Organisatie | Nissewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent persoonsinformatievoorziening Beheerregeling Persoonsinformatievoorziening Nissewaard 2017 |
Citeertitel | Beheerregeling persoonsinformatievoorziening Nissewaard 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regel vervangt de beheerregeling Persoonsinformatievoorziening Nissewaard van 30 juni 2015.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-02-2018 | nieuwe regeling | 26-09-2017 | 17.B.00315 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Beheerder: de functionaris die belast is met de dagelijkse zorg voor de inrichting, de werking en de beveiliging van de basisregistratie personen, alsmede voor de verwerking van gegevens in de basisregistratie personen, voor zover het de gemeentelijke voorziening betreft of het college verantwoordelijk is voor de bijhouding.
Bewerker: degene die ten behoeve van de verantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen. Bewerker van de basisregistratie personen is de gemeenschappelijke regeling Syntrophos, zoals overeengekomen in de door de gemeente Nissewaard en Syntrophos gesloten Bewerkersovereenkomst BRP.
Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer
Artikel 3 Toezicht, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
De beheerder beslist inzake de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het BRP-toepassingssysteem. Hij ziet er op toe dat alle functionarissen voor wie dit van belang is op de hoogte zijn gesteld van deze installatie en ziet er op toe dat de gevolgen van deze installatie bij deze functionarissen bekend zijn;
Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer
De gegevensbeheerder start minimaal eenmaal per maand de foutenlijst, overeenkomstig de procedure die hiertoe is opgenomen in de handleiding van het BRP-toepassingssysteem. Van de geconstateerde fouten stelt hij de beheerder in kennis. Hij ziet toe op een juiste correctie van deze fouten. Middels een cyclus die ten hoogste drie maanden duurt en 4 maal per jaar wordt gehaald, worden de BRP-gegevens tevens gecontroleerd op juistheid door gebruikmaking van het middel variabele uitvoer. Van de geconstateerde fouten stelt hij de beheerder op de hoogte. Hij ziet toe op een juiste correctie van deze fouten;
Hoofdstuk 4 Het applicatiebeheer
Artikel 7 Toezicht, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
De applicatiebeheerder kan de beheerder, de gegevensbeheerder, de privacybeheerder, de systeembeheerder, de gegevensverwerker, evenals gebruikers die direct toegang hebben tot de basisregistratie personen aanwijzingen geven met betrekking tot het gebruik van het BRP-toepassingssysteem. Hij kan met betrekking tot het gebruik gedragsregels opstellen en interne opleidingen ontwikkelen;
Installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het BRP-toepassingssysteem geschiedt niet eerder dan dat daartoe instemming is verkregen van de applicatiebeheerder. Na verkregen instemming geschiedt de installatie zo spoedig mogelijk. Van stagnaties bij het installatieproces stelt de bewerker de beheerder direct op de hoogte;
Hoofdstuk 7 De gegevensverwerking
Artikel 13 Toezicht, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
De gegevensverwerker is, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd, verantwoordelijk voor het verwerken van de gegevens overeenkomstig de krachtens de wet, middels het "Logisch Ontwerp, Handleiding uitvoeringsprocedures" voorgeschreven wijze, evenals de daarop in de Handleiding van het BRP-toepassingssysteem beschreven toepassing;
Hoofdstuk 8 Verstrekkingen aan gebruiker
Artikel 15 Gebruikersbepalingen
In geval er sprake van geheimhouding van persoonsgegevens, dan dient contact te worden opgenomen met de afdeling Stadswinkel. Bij constatering van niet-functioneel gebruik van de bevolkingsapplicatie wordt de gebruikersautorisatie per direct ingetrokken en de leidinggevende van de situatie op de hoogte gesteld.
De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degenen die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
Hoofdstuk 10 Het beveiligingsbeheer
Artikel 21 Verantwoordelijkheden
De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het beheer van de onderdelen in het actuele Informatiebeveiligingsplan Nissewaard die betrekking hebben op de BRP.
De beveiligingsbeheerder is bevoegd om medewerkers van de afdeling Stadswinkel aanwijzingen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de wet, het actuele Informatiebeveiligingsplan Nissewaard reisdocumenten.
Artikel 26 Onvoorziene gevallen
De verantwoordelijke beslist in alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld in artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet BRP evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de BRP in het gegevensmagazijn.
Artikel 28 Intrekking oude regeling
De beheerregeling Persoonsinformatievoorziening Nissewaard van 30 juni 2015 wordt ingetrokken.