Organisatie | Amstelveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanwijzingsbesluiten burgemeester behorend bij de Algemene plaatselijke verordening gemeente Amstelveen |
Citeertitel | Aanwijzingsbesluiten burgemeester behorend bij de Algemene plaatselijke verordening gemeente Amstelveen |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Overzichtskaart verbodsgrenzen Verbodsgrens Randwijck Verbodsgrens Randwijck 2 Verbodsgrens Patrimonium Verbodsgrens Kostverloren Verbodsgrens Stadshart Verbodsgrens Bankras Verbodsgrens Groenelaan Verbodsgrens Westwijk Verbodsgrens Middenhoven Verbodsgrens Waardhuizen |
Deze regeling vervangt de aanwijzingsbesluiten van de burgemeester behorend bij de APV zoals vastgesteld op 20 december 2007.
De burgemeester heeft op 6 mei 2016 het Digitaal Opkopersregister aangewezen als een doorlopend en gewaarmerkt register voor de registratie van de in- en verkoop van gebruikte of ongeregelde goederen zoals bedoeld in de artikelen 437 eerste lid van het Wetboek van Strafrecht, artikel 2 van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437 eerste lid van het wetboek van Strafrecht en artikel 2:67 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Amstelveen (zie Gemeenteblad 2016, 57678).
Het besluit van 14 februari 2018 vervangt het Aanwijzingsbesluit burgemeester verruimde openingstijden openbare inrichtingen van 14 juli 2017.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-02-2018 | wijziging 7. APV Artikel 2:29 lid 7 en lid 8: Sluitingstijd | 14-02-2018 | Z-2018/007999 | ||
17-02-2016 | 27-02-2018 | nieuwe regeling | 01-02-2016 | Z-2015/029942 |
De burgemeester van de gemeente Amstelveen,
gelet op de Algemene plaatselijke verordening gemeente Amstelveen (vastgesteld door de raad op 16 december 2015) en artikel 170 van de Gemeentewet;
besluit de aanwijzingsbesluiten behorend bij de APV, die de bevoegdheid van de burgemeester en de burgemeester en wethouders betreffen, benoemd in:
zoals opgenomen in de bijlage "Aanwijzingsbesluiten Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Amstelveen" vast te stellen.
Bijlage Aanwijzingsbesluiten Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Amstelveen
APV Artikel 2:28 lid 4: Exploitatie openbare inrichtingen
Het bevoegd bestuursorgaan wijst de volgende categorieën openbare inrichtingen aan, waarvoor het in artikel 2:28 lid 1 van de APV gestelde verbod onder nader te benoemen voorwaarden niet geldt:
Onder ondergeschikte horeca wordt bedoeld: openbare inrichtingen,
Die voldoen aan de volgende voorwaarden:
APV Artikel 2:29 lid 7 en lid 8: Sluitingstijd
Het bevoegd bestuursorgaan wijst de openbare inrichtingen die in het bestemmingsplan zijn bestemd met horecacategorie 4 en waarbij uit de bedrijfsvoering blijkt dat er sprake is van de uitoefening van een nachtclub, discotheek of partycentrum, aan als categorie openbare inrichtingen waarvoor andere sluitingstijden gelden onder de hieronder genoemde voorwaarden:
Het bevoegd bestuursorgaan wijst de Amstelzijde aan als gebied waar:
In de raadsvergadering van 15 juni 2016 zijn door de gemeenteraad de uitgangspunten voor het houden van een pilot verruimde openingstijden horeca bepaald. Doel van deze 1 jaar durende pilot was om te bezien of en in hoeverre de burgemeester (bevoegd gezag in deze) op grond van zijn bevoegdheid in artikel 2:29 lid 7 en 8 van de APV bepaalde openbare inrichtingen (hierna: horecaondernemingen) structureel langere openingstijden kan bieden. De pilot heeft uitgewezen dat verruimde openingstijden in de behoefte voorzien van een zeer beperkt aantal horecaondernemingen.
Op grond van artikel 2:29 lid 1 van de APV geldt voor horecaondernemingen in Amstelveen dat zij gesloten zijn op maandag tot en met vrijdag tussen 02.00 uur en 07.00 uur, en op zaterdag, zondag en reguliere feestdagen tussen 03.00 uur en 07.00 uur. In de leden 7 en 8 van het genoemde artikel wordt de burgemeester de mogelijkheid geboden om van de sluitingstijden af te wijken, door categorieën respectievelijk gebieden aan te wijzen, waar andere tijden gelden.
NB. De terrastijden als genoemd in artikel 2:29 lid 3 APV blijven ongewijzigd.
Twee horecaondernemingen namen deel aan de pilot. Op basis van een evaluatie van de pilot verruimde openingstijden horeca heeft de burgemeester bepaald dat deze twee horecaondernemingen structureel voor verruimde openingstijden in aanmerking kunnen komen. De APV biedt echter alleen de mogelijkheid om categorieën openbare inrichtingen aan te wijzen. De burgemeester zal nieuwe gegadigden, die op grond van de aanwijzing in aanmerking komen, niet zonder meer toestemming kunnen verlenen, maar na afweging van alle belangen, ervaringen etc. tot een besluit komen.
De voorwaarden en uitgangspunten waaronder een verruimde openingstijd mogelijk is, zijn door de gemeenteraad bepaald. Een belangrijke voorwaarde is het veiligheidsplan. In het veiligheidsplan geeft de exploitant van de horecaonderneming aan welke maatregelen deze neemt om overlast te voorkomen en de openbare orde en veiligheid en goed gedrag in en rondom een openbare inrichting te waarborgen. De gemeente vraagt advies aan de politie. Hoewel het invullen van het veiligheidsplan de verantwoordelijkheid is van de exploitant, kunnen sommige maatregelen verplicht worden gesteld. Dit kan bijvoorbeeld als in het verleden incidenten hebben plaatsgevonden of als de wijze van bedrijfsvoering dit vereist. Als het veiligheidsplan is goedgekeurd, wordt het onderdeel van de exploitatievergunning.
Ook zorgt de exploitant dat zijn/haar horecaonderneming te allen tijde (tijdens openingstijden) bereikbaar is voor klachten van omwonenden.
Als de exploitant zich niet aan het eigen veiligheidsplan houdt, kan de burgemeester maatregelen nemen zoals de toestemming voor verruimde openingstijden voor de betreffende horecaonderneming in te trekken. Dit geldt ook wanneer de exploitant anderszins in beeld komt door overtreding van de voor hem/haar geldende wet- en regelgeving. De burgemeester houdt zich te allen tijde het recht voor de toestemming in te trekken wanneer hij daar aanleiding toe ziet, gelegen in de bescherming van het woon- en leefklimaat in de omgeving van de openbare inrichting dan wel de bescherming van de openbare orde of veiligheid.
De redelijke eisen van welstand voor de terrassen in het gebied Amstelzijde zijn uitgewerkt in het collegebesluit “Bijzondere regels terrassen Amstelzijde” van 12 maart 2015 Z-2012/009121, D-2015/072072.
APV Artikel 2:52: Overlast van fiets of bromfiets op markt en kermisterrein e.d.
Het bevoegd bestuursorgaan wijst de volgende wegen en terreinen aan waar het is verboden zich met een fiets of bromfiets te bevinden als daar een markt, kermis, uitvoering, bijeenkomst of plechtigheid wordt gehouden welke publiek trekt.