Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Evenementen Capelle aan den IJssel 2018 |
Citeertitel | Subsidieregeling Evenementen Capelle aan den IJssel 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Geen
Art. 3 Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2017
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2018 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 13-02-2018 | 961656 |
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het organiseren van een evenement. Het evenement dient te voldoen aan de volgende criteria:
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.
Onverminderd het bepaalde in artikel 6, eerste en tweede lid, van de ASV, dient de aanvrager in de aanvraag om subsidie aan te tonen dat hij beschikt over meer financieringsbronnen waarbij minimaal 15% van de totale inkomsten voor het evenement moet bestaan uit andere inkomsten dan de gevraagde subsidie.
Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Onverminderd het bepaalde in het tweede lid vindt de verdeling van het subsidieplafond plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 12. Aanvraag tot vaststelling
Indien na de vaststelling van de subsidie blijkt dat, in afwijking van de begroting van het evenement, de organisatie van het evenement heeft geleid tot een positief financieel resultaat voor de subsidieontvanger, zal dit positieve resultaat in mindering worden gebracht op een aan de subsidieontvanger eventueel te verlenen volgende subsidie.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Met de onder a gebruikte term “verplaatsbaar” wordt bedoeld dat een evenement, indien nodig, naar een andere locatie zou kunnen uitwijken.
Activiteiten moeten aansluiten bij het evenementenbeleid zoals dat door de gemeenteraad is vastgesteld.
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Evenementen vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Een subsidieontvanger kan desgewenst in een jaar subsidie aanvragen voor meer dan één te organiseren evenement.
Ten aanzien van subsidieverstrekking aan (een groep van) natuurlijke personen wordt het volgende opgemerkt:
1.Belang aansprakelijkheidsverzekering
De gemeente is in beginsel niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten. Degene die de activiteit uitvoert en daarbij (op onrechtmatige wijze) schade veroorzaakt wel. Voor natuurlijke personen geldt dat zij voor deze schade privé aansprakelijk zijn. Het is daarom van belang dat de subsidieontvanger een aansprakelijkheidsverzekering heeft die dergelijke schade vergoedt. Natuurlijke personen die op individuele basis gesubsidieerde activiteiten ontplooien, hebben in dit kader een andere positie dan natuurlijke personen die in organisatorisch verband actief zijn.
1A.Aansprakelijkheidsverzekering - groep van natuurlijke personen
Indien de subsidieontvanger een groep van natuurlijke personen betreft, kan deze groep vallen onder de dekking van de VNG Vrijwilligersverzekering, waarvoor de gemeente een polis heeft afgesloten bij Centraal Beheer Achmea. Deze verzekering is afgesloten ten behoeve van alle vrijwilligers die in enig organisatorisch verband onverplicht en onbetaald werkzaamheden verrichten ten behoeve van anderen en/of de samenleving en waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend. Wat betreft natuurlijke personen bestaat het collectief verzekeringspakket uit:
Het gaat hierbij om een secundaire verzekering. Dit betekent dat deze verzekering alleen van kracht is, voor zover de schade niet is gedekt door een andere verzekering al dan niet van oudere datum.
Men hoeft zich niet als vrijwilliger aan te melden voor de verzekering. Ook hoeft geen urenregistratie te worden bijgehouden.
·de vrijwillige politie en de vrijwillige brandweer, vanwege speciaal voor hen getroffen rechtspositieregelingen;
1B. Aansprakelijkheidsverzekering - natuurlijke personen die niet in organisatorisch verband actief zijn
Indien de subsidieontvanger een natuurlijk persoon is die op individuele basis actief is, zonder dat sprake is van enig organisatorisch verband, dan valt deze subsidieontvanger niet onder de dekking van bovengenoemde verzekering. In dit geval is de subsidieontvanger afhankelijk van een eigen persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering, waarbij het de vraag is of de persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering schade dekt die voortvloeit uit de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de subsidieontvanger om in dit geval contact op te nemen met zijn of haar verzekeraar om na te gaan wat onder de dekking van de verzekering valt en na te gaan wat de mogelijke (financiële) risico’s zijn.
Wie in een groep van natuurlijke personen of als individueel natuurlijk persoon subsidie ontvangt, krijgt dit op persoonlijke titel. Dit betekent dat wanneer de afgesproken prestaties (waarvoor de subsidie is verleend) niet worden geleverd, de subsidie kan worden teruggevorderd. In dit geval is/zijn de subsidieontvanger(s) met zijn of haar privévermogen aansprakelijk.
Indien een natuurlijk persoon een bijstandsuitkering ontvangt en hij of zij voornemens is om een subsidie aan te vragen, dan wordt aangeraden om voorafgaand aan de subsidieaanvraag dit voornemen te bespreken met de betrokken casemanager van Sociale Zaken IJsselgemeenten. Dit om te voorkomen dat de subsidie gezien wordt als inkomsten en mogelijk in mindering worden gebracht op de uitkering, dan wel dat de uitkering later worden teruggevorderd of dat er zelfs een boete wordt opgelegd. Ook zal de betrokken casemanager beoordelen of het is toegestaan om de gesubsidieerde activiteiten uit te voeren met behoud van uitkering en of dit past binnen een eventueel re-integratietraject.
Indien een natuurlijk persoon een uitkering, anders dan een bijstandsuitkering, ontvangt en hij of zij voornemens is om een subsidie aan te vragen, dan wordt aangeraden om voorafgaand aan de subsidieaanvraag dit voornemen te bespreken met de betrokken uitkerende instantie. In overleg met de instantie kan worden bepaald of het ontvangen van een subsidie en het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten mogelijk is of niet.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Kosten die niet direct zijn verbonden met de uitvoering van de te subsidiëren activiteiten en die derhalve niet in aanmerking komen voor subsidie zijn in ieder geval, maar niet uitsluitend:
Artikel 6. Hoogte van de subsidie
In het eerste lid wordt een aantal evenementen genoemd waarvoor jaarlijks een vast maximumbedrag beschikbaar is. Het gaat hier om evenementen die in de gemeente traditiegetrouw door bepaalde partijen worden georganiseerd en waarvan het college het belangrijk vindt dat deze ieder jaar terugkomen. De in het eerste lid genoemde evenementen, organisatoren en maximum subsidiebedragen staan niet voor altijd vast. Door wijziging van de subsidieregeling kan worden gekozen voor andere evenementen, organisatoren en subsidiebedragen of kunnen de uitgangspunten van het eerste lid zelfs geheel komen te vervallen.
De in het eerste lid genoemde organisaties dienen nog wel een subsidieaanvraag in te dienen en de subsidie zal vanzelfsprekend alleen worden verstrekt als is voldaan aan alle voorwaarden die voor het verlenen van een subsidie gesteld zijn.
Het tweede lid vermeldt de maximale subsidiebedragen voor andere evenementen. Zoals blijkt uit het bepaalde bij de onderdelen a en b, hangt de hoogte van het subsidiebedrag af van het bereik van het evenement en het aantal bezoekers.
Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Het subsidieplafond wordt verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarin het gesubsidieerde evenement zal plaatsvinden, tot uiterlijk zes weken voorafgaand aan het evenement. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Op grond van het tweede lid hebben de organisaties die worden genoemd in artikel 6, eerste lid, voorrang bij de verdeling van het subsidieplafond. Zij moeten bij hun aanvraag uiteraard wel de termijnen genoemd in artikel 8, eerste lid, in acht nemen.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.