Organisatie | Mill en Sint Hubert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement Burgerlijke stand 2017 |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke stand 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | geen |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-06-2017 | Nieuwe regeling | 25-04-2017 | Onbekend |
Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Mill en Sint Hubert,
gelet op het bepaalde in artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke staat 1994,
het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Het college van burgermeester en wethouders kan een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen voor de voltrekking van één huwelijk. Deze persoon kan in dienst zijn van de gemeente Mill en Sint Hubert, van een andere gemeente in Nederland of een persoon zijn die niet in dienst is van een gemeente. Deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, ontvangt voor de voltrekking van het huwelijk geen vergoeding van de gemeente Mill en Sint Hubert.
Indien een persoon die geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is in een andere gemeente, op verzoek van het bruidspaar het huwelijk gaat voltrekken zal de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Mill en Sint Hubert deze persoon instrueren omtrent de wettelijke regels bij de huwelijksvoltrekking.
Bij alle huwelijk die voltrokken worden door iemand die door het college van burgemeester en wethouders benoemd is voor de voltrekking van één huwelijk, zal een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Mill en Sint Hubert aanwezig zijn, om indien nodig de regie te houden.
Artikel 3 Leiding van de dienst
De teamleider burgerzaken en belastingen is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Artikel 5 Vormen van huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie
1. Huwelijk of partnerschapsregistratie
Voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap worden kosten in
rekening gebracht, welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening.
Sober huwelijk of partnerschapsregistratie
Voor de voltrekking van een huwelijk of het registreren van een partnerschap op een sobere manier
worden kosten in rekening gebracht, welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening.
Aan de voltrekking van een sober huwelijk zijn voorwaarden gesteld.
Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, geldt elke locatie binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Mill en Sint Hubert die door het college permanent of éénmalig aangewezen is als huis der gemeente onder voorwaarde dat:
de locatie een bouwwerk is. Hieronder wordt ook verstaan een ruimte in de openlucht behorende bij een locatie. Voorwaarde is dat er bij slecht weer uitgeweken kan worden naar het gebouw van de locatie om de veiligheid van de aanwezigen en de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand te waarborgen. Het bruidspaar blijft verantwoordelijk voor de hele gang van zaken;
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
a. De ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente Mill en Sint Hubert of van een andere
b. De ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de
burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al
datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid
van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
a. De buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente Mill en Sint Hubert
of van een andere gemeente in Nederland.
b. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan een persoon zijn, die niet in dienst is van de gemeente Mill en Sint Hubert of een andere gemeente in Nederland.
c. De buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking
(artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
1. Een ambtenaar van de burgerlijke stand dient steeds voor een bepaalde periode benoemd te worden. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente Mill en Sint Hubert of van een andere gemeente.
2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.
3. Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan, op verzoek van het bruidspaar of van de persoon zelf, door het college van burgermeester en wethouders van de gemeente Mill en Sint Hubert benoemd worden voor het voltrekken van één huwelijk. Deze persoon kan in dienst zijn van de gemeente Mill en Sint Hubert, van een andere gemeente in Nederland of een persoon zijn die niet in dienst is van een gemeente. Deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, ontvangt voor de voltrekking van het huwelijk geen vergoeding van de gemeente Mill en Sint Hubert. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Mill en Sint Hubert is bij de voltrekking van dit huwelijk aanwezig om, indien nodig, de regie te houden en ontvangt hiervoor de gebruikelijke vergoeding.
Artikel 3 Leiding van de dienst
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). In dit artikel worden zowel de reguliere dagelijkse openingstijden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.
Artikel 5 Vormen van huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties
In dit artikel wordt bepaald hoe de gemeente Mill en Sint Hubert omgaat met de invulling van de huwelijksvoltrekkingen.
1. In dit lid wordt bepaald dat aan het voltrekken van een huwelijk kosten zijn verbonden.
2. Hier wordt aangegeven dat het mogelijk is om te kiezen voor een sobere huwelijksvoltrekking. Aan deze vorm van huwelijksvoltrekking zijn voorwaarden en kosten verbonden. Deze voorwaarden worden in dit lid opgesomd.
3 In lid 3 wordt aangegeven dat de gemeente Mill en Sint Hubert kan overgaan tot een kosteloze huwelijksvoltrekking. Hieraan zijn voorwaarden verbonden. Eén van de voorwaarden is dat minimaal één partner ingeschreven staat in de BRP als ingezetene van de gemeente Mill en Sint Hubert ten tijde van de huwelijksmelding en de huwelijksvoltrekking. Op het moment dat deze partner tijdens de huwelijksvoltrekking geen inwoner meer is van de gemeente Mill en Sint Hubert, is het bruidspaar verplicht de leges van een sober huwelijk te betalen.
In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden moet verrichten.
1. In dit lid wordt bepaald dat de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden in het gemeentehuis verricht moeten worden.
2. In lid 2 wordt aangegeven dat als er een gewichtige reden is de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden ook elders binnen de gemeente Mill en Sint Hubert kan verrichten. (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 Burgerlijke Stand)
3. Hier wordt aangegeven dat de huwelijksvoltrekkingen (met uitzondering van de sobere en kosteloze huwelijksvoltrekking) plaats vinden in de Onze Lieve vrouw ten Hove kapel te Mill.
4. Tevens bestaat de mogelijkheid om elke plaats binnen de gemeentegrens van de gemeente Mill en Sint Hubert aan te wijzen als huis der gemeente. In dit lid worden de voorwaarden hiervoor genoemd.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.