Organisatie | Pekela |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregister |
Citeertitel | Mandaatregister |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Geen |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2013 | 01-10-2020 | Onbekend | 05-09-2013 Onbekend | Onbekend |
Mandaatlijst afdeling Externe Dienstverlening per 9 / 10 oktober 2013, vastgesteld bij besluit van de colleges en de burgemeesters van Pekela en Veendam, dd. 5 resp. 24 september 2013.
Voor de volledigheid van dit document worden de volgende mandaten hier nog vermeld:
De gemeenteambtenaar, belast met de heffing– en invordering van gemeentelijke belastingen (Teamleider Gegevensbeheer),
besluit de volgende bevoegdheden te mandateren aan de aangegeven functies;
De voorwaarden zoals vastgelegd in het algemene mandaatstatuut zijn, voor zover mogelijk, van toepassing op deze mandaatlijst.
Aldus besloten op 11 februari 2013,
De heffings- en invorderingsambtenaar,
Brengstation (vanwege de compleetheid hier t.k.n. opgenomen)
De heffings –en invorderingsambtenaar, besluit de volgende bevoegdheden te mandateren aan de aangegeven functies;
Art.231, 2e lid onder b Gemeentewet Art. 10 en art. 12, 1e lid vanaf b en 2e lid en art.13 Verordening reinigingsheffingen Veendam | ||||||
De voorwaarden zoals vastgelegd in het algemene mandaatstatuut zijn, voor zover mogelijk, van toepassing op deze mandaatlijst.
Aldus besloten op 1 februari 2011,
Mandaatbesluit uitvoering Wet BAG
Burgemeester en wethouders van de gemeente Pekela;
dat in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet BAG), in werking getreden op 1 juli 2009, het houden van een adressenregister en een geautomatiseerde adressenregistratie alsmede een gebouwenregister en een geautomatiseerde gebouwenregistratie wordt opgedragen aan burgemeester en wethouders;
gelet op de artikelen 10:1, 10:3 , 10:4, 10:9 en 10:12 van de Algemene Wet Bestuursrecht;
A. De beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen
De beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen mandaat te verlenen de navolgende taken en bevoegdheden namens burgemeester en wethouders uit te voeren:
het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen;
het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders;
B. Ambtenaren belast met vaststelling definitieve geometrie
Als ambtenaren aangewezen voor de vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, aan te wijzen:
C. Ambtenaren bevoegd tot het opmaken van een proces-verbaal van constatering zoals bedoeld in art. 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen
Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, aan te wijzen:
D. Ambtenaren bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen
Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument, aan te wijzen:
Te bepalen, dat de hiervoor onder A tot en met D verstrekte mandaten gelden onder de voorwaarden, dat geschillen omtrent de toepassing van deze mandaten aan ons worden voorgelegd
Te bepalen, dat dit besluit op de gebruikelijke wijze bekend wordt gemaakt.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 5 september 2013.
Gemeente Pekela Gemeente Pekela
Toelichting op het model mandaatbesluit uitvoering Wet BAG
Om de kwaliteit van de dienstverlening en de efficiëntie binnen de overheid te bevorderen, heeft het kabinet besloten over te gaan tot de wettelijke invoering van Basisregistraties voor adressen en gebouwen (Wet BAG). Deze wetgeving wordt naar verwachting medio 2009 van kracht.
In artikel 2 van de Wet BAG wordt het beheer van de BAG in algemene zin aan burgemeester en wethouders opgedragen. Voor uitvoering van het beheer door een of meer ambtenaren is een mandaatbesluit nodig. Daarnaast verwijst de Wet BAG op een aantal plaatsen naar “aangewezen ambtenaren” in verband met het opstellen van inschrijfbare brondocumenten. Ook deze ambtenaren dienen aangewezen te worden.0
Het beheer van de BAG omvat meerdere aspecten, zoals gegevensbeheer, het beheer van het register, de beveiliging van de geautomatiseerde systemen en de communicatie met de landelijke voorziening BAG. De gemeente kan deze taken aan één beheerder toewijzen, maar kan eventueel ook specifieke taken aan anderen toewijzen. Bij dit laatste kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het bij een gemeentelijke ICT afdeling beleggen van de beveiligingsaspecten en het onderhouden van de communicatie met de Landelijke Voorziening BAG, of aan het beleggen van het feitelijke beheer van de registers bij de afdeling die is belast met het beheren van het archief. In dit modelbesluit zijn de taken en verantwoordelijkheden zoveel mogelijk aan de BAG-beheerder toegewezen, met de bevoegdheid delen daarvan door te mandateren. Alleen het beleggen van een aantal bijzondere in de Wet BAG benoemde taken bij daartoe aangewezen ambtenaren, zijn afzonderlijk in het modelbesluit beschreven. Dit is onder meer gedaan omdat deze in de praktijk meestal bij verschillende afdelingen worden belegd.
Een gemeente kan er uiteraard ook voor kiezen alle taken en bevoegdheden in een algemeen geformuleerd mandaatbesluit aan de beheerder toe te kennen, met een algemene bevoegdheid tot ondermandatering. Dit vereist wel extra zorgvuldigheid in die ondermandatering, onder meer omdat voorkomen moet worden dat algemene bevoegdheden die vanuit de raad aan het college zijn gedelegeerd worden ondergemandateerd; het mandateren van “alle taken en verantwoordelijkheden voortvloeiend uit de BAG” zou bijvoorbeeld ook de bevoegdheid tot het vaststellen van stand- en ligplaatsen ingevolge de Wet BAG kunnen inhouden.
In dit model mandaatbesluit zijn de taken en bevoegdheden van de beheerder in onderdeel A uitgewerkt, met zoveel mogelijk verwijzingen naar de relevante bepalingen uit de Wet BAG. De genoemde taken en bevoegdheden behoeven over het algemeen geen toelichting.
Onder punt 3a en 3d van onderdeel A van dit mandaatbesluit wordt de algemene taak aan de beheerder opgedragen om ervoor te zorgen dat, samengevat, altijd als daartoe aanleiding bestaat een brondocument wordt opgemaakt. Dit is een algemene taak en tevens een bevoegdheid. Onder deze bepaling vallen bijvoorbeeld verklaring gericht op ambtshalve correcties indien fouten zijn gemaakt bij het verwerken van brondocumenten of verklaringen ten behoeve van andere bijzondere situaties waarin de overige bepalingen niet voorzien.
Onderdeel B van het model mandaatbesluit betreft het aanwijzen van ambtenaren die belast zijn met het vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals is opgenomen in artikel 8 van de Wet BAG. Dit zijn meestal medewerkers van de afdeling Geo-informatie. In andere gevallen zal het de ambtenaar zijn die is belast met de uitbesteding van de inwinning van deze geometrie.
Onderdeel C van het model mandaatbesluit heeft betrekking op de ambtenaren die bevoegd zijn een proces-verbaal op te maken inzake de constatering van de feitelijke aanwezigheid van registreerbare objecten en benamingen, zoals opgenomen in artikel 10, eerste lid onder b van de Wet BAG.
Onderdeel D van het model mandaatbesluit heeft betrekking op de situaties waarvoor in de Wet BAG geen specifiek brondocument is opgenomen en waarvoor het wenselijk is dat deze taken niet onder de algemene bevoegdheid van de beheerder vallen. Het gaat hierbij vooral om statusmutaties, zoals de constatering dat een pand in aanbouw is genomen, en om feitelijke mutaties. Bij dit laatste kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de afdeling WOZ die constateert dat een (vergunningvrije) dakkapel is gebouwd, als gevolg waarvan het oppervlak van het betreffende verblijfsobject is toegenomen. De WOZ-functionaris kan in dat geval een schriftelijke verklaring opmaken, die als brondocument voor de noodzakelijke wijziging in de BAG kan worden gehanteerd. Hetzelfde zou voor bepaalde mutaties kunnen gelden voor medewerkers van een afdeling Bouw- en Woningtoezicht en Geo-informatie. Voor elk van dit soort mutaties dienen ambtenaren bevoegd te zijn om de noodzakelijke brondocumenten op te maken.
Het is noodzakelijk naast een beheerder ook een of meerdere plaatsvervangers aan te wijzen, gezien de korte termijnen die voor het beheer gelden. Bij elke mandaatbevoegdheid dient de gemeente zich voorts de vraag te stellen of die in aanmerking komt voor ondermandaat.
Een mandaat kan zowel aan een persoon als aan een functie worden verleend. In het algemeen verdient verlening aan een functie de voorkeur, omdat dit leidt tot een duidelijkere toewijzing van verantwoordelijkheden en een minder mate van gevoeligheid in het geval van personele wisselingen.
Mandaat- en machtigingsbesluit Pekela registrator / beheerder Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken (Wkpb)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Pekela:
zij in hun vergadering van <datum> hebben besloten het beheer van deze administratie op te dragen aan het afdelingshoofd Externe Dienstverlening en de teamleider Gegevensbeheer, en als plaatsvervanger aan te wijzen de medewerker Informatievoorziening B en de medewerker Uitvoering A van het team Gegevensbeheer die bij afwezigheid als beheerder fungeren;
Gelet op de artikelen 10:1, 10:3 , 10:4, 10:9 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 3 tot en met 12 van de Wkpb alsmede het Uitvoeringsbesluit Wkpb en het Mandaatstatuut Pekela en Pekela 2011;
Mandaatlijst afdeling Vergunning & Handhaving per 9 / 10 oktober 2013, bij besluit van de colleges en de burgemeesters van Pekela en Veendam van 5 resp. 24 september 2013.
Mandaatlijst afdeling Vergunning & Handhaving
Mandaatlijst afdeling Interne Dienstverlening per 9 / 10 oktober 2013, bij besluit van de colleges en de burgemeesters van Pekela en Veendam dd 5 resp. 24 september 2013.
Aangaan en tekenen van overeenkomsten van koop, huur, lease, en onderhouds-contracten m.b.t. apparatuur en materialen | |||||||
Mandaatlijst afdeling Ruimte & Economie 9 / 10 oktober 2013, bij besluit van de colleges en de burgemeesters van Pekela en Veendam van 5 resp. 24 september 2013.
Mandaatlijst afdeling Ruimte & Economie
Mandaatlijst van de afdeling Werk & Inkomen per 9 / 10 oktober 2013, besluit van de colleges en de burgemeesters Pekela en Veendam van 5 en 24 sept. 2013.
Mandaatlijst afdeling Werk & Inkomen
Aanbieden inburgeringsvoor-ziening, onthef-fing verlenen op ib-plicht, vast-stellen ib-voor-ziening, oproe-pen ib-plichtige om gegevens te verstrekken, vaststelling termijn. |
Consulenten Inkomen en kwaliteitsmedewerkers hebben collegiaal mandaat[1] | |||||||
Consulenten Inkomen en kwaliteitsmedewerkers hebben collegiaal mandaat | |||||||
Consulenten Inkomen en kwaliteitsmedewerkers hebben collegiaal mandaat | |||||||
Consulenten Inkomen en kwaliteitsmedewerkers hebben collegiaal mandaat | |||||||
Beschikking heronderzoek (inclusief beschikking waarin een maatregel is vervat) | Consulenten Inkomen en kwaliteitsmedewerkers hebben collegiaal mandaat | ||||||
Consulenten Inkomen en kwaliteitsmedewerkers hebben collegiaal mandaat | |||||||
Consulenten Inkomen en kwaliteitsmedewerkers hebben collegiaal mandaat | |||||||
Consulenten Inkomen en kwaliteitsmedewerkers hebben collegiaal mandaat | |||||||
Voorlopig verslag Wwb, Ioaw, Ioaz en Bbz vaststellen en aan ministerie aanbieden | |||||||
Consulenten Inkomen en kwaliteitsmedewerkers hebben collegiaal mandaat | |||||||
Beschikking inzake boete vanwege de schending van de inlichtingen plicht. | Consulenten Inkomen en kwaliteitsmedewerkers hebben collegiaal mandaat |
[1]Collegiaal mandaat = Inhoudelijk beoordeling gedaan betekent dat collega beschikking ondertekent
Consulenten Inkomen en kwaliteits-medewerkers hebben collegiaal mandaat | ||||||||
Consulenten Inkomen en kwaliteits-medewerkers hebben collegiaal mandaat | ||||||||
Opzeggen van lidmaatschappen voor een cliënt (evt. openstaande vordering afboeken) | |||||||
Afwijzing schuldhulpverlening (mondeling reeds medegedeeld, schriftelijk bevestigen) | |||||||
Mandaatlijst afdeling Samenleving per 9 / 10 oktober 2013, besluit van de colleges en de burgemeesters van Pekela en Veendam van 5 resp. 24 sept. 2013.
Mandaatlijst afdeling Samenleving
Aangaan en tekenen van overeenkomsten van verhuur sportaccommodaties: | |||||||
Muziek-, dans- en theaterschool (Veendam)
Mandaatlijst afdeling Gemeentewerken per 9 / 10 oktober 2013, bij besluit van de colleges en de burgemeesters van Pekela en Veendam van 5 resp. 24 september 2013.
Mandaatlijst afdeling Gemeentewerken
Mandaatlijst Concernzaken per 9 / 10 oktober 2013, bij besluit van de colleges en de burgemeesters van Pekela en Veendam van 5 resp. 24 september 2013.