Organisatie | Nissewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent laadpunten voor elektrische auto's Beleidsregels voor laadpunten elektrische auto’s Nissewaard |
Citeertitel | Beleidsregels voor laadpunten elektrische auto’s Nissewaard |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Locatie kaart Oudenhoorn Locatie kaart Geervliet, Heenvliet en Abbenbroek Locatie kaart Spijkenisse Oost en Hekelingen Locatiekaart Spijkenisse West Lokatie kaart Spijkenisse Noord Lokatie kaart Zuidland |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels voor laadpunten elektrische auto’s Spijkenisse en de Beleidsregels elektrische oplaadpunten Bernisse.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
artikel 12 Besluit administratieve bepaling en inzake het wegverkeer
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-11-2016 | nieuwe regeling | 01-11-2016 | 16ID042504 |
Artikel 1 Parkeergelegenheid op eigen terrein
Voor zover er een mogelijkheid is om te parkeren op eigen terrein wordt geen medewerking verleend aan de oprichting van een parkeerplaats met Laadpaal in de Openbare ruimte. Wanneer Aanvrager in het bezit is van een garagebox, maar kan aantonen dat de elektrische auto door zijn afmeting niet in de garagebox past, kan een uitzondering worden gemaakt op deze regel.
Artikel 2 Parkeerplaats in (parkeer)garage / particuliere appartementencomplexen / binnenterreinen
Voor zover een Gebruiker de beschikking heeft of kan hebben over een parkeerplaats, behorende bij de woning, in een parkeergarage onder of nabij de woning of een binnenterrein of soortgelijke omstandigheden, wordt geen medewerking verleend aan het inrichten van een oplaadlocatie in de Openbare ruimte.
Artikel 3. Gebieden met betaald- en vergunninghouder parkeren
In de gebieden in Nissewaard waar van gemeentewege betaald- of vergunningparkeren is ingesteld, wordt geen medewerking verleend aan het inrichten van een Oplaadpunt in de Openbare ruimte, tenzij de Aanvrager parkeervergunninghouder is of hiervoor in aanmerking komt in dit gebied.
Artikel 4. Inwoner van Nissewaard of werkzaam in Nissewaard
De Gebruiker dient ingeschreven te zijn als inwoner van Nissewaard in de Basisregistratie personen of dient aantoonbaar 18 uur of meer per week werkzaam te zijn in de gemeente Nissewaard.
Artikel 5. Tenaamstelling voertuig
Het Elektrisch voertuig waarvoor de Oplaadlocatie gerealiseerd wordt dient aantoonbaar eigendom te zijn van de Gebruiker of aantoonbaar geleased te worden door de Gebruiker.
Er wordt enkel toestemming verleend voor Laadpalen die voor een ieder toegankelijk zijn en worden gehouden. De te plaatsen Laadpalen dienen geschikt te zijn voor openbaar gebruik.
Artikel 7. Eén oplaadlocatie per gebruiker
Per Gebruiker kan maximaal één Oplaadlocatie in de Openbare ruimte worden aangevraagd.
Artikel 8. Nabijheid van andere Laadpaal
Aan een verzoek wordt geen medewerking verleend als er binnen een straal van 250 meter een andere Laadpaal aanwezig is. De gemeente Nissewaard kan overwegen van deze regel af te wijken indien de bestaande Laadpaal een hoge bezettingsgraad kent.
Artikel 9. Twee parkeervakken per laadpaal
In principe worden, indien de te plaatsen Laadpaal beschikt over meer dan één Oplaadpunt, per Oplaadlocatie twee parkeervakken ingericht voor het elektrisch laden. Uitzondering hierop zijn gebieden met een hogere parkeerdruk dan 80%. In deze gebieden zal gestart worden met de inrichting van één parkeervak.
De Gebruiker dient een digitale aanvraag in bij de gemeente voor het realiseren van de gewenste Laadpaal. De gemeente gaat over tot realisering wanneer daartoe een Aanvraag wordt ingediend en de Aanvraag aan de genoemde voorwaarden voldoet.
Door de gemeente wordt de ingediende Aanvraag beoordeeld. De gemeente heeft een Locatiekaart opgesteld waarop vooraf alle potentiële Oplaadlocaties zijn aangewezen. Naar aanleiding van een Aanvraag zal de dichtstbijzijnde of meest logische Oplaadlocatie van de kaart worden aangewezen als in te richten Oplaadlocatie. De gemeente bepaalt de definitieve Oplaadlocatie.
Overeenkomstig de Legesverordening van de gemeente Nissewaard heft de gemeente bij de plaatsing van Laadpalen geen leges voor het te nemen verkeersbesluit en de inrichting van de Oplaadlocaties (bebording en belijning).
Artikel 15. Afwijzingsmogelijkheid bij hoge parkeerdruk
Het College kan in afwijking van de voornoemde beleidsregels besluiten een aanvraag af te wijzen indien de parkeerdruk in de omgeving van een aangevraagde Oplaadlocatie dusdanig hoog is dat het realiseren van een Oplaadlocatie niet wenselijk wordt geacht.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard op 1 november 2016.
De secretaris,
M.L.M. Weerts
De burgemeester,
M. Salet
Elektrisch vervoer verbetert de luchtkwaliteit, is stil en is duurzaam. Verder draagt de ontwikkeling van elektrisch vervoer bij aan de versterking van de economische positie en aan de energievoorzieningszekerheid.
Voor de introductie van elektrisch vervoer zijn oplaadpunten noodzakelijk. De aanschaf van een elektrische auto wordt immers pas interessant indien gebruikers verzekerd zijn van een oplaadpunt in de directe omgeving.
Inwoners die beschikken over een eigen oprit of parkeergarage kunnen op eigen terrein een laadfaciliteit realiseren. Om het ook voor de bewoners die hier niet over beschikken mogelijk te maken om een laadmogelijkheid dichtbij de woning te realiseren wil de gemeente Nissewaard de mogelijkheid bieden om een laadpaal bij een openbare parkeerplaats te plaatsen.
Het eerste uitgangspunt is dat inwoners bij de aanschaf van een elektrische auto het eigen terrein gebruiken voor het realiseren van een laadvoorziening. In bepaalde gevallen is het mogelijk om met een laadsnoer vanuit de woning een elektrische auto op te laden op een openbare parkeerplaats. Hiervoor gelden de regels van het ‘APV Aanwijzingsbesluit en nadere regels opladen elektrische auto’s in de openbare ruimte vanuit eigen voorziening’.
Door onder voorwaarden plaatsing van oplaadpalen in de openbare ruimte te faciliteren wil de gemeente Nissewaard het ook voor inwoners die niet beschikken over een eigen parkeerplek mogelijk maken in de buurt elektrisch op te laden.
De plaatsing wordt alleen toegestaan indien voldaan wordt aan de volgende gestelde voorwaarden:
Om te voorkomen dat een warboel van elektrische oplaadpunten binnen de gemeente ontstaat heeft de gemeente Nissewaard een plankaart opgesteld met alle potentiële locaties voor elektrische oplaadpunten. Bij een aanvraag zal gekeken worden naar de meeste logische locatie op de plankaart, voor het inrichten van die locatie wordt een verkeersbesluit genomen.
Bij het toestaan van elektrische laadpalen in de openbare ruimte is het belangrijk dat alleen palen worden geplaatst van een bekende exploitant waar afspraken mee zijn gemaakt omtrent aansprakelijkheid en beheer. Exploitanten waarbij dit niet het geval is worden daarom uitgesloten van de mogelijkheid tot plaatsing.
In het kader van Artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) kan de gemeente verkeersbesluiten nemen op wegen, die niet onder het beheer van het Rijk, de Provincie of Waterschap vallen en gelegen zijn binnen de gemeentegrenzen.
Binnen de gemeente Nissewaard is het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving.
Door het gebruik van verkeersbord E04 met onderbord is handhaving op basis van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV artikel 24) mogelijk. Als uitgangspunt geldt hierbij dat oplaadvakken alleen gebruikt mogen worden door elektrische auto’s en alleen als de stekker in het oplaadpunt zit.