Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent ambtelijke bijstand en fractieondersteuning/assistentie Verordening op de ambtelijke bijstand, financiële fractieondersteuning en fractieassistenten |
Citeertitel | Verordening op de ambtelijke bijstand, financiële fractieondersteuning en fractieassistenten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening ambtelijke bijstand 2016, de Verordening op de fractieondersteuning gemeente Alkmaar 2017 en het Reglement op de fractieassistent.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-04-2018 | nieuwe regeling | 29-03-2018 | 5 |
Paragraaf 1. Ambtelijke bijstand
Artikel 1. Verzoek om informatie
De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend, kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd, kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.
Paragraaf 2. Financiële fractieondersteuning
Artikel 7 Voorschot bijdrage fractieondersteuning
In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Teveel ontvangen voorschotten in jaren waarvoor de raad de bedragen heeft vastgesteld, worden in het jaar van vaststelling door de raad teruggevorderd. Deze terugvordering dient binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur te worden voldaan. Indien een fractie deze terugvordering vóór 31 januari van het volgende jaar nog niet heeft voldaan, vindt geen bevoorschotting plaats tot het moment dat het terug te vorderen bedrag is betaald.
Artikel 8 Gevolgen splitsen fractie
Bij splitsing van een fractie ontvangt alleen die fractie die bij de eerste zitting van een nieuwe raad na de verkiezingen als dusdanig is aangemerkt, conform artikel 9, lid 1 van het vigerende Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad het fractiebedrag als genoemd in artikel 5, tweede lid, sub a.
De controle van het verslag vindt vóór 1 maart plaats door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening. De accountant brengt advies uit aan de raad. Bij de controle wordt door de accountant rekening gehouden met een goedkeuringstolerantie van 1%. Tot een bedrag van maximaal € 100 toetst de accountant wel of er een betalingsbewijs aanwezig is, maar toetst de accountant niet aan artikel 6, lid 1.
De afdelingen 4.2.1 tot en met 4.2.7 van de Algemene Wet bestuursrecht zijn van toepassing op de financiële vergoeding die een fractie ontvangt. De Algemene subsidieverordening Alkmaar is niet van toepassing
Paragraaf 3 Fractieassistenten
Artikel 14 Benoeming en ontslag fractieassistenten
Elke fractie die bij de eerste zitting van een nieuwe raad na de verkiezingen als dusdanig is aangemerkt, conform artikel 9, lid 1 van het vigerende Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad, heeft het recht maximaal drie personen, niet zijnde raadsleden, voor te dragen als fractieassistent, ter ondersteuning van de fractie in het raadswerk.
Artikel 17 Intrekking oude regelingen
Het Reglement op de fractieassistent, vastgesteld in de raadsvergadering van 2 januari 2015 en gepubliceerd in het Gemeenteblad 2015 nr. 2883 van 13 januari 2015 en laatstelijk gewijzigde bij raadsbesluit van 10 november 2016 en gepubliceerd in het Gemeenteblad 2016 nr. 163393 van 23 november 2016, wordt ingetrokken