Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwegein

Verordening werkgeverscommissie van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwegein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de artikelen 6 tot en met 6c van het Reglement van Orde van de gemeenteraad van Nieuwegein 2012.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83 lid 1 Gemeentewet
  2. artikel 107 Gemeentewet
  3. artikel 107a Gemeentewet
  4. artikel 107b Gemeentewet
  5. artikel 107c Gemeentewet
  6. artikel 107d Gemeentewet
  7. artikel 107e Gemeentewet
  8. artikel 156 Gemeentewet
  9. afdeling 10.1.2 Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-201823-10-2020nieuwe regeling

05-03-2018

Gemeenteblad 2018, 53981

2018-040

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018

De raad van de gemeente Nieuwegein;

 

gelezen het advies van het presidium d.d. 23 januari 2018;

 

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit:

 

1. een werkgeverscommissie in te stellen;

2. aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks

voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad

vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e

Gemeentewet1, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a,

tweede lid, 107d, eerste lid en 107 e, eerste lid van de Gemeentewet;

3. vast te stellen de ‘Verordening werkgeverscommissie':

 

Verordening werkgeverscommissie van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de

    overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

  • 4.

    De werkgeverscommissie bevordert de aansluiting van de rechtspositieregeling van griffiemedewerkers bij die van de overige gemeentelijke medewerkers.

  • 5.

    De gemeentelijke klachtenregeling wordt van toepassing verklaard op het griffiepersoneel, met dien verstande dat de griffier klachten tegen griffiemedewerkers behandelt en de werkgeverscommissie klachten tegen de griffier.

  • 6.

    De werkgeverscommissie is bevoegd om de griffier tot en met de eerstvolgende raadsvergadering te schorsen.

  • 7.

    De werkgeverscommissie houdt ten minste eens per jaar een functioneringsgesprek met de griffier en eens per twee jaar een beoordelingsgesprek.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat drie leden, zijnde de plaatsvervangend

    voorzitter van de raad, en twee leden die door de raad uit zijn midden zijn benoemd.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    De plaatsvervangend voorzitter van de raad is voorzitter van de werkgeverscommissie.

  • 4.

    De raad bevordert bij de benoeming van de leden dat de commissie over voldoende deskundigheid op het vlak van personele en rechtspositionele aspecten beschikt.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

      • a.

        op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

      • b.

        indien het lid aftreedt als lid van de raad;

      • c.

        indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 6.

    De voorzitter van de raad wordt bij iedere vergadering van de werkgeverscommissie als adviseur uitgenodigd.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    Een door de gemeentesecretaris aan te wijzen terzake deskundig functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat.

  • 2.

    De in het eerste lid genoemde functionaris zendt de agenda en achterliggende stukken voor een vergadering één week voor de vergadering aan de leden.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De in artikel 4 genoemde functionaris draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De besluitenlijst wordt na vaststelling vertrouwelijk voor de leden van de raad ter inzage gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid overige stukken wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De commissie weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste éénmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag

uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking. Op dat moment vervallen de artikelen 6 tot en met 6c van het Reglement van Orde van de gemeenteraad van Nieuwegein 2012 (2012-242).

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018'.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 5 maart 2018.

J.S.Y. Houtman

griffier

F.T.J.M. Backhuijs

voorzitter