Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Innovaties in het onderwijs Den Haag 2018 |
Citeertitel | Subsidieregeling Innovaties in het onderwijs Den Haag 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
De Subsidieregeling Innovaties in het onderwijs Den Haag 2017 wordt ingetrokken.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-03-2018 | 10-04-2020 | Onbekend | 20-02-2018 Gemeenteblad | RIS 299171, BOW/2018.29 |
Met de Subsidieregeling Innovaties in het onderwijs Den Haag 2017 werd uitwerking gegeven aan de wens in de HEA 2014-2018 ‘Kwaliteit als Kompas’ dat scholen meebewegen met maatschappelijke ontwikkelingen en wetenschappelijke inzichten. De regeling is succesvol gebleken, om welke reden besloten is het indienen van innovatieve voorstellen ook in 2018 mogelijk te maken.
In de regeling wordt een nieuwe openstellingstermijn geregeld, met bijhorende subsidieplafonds; voorts zijn een aantal technische wijzigingen verwerkt.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
besluit vast te stellen de Subsidieregeling Innovaties in het onderwijs Den Haag 2018:
§ 2 De activiteiten en de doelgroep
De aanvraag is ondertekend met een elektronische handtekening namens de aanvrager als bedoeld in artikel 2:16 van de Algemene wet bestuursrecht, dan wel op een andere door het burgemeester en wethouders toegestane wijze van elektronische indiening waarbij geen twijfel bestaat over de authenticiteit van de aanvraag.
Een aanvraag om subsidie wordt, in afwijking van artikel 9 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, ingediend tussen 1 maart 2018 en 1 april 2018.
Artikel 5.3 Aanvullende weigeringsgrond
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 11, eerste en tweede lid van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 en artikel 8 van de Verordening personele en materiële voorzieningen onderwijs gemeente Den Haag 2014 kan subsidieverlening worden geweigerd als de aanvraag niet tijdig is ingediend en deze niet reeds op grond daarvan buiten behandeling is gesteld.
Toelichting op de Subsidieregeling Innovaties in het onderwijs Den Haag 2018
Met de Subsidieregeling Innovatie in het onderwijs Den Haag 2017 werd uitwerking gegeven aan de wens in de HEA 2014-2018 ‘Kwaliteit als Kompas’ dat scholen meebewegen met maatschappelijke ontwikkelingen en wetenschappelijke inzichten. Bijna honderd educatieve partners in de stad maakten gebruik van de ruimte die deze subsidieregeling bood en dienden voorstellen in voor innovatie in het Haagse onderwijs.
(Consortia van) houders en besturen in de HEA-kolom van educatieve organisaties (kinderopvang, scholen voor basis-, voortgezet- en middelbaar onderwijs en de volwasseneneducatie) worden gestimuleerd een ‘lerende organisatie’ te worden. Innovatie is daarbij essentieel en heeft ruimte en financiële ondersteuning nodig. De voorgestelde subsidieregeling richt zich daarnaast op de betrokkenen bij het primaire proces (leerlingen, ouders, pedagogisch medewerkers, hbo-coaches, leraren, intern begeleiders, team- en schoolleiders). Met de regeling krijgen zij ruimte, vertrouwen en ondersteuning om vernieuwende ideeën in de eigen leer- en werkcontext vorm te geven.
Betrokkenen in het primaire proces krijgen ondersteuning in het omzetten van innovatieve ideeën in heldere en haalbare voorstellen. Daarvoor wordt subsidie verstrekt aan een organisatie die de ondersteuning op zich neemt (art. 2:2). Bij houders en besturen is daarvoor voldoende beleidsvoerend vermogen aanwezig.
Deze voorstellen worden vervolgens beoordeeld door een onafhankelijke adviescommissie. In deze adviescommissie zijn respectievelijk vertegenwoordigd een jongere, een leraar, een schoolleider, een innovator en een ondernemer. Deze commissie adviseert aan het college omtrent subsidiëring van de ingediende ideeën (art. 4:2 tweede lid). Het gehele subsidieproces zal in het voorjaar van 2018 zijn doorlopen, opdat in het nieuwe schooljaar met de innovatie kan worden gestart.
Ten behoeve van de leesbaarheid van de regeling, is ervoor gekozen met het begrip ‘leerlingen’ te werken, waaronder iedere persoon wordt verstaan die onderwijs volgt in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie.
Daarnaast wordt – eveneens voor de leesbaarheid – met het begrip ’professionals’ gewerkt als het gaat om pedagogisch medewerkers, hbo-coaches, leraren, intern begeleiders, team- en schoolleiders in alle genoemde sectoren.
Tot slot wordt gesproken over ‘de ontwikkeling en beproeving' om aan te geven dat het in deze regeling gaat om het bieden van een impuls aan innovaties. Aanpakken, werkwijzen of methoden kunnen binnen het project worden ontwikkeld en aan de praktijk worden getoetst en zo nodig bijgesteld. De daadwerkelijke implementatie valt onder de exploitatie en wordt niet binnen deze regeling gefinancierd.
Het open staan voor verrassingen, creativiteit, dialoog en lef om nieuwe ideeën uit te werken zijn kenmerken van innovaties. Wanneer strenge criteria worden gesteld aan de innovatieve voorstellen, ontstaat er een spanning met deze kenmerken. Daarom worden de criteria voor de voorstellen globaal gehouden.
Aspecten waarop de innovatieve voorstellen zich kunnen richten zijn: innovatieve onderwijsconcepten; inhouden en methoden; werkvormen; vormen van competentie- en vaardigheidsontwikkeling van leraren; voorzieningen en digitalisering die op een nieuwe wijze worden ingezet; organisatievormen, -structuur of -cultuur en/of nieuwe partners bij samenwerking. De innovaties dienen direct of indirect gericht te zijn op het behalen van extra kwaliteit in het educatieve veld in Den Haag. Verder dienen de te ontwikkelen en uit te proberen activiteiten op een breed draagvlak te kunnen rekenen, goed overdraagbaar te zijn en rechtstreeks ten goede van leerlingen, ouders of professionals te komen. Het voorstel past bij voorkeur bij de aard en problematiek van het grootstedelijke onderwijs in deze internationale, cultuurdiverse stad. Verder wordt gekeken naar de mate waarin ouders worden betrokken, het voorstel niet alleen lokaal maar ook landelijk vernieuwend is, vorm en inhoud geeft aan een actueel maatschappelijk vraagstuk, meerdere HEA-ambities op originele wijze met elkaar combineert dan wel meerdere onderwijssoorten met elkaar verbindt.
Voorbeelden van subsidiabele kosten zijn:
Er zijn twee doelgroepen. Schoolbesturen en houders van kindercentra kunnen rechtstreeks voor subsidie in aanmerking komen.
De organisatie die professionals, ouders en leerlingen ondersteunt, kan voor deze betrokkenen in het primaire proces subsidie aanvragen. Deze organisatie dient de subsidieaanvraag in namens de leerlingen, ouders of professionals. Voor deze constructie is gekozen omdat een initiatief vanuit een groep van primair bij het onderwijs betrokkenen die samen een idee willen uitwerken vaak behoefte heeft aan professionele ondersteuning om tot een gedegen uitwerking van een subsidieaanvraag te komen.
Het college betrekt de adviezen van de Adviescommissie Innovaties in het Haagse onderwijs bij de besluitvorming.
Indien burgemeester en wethouders een besluit nemen dat afwijkt van het advies van de commissie, dienen zij op grond van artikel 3:50 van de Algemene wet bestuursrecht in de motivering van dit besluit aangeven wat de redenen voor de afwijking zijn.
Voor alle besturen, houders en de organisatie die leerlingen, ouders en professionals ondersteunt die op grond van deze regeling subsidie ontvangen, geldt dat de aanvraag tot vaststelling van de subsidie de volgende elementen bevat: