Organisatie | Nissewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Wegsleepverordening Nissewaard 2017 |
Citeertitel | Wegsleepverordening Nissewaard 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-04-2017 | nieuwe regeling | 22-03-2017 | 17.R.00 |
De raad van de gemeente Nissewaard;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 maart 2017;
gelet op artikel 173, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en op artikel 149 van de Gemeentewet;
gezien het advies van de commissie Bestuur van 7 maart 2017;
besluit de volgende verordening vast te stellen:
Artikel 4 Toepassing van deze verordening bij inbewaringstelling van een motorrijtuig
De artikelen 2 en 3 zijn van toepassing als een motorrijtuig in bewaring wordt gesteld omdat:
Artikel 5 Aanwijzing toezichthouders
Burgemeester en wethouders wijzen de personen aan die zijn belast met het toezicht op de naleving van deze verordening.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nissewaard van 22 maart 2017.
De griffier, De voorzitter,
S.J.M. Mackaij M. Salet
Toelichting op de Wegsleepverordening Nissewaard 2017
In welke situaties mogen Burgemeester en wethouders gebruik maken van hun bevoegdheden die zij hebben op grond van de wegsleepverordening?
Op grond van artikel 170, eerste lid, Wegenverkeerswet 1994 (WVW) kunnen voertuigen worden weggesleept waarmee en een verkeersregel wordt overtreden en waarvan de verwijdering noodzakelijk is in verband met het belang van: ·
C het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen
A/B Veiligheid op de weg en vrijheid van het verkeer
Hierbij kan gedacht worden aan een voertuig wat tot stilstand is gebracht of geparkeerd staat op een kruispunt, rotonde, in een tunnel, bij een bushalte ed. Of een voertuig wat tot stilstand is gebracht met een bevel of aanwijzing gegeven door een daartoe bevoegd persoon.
C Vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen
Verwijdering, overbrenging en inbewaringstelling van voertuigen in het belang van het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen (art. 170, eerste lid, aanhef en onder c WVW en artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen) kan noodzakelijk zijn in het geval dat een voertuig geparkeerd is op een weg of weggedeelte waar:
D De in de verordening gebruikte begrippen
De WVW bepaalt in artikel 1 dat de in de wet gebruikte begrippen dezelfde betekenis hebben in de nadere regels die zijn gegrond op deze wet. Die begrippen hoeven dus in de verordening niet apart te worden gedefinieerd.
Het begrip voertuig, zoals in artikel 1, onder al RVV 1990 is omschreven, is ruim. Niet alleen motorvoertuigen vallen hieronder, maar ook (brom-)fietsen, invalidenvoertuigen en wagens. Al deze voertuigen vallen dan ook onder de wegsleepregeling.
Ook in de APV is een bepaling opgenomen over het verwijderen van fietsen, e.d. van de openbare weg. Die bepaling ziet meer op openbare orde en veiligheid en uiterlijk aanzien. De bepaling in de wegsleepregeling ziet meer op de openbare verkeerswetgeving, terwijl de bepalingen in de APV (= excessenregeling) deze regeling aanvullen.
Het begrip motorvoertuig is apart omschreven omdat artikel 4 van de wegsleepregeling alleen betrekking heeft op dit soort voertuigen.
Artikel 1 Verwijdering van een voertuig waar dit noodzakelijk is op nader aan te wijzen wegen
Voor het wegslepen van voertuigen in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c. en artikel 173, tweede lid, WVW bij gemeentelijke verordening wegen en weggedeelten worden aangewezen. In artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen is nader aangegeven om welke soorten van wegen, e.d. het i.c. gaat. Het is aan de raad om wegen en weggedeelten in deze aan te wijzen. Er is gekozen voor de meest ruimte toepassing. In casu betreft de regeling alle wegen en weggedeelten.
Een parkeerovertreding kan niet zonder meer ook leiden tot wegslepen. Per geval zal beoordeeld moeten worden of het gaat om een wegsleepwaardige situatie. Indien een voertuig midden in de nacht op een laad- of loshaven geparkeerd staat, terwijl alle winkels gesloten zijn, dan kan normaal gesproken geen sprake zijn van wegslepen. Een dergelijk optreden is gezien de overtreding in het algemeen buiten proportie.
Artikel 2 Plaatsen van bewaring van een voertuig
De inhoud van de bepaling spreekt voor zich. De gemeenteraad moet op grond van artikel 173, tweede lid, WVW de bewaarplaats in de verordening aanwijzen. De rechthebbende moet geïnformeerd worden waar hij zijn voertuig weer kan ophalen, en daarnaast wat de kosten van overbrenging van zijn voertuig naar die plaats zijn. Deze kosten moet hij betalen voordat hij zijn voertuig meekrijgt. De bevoegdheid om de teruggave van het voertuig op te schorten totdat de kosten zijn voldaan, is geregeld in artikel 5:29, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Het is overigens denkbaar dat de burgemeester op grond van zijn bijzondere bevoegdheid ter handhaving van de openbare orde op enig moment ook andere terreinen aanwijst als plaats van bewaring van voertuigen.
Daarnaast dient de bewaarplaats goed bereikbaar te zijn. In dit verband kan worde gedacht aan bereikbaarheid per openbaar vervoer. De gemeente wenst het overbrengen en in bewaring stellen van voertuigen op te dragen aan Bergingsbedrijf Steenhoven B.V. te Heenvliet. Daartoe zal met dit bedrijf een wegsleep- en bewaarovereenkomst worden aangegaan.
De rechthebbende kan zijn voertuig te allen tijde ophalen bij Steenhoven B.V..
Artikel 3 Kosten van overbrengen en bewaren van een voertuig
In artikel 12 tot en met 14 van het Besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten van kosten, die verbonden zijn aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, in rekening kunnen worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiële kosten, die direct verband houden met het wegslepen enz., maar ook om kosten die verbonden zijn aan bekendmaking van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet, vernietiging van voertuigen inclusief de taxatie van deze voertuigen, alsmede rente verlies, WA-verzekering ed. Om redenen van uitvoering is er voor gekozen om met vaste bedragen te werken, waarvan de verschillende deelkosten onderdeel uitmaken.
Artikel 4 Toepassing van deze verordening bij inbewaringstelling van een motorrijtuig
Naast de in artikel 170, eerste lid WVW bedoelde gevallen zijn in de wet nog drie gevallen genoemd, waarin het noodzakelijk kan zijn om een voertuig te laten wegslepen en in bewaring te stellen.
Achtereenvolgens wordt hier gedoeld op:
de situatie dat een motorvoertuig niet beschikt over een behoorlijk zichtbare kentekenplaat terwijl de eigenaar of houder van dat voertuig niet direct te achterhalen is. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan voertuigwrakken die geen kenteken hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het ‘knoeien’ met kentekens in geval van autodiefstal.
Wanneer in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen, is er geen sprake van uitoefening van bestuursdwang. Artikel 170, eerste lid WVW, waarin de bestuurs-dwangbevoegdheid is geregeld, is dan ook niet van toepassing verklaard in de genoemde gevallen.
In feite gaat het om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt. Wel heeft de wetgever voor deze gevallen diverse bepalingen uit hoofdstuk X Bestuursdwang van de WVW (artikel 170 ev) van overeenkomstige toepassing verklaard. De artikelen over de bewaarplaatsen van voertuigen en openingstijden en de kosten van het overbrengen en bewaren van voertuigen zijn in deze gevallen van overeenkomstige toepassing.
Artikelen 5 - 7 Restbepalingen