Organisatie | BEL Combinatie |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling Jeugd & Gezinteam Eemnes 2015 |
Citeertitel | Klachtenregeling Jeugd & Gezinteam Eemnes 2015 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2015 | Nieuwe regeling | 20-04-2015 | 37753 |
Klachtenregeling Jeugd & Gezinteam Eemnes 2015
Het Algemeen Bestuur van de BEL Combinatie;
dat ten behoeve van de uitvoering van taken op het gebied van de Jeugdwet voor de gemeente Eemnes een Jeugd & Gezinteam is ingesteld dat organisatorisch onderdeel is van de BEL Combinatie en waarvan het personeel in dienst is van, dan wel werkt in opdracht van de BEL Combinatie
dat in de Nadere regels behorende bij de Verordening jeugdhulp gemeente Eemnes 2015, vastgesteld door het college van Eemnes op 2 december 2014, als vorm van beschikbare jeugdhulp is aangewezen “ondersteuning via het Jeugd & Gezinteam” ;
dat daaruit volgt dat de BEL Combinatie i.c. het Jeugd & Gezinteam als jeugdhulpaanbieder in de zin van de Jeugdwet moet worden aangemerkt;
dat ingevolge artikel 4.2.1 van de Jeugdwet een jeugdhulpaanbieder een regeling dient te treffen voor de behandeling van klachten over gedragingen van hen of voor hen werkzame personen, welke regeling erin dient te voorzien dat klachten worden behandeld door een klachtencommissie die bestaat uit tenminste drie leden, waaronder een voorzitter die niet werkzaam is voor of bij de jeugdhulpaanbieder;
dat artikel 4.2.1, lid 6 van de Jeugdwet bepaalt dat Titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing is op klachten als hiervoor bedoeld en dat mitsdien de Klachtenregeling BEL Combinatie -gebaseerd op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht- niet van toepassing is op klachten als bedoeld in de Jeugdwet;
dat het mitsdien noodzakelijk is om een regeling vast te stellen voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 4.2.1 van de Jeugdwet die betrekking hebben op het Jeugd & Gezinteam
dat voor de formele behandeling van deze klachten gebruik kan worden gemaakt van de Regionale klachtencommissie Jeugd Eemland te Amersfoort, welke commissie voldoet aan de vereisten van artikel 4.2.1 van de Jeugdwet;
Gelet op artikel 4.2.1 van de Jeugdwet;
In deze regeling wordt verstaan onder:
Klacht: mondelinge of schriftelijke (waaronder digitale) uiting van ongenoegen over gedragingen van voor het Jeugd & Gezinteam werkzame personen jegens en/of van een jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent of de pleegouder in het kader van verlening van jeugdhulp.
Klachtencommissie: de Regionale klachtencommissie Jeugd Eemland.
Klachtencoördinator : klachtenbehandelaar van de BEL Combinatie die door de directeur of namens hem door de functionele afdelingsmanager van de BEL Combinatie is aangewezen om de behandeling van de t.a.v. het Jeugd & Gezinteam binnengekomen klachten te coördineren en informeel af te handelen.
Artikel 3 Formele klachtbehandeling door de Klachtencommissie
1.Indien de klacht betrekking heeft op een gedraging die heeft plaatsgevonden bij de uitvoering van
jeugdhulp en de klacht na de informele klachtafhandeling is blijven bestaan, dan wel in het geval de klager zijn klacht direct formeel wil laten behandelen, stuurt de klachtencoördinator de klacht onverwijld door naar de klachtencommissie.
bij afwijking van de in lid 5 genoemde termijn doet de klachtencommissie daarvan met redenen omkleed mededeling aan de klager, degene over wie is geklaagd en de directeur van de BEL Combinatie, onder vermelding van de termijn waarbinnen de klachtencommissie haar oordeel over de klacht zal uitbrengen.
Artikel 4 Reactie op oordeel klachtencommissie door de BEL Combinatie
De directeur van de BEL Combinatie deelt de klager en de klachtencommissie binnen een maand na ontvangst van het in artikel 3, lid 5 bedoelde oordeel van de klachtencommissie schriftelijk mee of hij naar aanleiding van dat oordeel maatregelen zal nemen en zo ja welke. Bij afwijking van de in de eerste volzin genoemde termijn, doet de directeur daarvan met redenen omkleed mededeling aan de klager en de klachtencommissie, onder vermelding van de termijn waarbinnen hij zijn standpunt aan hen kenbaar zal maken.