Organisatie | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut voor de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (hierna te noemen VRMWB) |
Citeertitel | Treasurystatuut Veilgheidsregio Midden- en West-Brabant 2018 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet Financiering Decentrlale Overheden
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2018 | 01-02-2018 | Nieuwe regeling ter vervanging van oude regeling | 01-02-2018 | 5.6 b5 |
Het treasurystatuut van de VRMWB heeft tot doel een formeel kader te scheppen waar binnen de financieringsactiviteiten van de organisatie dienen plaats te vinden.
Kasgeldlimiet:De kasgeldlimiet stelt een grens aan de korte financiering. De kasgeldlimiet richt zich hierbij op leningen met een rentetypische looptijd van maximaal een jaar (ook wel korte leningen, of kort geld genoemd). Hiermee kan het renterisico op de korte financiering beperkt worden. De kasgeldlimiet wordt berekend als een wettelijk vastgesteld percentage (van het totaal van de jaarbegroting van het openbare lichaam bij aanvang van het jaar). De Wet FiDO bepaalt het percentage voor de kasgeldlimiet.
Renterisicobeheer:Het beheersen van de risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid dat in de toekomst de rentelasten van het vreemd vermogen hoger respectievelijk dat de renteopbrengsten van activa lager zullen zijn dan een bestuurlijk wenselijk geacht niveau, c.q. het in de meerjarenraming en begroting geraamde niveau.
Renterisiconorm:De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering te beheersen. De renterisiconorm betreft leningen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer. Hoe meer de aflossing van de schuld in de tijd wordt verspreid, hoe minder gevoelig de begroting wordt voor renteschokken bij de herfinanciering. Het renterisico overschrijdt de renterisiconorm niet. De renterisiconorm wordt berekend door een vastgesteld percentage te vermenigvuldigen met het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar.
‘s Rijks schatkist:Schatkistbankieren houdt in de gemeenschappelijke regelingen hun overtollige middelen bij het Rijk moeten uitzetten. Hiermee wordt beoogd dat de Staat minder geld leent op de financiële markten en de staatsschuld hierdoor daalt. Daarnaast wordt beoogd dat financiële risico’s voor gemeenschappelijke regelingen worden verminderd.
Wet Houdbare overheidsfinanciën (Wet HoF):De Wet Houdbare overheidsfinanciën (Wet HoF) maakt het dat het sturen op het EMU-saldo essentieel wordt voor openbare lichamen. Het sturen op EMU-saldo stelt hoge eisen aan een goede liquiditeitsplanning en heeft ook gevolgen voor de schuldenpositie van deze openbare lichamen.
Valuta (vanuit Ruddo):Het is decentrale overheden slechts toegestaan om te lenen, uit te zetten en te garanderen in euro’s. Dit is vastgelegd in het Besluit Leningsvoorwaarden Decentrale Overheden (BLDO), artikel 1: “Geldleningen kunnen door openbare lichamen slechts worden aangegaan of verstrekt 13 en de nakoming van uit geldleningen voortvloeiende verplichtingen ten aanzien van de betaling van rente en aflossing kan door openbare lichamen slechts worden gegarandeerd, indien de wederzijdse betalingsverplichtingen zijn uitgedrukt in euro of in één van de nationale munteenheden van de lidstaten van de Europese Unie die deelnemen aan de Economische en Monetaire Unie.”
In algemene zin zal het financieel beleid dienen bij te dragen aan en ondersteuning te bieden voor het uitvoeren van taken, behorende tot de verantwoordelijkheden van VRMWB. Meer specifiek zal de financiële continuïteit van de VRMWB op korte en lange termijn gewaarborgd dienen te worden.
Artikel 5 Vaststelling en uitvoering van beleid
De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn in onderstaande tabel opgenomen.
In afwijking van het eerste lid kan VRMWB hun liquide middelen in de vorm van leningen uitzetten bij andere openbare lichamen, met dien verstande dat openbare lichamen geen leningen kunnen verstrekken aan openbare lichamen ten aanzien waarvan zij met het financiële toezicht zijn belast. Uitgangspunt is dat sprake moet zijn van een prudent beheer en niet gericht is op het genereren van rendement door het lopen van overmatig risico;
Bij het verstrekken van leningen of garanties uit hoofde van de publieke taak worden zoveel mogelijk zekerheden of garanties geëist. De instellingen zullen via geratificeerde jaarrekeningen aan moeten tonen dat er voldoende middelen zijn om de lening terug te kunnen betalen c.q. een zeer beperkt risico te lopen bij het geven van garanties.
Artikel 9 Intern liquiditeitsrisicobeheer
De treasury-activiteiten zijn gebaseerd op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot één jaar), alsmede een meerjarige liquiditeitenplanning afgestemd op het meerjarige investeringsplan.
Valutarisico’s worden in de organisatie uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in de dan geldende Nederlandse geldeenheid.
Artikel 12 Administratieve organisatie en interne controle
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasury-activiteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd in dit treasurystatuut. Hierbij is een functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden: