Organisatie | Diemen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Diemen 2018 |
Citeertitel | Uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Diemen 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-04-2018 | Onbekend | 13-03-2018 Diemernieuws en GVOP 12-4-2018 | Onbekend |
Uitvoeringsplan vergunningverlening,toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Diemen 2018
Vastgesteld door college d.d.: 13 maart 2018
Portefeuillehouders: E. Boog en L. Scholten
Behandelend ambtenaar: A.S. Hillert
1.3.2 Wet VTH, de kwaliteitscriteria en de Verordening Kwaliteit 5
1.3.3 Het nieuwe stelsel van kwaliteitsborging in de bouw (Wet private kwaliteitsborging) 6
1.3.4 Harmonisatie VTH-proces 6
1.3.5 Landelijke handhavingsstrategie 7
1.3.6 Omgevingsdienst een BSB-M 7
1.3.11 Ondermijnende criminaliteit 8
1.3.12 Digitaal Opkoopregister 9
1.3.13 Koppeling Op Orde / Inproces 9
2.2.3 Discipline brandveiligheid 12
2.2.6 Discipline openbare ruimte 17
2.3 Uitvoeringsdoelstellingen VTH 21
3.2.2 Kennis, kunde en capaciteit 27
3.2.4 Vastgelegde werkwijzen 32
Bijlage 1: vergunningenproces 39
Bijlage 2: toezichts en -handhavingsproces 40
Op 22 december 2016 heeft de raad het integraal vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid gemeente Diemen 2017 en 2018 vastgesteld. Het integrale vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid is het beleidskader op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht en bevat een visie over vergunningverlening, toezicht en handhaving, doelstellingen, beleidsuitgangspunten en randvoorwaarden. In de prioriteitenlijst is een prioriteit gegeven aan de diepgang van toetsing van aanvragen en aan verschillende overtredingen. Het uitvoeringsplan ziet op de volgende disciplines: VTH algemeen, bouwen, brandveiligheid, milieu, horeca en openbare ruimte.
Het integrale vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid is noodzakelijk om vergunning-verlening en de instrumenten toezicht en handhaving beter te kunnen neerzetten en om de gemeen-telijke doelstelling op de diverse taakvelden te kunnen halen. De behoefte aan met name toezicht en handhaving is immers veel groter dan de capaciteit. Het integrale vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid vormt de basis voor een jaarlijks op te stellen integraal uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving en een integraal evaluatieverslag vergunningverlening, toezicht en handhaving.
De visie van de gemeente Diemen ten aanzien van toezicht en handhaving is in het integraal toezicht- en handhavingsbeleid als volgt weergegeven: “het zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de beschikbare middelen om de gemeente Diemen leefbaar (schoon, heel en veilig) te krijgen en te houden”.
Door middel van dit integrale uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving wordt gewerkt op basis van deze visie en wordt invulling gegeven aan de doelstellingen. Op deze wijze is het voor iedereen duidelijk waar de gemeente Diemen voor het jaar 2018 op inzet. De tekst in rood weergegeven betreft de werkzaamheden van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (verder: Omgevingsdienst NZKG).
Het uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving Omgevingsrecht gemeente Diemen 2018 zal aan de raad ter kennisname worden gezonden. Het plan wordt tevens op de gebruikelijke wijze bekend gemaakt (publicatie in het Diemer Nieuws) en zal op de website worden geplaatst. Voorts zal dit plan in te zien zijn via overheid.nl.
Naast het integraal vergunningverlening, toezicht- en handhavingsbeleid Diemen 2017 en 2018 vormt de landelijke wetgeving een belangrijk uitgangspunt. Met het in werking treden van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) op 1 oktober 2010 zijn de kwaliteitseisen voor handhaving opgenomen in hoofdstuk 7 van het Besluit Omgevingsrecht (Bor) en hoofdstuk 10 van de Ministeriele regeling omgevingsrecht (Mor). Hierin wordt voorgeschreven dat het handhavingsbeleid jaarlijks in een handhavingsprogramma moet worden uitgewerkt. Het handhavingsprogramma beschrijft welke van de voorgenomen activiteiten het bestuursorgaan het komende jaar uitvoert en wat de daarvoor benodigde en beschikbare middelen zijn. De kwaliteitseisen stellen regels over de strategische en programmatische handhaving. Vanaf 1 juli 2017 gelden ook kwaliteitseisen ten aanzien van vergunningverlening. Door het opstellen van dit uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving voldoet de gemeente Diemen aan deze kwaliteitscriteria.
Het uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht- en handhaving bevat een beschrijving van de organisatie met de daarbij beschikbare capaciteit. In het uitvoeringsplan worden de aanbevelingen en actiepunten vanuit het evaluatieverslag vergunningverlening, toezicht en handhaving Omgevingsrecht gemeente Diemen 2017 meegenomen en wordt inzichtelijk gemaakt hoe de aanbevelingen in 2018 nader worden uitgewerkt.
De gemeente Diemen hanteert, in dit uitvoeringsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving, als uitgangspunt dat per fte 1300 uur netto beschikbaar is voor toezicht en handhaving. Vrije dagen, ziekte, overleg en opleidingsuren zijn hier reeds van afgetrokken.
In 2016 is de Omgevingswet aangenomen en gepubliceerd. De Omgevingswet bundelt de wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. En regelt daarmee het beheer en de ontwikkeling van de leefomgeving. Met de Omgevingswet wordt het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. Het vraagt om een heel andere werk- en denkwijze van overheden, burgers en bedrijven. Open, samenhangend, flexibel, uitnodigend en innovatief zijn daarbij de kernwoorden. Door minder en overzichtelijke regels, meer ruimte voor initiatieven en lokaal maatwerk en vragen van vertrouwen. Daarbij moet het doel van een initiatief in de fysieke leefomgeving centraal staan in plaats van de vraag: “mag het wel”?.
Nu wordt gewerkt aan de Algemene Maatregelen van Bestuur, de ministeriële regeling, de Invoeringswet- en regelgeving en aanvullingswetten en -besluiten. De planning is dat de Omgevingswet op 1 januari 2021 in werking treedt.
Wet VTH, de kwaliteitscriteria en de Verordening Kwaliteit
In oktober 2016 is de Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) omgevingsrecht gemeente Diemen in werking getreden. Deze verordening volgt grotendeels de modelverordening van VNG en IPO. Het gemeentebestuur van Diemen wil zich echter niet op voorhand binden aan alle landelijke kwaliteitscriteria 2.1 voor de VTH-taken die in eigen huis worden uitgevoerd. Dat geldt met name voor de criteria ten aanzien van de kritieke massa, omdat hiervoor geen structureel werkaanbod/werkvoorraad is. Dat leidt tot de afwijking van de modelverordening wat betreft het eerste lid van artikel 5 inzake de kwaliteitsborging.
Het gemeentebestuur heeft wel gekozen voor een aanpak die tot verdere kwaliteitsverbetering leidt, door:
Aanvullende opleidingen voor bestaande medewerkers zijn concreet in gang gezet, bijvoorbeeld op het gebied van handhaving groene wetten en ecologie, waardoor deze medewerkers wat betreft opleidingseisen aan de kwaliteitscriteria voldoen. Die opleidingen zijn in de loop van 2017 afgerond. Aan dit punt wordt derhalve voldaan.
Te onderzoeken of meer complexe taken in de toekomst bij de Omgevingsdienst kunnen worden ondergebracht. Diemen heeft op dit moment bijvoorbeeld de advisering ten aanzien van constructieve veiligheid bij deze dienst ondergebracht. Hetzelfde kan worden overwogen ten aanzien van externe veiligheid, geluidhinder, luchtkwaliteit en dergelijke. Aan dit punt is inmiddels voldaan. Met de pensionering van twee personeelsleden, zijn laatstgenoemde taken overgedragen aan de Omgevingsdienst.
Diemen heeft samen met enkele andere gemeenten (onder meer Amstelveen/Aalsmeer) en een extern adviesbureau een kwaliteitsborgingssysteem opgesteld waarbij de kennis en kunde van eigen personeel en de kwaliteit van de aangeleverde diensten vanuit de Omgevingsdienst, regelmatig worden getoetst en beoordeeld. In 2018 zal een eerste audit plaatsvinden. De Provincie heeft ingestemd met het kwaliteitsborgingsysteem en zal dit bij het interbestuurlijk toezicht betrekken.
Het nieuwe stelsel van kwaliteitsborging in de bouw (Wet private kwaliteitsborging)
In 2016 is door het bureau Senze gewerkt aan een impactanalyse Wet private kwaliteitsborging voor het bouwen (verder: Wkb). Met de komst van de Wkb zullen werkzaamheden bij de activiteit bouw afnemen. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat de technische toets aan het Bouwbesluit 2012 komt te vervallen of doordat deze door een private partij wordt overgenomen. Op 21 februari 2017 is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) door de Tweede Kamer aangenomen. Op basis van de huidige beschikbare informatie zal de Wkb gefaseerd ingevoerd gaan worden. Op 11 juli 2017 heeft de Eerste Kamer besloten om de stemming over de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen uit te stellen. Dit in aanvulling op de toezegging van de minister dat de wet niet voor 1 januari 2019 in werking zal treden.
De impact voor de teams Vergunningen en Handhaving en Openbare Orde & Veiligheid is vertaald naar deze drie fasen. De gevolgen van de Wkb hebben alleen betrekking op de werkzaamheden voor de technische toets en het houden van toezicht op omgevingsvergunningen bouw. De overige werkzaamheden zullen vooralsnog in stand blijven. Er komen zelfs administratieve taken bij. Het is de vraag of de Wkb moet worden gezien als een bezuiniging. De economie trekt aan en er mag verwacht worden dat het aantal aanvragen nog verder zal stijgen.
De conclusie van deze impactanalyse is dat voor het team Vergunningen na inwerkingtreding van de eerste fase een afname van 62 te besteden uren op jaarbasis plaatsvindt. In fase 2 is dat een afname van 338 uur en na fase drie is er sprake van een afname van 964 uur. Dit resulteert in een in een totale afname van in totaal 1364 uur in 2021 voor vergunningverlening.
Voor het team Handhaving en Openbare Orde & Veiligheid is er na de inwerkingtreding van fase 1 sprake van een verwachte afname van 18 uur op jaarbasis. Na inwerkingtreding fase 2 is dat 416 uur en na fase 3 is dat 1366 uur. Dit resulteert in een totale afname van 1800 uur in 2021 voor toezicht.
In opdracht van het Dagelijks Bestuur van Duo+ is een programma ontwikkeld, genaamd “Slimmer Verbinden”. Dit programma heeft als doel om zo snel mogelijk uit de badkuip te komen. Hierbij is de voorgenomen procesoptimalisatie door middel van harmonisatie van processen en systemen cruciaal. Eén van die projecten is de harmonisatie van het VTH-proces. Dit proces moet leiden tot gelijkluidende /leanbeschreven werkprocessen voor Wabo/APV, drank-en horeca voor Duo+/Diemen. Ook moet gewerkt worden naar één SquitXO werkomgeving als backoffice applicatie voor Duo+/Diemen.
Voorts is een doel van de harmonisatie gerealiseerde koppelingen met Inproces, OLO, ESB en financiële export voor leges/belastinginning.
Tot slot is een volledig digitale en versnelde procesvoering, betere dienstverlening (volgbaar via de website en Klantcontactcentrum) en een procesvoering die voldoet aan wettelijke procesvereisten. In 2017 zijn de drie werkomgevingen van SquitXO overgezet naar één werkomgeving. Ook zijn de processen Wabo/APV, drank- en horeca, en vergunningen, toezicht en handhaving geharmoniseerd. In 2018 zal deze harmonisatie verder worden gefinetuned.
Een ander project is de projectmatige doorontwikkeling en verbetering van de huidige inrichting van Inproces voor alle bedrijfsprocessen die goed aansluit bij de wens van de gebruikers. Deze processen zijn gestart in 2016 en de harmonisatie heeft in 2017 plaatsgevonden. Ook hiervoor geldt dat in 2018 een nadere finetuning zal plaatsvinden.
Landelijke handhavingsstrategie
Het interprovinciaal overleg (IPO) en het Openbaar Ministerie (OM) namen in 2014 het initiatief om met alle bij het omgevingsrecht betrokken overheden een landelijke strategie op te stellen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Handhavende instanties, zoals overheden, omgevingsdiensten, het OM en de politie treden dan op eenzelfde manier op bij vastgestelde overtredingen. Zo ontstaat een gelijk speelveld, wordt het rechtsgevoel gerespecteerd en blijft de leefomgeving veilig, schoon en gezond. Onder de LHS kunnen specifieke handhavingstrategieën worden uitgewerkt en vastgesteld. In 2016 is gestart met deze uitwerking voor de discipline milieu en horeca. De horecahandhavingsstrategieën zijn bestuurlijk vastgesteld. Voor de discipline milieu is de implementatie gestagneerd aangezien diverse Omgevingsdiensten in het land zelf nog niet de landelijke handhavingsstrategie hebben geïmplementeerd. Om als gemeente voor te lopen op deze ontwikkeling is wel erg vooruitstrevend. In 2018 wordt deze ontwikkeling verder gevolgd en wordt beoordeeld of de handhavingsstrategieën voor de milieudiscipline alsnog voor de gemeente Diemen worden geïmplementeerd.
Sinds 1 januari 2013 wordt een deel van de taken op het gebied van VTH uitgevoerd door de ODNZKG. Het gaat om het door het Rijk gedefinieerde pakket aan taken. De afspraken zijn vastgelegd in een uitvoeringsovereenkomst voor het jaar 2018. De directeur van de ODNZKG heeft mandaat verleend aan de twee bij de gemeente Diemen werkzame BOA’s in domein II (milieu en welzijn). Met dit mandaat zijn de BOA’s bevoegd om het strafrechtelijke handhavingsinstrument van de bestuurlijke strafbeschikking milieu in te zetten. Hiermee kan Diemen de landelijke handhavingsstrategie volgen.
Met Koers op Initiatief wil het college een werkcultuur stimuleren, waarin medewerkers (nog) meer initiatief nemen en vanuit (nog) meer ontmoeting en verbinding met inwoners, bedrijven en instellingen hun werk doen.
Onder Koers op Initiatief valt een aantal projecten om de gewenste organisatievernieuwing (verder) op gang te brengen.
In 2018 zullen de projecten verder worden uitgevoerd en zal op een aantal specifieke tijdstippen worden stilgestaan bij de gewenste organisatievernieuwing.
In 2017 is besloten, gezamenlijk met de marktkooplieden, een externe marktmanager in te huren. Deze marktmanager zal de markt toekomstbestendiger maken door onder andere een kwaliteitsverbetering van de markt tot stand te brengen door onder andere een betere inrichting te realiseren. Daarnaast zorgt zij voor promotieactiviteiten in samenspraak met de winkeliers en de horeca en legt verbinding met de citymarketing campagne “Daarom Diemen”. In 2018 zal beoordeeld worden of de markt geprivatiseerd zal worden of dat deze constructie, met het alleen inhuren van een externe marktmanager, zal worden voortgezet. Een andere optie is terug te gaan naar de oude situatie, waarbij de buitengewoon opsporingsambtenaren weer het toezicht op de markt doen.
In 2017 zijn wij gestart met het inzetten van straatcoaches (via SAOA uit Amsterdam) om zo jeugdoverlast tegen te gaan. Deze straatcoaches werken met name in de avonden en zijn gespecialiseerd om met de jeugd in gesprek te gaan. Zij rapporteren dagelijks wat zij constateren, welke jongeren zij signaleren en welke rollen deze jongeren binnen eventuele groepen hebben. In 2018 wordt de inzet van straatcoaches wederom geëvalueerd om te bezien of nadere inzet wenselijk en/of noodzakelijk is.
In 2017 is de uitvoering van adrescontroles in het kader van de Landelijke aanpak Adreskwaliteit (LAA) overgeheveld van Team Burgerzaken naar Team Handhaving. De handhavers zijn om deze taak adequaat te kunnen uitvoeren aangewezen als toezichthouder BRP. Daarnaast is een traject gestart om de uitvoering te professionaliseren. Zo wordt er gecontroleerd volgens een vastgesteld protocol Huisbezoeken en is er een opleidingstraject gestart met een training gesprekstechnieken om de toezichthouders goed voor te bereiden op hun taak. In 2018 zal vervolgens een training weerbaarheid en rapporteren gevolgd worden. Door deze professionaliseringsslag kunnen de toezichthouders in de toekomst multidisciplinair worden ingezet voor toezichthoudende taken zoals bijvoorbeeld de controletaken in het kader van de integrale aanpak van identiteits- en woonfraude (scheerlicht) en andere vormen van ondermijnende criminaliteit.
Het bestrijden van Ondermijnende criminaliteit heeft een hoge prioriteit gekregen bij de (rijks) overheid. In de nota “Rijksbrede Aanpak Fraude” wordt het tegengaan van de woon- en identiteitsfraude als een belangrijk onderdeel van de bestrijding van ondermijnende criminaliteit beschouwd. Ook de gemeente Diemen bindt de strijd aan tegen de ondermijnende criminaliteit. Met de start van het project Scheerlicht is een eerste stap gezet om de ondermijnende criminaliteit in Diemen structureel en integraal aan te pakken. Naar verwachting zal in 2018 een integrale aanpak, bestaande uit een multidisciplinair gemeentelijkteam aangevuld met (inter)lokale ketenpartners en geleid door een fraudecoördinator alsmede een centraal meldpunt voor het al dan niet anoniem aanmelden van ondermijnende criminaliteit, uitgerold worden over de gehele gemeente.
Heling van gestolen goederen – al dan niet opzettelijk - is helaas een veel voorkomend delict. Speciaal om heling tegen te gaan is het Digitaal Opkopers Register (DOR) ontwikkeld. In 2017 is de Algemene Plaatselijke Verordening aangepast om zo het digitaal opkoopregister verplicht te stellen voor een aantal bedrijven in de gemeente Diemen. In het DOR registreren handelaren goederen die zij in- en verkopen. Het DOR is een digitaal en gebruiksvriendelijk registratiesysteem. Het DOR staat in voortdurend contact met het register waarin gestolen goederen zijn geregistreerd. Op die manier blijkt snel of goederen die worden opgekocht of verkocht als gestolen staan geregistreerd.
Het DOR heeft een aantal voordelen. Gestolen goederen worden eerder teruggevonden, helers lopen sneller tegen de lamp en het risico van onbewuste heling neemt af.
In dit hoofdstuk wordt beschreven welke activiteiten worden verricht op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. De activiteiten dragen er aan bij dat de doelstellingen, zoals zijn beschreven in het integraal vergunningen, toezicht- en handhavingsbeleid gemeente Diemen 2017 en 2018, kunnen worden gehaald.
Per discipline wordt aangegeven hoeveel producten worden verwacht in 2018. Tevens is een aantal uitvoeringsdoelstellingen opgesteld. Deze worden paragraaf 2.3 nader beschreven.
Urenverdeling en Productenlijst vergunningverlening bouwen 2018
Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving bouwen 2018
Urenverdeling en Productenlijst vergunningverlening brandveiligheid 2018
Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving brandveiligheid 2018
In het integraal vergunningen, toezicht- en handhavingsbeleid Diemen 2017 en 2018 is voor vergunningverlening een diepgang aan de toets opgenomen en voor toezicht en handhaving is een prioriteitenlijst opgenomen. Ook binnen het beleidsveld milieu en bodem wordt gewerkt op basis van deze prioriteitenlijst. Gelet op de personele capaciteit is het echter niet mogelijk om op alle activiteiten toezicht te houden en alle illegale activiteiten te handhaven.
De beschikbare capaciteit zal zoveel mogelijk worden ingezet op handhavingsactiviteiten met een zeer hoge en hoge prioriteit. Voor wat betreft het onderdeel milieu en bodem hebben de volgende aspecten een zeer hoge prioriteit:
In de gemeente Diemen is sprake van de volgende categorieverdeling, controlefrequentie en kengetallen:
Urenverdeling en Productenlijst vergunningen milieu 2018
Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving milieu 2018
De gemeente Diemen heeft ongeveer 94 alcoholverkopende bedrijven (horeca, supermarkten, slijterijen, sportkantines, evenementen, cafetaria’s, etc.). Daarnaast zijn er ongeveer 7 leeftijdsgrenzen hotspots (evenementen en hangplekken).
Urenverdeling en Productenlijst vergunningen horeca 2018
In 2018 worden de controles verricht op basis van de automatische planningsmodule van Squit XO.
Voor 2018 zijn 116 controles ingepland. Die controles worden in tweetallen bij meerdere inrichtingen uitgevoerd. Tijdens integrale horecacontroles wordt ook gelet op de leeftijdsgrenzen.
Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving horeca 2018
Urenverdeling en Productenlijst vergunningen Openbare Ruimte 2018
Urenverdeling en Productenlijst toezicht en handhaving Openbare Ruimte 2018
Juridische advisering door jurist en coördinator (o.a. vooraanschrijvingen, lasten onder dwangsom/bestuursdwang/bezwaar en beroep) | ||
Verwacht aantal klachten in 2018
Naheffing parkeren vergunningengebied en betaald parkeergebied (P1) | ||
Beschikkingen (last onder dwangsom en last onder bestuursdwang) | ||
Zoals is beschreven bij de ontwikkelingen in het eerste hoofdstuk, gaat de vastgestelde Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Diemen uit van het niet op voorhand binden aan alle landelijke kwaliteitscriteria 2.1 voor de VTH-taken die in eigen huis worden uitgevoerd. Dit geldt met name voor de criteria ten aanzien van de kritieke massa, omdat hiervoor geen structureel werkaanbod/werkvoorraad is. Dat leidt tot een afwijking van de modelverordening wat betreft het eerste lid van artikel 5 inzake de kwaliteitsborging.
De volgende punten wijken af ten opzichte van de vereiste kritieke massa.
Capaciteit vergunningverlening bouwen in 2018
Capaciteit toezicht en handhaving bouwen in 2018
Capaciteit voor vergunningverlening brandveiligheid in 2018
Capaciteit toezicht en handhaving brandveiligheid in 2018
Capaciteit vergunningen milieu in 2018
Capaciteit toezicht en handhaving milieu in 2018
Capaciteit en urenverdeling vergunningen horeca in 2018
Capaciteit en urenverdeling toezicht en handhaving horeca in 2018
Capaciteit en urenverdeling Vergunningen Openbare Ruimte in 2018
Capaciteit en urenverdeling toezicht en handhaving Openbare Ruimte in 2018
Er is een WABO-processchema vastgesteld in de gemeente Diemen. Dit schema is uitvoerig en beschrijft de processen vergunningverlening (uitgebreid en regulier) en de processen afhandeling melding, toezicht, handhaving en het proces verzoek om handhavend optreden. Wij verwijzen voor dit schema naar de bijlagen. Ook is een handboek voor de BOA’s vastgesteld, waarin alle processen rondom de openbare ruimte zijn beschreven. Alle beschreven en vastgelegde processen zijn in de systemen en Squit XO, Squit2Go en Op Orde geïmplementeerd.
Voorts zijn er afspraken gemaakt ten aanzien van het WABO-proces. Deze afspraken staan in het WABO-handboek. Dit handboek is digitaal opgeslagen op de afdelingsschijf.
Met het opstellen van het kwaliteitsborgingsysteem dat in 2016 gestart is, is afgesproken om het bureau Senze halverwege 2018 een audit te laten verrichten. Er worden wel al tussentijdse controles verricht. Zo wordt er maandelijks gewerkt met een opschoonlijst voor het programma Squit XO waarin de VTH-processen worden vastgelegd. Dit zaaksysteem kent een aantal automatische controles en hiermee wordt voorkomen dat processen niet goed of onvolledig worden afgerond. Door het adequaat reageren op deze lijst, wordt het systeem goed gehouden.
Voorts kent de gemeente Diemen een vierogenprincipe op het gebied van VTH, waarmee controle wordt gehouden op de kwaliteit van de besluiten. Daarnaast vindt kwaliteitsbewaking plaats door processen regelmatig te evalueren en te verbeteren. Procesvoortgang vindt plaats door middel van de postregistratiesystemen Corsa en Inproces en de backoffice systemen Squit XO en Op Orde. De coördinatoren van de teams Vergunningen en Handhaving en Openbare Orde & Veiligheid, de administratief medewerkers en de afdelingsmanager screenen dit dagelijks.
In de functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken wordt het werken conform de afspraken als vast punt meegenomen.
Borging beschikbaarheid samenwerkingspartners
Om het uitvoeringsplan te kunnen realiseren, is de inzet van externe partners nodig. Hieronder is weergegeven welke externe partijen worden ingezet voor de uitvoering van de VTH-taken in 2018.
Inhuur vergunningverlening 2018
Inhuur toezicht en handhaving voor 2018
Tevens is een handhavingsarrangement vastgesteld met diverse externe handhavingspartners. In dit arrangement is duidelijk beschreven wie het primaat heeft bij handhaving van de diverse overtredingen en hoe de diverse partners in het veld elkaar informeren.
In Nederland is veel aandacht voor de professionalisering van de Buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s). Een onderdeel van deze professionalisering is het vastleggen van afspraken met de handhavingspartners. Een logisch gevolg hiervan is dat gemeenten een handhavingsarrangement sluiten, waarbij de gemaakte afspraken tussen de politie, het Openbaar Ministerie, gemeente en overige handhavingspartners worden vastgelegd. Afstemming tussen bestuurs- en strafrecht is een belangrijk onderdeel van het arrangement.
In het handhavingsarrangement moet, onder andere, vast komen te staan hoe de BOA’s in de gemeente worden ingezet. Aangezien Staatsbosbeheer en Groengebied-Amstelland ook BOA’s inhuren voor bepaalde handhavingstaken in een afgebakend gebied in de gemeente Diemen, conformeren zij zich ook aan deze afspraken. Het huidige handhavingsarrangement geldt voor de periode 2015-2018. In 2018 wordt een nieuw handhavingsarrangement met de partners vastgesteld.
Doel van dit handhavingsarrangement is om goede afspraken te maken tussen de diverse handhavingspartners in de gemeente Diemen. Hierdoor kunnen bestuursrechtelijke en strafrechtelijke instrumenten op elkaar worden afgestemd. Bepaalde handhavingstaken kunnen soms beter bestuursrechtelijk aangepakt worden dan strafrechtelijk of vice versa. Van belang is om te weten wie op welke overtredingen de regie voert, zodat geen onduidelijkheden bestaan tussen de diverse handhavingspartners. Gekozen wordt voor een samenwerking waarbij het delen van informatie en afstemming voorop staat. Uitgangspunt is elkaar in kennis stellen van handhavingsprojecten en elkaar benaderen bij vragen en/of knelpunten.
De bedoeling is dat helder is op welke gebieden actief wordt samengewerkt. Ook is het van belang dat de uitstraling van de handhaver, ongeacht welke achtergrond deze heeft, hetzelfde handhaaft op dezelfde overtredingen. Het handhavingsarrangement zorgt ervoor dat de afspraken en doelen helder zijn zodat de afspraken op een juiste wijze kunnen worden nageleefd. Het handhavingsarrangement moet in samenhang met het integraal handhavingsbeleid van de gemeente Diemen worden gelezen.
Bereikbaarheid buiten kantoortijden
Zoals in de vorige paragraaf is beschreven is voor wat betreft milieucalamiteiten een piketovereenkomst gesloten met de Omgevingsdienst. Deze piketovereenkomst geldt ook voor het jaar 2018.
In de uitvoeringsovereenkomst met de Omgevingsdienst is deze piketregeling ook opgenomen. De uitvoeringsovereenkomst met de Omgevingsdienst is bestuurlijk vastgesteld. Naast de piketregeling voor milieu, is de gemeente Diemen eind 2017 een tweede piketregeling voor de bouwcalamiteiten met de Omgevingsdienst aangegaan.
Tevens is het gemeentelijke telefoonnummer na kantooruren doorgeschakeld naar de boodschappendienst. Indien noodzakelijk kan de boodschappendienst een piketambtenaar van de gemeente of de piketdienst van de Omgevingsdienst inschakelen.
Indien zich rampen en/of grote calamiteiten voordoen, wordt het proces “rampenbestrijding” leidend. Dit is in de gemeentelijke organisatie geborgd.
Hieronder zijn de prioriteiten die zijn gegeven aan de overtredingen aangegeven. De prioriteiten bij het op 22 december 2016 vastgestelde handhavingsbeleid zijn leidend.
Totaaloverzicht handhavingsopgaven naar prioriteiten discipline bouwen en brandveiligheid
HELE HOGE PRIORITEIT discipline bouwen en brandveiligheid
Alle categorieën constructieve veiligheid, met uitzondering van zeer eenvoudige constructies | ||
Veiligheid of gezondheid bij bouwen, slopen, gebruik bouwwerk |
HOGE PRIORITEIT discipline bouwen en brandveiligheid
GEMIDDELDE PRIORITEIT discipline bouwen en brandveiligheid
LAGE PRIORITEIT discipline bouwen en brandveiligheid
Totaaloverzicht handhavingsopgaven naar prioriteiten discipline milieu
HELE HOGE PRIORITEIT discipline milieu
HOGE PRIORITEIT discipline milieu
GEMIDDELDE PRIORITEIT discipline milieu
LAGE PRIORITEIT discipline milieu
Totaaloverzicht handhavingsopgaven naar prioriteiten discipline openbare ruimte
HELE HOGE PRIORITEITdiscipline openbare ruimte
HOGE PRIORITEIT discipline openbare ruimte
GEMIDDELDE PRIORITEITdiscipline openbare ruimte
Verbod op het ter inzameling aanbieden door anderen dan de gebruikers | ||
Tentoonstellen erotische / pornografische goederen en afbeeldingen | ||
LAGE PRIORITEITdiscipline openbare ruimte
Inzamelverbod huishoudelijke afvalstoffen behoudens aanwijzing | ||
Verbod op het ter inzameling aanbieden van huishoudelijk afval aan anderen | ||
Verstoring rust op zon- en feestdagen bij godsdienstbijeenkomst | ||
Bijlage 4: Overgedragen inrichtingen aan omgevingsdienst