Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode gemeente Den Haag 2018 |
Citeertitel | Gedragscode gemeente Den Haag 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 125 van de Ambtenarenwet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-03-2018 | Onbekend | 20-02-2018 Gemeenteblad | RIS 299178, BSD/2018.34 |
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
gelet op artikel 125quater van de Ambtenarenwet;
in overeenstemming met het georganiseerd overleg;
Voor je ligt de gedragscode van de gemeente Den Haag. Deze gedragscode geeft weer welke normen en waarden horen bij ‘goed ambtenaarschap’ en integriteit op het werk. Wat doe je wel en wat doe je niet? De gedragscode geeft hiervoor de kaders aan en dient als aanzet tot gesprek.
Waarom bestaat er een gedragscode?
Als medewerker van de gemeente bepaal je mede het beeld dat anderen hebben van de overheid. Daar horen verplichtingen bij en daarmee ook bepaald gedrag. Artikel 15:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling geeft aan wat van jou als ambtenaar wordt verwacht:
De ambtenaar is gehouden zijn betrekking nauwgezet en ijverig te vervullen en zich ook overigens te gedragen zoals een goed ambtenaar betaamt.
Dit is de basis voor de ambtseed of -belofte die je bij je indiensttreding aflegt. Hoe een ambtenaar zich behoort te gedragen staat ook in verschillende regelingen. Natuurlijk houdt een ambtenaar zich ook aan de geldende algemene wet- en regelgeving. Het schenden van goed ambtenaarschap leidt tot plichtsverzuim, waarvoor een disciplinaire maatregel kan worden opgelegd.
Andersom is het aan de gemeente om zich als goed werkgever of opdrachtgever te gedragen. Dit houdt onder andere in dat de gemeente verantwoordelijk is voor het creëren van een gezonde en veilige omgeving.
Op het werk zijn er allerlei regels, geboden en verboden, maar niet alles is opgeschreven. Het is eenvoudigweg niet te doen om precies te beschrijven hoe je je moet gedragen in álle mogelijke en denkbare situaties. Bovendien kunnen omstandigheden veranderen.
Ook in situaties waar regels ontbreken, of waar regels niet heel duidelijk zijn, wordt van jou als ambtenaar verwacht dat je je als goed ambtenaar gedraagt. Dan komt het dus aan op goed weten welke normen en waarden horen bij goed ambtenaarschap.
De gedragscode geeft je hiervoor de kaders. Ook helpt de code je bewust te zijn van je verantwoordelijkheid en om met elkaar in gesprek te blijven. Heb je vragen over je eigen handelen of dat van een van je collega’s, dan kun je dat bespreken met je leidinggevende en met je collega's. Bij uitzonderlijke omstandigheden kun je terecht bij de vertrouwenspersoon voor ongewenst gedrag of misstanden. Zo kom je tot zorgvuldig afgewogen en verantwoordelijk gedrag.
Voor wie geldt deze gedragscode?
De gedragscode geldt voor iedereen die werkzaam is bij of voor de gemeente Den Haag. Of je nu een vaste of tijdelijke aanstelling hebt, of bijvoorbeeld via een uitzend- of detacheringsbureau wordt ingehuurd, zzp’er, stagiaire of vrijwilliger bent, je wordt geacht je te houden aan de Gedragscode. Als leidinggevende neem je een bijzondere positie in, vanwege je voorbeeldfunctie. Je draagt integer handelen in brede zin uit, stimuleert het en maakt dilemma’s bespreekbaar.
In de gedragscode vind je drie categorieën van gedragsregels:
Goed ambtenaarschap Als ambtenaar bij de gemeente Den Haag doe je op professionele wijze je werk voor de stad, haar bewoners en de organisatie. Je handelt open en transparant. Je neemt je verantwoordelijkheid en legt gevraagd en ongevraagd verantwoording af over je handelen. Je beschadigt het vertrouwen van anderen niet.
Je doet alles wat in jouw vermogen ligt om je handelen objectief en onafhankelijk te laten zijn. Je houdt zakelijke en persoonlijke belangen gescheiden. Mocht dat voor jou of een ander niet zo zijn of lijken, dan maak je dat bespreekbaar. Je begrijpt dat zelfs de schijn van belangenverstrengeling ongewenst is.
Als je in je werk te maken krijgt met familieleden, vrienden of kennissen, dan ben je daar open over naar je leidinggevende. Dit geldt ook voor situaties waarbij contacten met collega’s of zakelijke relaties een vriendschappelijk karakter krijgen. Als het vanuit jouw functie nodig is, houd je afstand of draag je je werk over aan een collega.
Je mag een geschenk of uitnodiging met een geldelijke waarde tot € 50,00 aanvaarden. Als de waarde hoger is, dan mag je het niet aannemen. Het aanvaarden van een reeks geschenken, waarbij de waarde van elk geschenk minder is dan € 50,00, is niet toegestaan. Ook mag je geen geschenken aannemen die aan jouw huisadres zijn gestuurd; deze stuur je altijd retour naar de verzender. Het aannemen van geld, in welke vorm dan ook, is uitdrukkelijk niet toegestaan.
Je neemt de dualisering serieus: de scheiding van taken en bevoegdheden van de gemeenteraad en het college van B&W, met hun verschillende verantwoordelijkheden, rollen en functies. Indien een gemeenteraadslid informatie wenst, handel je in overeenstemming met de Verordening ambtelijke ondersteuning aan raadsleden. Alleen met medeweten van de betrokken wethouder heb je inhoudelijk contact met raadsleden.
Materiaal en apparatuur van de gemeente behandel je netjes en zorgvuldig en in beginsel alleen voor zakelijke doeleinden. Privégebruik van gemeentelijke communicatiemiddelen zoals telefoon, e-mail en internet mag incidenteel en alleen zonder het jou opgedragen werk te hinderen. Ook blijf je weg van aanstootgevende of onzedelijke inhoud.