Organisatie | Omgevingsdienst Groningen |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Reglement nevenwerkzaamheden |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-03-2018 | 01-11-2013 | Onbekend | 19-06-2015 | Onbekend |
(Ter uitvoering van artikel 15:1e CAR UWO)
Vastgesteld bij besluit van het Algemeen Bestuur d.d. 19-06-2015
Datum inwerkingtreding: 01-11-2013
Veel nevenwerkzaamheden zijn maatschappelijk relevant en worden vaak onbezoldigd
uitgevoerd. Daarnaast leveren nevenwerkzaamheden voor de betrokken medewerk(st)er (en door deze ook voor onze organisatie) een meerwaarde op onder andere doordat medewerk(st)ers inzicht krijgen in hoe zaken bij anderen zijn geregeld; ervaringen die hun functioneren bij de Omgevingsdienst Groningen ten goede kunnen komen.
Toelichting op de regeling en op de melding.
Kernpunt van de regeling is, dat de ambtenaar in bepaalde gevallen een meldingsplicht
heeft. De ambtenaar zal zich moeten afvragen of het nevenwerkzaamheden betreft, die de goede functievervulling of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, in de weg kunnen staan. De ambtenaar zal zich dus zelf hierover een oordeel moeten vormen en hoeft dus niet in alle gevallen zijn nevenwerkzaamheden te melden. In geval van enige twijfel doet de ambtenaar er echter goed aan om wel tot melding over te gaan (‘voorkomen is beter dan genezen’). Immers, de openbare dienst kan aanzienlijk geschaad worden als er sprake is van belangenverstrengeling of de schijn ervan.
Voorlichting aan de medewerk(st)ers
In de Gedragscode Omgevingsdienst Groningen (nog vast te stellen) wordt het integriteitsbeleid beschreven en hierin wordt ook aandacht geschonken aan nevenfuncties.
Situaties uit de praktijk en uit de jurisprudentie, die kunnen verduidelijken in welke situaties zoal melding gedaan zou moeten worden, c.q. in welke gevallen er aanleiding zou kunnen zijn tot een verbod of tot het stellen van voorwaarden, staan vermeld in bijlage 1.
Daarbij merken wij op dat het van ondergeschikt belang is of de nevenwerkzaamheden betaald dan wel onbetaald worden verricht.
Bij een melding kan het formulier ‘Melding nevenwerkzaamheden’ worden gebruikt (zie bijlage 2).
Als de nevenwerkzaamheden akkoord bevonden worden krijgt de medewerk(st)er een bevestiging van zijn melding.
De registratie van de nevenwerkzaamheden zal plaats moeten vinden in het personeelsinformatiesysteem. Ten aanzien van dit systeem zijn al de nodige regelingen ten aanzien van de privacy getroffen. Het vastleggen van de gegevens in het
personeelsinformatie-systeem geeft als voordeel dat eenvoudig geanonimiseerde totaaloverzichten
Naar aanleiding van een melding kan de medewerk(st)er een verbod worden opgelegd, als de goede vervulling van zijn/haar functie of de goede functionering van de openbare dienst niet in redelijkheid zou zijn verzekerd. Hierbij stellen wij u in kennis van de omtrent dit verbod vastgestelde nadere regels.
Alvorens over te gaan tot een verbod dient er eerst een gesprek plaats te vinden met de medewerk(st)er. Doel van dit gesprek is, om relevante informatie te krijgen over de aard van de nevenwerkzaamheden en om in alle openheid met elkaar van gedachten te wisselen over de eventuele maatregelen. Van dit gesprek dient een verslag gemaakt te worden.
Vervolgens moeten de belangen van de organisatie en die van de medewerk(st)er tegen elkaar worden afgewogen. Een verbod mag derhalve niet als een soort automatisme worden opgelegd. Er moet eerst worden bezien of met een minder vergaande maatregel kan worden volstaan. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan:
In welke gevallen er melding gedaan zou moeten worden, c.q. in welke gevallen er
aanleiding zou kunnen zijn om tot een verbod of tot het stellen van nadere voorwaarden
Belangenverstrengeling of de schijn ervan is de belangrijkste reden om
nevenwerkzaamheden te verbieden.
Er kunnen ook andere redenen zijn om nevenwerkzaamheden te verbieden (geheel of
gedeeltelijk), als de combinatie van werk en nevenwerkzaamheden tot strijd met de
wetgeving of tot een te grote belasting zou kunnen leiden.
Bijlage 2 Formulier voor opgave van nevenwerkzaamheden
Bijlage 2 Formulier voor opgave van nevenwerkzaamheden
Toelichting: de ambtenaar heeft een meldingsplicht voor zover het nevenwerkzaamheden
betreft die de belangen van de dienst kunnen raken.
In te vullen door de medewerk(st)er
………………………………………………….……………………………………………………… .
…………………………………………….…………………………………………………………… .
…………………………………………….…………………………………………………………… .
De nevenwerkzaamheden betreffen de functie van .
…………………………………………………………………………………………………………. .
Korte omschrijving van de werkzaamheden
………………………………………………………………………………………………………… .
………………………………………………………………………………………………………… .
○ onbetaalde nevenwerkzaamheden
Gemiddelde duur van de werkzaamheden
○ duren van . ……………………………. . tot . …………………….. . ( graag data invullen)
Datum melding . ………………………………………………………………………………………... .
Handtekening medewerk(st)er ….……………………………………………………………………. .
In te vullen door leidinggevende en Personeelsfunctionaris
Lg . …………..……………. . (Paraaf) Datum . …………………………………….……………… .
P&O . ………………..………. . (Paraaf) Datum . …………………………….………………….…… .
○ bevestiging melding, geen verbod, geen nadere voorwaarden
○ uitnodiging voor een gesprek
○ verbod of voorwaardelijk verbod