70% voor de APV

Uitvoeringsdoelstelling

KPI

Acties om doelstelling te realiseren

Wijze van toetsing

Draagt bij aan welke beleidsdoelstelling van VTH-beleidsplan/verbetermaat-regel evaluatie

Resultaat

31-12-2018

Geen van rechtswege verleende vergunningen

0%

Digitaal werken, goede processen en redeneren vanuit oplossingen, voldoende personele achtervang.

Via Squit XO kan aan de hand van de termijn beoordeeld worden of sprake is van een van rechtswege verleende vergunning.

Draagt bij aan beleidsdoelstelling:

Kwalitatief goede uitvoering van taken

Er zijn geen van rechtswege verleende vergunningen geweest in 2018.

De planningen voor toezicht voor milieu, brandveiligheid en horeca zijn gerealiseerd

90%

Voldoende capaciteit inplannen om de periodieke controles te draaien conform planningsmodule uit Squit XO

Via Squit XO kan gemonitord worden of de planning wordt of is gerealiseerd

Draagt bij aan beleidsdoelstelling:

Het bieden van een duidelijk kader voor de uitvoering van programmatisch toezicht en handhaving, hetgeen resulteert in een jaarlijks programma met prioriteitsstelling en werkwijze bij toezicht en handhaving omgevingsrecht

90% van de periodieke controles voor de disciplines milieu, brandveiligheid en horeca zijn verricht.

Uitvoeringsdoelstelling

KPI

Acties om doelstelling te realiseren

Wijze van toetsing

Draagt bij aan welke beleidsdoelstelling van VTH-beleidsplan/verbetermaat-regel evaluatie

Resultaat

31-12-2018

De verbetermaatregelen genoemd in het evaluatieverslag vergunningen, toezicht en handhaving Omgevingsrecht zijn, voor zover mogelijk, doorgevoerd in de beleidscyclus

Oordeel “adequaat” bij interbestuurlijk toezicht door Provincie

Risico-analyse Omgevingsdienst laten maken en bestuurlijk vaststellen.

Omgevingsdienst “Uniform Uitvoeringsniveau” laten vaststellen en bestuurlijk vaststellen.

Piketregeling bouw door Omgevingsdienst laten ontwikkelen en bestuurlijk vaststellen.

Nalevingsstrategie door Omgevingsdienst laten ontwikkelen en bestuurlijk vaststellen.

Via het Interbestuur-lijk toezicht vanuit de Provincie en via de interne audits.

Draagt bij aan beleidsdoelstelling:

Het bieden van een duidelijk kader voor de uitvoering van programmatisch toezicht en handhaving, hetgeen resulteert in een jaarlijks programma met prioriteitsstelling en werkwijze bij toezicht en handhaving omgevingsrecht

Omgevingsdienst heeft de risico-analyse, het uniform uitvoeringsniveau, de piketregeling en de nalevingsstrategie ontwikkeld en deze zijn bestuurlijk door ons vastgesteld.

Borging uitvoering

Inleiding

In dit hoofdstuk wordt uiteengezet hoe de uitvoering, zoals in het vorige hoofdstuk is beschreven, geborgd wordt.

VTH-organisatie

Voor de uitvoering van de VTH-taken is een VTH-organisatie gerealiseerd. Hieronder wordt beschreven hoe deze organisatie er uit ziet. Opgemerkt kan worden dat er voor wat betreft alle disciplines een strikte scheiding tussen vergunningverlening en toezicht en handhaving bestaat.

VTH-organogram

Kennis, kunde en capaciteit

Zoals is beschreven bij de ontwikkelingen in het eerste hoofdstuk, gaat de vastgestelde Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Diemen uit van het niet op voorhand binden aan alle landelijke kwaliteitscriteria 2.1 voor de VTH-taken die in eigen huis worden uitgevoerd. Dit geldt met name voor de criteria ten aanzien van de kritieke massa, omdat hiervoor geen structureel werkaanbod/werkvoorraad is. Dat leidt tot een afwijking van de modelverordening wat betreft het eerste lid van artikel 5 inzake de kwaliteitsborging.

De volgende punten wijken af ten opzichte van de vereiste kritieke massa.

Taakveld

Activiteit

Actie

Kwaliteitscriteria ten aanzien van kritieke massa

4. toezicht en handhaving

Activiteit 1 en 2 en eenvoudige situaties

Voldoet bijna. Huidige medior toezichthouder wordt opgeleid en doet ervaring op. Heeft achtervang van twee volledig gekwalificeerde medewerkers.

4. toezicht en handhaving

Activiteit 3 t/m 6 en complexe situatie

Zie hierboven.

Kwaliteitscriteria ten aanzien van procescriteria

2. strategisch beleidskader

Prioriteitenstelling en meetbare doelstelling

Wordt begin mee maakt in Integraal VTH beleid 2018 en daarna verder doorontwikkeld.

3. Operationeel beleidskader

Strategisch beleid VTH

Strategisch beleid VTH wordt opgenomen in Integraal VTH beleid 2018.

4. Planning en control

Borging middelen, uitvoeringsprogramma vergunning-verlening en handhaving en kwaliteitsboring

Relatie tussen financiële middelen en doelen/prioriteiten wordt verder uitgewerkt in Integraal VTH beleid 2018. Is al wel opgenomen in het jaarprogramma 2018.

Diemen heeft in samenwerking met diverse andere gemeenten en adviesbureau Senze, een kwaliteitsborgingsssysteem ontwikkeld. In 2018 vindt een audit plaats.

7. Monitoren

Monitoren activiteiten

Aan de hand van indicatoren monitoren. Dat wordt meegenomen in de jaarverslagen. Ook binnen P&C cyclus beoordelen of dit kan worden verbeterd.

Personeelsformatie

Vergunningverlening

functie

Taakveld

fte

Casemanager Wabo

Bouwen en slopen

1 (0,8 vanaf 1 april 2018)

Senior casemanager Wabo

Bouwen, slopen en brandveiligheid

1

Administratief medewerker bouwen en bouwarchief

Bouwen en slopen

1

Medewerker milieu

Milieu

0,66

Medewerker APV

APV

1

Medewerker APV

APV

1 (tot 1 april 2018)

Medewerker Horeca

APV (accent Horeca daarnaast behandeling van omgevingsvergunningen APV)

0,8 tot 1 juni 2018

Medewerker Horeca

APV (accent Horeca daarnaast behandeling van omgevingsvergunningen APV)

1 vanaf 1 april 2018

Jurist

Bouwen, Brandveiligheid, Ruimtelijke Ontwikkeling, APV, Milieu, Horeca, Opiumwet, Verkeersbesluiten

1

Administratief medewerker APV/algemeen

APV, Horeca (administratieve ondersteuning)

0,6

Coördinator

Milieu, Brandveiligheid, Bouwen, Horeca en Openbare Ruimte, aansturing, beleid

1

Administratief juridisch medewerker (inhuur)

Bouwen, Brandveiligheid, Ruimtelijke Ontwikkeling, APV, Milieu, Horeca, Opiumwet, Verkeersbesluiten

1

Juridisch medewerker (inhuur)

Bouwen, Brandveiligheid, Ruimtelijke Ontwikkeling, APV, Milieu, Horeca, Opiumwet, Verkeersbesluiten

1

Toezicht en Handhaving

functie

Taakveld

fte

Inspecteur bedrijven / Boa domein 2

Milieu, APV, Horeca

2

Inspecteur brandveiligheid

Brandveiligheid

1

Inspecteur bouw- en woningtoezicht

Bouwen en slopen

1

Controleur / Handhaver Openbare Ruimte / Boa domein 1

Openbare Ruimte, Horeca

5

Administratief medewerkster

Milieu, Brandveiligheid, Bouwen en Openbare Ruimte (accent Milieu & Brandveiligheid)

0,6

Coördinator

Milieu, Brandveiligheid, Bouwen, Horeca en Openbare Ruimte, aansturing, beleid, juridisch medewerker, Openbare Orde & Veiligheid

1

Inspecteur brandveiligheid (inhuur)

Brandveiligheid

0,44

Inspecteur bouwen (inhuur)

Bouwen, slopen en ro

1

Inspecteur bouwen (inhuur)

Bouwen, slopen en ro

1

Inspecteur ondermijnende criminaliteit

Bouwen, ondermijning

0,44 fte

Capaciteit vergunningverlening bouwen in 2018

Wie

Beschikbare uren in 2018

Casemanager Wabo

1083

Senior casemanager Wabo

1300

Senior casemanager Wabo (inhuur)

75

Administratief medewerker / medewerker bouwarchief

1516

Coördinator

200

Juridische ondersteuning jurist RO

429

TOTAAL

4603

Capaciteit toezicht en handhaving bouwen in 2018

Wie

Beschikbare uren in 2018

Inspecteurs bouw- en woningtoezicht

1300

Inspecteur bouw- en woningtoezicht (inhuur)

1300

Inspecteur bouw- en woningtoezicht (inhuur)

1300

Inspecteur ondermijnende criminaliteit

577

Juridische ondersteuning jurist RO

433

Juridische ondersteuning jurist RO (inhuur)

600

Juridische ondersteuning coördinator

140

TOTAAL

5650

Capaciteit voor vergunningverlening brandveiligheid in 2018

Wie

Beschikbare uren

in 2018

Inhuur brandweer Diemen/Veiligheidsregio

P.M.

Capaciteit toezicht en handhaving brandveiligheid in 2018

Wie

Beschikbare uren in 2018

Inspecteur brandveiligheid

1300

Inspecteur brandveiligheid (inhuur)

577

Administratieve ondersteuning

280

Juridische ondersteuning coördinator

20

Juridische ondersteuning jurist RO

130

Inhuur brandweer Diemen/Veiligheidsregio

P.M.

TOTAAL

2307

Capaciteit vergunningen milieu in 2018

Wie

Beschikbare uren in 2018

Medewerker milieu, bodem

510

Omgevingsdienst

40

TOTAAL

550

Capaciteit toezicht en handhaving milieu in 2018

Wie

Beschikbare uren in 2018

Medewerker milieu (TRB)

645

Inspecteur bedrijven / BOA domein 2

1.115

Inspecteur bedrijven/ BOA domein 2

1.126

Administratieve ondersteuning

500

Juridische ondersteuning jurist RO

150

Juridische ondersteuning coördinator

50

TOTAAL

3586

Capaciteit en urenverdeling vergunningen horeca in 2018

Wie

Beschikbare uren in 2018

Medewerker Horeca

340

Medewerker Horeca

950

Coördinator

100

Juridische ondersteuning jurist RO

100

TOTAAL

1490

Capaciteit en urenverdeling toezicht en handhaving horeca in 2018

Wie

Beschikbare uren in 2018

Inspecteur bedrijven / BOA domein II

110

Coördinator

20

BOA’s domein I

259

Juridische ondersteuning jurist RO

80

TOTAAL

469

Capaciteit en urenverdeling Vergunningen Openbare Ruimte in 2018

Wie

Beschikbare uren in 2018

Vergunningverlener APV

1300

Vergunningverlener APV

450

Juridische ondersteuning coördinator

200

Juridische ondersteuning juristen RO

100

TOTAAL

2050

Capaciteit en urenverdeling toezicht en handhaving Openbare Ruimte in 2018

Wie

Beschikbare uren in 2018

BOA’s

6500 uur

P1

4200 uur

Juridische ondersteuning coördinator

200 uur

Juridische ondersteuning juristen RO

300 uur

Straatcoaches

2500 uur

TOTAAL

13.700 uur

Vastgelegde werkwijzen

Er is een WABO-processchema vastgesteld in de gemeente Diemen. Dit schema is uitvoerig en beschrijft de processen vergunningverlening (uitgebreid en regulier) en de processen afhandeling melding, toezicht, handhaving en het proces verzoek om handhavend optreden. Wij verwijzen voor dit schema naar de bijlagen. Ook is een handboek voor de BOA’s vastgesteld, waarin alle processen rondom de openbare ruimte zijn beschreven. Alle beschreven en vastgelegde processen zijn in de systemen en Squit XO, Squit2Go en Op Orde geïmplementeerd.

Voorts zijn er afspraken gemaakt ten aanzien van het WABO-proces. Deze afspraken staan in het WABO-handboek. Dit handboek is digitaal opgeslagen op de afdelingsschijf.

Met het opstellen van het kwaliteitsborgingsysteem dat in 2016 gestart is, is afgesproken om het bureau Senze halverwege 2018 een audit te laten verrichten. Er worden wel al tussentijdse controles verricht. Zo wordt er maandelijks gewerkt met een opschoonlijst voor het programma Squit XO waarin de VTH-processen worden vastgelegd. Dit zaaksysteem kent een aantal automatische controles en hiermee wordt voorkomen dat processen niet goed of onvolledig worden afgerond. Door het adequaat reageren op deze lijst, wordt het systeem goed gehouden.

Voorts kent de gemeente Diemen een vierogenprincipe op het gebied van VTH, waarmee controle wordt gehouden op de kwaliteit van de besluiten. Daarnaast vindt kwaliteitsbewaking plaats door processen regelmatig te evalueren en te verbeteren. Procesvoortgang vindt plaats door middel van de postregistratiesystemen Corsa en Inproces en de backoffice systemen Squit XO en Op Orde. De coördinatoren van de teams Vergunningen en Handhaving en Openbare Orde & Veiligheid, de administratief medewerkers en de afdelingsmanager screenen dit dagelijks.

In de functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken wordt het werken conform de afspraken als vast punt meegenomen.

Type overleg

Naam overleg

Frequentie

Agenda/Rapportage

Deelnemers

Teamoverleg/tactisch

Teamoverleg TVG

Maandelijks

Agenda en verslag

Afdelingsmanager RO, coördinator TVG, WABO casemanagers bouwen, brandveiligheid, milieu, horeca en openbare ruimte

Teamoverleg/tactisch

Teamoverleg THH & OOV

Maandelijks

Agenda en verslag

Afdelingsmanager RO, coördinator THH, inspecteurs bouwen, brandveiligheid, milieu, horeca en openbare ruimte

Afdelingsoverleg/strategisch

Bila coördinatoren RO

Maandelijks

Nee

Afdelingsmanager RO en coördinatoren RO

Afdelingsoverleg/strategisch en tactisch

Bila afdelingsmanager / Coördinator THH &OOV

Twee wekelijks

Nee

Afdelingsmanager RO en coördinator THH & OOV

Afdelingsoverleg/strategisch en tactisch

Bila afdelingsmanager / Coördinator TVG

Twee wekelijks

Nee

Afdelingsmanager RO en coördinator TVG

Clusteroverleg/tactisch en operationeel

Bila coördinator TVG/ coördinator THH & OOV

Maandelijks

Nee

Coördinator TVG en Coördinator THH & OOV

Clusteroverleg/tactisch en operationeel

Voortgangsoverleg bouwen

Maandelijks

Voortgangslijst

Coördinator THH & OOV en inspecteurs bouwen

Clusteroverleg/tactisch en operationeel

Voortgangsoverleg milieu

Maandelijks

Voortgangslijst

Coördinator THH & OOV en inspecteurs milieu

Clusteroverleg/tactisch en operationeel

Voortgangsoverleg brandveiligheid

Maandelijks

Voortgangslijst

Coördinator THH &OOV en inspecteurs brandveiligheid

Clusteroverleg/tactisch en operationeel

Voortgangsoverleg Openbare Ruimte

Maandelijks

Voortgangslijst

Coördinator THH & OOV en BOA’s domein I

Clusteroverleg/tactisch en operationeel

Afstemmingsoverleg Openbare Ruimte

Maandelijks

Voortgangslijst

Coördinatoren TVG en THH & OOV, WABO casemanagers Openbare Ruimte en Horeca en toezichthouders bouw, brandveiligheid, milieu en BOA’s domein I

Clusteroverleg/tactisch en operationeel

Handhavingsoverleg

Tweewekelijks

Voortgangslijst

Coördinator THH & OOV, juristen en inspecteurs bouw (overige inspecteurs op afroep)

Clusteroverleg/tactisch en operationeel

TVG/TRB/THH

Maandelijks

Agenda en verslag

Beleids-medewerkers RO, inspecteurs bouwen, juristen en WABO-casemanagers

Clusteroverleg operationeel

Marktoverleg

3 x per jaar

Agenda en verslag

Coördinator THH & OOV, wethouder en marktbeheerder

Kwaliteitsoverleg/strategisch

Directie, MT en coördinatorenoverleg

Maandelijks

Agenda, terugkoppeling via Intercomm

Directie, MT en alle coördinatoren van de gemeente

Clusteroverleg/tactisch en operationeel

Horecaoverleg

Maandelijks

Agenda en verslag

WABO casemanager, inspecteurs milieu/horeca, politie, BOA domein I

Afdelingsoverleg/strategisch en tactisch

Bila portefeuillehouder handhaving

Maandelijks

Agenda en terugkoppeling

Portefeuillehou-der handhaving en coördinator THH & OOV

Afdelingsoverleg/strategisch en tactisch

Bila portefeuillehouder vergunningen

Maandelijks

Agenda en terugkoppeling

Portefeuillehou-der vergunningen en coördinator TVG

Financiële middelen

In de begroting is een aantal budgetten opgenomen die specifiek voor vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn. In het onderstaande overzicht staan deze middelen opgesomd.

Begrotingspost

Bedrag

Budgethouder

Budgetnummer

Taakhouder/team

Squit XO / Squit2Go

€ 31.000

Afdelingsmanager RO

DUO+

VTH

Op Orde (digitaal handhavingssysteem)

€ 21.400

Afdelingsmanager

RO

15000/4320

THH / juristen

Telefoons

€ 1.500

Afdelingsmanager RO

15000/4320

THH

I-pads

€ 3.000

Afdelingsmanager RO

15000/4320

THH

Auto (1)

€ 35.000

Afdelingsmanager Ruimtelijk Beleid

15000/4300

THH

Scooters (2)

€ 4.450

Afdelingsmanager RO

15000/4300

THH

Fietsen (2)

€ 1.800

Afdelingsmanager RO

15000/4300

THH

Portofoons (4)

€ 2.400

Afdelingsmanager RO

15000/4320

THH

Geluidsmeter (aanschaf en jaarlijkse huur)

€ 1.150 en

€ 510

Afdelingsmanager RO

15000/4300

THH

Gereedschapskoffer

€ 750

Afdelingsmanager RO

15000/4320

THH

Accuboormachine

€ 200

Afdelingsmanager RO

15000/4320

THH

Slijptol

€ 500

Afdelingsmanager RO

15000/4320

THH

Ladder

€ 250

Afdelingsmanager RO

15000/4320

THH

Salariskosten en sociale lasten THH

€ 606.700

Afdelingsmanager RO

15000/4110

THH

Salariskosten en sociale lasten TVG

€ 577.500

Afdelingsmanager RO

15000/4110

TVG

Salariskosten en sociale lasten OOV

€ 140.600

Afdelingsmanager RO

15000/4110

OOV

Opleidingsbudget

€ 34.000

Afdelingsmanager RO

15000/4113

TVG

Inhuur P1

€ 77.000

Afdelingsmanager RO

62805/4519 en 62810/4519

THH

DVO omgevingsdienst

€ 279.912

Afdelingsmanager RO

62805/4519 en62810/4519

VTH

Brandweer 0,5 fte

€ 1.200.000

Afdelingsmanager RO

61303/4518

VTH

Dienstkleding

€ 2.500

Afdelingsmanager RO

15000/4114

THH

Kantoorartikelen en benodigdheden

€ 1.500

Afdelingsmanager RO

15000/4702

THH

Bouwtoezicht calamiteiten

€ 7.000

Coördinator THH

68205/4519

THH

Borging beschikbaarheid samenwerkingspartners

Om het uitvoeringsplan te kunnen realiseren, is de inzet van externe partners nodig. Hieronder is weergegeven welke externe partijen worden ingezet voor de uitvoering van de VTH-taken in 2018.

Inhuur vergunningverlening 2018

Brandpreventist inhuur Brandweer Amsterdam Amstelland

Brandveiligheid (beoordeling plannen)

0,5 fte

Senior casemanager Wabo (inhuur ten behoeve van project Holland Park)

Bouwen

0,06

Omgevingsdienst NZKG

Regulering

Vergunningverlening milieu

377 uur

Constructief advies

Bouw

750 uur

Inhuur toezicht en handhaving voor 2018

Inspecteur Milieu (bij TRB)

Milieu, Bodem

0,22

Inspecteur brandpreventie inhuur brandweer Amsterdam- Amstelland

Brandveiligheid (beoordeling bouwplannen)

1000 uur

Inhuur P1

Parkeren

4200 uur

Straatcoaches

Toezicht op jeugdoverlast

2500 uur

Omgevingsdienst NZKG

Toezicht en handhaving milieu

Milieu

364 uur

Toezicht en handhaving bodem

Bodem

120 uur

Piket

Milieu en bouwcalamiteiten

P.M. (basisbedrag UVO)

Tevens is een handhavingsarrangement vastgesteld met diverse externe handhavingspartners. In dit arrangement is duidelijk beschreven wie het primaat heeft bij handhaving van de diverse overtredingen en hoe de diverse partners in het veld elkaar informeren.

In Nederland is veel aandacht voor de professionalisering van de Buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s). Een onderdeel van deze professionalisering is het vastleggen van afspraken met de handhavingspartners. Een logisch gevolg hiervan is dat gemeenten een handhavingsarrangement sluiten, waarbij de gemaakte afspraken tussen de politie, het Openbaar Ministerie, gemeente en overige handhavingspartners worden vastgelegd. Afstemming tussen bestuurs- en strafrecht is een belangrijk onderdeel van het arrangement.

In het handhavingsarrangement moet, onder andere, vast komen te staan hoe de BOA’s in de gemeente worden ingezet. Aangezien Staatsbosbeheer en Groengebied-Amstelland ook BOA’s inhuren voor bepaalde handhavingstaken in een afgebakend gebied in de gemeente Diemen, conformeren zij zich ook aan deze afspraken. Het huidige handhavingsarrangement geldt voor de periode 2015-2018. In 2018 wordt een nieuw handhavingsarrangement met de partners vastgesteld.

Doel van dit handhavingsarrangement is om goede afspraken te maken tussen de diverse handhavingspartners in de gemeente Diemen. Hierdoor kunnen bestuursrechtelijke en strafrechtelijke instrumenten op elkaar worden afgestemd. Bepaalde handhavingstaken kunnen soms beter bestuursrechtelijk aangepakt worden dan strafrechtelijk of vice versa. Van belang is om te weten wie op welke overtredingen de regie voert, zodat geen onduidelijkheden bestaan tussen de diverse handhavingspartners. Gekozen wordt voor een samenwerking waarbij het delen van informatie en afstemming voorop staat. Uitgangspunt is elkaar in kennis stellen van handhavingsprojecten en elkaar benaderen bij vragen en/of knelpunten.

De bedoeling is dat helder is op welke gebieden actief wordt samengewerkt. Ook is het van belang dat de uitstraling van de handhaver, ongeacht welke achtergrond deze heeft, hetzelfde handhaaft op dezelfde overtredingen. Het handhavingsarrangement zorgt ervoor dat de afspraken en doelen helder zijn zodat de afspraken op een juiste wijze kunnen worden nageleefd. Het handhavingsarrangement moet in samenhang met het integraal handhavingsbeleid van de gemeente Diemen worden gelezen.

Bereikbaarheid buiten kantoortijden

Zoals in de vorige paragraaf is beschreven is voor wat betreft milieucalamiteiten een piketovereenkomst gesloten met de Omgevingsdienst. Deze piketovereenkomst geldt ook voor het jaar 2018.

In de uitvoeringsovereenkomst met de Omgevingsdienst is deze piketregeling ook opgenomen. De uitvoeringsovereenkomst met de Omgevingsdienst is bestuurlijk vastgesteld. Naast de piketregeling voor milieu, is de gemeente Diemen eind 2017 een tweede piketregeling voor de bouwcalamiteiten met de Omgevingsdienst aangegaan.

Tevens is het gemeentelijke telefoonnummer na kantooruren doorgeschakeld naar de boodschappendienst. Indien noodzakelijk kan de boodschappendienst een piketambtenaar van de gemeente of de piketdienst van de Omgevingsdienst inschakelen.

Indien zich rampen en/of grote calamiteiten voordoen, wordt het proces “rampenbestrijding” leidend. Dit is in de gemeentelijke organisatie geborgd.

  • Bijlage 1: vergunningenproces

  • Bijlage 2: toezichts en -handhavingsproces

Bijlage 3: prioriteitenlijst

Hieronder zijn de prioriteiten die zijn gegeven aan de overtredingen aangegeven. De prioriteiten bij het op 22 december 2016 vastgestelde handhavingsbeleid zijn leidend.

Totaaloverzicht handhavingsopgaven naar prioriteiten discipline bouwen en brandveiligheid

HELE HOGE PRIORITEIT discipline bouwen en brandveiligheid

NUMMER

Specificatie

Handhavingstaak

1

Alle categorieën constructieve veiligheid, met uitzondering van zeer eenvoudige constructies

Strijd met het Bouwbesluit

2

Alle categorieën brandveiligheid

Strijd met het Bouwbesluit

3

Brandgevaar

Strijd met het Bouwbesluit

4

Kamerbewoning

Strijd met het Bouwbesluit

5

Geen gebruiksvergunning / melding

Strijd met het Bouwbesluit

6

Overbevolking

Strijd met het Bouwbesluit

7

Afwijking gebruiksvergunning / melding

Strijd met het Bouwbesluit

8

Veiligheid of gezondheid bij bouwen, slopen, gebruik bouwwerk

Strijd met het Bouwbesluit

HOGE PRIORITEIT discipline bouwen en brandveiligheid

NUMMER

SPECIFICATIE

HANDHAVINGSTAAK

1

Wijziging monument / beschermd dorpsgezicht

Geen of afwijking omgevingsvergunning

2

Woongebouw overige veiligheid

Strijd met het Bouwbesluit

3

Ziekenhuis / zorgcentra overige veiligheid

Strijd met het Bouwbesluit

4

Sporthal / zwembad overige veiligheid

Strijd met het Bouwbesluit

5

Restaurant / café / horeca overige

Strijd met het Bouwbesluit

6

(Kinder)dagverblijven overige veiligheid

Strijd met het Bouwbesluit

7

Scholen overige veiligheid

Strijd met het Bouwbesluit

8

Interne constructieve wijziging gebouwen

Geen of afwijking omgevingsvergunning

9

Bedrijven overige veiligheid

Strijd met het Bouwbesluit

10

Kantoren overige veiligheid

Strijd met het Bouwbesluit

11

Winkels overige veiligheid

Strijd met het Bouwbesluit

12

Risicovol asbest

Strijd met het Bouwbesluit

13

Staat bouwwerk, open erf of terrein

Strijd met het Bouwbesluit

GEMIDDELDE PRIORITEIT discipline bouwen en brandveiligheid

NUMMER

Specificatie

Handhavingstaak

1

Strijdig gebruik

Strijd met bestemmingsplan

2

Bijgebouwen voorzijde

Geen of afwijking omgevingsvergunning

3

Uitbreiding gebouwen voorzijde

Geen of afwijking omgevingsvergunning

4

Dakkapel voorzijde

Geen of afwijking omgevingsvergunning

5

Gevelwijziging voorzijde

Geen of afwijking omgevingsvergunning

6

Gebouwen, gezondheid

Strijd met het Bouwbesluit

7

Gebouwen, bruikbaarheid

Strijd met het Bouwbesluit

8

Gebouwen, energiezuinigheid

Strijd met het Bouwbesluit

9

Uitbreiding / bijgebouw bij gebouwen

Geen of afwijking omgevingsvergunning

10

Erfafscheiding voorzijde

Geen of afwijking omgevingsvergunning

11

Reclame

Geen of afwijking omgevingsvergunning

12

Hinder / Stank

Strijd met het Bouwbesluit

13

Aanlegwerkzaamheden

Strijd met bestemmingsplan

14

Woningen overige veiligheid

Strijd met het Bouwbesluit

15

Alle categorieën constructieve veiligheid, eenvoudige constructies

Strijd met het Bouwbesluit

16

Ernstige mate in strijd met welstandseisen

Strijd met Woningwet

17

Slopen

Strijd met het Bouwbesluit

18

Bouwafval

Strijd met het Bouwbesluit

LAGE PRIORITEIT discipline bouwen en brandveiligheid

NUMMER

Specificatie

Handhavingstaak

1

Schotelantennes

Geen of afwijking omgevingsvergunning

2

Dakkapel overig

Geen of afwijking omgevingsvergunning

3

Interne wijziging gebouwen

Geen of afwijking omgevingsvergunning

4

Erfafscheiding overig

Geen of afwijking omgevingsvergunning

5

Gevelwijziging overig

Geen of afwijking omgevingsvergunning

6

Asbest overig

Strijd met het Bouwbesluit / Wet milieubeheer

Totaaloverzicht handhavingsopgaven naar prioriteiten discipline milieu

HELE HOGE PRIORITEIT discipline milieu

NUMMER

SPECIFICATIE

HANDHAVINGSTAAK

1

Externe veiligheid

Bevi, Revi

2

Vuurwerk

Vuurwerkbesluit / Wet Milieubeheer

3.

Brandgevaarlijke opslag / explosiegevaar

Wet milieubeheer / Activiteitenbesluit

HOGE PRIORITEIT discipline milieu

NUMMER

SPECIFICATIE

HANDHAVINGSTAAK

1

Afvalwater bij inrichtingen

Wet milieubeheer / Activiteitenbesluit

2

Afval bij inrichtingen

Wet milieubeheer / Activiteitenbesluit

3

Bodem bij inrichtingen

Wet milieubeheer / Activiteitenbesluit

4

Energie

Wet milieubeheer / Activiteitenbesluit

5

Geluid bij bedrijven / horeca

Wet geluidhinder

6

Geluid bij evenementen

Wet geluidhinder /AMvB’s

7

Bodem bij niet-inrichtingen

Wet Bodembescherming

GEMIDDELDE PRIORITEIT discipline milieu

NUMMER

SPECIFICATIE

HANDHAVINGSTAAK

1

Geluid bij bouwen of verkeer

Wet geluidhinder / AMvB’s / Bouwbesluit

2

Afvalwater bij niet-inrichtingen

Waterwet

3

Lucht bij inrichtingen

Wet milieubeheer / Activiteitenbesluit

4

Zonder vergunning / melding

Wet milieubeheer / Activiteitenbesluit /Wabo

LAGE PRIORITEIT discipline milieu

NUMMER

SPECIFICATIE

HANDHAVINGSTAAK

1

Administratief

Wet milieubeheer / Activiteitenbesluit

2

Afwijken van vergunning /melding

Wet milieubeheer / Activiteitenbesluit / Wabo

3

Lucht bij niet-inrichtingen

Besluit luchtkwaliteit

Totaaloverzicht handhavingsopgaven naar prioriteiten discipline openbare ruimte

HELE HOGE PRIORITEITdiscipline openbare ruimte

NUMMER

SPECIFICATIE

HANDHAVINGSTAAK

1

Meldingen illegale lozingen en incidenten

Wet milieubeheer / ASV

2

Ter beschikking stellen consumentenvuurwerk tijdens verkoopdagen

Vuurwerkbesluit / APV

3

Vuurwapen afschieten, vuur onderhouden bij gebouwen

Wetboek van Strafrecht

4

Grote evenementen

APV

HOGE PRIORITEIT discipline openbare ruimte

NUMMER

SPECIFICATIE

HANDHAVINGSTAAK

1

Verkeersbesluiten voor werken

Wegenverkeerswet / BABW

2

Parkeren bij scholen

Wet Mulder

3

Werken op of aan de weg / CROW

Wet Mulder

4

Verbod anders dan afzonderlijk ter inzameling aanbieden

ASV

5

Verbod anders dan via aangewezen inzamelmiddel aanbieden

ASV

6

Verbod op andere dagen en tijden aan te bieden

ASV

7

Verbod afvalstof in bodem aan te brengen / houden

ASV

8

Verbod opslag afvalstoffen

ASV

9

Samenscholing

APV

10

Hinderlijk gedrag in voor publiek toegankelijke ruimten / gebouwen

APV

11

Openlijk gebruik en handel

APV

12

Hinderlijk gebruik van drank en softdrugs

APV

13

Betreden gesloten woning of lokaal

APV

14

Vernieling

APV

15

Belediging ambtenaar in functie

Wetboek van Strafrecht

16

Bedreiging met geweld

Wetboek van Strafrecht

17

Mishandeling ambtenaar in functie

Wetboek van Strafrecht

18

Verbod vuur te stoken

APV

19

Bezigen consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling

APV

20

Objecten onder hoogspanningslijn

APV

21

Blauwe zone

Wet Mulder

22

Parkeren van grote voertuigen

APV

23

Parkeren in strijd met parkeerverbod

Wet Mulder

24

Parkeren langs gele strepen

Wet Mulder

25

Parkeren buiten de vakken

Wet Mulder

26

Kappen of snoeien van bomen zonder vergunning

Bomenverordening

27

Evenementen

APV

28

Exploitatie (horeca)

APV

29

Ordeverstoring (horeca)

APV

30

Parkeren van uitzichtbelemmerende voertuigen

APV

31

Verbreken zegels vanwege bevoegd gezag

Wetboek van Strafrecht

GEMIDDELDE PRIORITEITdiscipline openbare ruimte

NUMMER

SPECIFICATIE

HANDHAVINGSTAAK

1

Verkeersbesluiten vergunning

 

2

Verkeer regelen na ongeval

Wegenverkeerswet / BABW

3

Verkeer regelen bij verkeersbesluiten / vergunningen

Wegenverkeerswet / BABW

4

Verkeer regelen bij ad-hoc werkzaamheden

Wegenverkeerswet / BABW

5

Maken, veranderen, beschadigen van een (uit)weg

APV

6

Niet de rijbaan gebruiken

BABW

7

Niet opvolgen aanwijzing verkeerregelaar

Wetboek van Strafrecht / Wegenverkeerswet

8

Verkeersveiligheid in gevaar brengen

Wetboek van Strafrecht

9

art 2 Wet aansprakelijkheid Motorvoertuigen

Wet aansprakelijkheid Motorvoertuigen

10

Verbod op het ter inzameling aanbieden door anderen dan de gebruikers

ASV

11

Verbod straatafval achter te laten

ASV

12

Verbod afvalstoffen te doorzoeken of te verspreiden

ASV

13

Verbod vervoeren, laden, lossen afvalmateriaal

ASV

14

Verbod tot ontdoen autowrak

ASV

15

Betogingen op openbare plaatsen

APV

16

Baldadigheid

APV

17

Opschudding veroorzaken

APV

18

Schennis eerbaarheid

Wetboek van Strafrecht

19

Openbare dronkenschap

Wetboek van Strafrecht / APV

20

Gevaarlijk of hinderlijk voorwerp

APV

21

Verkoop van schadelijke waren

Warenwet /APV

22

Fietsen buiten de stalling

APV

23

Fietswrakken

APV

24

Fietsen aan gemeentelijke eigendommen

APV

25

Fietsen tegen gebouwen

APV

26

Defecte voertuigen

APV

27

Autowrakken

APV /ASV

28

Caravans

APV

29

Campers

APV

30

Aanhangwagens

APV

31

Aantasting groenvoorziening door voertuigen

APV

32

Illegaal gebruik ontheffing

Wetboek van Strafrecht

33

Kappen of snoeien van bomen in afwijking van vergunning

Bomenverordening

34

Hondenverontreiniging

APV

35

Loslopende honden

APV

36

Gevaarlijke honden

APV

37

Standplaatsen

APV

38

Snuffelmarkten / braderieën

APV

39

Weekmarkt

APV

40

Sluitingstijden

APV

41

Terrassen

APV

42

Collectieve / incidentele festiviteiten

APV

43

Winkelwagens

APV

44

Handelsreclame

APV

45

Uitstallingen / objecten

APV

46

Avondwinkels

Winkeltijdenverordening

47

Straatprostitutie

APV

48

Seksinrichtingen

APV

49

Tentoonstellen erotische / pornografische goederen en afbeeldingen

APV

50

Veiligheid op het water

APV

51

Overlast aan vaartuigen

APV

52

Verbod ligplaats in te nemen

APV / bestemmingsplan

53

Voorwerpen op, in of boven het water

APV

54

Wrakken in openbare wateren

Waterwet / APV

55

Illegaal in gebruik genomen gemeentegrond

Bestemmingsplan / Wabo

56

Rust verstoren in openbaar vervoer

Wetboek van Strafrecht

57

Slapen op of aan de weg

APV

58

Overige geluidshinder

APV

59

Voeren van duiven, eenden en zwanen

APV

60

Houden van hinderlijke of schadelijke dieren

APV

61

Verontreiniging door andere dieren

APV

LAGE PRIORITEITdiscipline openbare ruimte

NUMMER

SPECIFICATIE

HANDHAVINGSTAAK

1

Hinderlijke beplanting of voorwerp

APV

2

Geen helm dragen

Wetboek van Strafrecht

3

Inzamelverbod huishoudelijke afvalstoffen behoudens aanwijzing

ASV

4

Verbod op het ter inzameling aanbieden van huishoudelijk afval aan anderen

ASV

5

Verbod bedrijfsafval aan te bieden aan inzameldienst

ASV

6

Wegwerpen reclamebiljetten en ander foldermateriaal

APV

7

Naleving Wet Openbare Manifestaties

Wetboek van Strafrecht

8

Aanhitsen dier

APV

9

Stalken openbare weg

Wetboek van Strafrecht

10

Verstoring rust op zon- en feestdagen bij godsdienstbijeenkomst

Zondagswet

11

Inbreekwerktuigen en geprepareerde tassen

APV

12

Vervoer plakgereedschap

APV

13

Veiligheid op het ijs

APV

14

Eigen onroerende zaak in brand steken

Wetboek van Strafrecht

15

Voertuigen van autobedrijf

APV

16

Te koop aanbieden van voertuigen

APV

17

Parkeren van reclamevoertuigen

APV

18

Overhangend groen

APV

19

Flyeren

APV

20

Straatartiest

APV

21

Venten

APV

22

Collecteren

APV

23

Kledinginzameling

APV

24

Vermakelijkheden zondag voor 13:00 uur

Zondagswet

25

Heling

Wetboek van Strafrecht

26

Verstrooien van as

APV

27

Plakken en kladden

APV

28

Natuurlijke behoefte doen

APV

29

Opslaan voertuigen, vaartuigen, mest, afvalstoffen

APV

30

Sluitingstijden

APV

31

Aanwezigheid van en toezicht door exploitant en beheerder

APV

32

Besluit Personenvervoer (taxiregelingen)

Besluit Personenvervoer

33

Naaktrecreatie

Wetboek van Strafrecht

34

Verschaffen gegevens nachtregister

APV

35

Recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen

APV

36

Dieren onbevoegd laten lopen

APV

37

Onbevoegd in bezaaide grond

APV

38

Voorzieningen voor verkeer en verlichting

APV

39

Betreden verboden terrein

Wetboek van Strafrecht

40

Doen van valse aangifte

Wetboek van Strafrecht

41

Valsheid in geschrifte

Wetboek van Strafrecht

42

Gebruik vals reisdocument

Wetboek van Strafrecht

43

Overtreding Visserijwet

Visserijwet

Bijlage 4: Overgedragen inrichtingen aan omgevingsdienst

 

Bedrijven omgevingsvergunningplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type C)

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

1

L0275+ L0371

Bodycote

Visseringweg 28 1112AS Diemen Piersonstraat 8 1112AV Diemen

In werking

4

Type C

Staalharderij

 

 

 

 

2

L0285

VEMEDIA Manufacturing BV

Verrijn Stuartweg 60 1112AX Diemen

In werking

4

Type C

Farmaceutische industrie

 

 

 

 

3

L0288

Texaco “De Blokhut” (met LPG verkoop)

Muiderstraatweg 59 1111PT Diemen

In werking

4

Type C

Tankstation met LPG

 

 

 

 

4

L0544

Shell Tankstation (met LPG verkoop)

Diemerpolderweg 2 1113HJ Diemen

In werking

4

Type C

Tankstation met LPG

 

 

 

 

5

L0394

NUON 150KV-schakelstation

Overdiemerweg 35 1111PP Diemen

In werking

4

Type B

Schakelstation kadastraal perceel 753

 

 

 

 

6

L0395

NUON 150KV-schakelstation

Overdiemerweg 35 1111PP Diemen

In werking

4

Type B

Schakelstation

 

 

 

 

7

L0467

380 kV schakelstation + werkplaats

Overdiemerweg 35 1111PP Diemen

In werking

4

Type C

Schakelstation

 

 

 

 

8

L0085

Onkhout & Onkhout B.V.

Verrijn Stuartweg 103 1112AW Diemen

In werking

3

Type B

Magazijn kantoren opslag

 

 

 

 

9

L0436

NUON 150KV-schakelstation

Visseringweg 10 1112AS Diemen

In werking

4

Type B

Hoogspanning Schakelstation

 

 

 

 

10

L0149

Mimaki Europe B.V.

Stammerdijk 7E, 1112AA Diemen

In werking

2

Type C

produktie inkten

 

 

 

 

11

L0341

Gemeente Werf en Recycleplein Meerlanden

Landlust 2 1111HP Diemen

In werking

4

Type B

afvalinzameling + gemeentewerf

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) glastuinbouw en open teelt

 

 

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) veehouderijen met uitzondering van melkrundveehouderijen

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

12

L0059

Hippisch Centrum

Stammerdijk 23 1112AA Diemen

In werking

3

Type B

Manege, pension + propaan

 

 

 

 

13

L0207

Manege de Eenhoorn

Landlust 3 1111HP Diemen

In werking

3

Type B

Manege, pension + propaan

 

 

 

 

14

L1320

VOF Jare Schrama

Overdiemernweg 8 1111PN Diemen

In werking

3

Type B

Fokken houden van schapen

 

 

 

 

15

L0139

Maatschap Schrama

Overdiemerweg 7 1111PN Diemen

In werking

3

Type B

Melkveehouderij

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) champignonkwekerijen

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) Loonwerkers

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) metaal en electrotechnische industrie

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

16

L0307

Bevaria B.V.

Visseringweg 11C, 1112AS Diemen

In werking

3

Type B

straalbedrijf

 

 

 

 

17

L0314

GVB Tram (HWT) en Metro (LWP) werkplaats

Provincialeweg 2, 1112XT Diemen

In werking

4

Type B

hoofdwerkplaats tram en metro

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) afvalsector

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

18

L0066

Heemsbergen Recycling B.V.

Stammerdijk 16 1112AA Diemen

In werking

3

Type B

Papiervernietiging / verwerking

 

 

 

 

19

L0189

Springers Recycling B.V.

Verrijn Stuartweg 13 1112AW Diemen

In werking

3

Type B

Metaalhandel (recycling)

 

 

 

 

20

L0175

Van Der Elst Recycling BV

Weesperstraat 136, 1112AP Diemen

In werking

4

Type B

Papiervernietiging, restafval etc.

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) industriele vervaardiging van voedingsmiddelen

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

21

L0385

Bakkerij G.N. Visser 't Stoepje

Treubweg 19 1112BA Diemen

In werking

3

Type B

brood en banketbakkerij

 

 

 

 

22

L1004

Maison Niels de Veye (Sligro food group)

Weesperstraat 128 1112 AP Diemen

in werking

3

Type B

productie banket en patisserie

 

 

 

 

23

L1267

Patisserie Perlo B.V.

Stammerkamp 17, 1112VE Diemen

In werking

3

Type B

pattiserie, deegwaren

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) groothandel in voedingsmiddelen

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

24

L0951

Bharco Foods

Verrijn Stuartweg 19 1112 AW Diemen

In werking

2

Type B

productie van geur en smaakstoffen

 

 

 

 

25

L0381

Buffing Drankenhandel B.V.

Venserweg 21 1112 AR Di

Demen

In werking

1

Type B

Groothandel in dranken

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) koel- en vrieshuizen

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) veilingen van landbouw-, tuinbouw- en visserijprodukten

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) textielindustrie

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) kunststofindustrie

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

26

L0375

Van Buseck

Treubweg 39, 1112BA Diemen

in werking

3

Type B

Bewerken van kunststof

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) schietbanen

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

27

L0404

Schietbaan Sport Vereniging De Vrijheid

Ouderkerkerlaan 10 1112BE Diemen

In werking

3

Type B

Schuttersvereniging met schietbaan

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) ijsbanen en skihellingen

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) Betonmortelindustrie

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

28

L0213

Transportbeton

Sniep 20 1112 AG Diemen

In werking

4

Type B

betoncentrale + propaan

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) Windturbines

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) warmtekracht- installaties

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

29

L0308

NUON Warmte kracht installatie

Tobias Asserlaan 421 1111KD Diemen

In werking

3

Type B

warmtekrachtcentrale

 

 

 

 

30

L0329

NUON Warmte kracht installatie

Rode Kruislaan 313 1111NM Diemen

In werking

3

Type B

warmtekrachtcentrale

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) vervaardigen papier en kartonwaren

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) crematoria

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) grafische industrie

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

31

L0078

Rodi Rotatiedruk B.V

Visseringweg 40 1112AT Diemen

In werking

3

Type B

Drukkerij

 

 

 

 

32

L0361

After Press Groep B.V.

Visseringweg 32, 1112AS Diemen

In werking

2

Type B

Boekbinderij

 

 

 

 

33

L0098

VegrinDeMeer V.O.F.

Volmerstraat 5, 1112AZ Diemen

In werking

4

Type B

Drukkerij

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) textielreinigingsbedrijven

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

34

L0898

Textielverzorging & Linnenverhuur Vaartzicht

Visseringweg 21 C 1112AS Diemen

In werking

2

Type B

Wasserettetechniek/ wasserij

 

 

 

 

35

L0225

Wassalon Dubbelblank

R.Casteleijnstraat 13A 1111AW Diemen

In werking

1

Type B

Wassalon

 

 

 

 

36

L0306

Quality Service

Gruttoplein 3 1113HL Diemen

In werking

1

Type B

Wassalon

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) timmerfabrieken waar coaten plaats vindt

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) chemische behandeling van natuursteen

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

37

L0099

Cortlever-Agricola B.V.

Visseringweg 68, 1112AT Diemen

in werking

3

Type B

Natuursteenbedrijf

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) opslag vuurwerk

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

38

L0991

Rowy Vuurwerk

Venserweg 1G 1112 AR Diemen

In werking

2

Type B + vuurwerkbesluit

Alleen vuurwerk

 

 

 

 

39

L0955

Maasdam IJzerwaren

Ouddiemerlaan 213 1111GZ Diemen

In werking

2

Type B + vuurwerkbesluit

Doe het zelf + verfwaren + vuurwerk

 

 

 

 

40

L0993

Fietsenwinkel Beter Fietsen

Arent Krijtsstraat 16 1111AM Diemen

In werking

2

Type B + vuurwerkbesluit

Fietsreparatiebedrijf + vuurwerk

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) rioolwaterzuiveringsinstallaties

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) bodemsaneringen

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

41

L0396

Pompgebouw t.b.v. waterzuivering

Stammerdijk 7 BY

in werking

2

Type B

sanering grondwater

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) laboratoria

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) bunkerstations

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) foto-ontwikkelcentrales

 

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) havensector

 

 

 

 

 

 

Doss nr

Naam

Locatieadres

Milieustatus

Cat.

Milieuwettelijk kader

SBI (oud)

 

 

 

 

42

L0310

Spaansen Opslag en Transport B.V.

Muidertrekvaart 1A, 1398PP MUIDEN

In werking

3

Type B

Groothandel in zand en grind

 

 

 

 

43

L0089

Scheepswerf"De blauwe wimpel BV"

Overdiemerweg 32, 1111PP Diemen

In werking

3

Type B

Woonarkenbouw + HBO

 

 

 

 

 

Bedrijven meldingsplichtige inrichtingen(Activiteitenbesluit Type B) (niet academische) ziekenhuizen