Organisatie | Ferwerderadiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Ferwerderadiel |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Ferwerderadiel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Ferwerderadiel, vastgesteld bij raadsbesluit van 16 december 1993 en gewijzigd bij raadsbesluit van 20 maart 1997, is ingetrokken.
Gemeentewet, artikel 16
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | 26-02-2019 | nieuwe regeling | 15-11-2007 Gemeenteblad, t.w. Sawn Stjerren Nijs van 19 november 2007 | 9/54.07 |
Veel gemeenten zijn op dit moment druk bezig zich voor te bereiden op de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur. De ontvlechting van het wethouderschap en het raadslidmaatschap, de overheveling van bestuursbevoegd-heden van de raad aan het college, de mogelijkheid van een onafhankelijke rekenkamer of rekenkamerfunctie en de benoeming van de griffier vormen de kern van de Wet dualisering gemeentebestuur.
In het plan van aanpak is aangegeven dat er voor 7 maart 2002 een aantal werkzaam-heden moet worden verricht die hoofdzakelijk betrekking hebben op de structuur van het bestuursmodel. Een onderdeel daarvan betreft het vaststellen van een nieuw Reglement van Orde.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft inmiddels een dualistisch modelreglement van orde uitgebracht. Dit ontwerp heeft model gestaan voor het Reglement van orde van onze gemeente. De oorspronkelijke tekst uit 1993 van ons eigen reglement hebben wij naast het nieuwe model van de V.N.G, gelegd. Daarbij zijn tevens betrokken de uitkomsten van de stuurgroepvergaderingen. Op basis van die exercitie komen wij tot een nieuw ontwerp-reglement van orde voor onze gemeente dat wij thans aan de nieuwe raad ter vaststelling aanbieden.
De invoering van dualisering in de gemeenten heeft verschillende consequenties voor het reglement van orde. Het recht van initiatief, amendement en interpellatie van individuele raadsleden wordt wettelijk vastgelegd. Het is voortaan de raad die de wethouder voor zijn vergaderingen uitnodigt en bepaalt of de wethouder deelneemt aan de beraadslagingen. De verplichte invoering van de griffier heeft ook diverse gevolgen.
De griffier neemt de ondersteunende functie van de secretaris ten behoeve van de raad over. Dat betekent dat de griffier onder meer zorg draagt voor de notulen en voor de stembriefjes. Ook is het niet meer vanzelfsprekend dat de secretaris in de vergadering aanwezig is. Daarnaast is deze aanpassing van het reglement van orde gebruikt om een aantal andere, grotendeels redactionele, wijzigingen op het reglement aan te brengen.
Deze notitie bestaat uit vier hoofdstukken. De inleiding is het eerste hoofdstuk. Hierin is tevens een index opgenomen, waarin de dualistische veranderingen op een rijtje worden gezet. Het tweede hoofdstuk geeft artikelsgewijs de wijzigingen weer, die ervoor zorgen dat het modelreglement van orde overeenstemt met het voorstel dualisering gemeentebestuur. Bij elk gewijzigd artikel wordt een verklarende toelichting gegeven. Het derde hoofdstuk bevat het reglement van orde zoals dit er na inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur uit zou kunnen zien. Bij het nieuwe reglement van orde in een dualistisch stelsel hoort ook een integrale toelichting, die u in hoofdstuk 4 aantreft.
In de bijlage tenslotte staat een overzicht van de artikelen uit de Gemeentewet, welke gerelateerd zijn aan het reglement van orde.
Ontvlechting raadslidmaatschap en wethouderschap
Eén van de centrale elementen van een dualistisch stelsel is dat een wethouder geen raadslid meer kan zijn. Dat betekent onder meer dat een wethouder niet in de raadsvergaderingen kan stemmen. Ook is het niet langer vanzelfsprekend dat een wethouder in de vergadering aanwezig is. Dit heeft gevolgen voor de orde van de vergadering. Onderstaande opsomming geeft de artikelen uit het nieuwe reglement van orde aan, waarin de ontvlechting van het raadslidmaatschap en het wethouderschap concreet is uitgewerkt.
Artikelen 8a, 12, 16, 17, 19, 23, 25, 36a, 37, 41
Recht van amendement/ initiatief/ interpellatie
Dualisering biedt allerlei kansen voor raadsleden om hun positie te versterken. Daarvoor krijgen raadsleden ook een aantal instrumenten, dat zij in de raadsvergadering kunnen toepassen om invloed uit te oefenen op beleidsvoorstellen (recht van amendement). Raadsleden kunnen in de raad een voorstel doen voor (nieuw) beleid (recht van initiatief) of vragen stellen over zaken die niet op de agenda staan, maar wel aan de orde van de dag zijn (recht van interpellatie).
Ambtelijke bijstand is van groot belang voor een raadslid, zeker in een dualistisch stelsel. De griffier gaat hierin een belangrijke rol spelen. In zijn functie kan de raadsgriffier variëren van een administratief ondersteuner die notuleert en brieven ondertekent tot een counterpart van de secretaris met een eigen bureau onder zich. De griffier neemt in ieder geval tijdens de raadsvergadering alle taken van de secretaris ter ondersteuning van de raad over. Hij ondertekent onder meer de notulen; hij heeft de zorg voor de presentielijst en de notulen.
Artikelen 3, 11, 12, 14, 16, 23, 24, 29, 30, 43
In een dualistisch stelsel stelt de raad de agenda voor de raadsvergadering vast. De raad bepaalt ook welke punten op de agenda komen te staan. De fractievoorzitters kunnen samen met de burgemeester hier een coördinerende rol in vervullen. In de gemeente Ferwerderadiel heeft de raad gekozen voor het presidium als agenda-commissie (procedurele rol), welke in de startfase zal bestaan uit de fractievoorzitters, de burgemeester, de secretaris en de griffier. Na de startfase (ongeveer een jaar) zullen de fractievoorzitters uit het presidium terugtreden en daarvoor in de plaats de vice-voorzitter van de raad en de voorzitter van de raadscommissies in het presidium zitting nemen.
Het presidium bepaalt de raadsagenda en beslist over het uitnodigen van wethouders. De overige taken van het presidium vindt u in de hierna genoemde artikelen.
Het spreekrecht van de burgers is niet geregeld in de wet, maar past wel in het streven van vernieuwing van het gemeentelijk bestuur. Het spreekrecht geeft burgers de gelegenheid hun betrokkenheid te tonen bij het lokaal bestuur. Zaken die zij van belang achten, kunnen zij tijdens de raadsvergadering toelichten. De voorzitter of een raadslid doet een voorstel voor verdere behandeling van de inbreng van de burger, zodat de inbreng van de burger niet op zichzelf blijft staan. Het spreekrecht was ook al in het huidige reglement van orde opgenomen (artikel 14).
De rondvraag of het vragenhalfuur biedt raadsleden de mogelijkheid om op een vast tijdstip (bijvoorbeeld aan het einde van de vergadering) het college over uiteenlopende zaken vragen te stellen. Raadsleden kunnen tijdens de rondvraag vragen stellen over actuele onderwerpen, die van minder politiek gewicht zijn dan bij een interpellatie. Vragen, welke naar inschatting nader onderzoek behoeven of om een nader standpunt vragen, moeten vóór de vergadering van het college worden gemeld. Met of zonder hulp van het ambtelijk apparaat kan op die manier een goed antwoord worden geformuleerd.
Actieve en passieve informatieplicht college
In een dualistisch stelsel heeft het college de actieve plicht om de raad van relevante en voldoende informatie te voorzien. Het kan zijn dat het college onvoldoende informatie verstrekt of over bepaalde onderwerpen geen informatie geeft. De raad heeft dan een aantal mogelijkheden om zelf de gewenste informatie van het college te verkrijgen.
Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Ferwerderadiel.
De raad der gemeente Ferwerderadiel;
overwegende, dat het wenselijk is het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad der gemeente Ferwerderadiel, vastgesteld op 16 december 1993, gewijzigd bij raadsbesluit van 20 maart 1997, te herzien in verband met de invoering van de Wet Dualisering Gemeentebestuur, die op 7 maart 2002 in werking treedt;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 maart 2002, nummer 10/37.02;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 9 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 10. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 13 Opening vergadering; quorum
Artikel 15 Primus bij hoofdelijke stemming
De volgorde van de mondelinge stemmen gedurende de vergadering is die van de presentielijst. De stemming begint met het nummer dat de voorzitter bij de eerst te houden stemming van de vergadering trekt uit een bus of een ander geschikt voorwerp, waarin zich zoveel nummers bevinden als er leden tegenwoordig zijn.
Artikel 22 Handhaving orde; schorsing
2. Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 27 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 29 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 30 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld, het voorstel eerst dient te worden behandeld in de raadscommissie of voor advies naar het college dient te worden gezonden. In het laatste geval bepaalt de raad in welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Artikel 35b Mondelinge vragen (interpellatie)
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 36 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Hoofdstuk 4a Burgerinitiatief (Dit hoofdstuk is gewijzigd bij raadsbesluit van 15 november 2007).
In dit hoofdstuk wordt onder een burgerinitiatief verstaan: een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een onderwerp of een voorstel op de agenda van de vergadering van de raad te plaatsen.
Een burgerinitiatief over een onderwerp of voorstel dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad, maar wel valt onder de bevoegdheid van het gemeentebestuur, zal door de raad, eventueel vergezeld van zijn advies, worden doorgezonden naar het college of naar de burgemeester in de hoedanigheid van portefeuillehouder.
Het verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatief op de agenda van de vergadering van de raad wordt schriftelijk ingediend bij de voorzitter van de raad. Formulieren voor indiening van een burgerinitiatief zijn bij de griffier verkrijgbaar en kunnen – na invulling – weer bij de griffier worden ingediend. De griffier zal de initiatiefnemer gedurende de verdere procedure adviseren en begeleiden.
De voorzitter van de raad nodigt de initiatiefnemer schriftelijk uit voor de vergadering waarvoor het burgerinitiatief is geagendeerd. De initiatiefnemer of zijn plaatsvervanger heeft tijdens deze vergadering de gelegenheid om zijn burger-initiatief mondeling nader toe te lichten en te reageren op hetgeen in eerste termijn ten aanzien van het voorstel naar voren is gebracht.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 40 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 37, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 44 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Artikel 44a Sluiting vergadering
Nadat de agenda en hetgeen daaraan eventueel is toegevoegd is behandeld, spreekt de voorzitter het volgende gebed uit hetzij in het Fries, hetzij in het Nederlands:
Genedige God, wa’t takomt eare, oanbidding en hearlikheid, tank mei Jins Namme hawwe, dat Jo ús bekwaam meitsje woenen ta dit wurk. Lit Jins seine rêste op itjinge wy besluten hawwe. Ferjou ús alles dat net wie neffens Jins hillige wil. Tink sûnder ophâlden oan ús allegearre yn leafde en sjoch ús altyd oan yn’e Heare Kristus. Amen.
Genadige God, wie toekomt ere, aanbidding en heerlijkheid, Uw Naam zij dank, dat Gij ons tot deze arbeid hebt willen bekwamen. Laat Uw zegen rusten op hetgeen door ons is besloten. Vergeef ons alles dat niet was naar Uw heilige wil. Blijf in liefde ons aller gedenken en zie ons steeds aan in de Here Jezus Christus. Amen.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 45a Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 46 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
ALDUS
besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Ferwerderadiel van 18 april 2002, nadien gewijzigd bij rbs. van 15
,voorzitter.
,griffier.
3 Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Hoofdstuk 5 Begroting en rekening
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
4 Toelichting reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad van Ferwerderadiel.