Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling innovatiefonds MKB Velsen |
Citeertitel | Subsidieregeling innovatiefonds MKB Velsen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2018 | 19-11-2020 | Nieuwe regeling | 20-02-2018 Elektronisch gemeenteblad 1 maart 2018 | B18.0053 |
Aanvrager: een rechtspersoon die de aanvraag indient en eerste aanspreekpunt is en verantwoordelijkheid draagt over het project waarvoor een aanvraag wordt ingediend. De aanvrager dient direct belanghebbende te zijn van de uitvoering van het project en zelfstandig aan alle eisen en criteria zoals genoemd in deze regeling te voldoen.
Het doel van deze regeling is het stimuleren van innovatieve ontwikkelingen binnen de MKB maak-, en onderhoudsindustrie in de gemeente Velsen waarmee de volgende impact wordt beoogd:
c.Het realiseren van structurele samenwerking tussen MKB onderling, MKB en grootbedrijf en MKB en kennisinstellingen.
Naast de gegevens zoals genoemd in artikel 6, tweede lid, onderdelen d en e en derde lid 3 van de ASV bevat de aanvraag een projectplan (een format daartoe is opgenomen in het aanvraagformulier), waarin wordt aangegeven:
f. een dekkingsplan voor de kosten van de activiteiten inclusief een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies of vergoeding ten behoeve van dezelfde activiteiten onder vermelding van de stand van zaken daarvan
De subsidie wordt voor 100 procent bevoorschot Bij subsidieverlening kan bepaald worden dat de subsidie in één keer vooraf wordt uitbetaald of dat bevoorschotting in gedeeltes plaatsvindt
De aanvraag tot vaststelling bevat naast het bepaalde in artikel 15 afhankelijk van de hoogte van de subsidie de gegevens genoemd in artikel 14, lid 2 of artikel 15, lid 2 ASV.
Artikel 16 Specifieke verplichtingen voor de subsidieontvanger
Artikel 18 Bekendmaking en inwerkingtreding
BIJLAGE 1: TOELICHTING INNOVATIEREGELING
Investeren in innovatie is voor veel MKB-bedrijven geen vanzelfsprekendheid. Innovatie kost veel geld en draagt vanwege de onzekerheid over opbrengst per definitie een groot risico met zich mee. De gemeente Velsen wil ondernemers hierin ondersteunen zodat zij hun ontwikkelambities waar kunnen maken en ook in de toekomst succesvol kunnen zijn. Ook wil de gemeente graag nieuwe bedrijven verwelkomen die innovaties in de gemeente willen ontplooien. Het Innovatiefonds MKB Velsen ondersteunt bedrijven afkomstig of gelieerd aan de maakindustrie bij de realisatie van product- dienst, en procesinnovaties. Dit betreffen onder andere nieuwe oplossingen die de maak- en onderhoudsindustrie verder digitaliseren, automatiseren, verduurzamen of schoner maken. Vernieuwingen die bijdragen aan het toekomstige verdienvermogen van de regionale economie, een verhoging van de regionale arbeidsproductiviteit en creatie van nieuwe banen in sectoren van de toekomst.
Ondernemers kunnen bij de gemeente subsidie aanvragen ten behoeve van een innovatieproject. Innovaties worden inhoudelijk beoordeeld op basis van een ingediend projectplan. Leden van de beoordelingscommissie beoordelen of de innovatie voldoende vernieuwend, commercieel- en financieel haalbaar is. De inzet van de regeling is dat de economie van Velsen wordt versterkt. De commissie betrekt in haar beoordeling daarom ook de effecten van de innovatie op de concurrentiekracht, werkgelegenheid, duurzaamheid en het imago van de maak- en onderhoudsindustrie, en stelt in samenhang een advies op. De commissie erkent dat samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen essentieel zijn voor innovatie, en houdt bij de beoordeling van projectaanvragen rekening met de regionale dimensie van samenwerking.
Het innovatiefonds draagt bij aan de versterking van de economie van Velsen en het regionale cluster van de maak- en onderhoudsindustrie. De IJmond is van oudsher de thuisbasis van toonaangevende maakbedrijven, gespecialiseerde nichespelers en een breed ondersteunende schil van toeleveranciers. Veerkrachtige bedrijven waarvan sommige in hun lange historie hebben bewezen steeds te innoveren en nieuwe kansen te pakken. Door te investeren in R&D en technologische ontwikkelingen blijvend te omarmen, kan ons bedrijfsleven ook in de toekomst blijven acteren in de wereldtop en is het voorbereid op de maakindustrie van de 21ste eeuw.
BIJLAGE 2: TECHNOLOGY READINESS LEVELSEen TRL geeft een indicatie van de fase waarin een ontwikkelingsproject zich bevindt. In totaal zijn er negen fases gedefinieerd die samen het totale ontwikkelingsproces weergeven. Subsidieregelingen als Horizon 2020 en de Vroege Fase Financiering spreken al over het TRL waarin een innovatieproject zich moet bevinden.
Level 1: Het innovatieve idee en de basisprincipes worden onderzocht. Denk hierbij aan fundamenteel onderzoek en deskresearch.
Level 2: Wanneer de basisprincipes zijn onderzocht, kunnen het technologisch concept en de praktische toepassingen worden geformuleerd. In deze fase vindt experimentele en/of analytische studie plaats.
Level 3: De toepasbaarheid van het concept wordt op experimentele basis onderzocht (experimenteel proof of concept). Hypotheses over verschillende componenten van het concept worden getoetst en gevalideerd.
Level 4: Proof of concept wordt op labschaal getest: design, ontwikkeling en het testen van technologische componenten vinden plaats in een lab omgeving. Technische basiscomponenten worden geïntegreerd met elkaar om de werking te garanderen. Een prototype dat in deze fase wordt ontwikkeld kost relatief weinig geld en tijd om te ontwikkelen en is daarmee nog ver verwijderd van een definitief product, proces of dienst.
Level 5: De werking van het technologisch concept wordt onderzocht in een relevante omgeving (validatie in pilot). Dit is de eerste stap in demonstratie van de technologie. Een prototype dat in deze fase wordt ontwikkeld kost relatief veel tijd en geld om te ontwikkelen en is niet ver verwijderd van het uiteindelijke product of systeem. Functionaliteiten en de eerste look & feel van een product, proces of dienst zijn hier veelal aanwezig.
Level 6: De demonstratie van het concept in een relevante omgeving is actueel. Het vindt plaats na de technische validatie in een relevante (pilot) omgeving. Een prototype wordt uitgebreid getest en gedemonstreerd in een testopstelling, die lijkt op een operationele omgeving (pilot plant bijvoorbeeld). Het concept geeft inzicht in de werking van alle componenten tezamen in deze relevante pilot omgeving.
Level 7: De demonstratie van het concept vindt plaats in een gebruikersomgeving; bewijzen van de werking in een operationele omgeving. Demonstratie van het concept in een praktijkomgeving levert nieuwe inzichten op voor de definitieve markttoepassing van een product, proces of dienst.