Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Neder-Betuwe

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent de werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie 2018)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNeder-Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent de werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie 2018)
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83 lid 1 Gemeentewet
  2. artikel 107 Gemeentewet
  3. artikel 107a Gemeentewet
  4. artikel 107b Gemeentewet
  5. artikel 107c Gemeentewet
  6. artikel 107d Gemeentewet
  7. artikel 107e Gemeentewet
  8. artikel 156 Gemeentewet
  9. afdeling 10.1.2 Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-03-202001-01-2020artikel 1

20-02-2020

gmb-2020-59294

Z/19/066370/RAAD/19/02673
21-02-201806-03-2020nieuwe regeling

08-02-2018

Gemeenteblad 2018, 33921

RAAD/17/02303

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent de werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie 2018)

De raad van de gemeente Neder-Betuwe,

 

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie;

 

gelet op het bepaalde in de artikelen 83 (eerste lid), artikelen 107 tot en met 107e en 156 van de Gemeentewet alsmede afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit:

 

de navolgende ‘Verordening werkgeverscommissie 2018’ vast te stellen.

Verordening werkgeverscommissie 2018

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie heeft als taken:

    • a.

      het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de raadsgriffier waaronder de functiebeschrijving en -waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent aanstelling, schorsing en beëindiging van de arbeidsovereenkomst en de vaststelling van de instructie voor de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

    • b.

      het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake aanstelling, schorsing en ontslag en de instructie voor de raadsgriffier;

    • c.

      het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de raadsgriffier;

    • d.

      overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de raadsgriffier;

    • e.

      het regelen van de vervanging van de griffier als bedoeld in artikel 107d van de Gemeentewet alsmede het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren als bedoeld in artikel 107e, lid 2 van de Gemeentewet;

    • f.

      de overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de medewerkers van de griffie;

    • g.

      het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de medewerkers van de griffie;

    • h.

      het samen met de griffie opstellen, monitoren en evalueren van het jaarlijkse griffie-jaarplan conform het bepaalde in de instructie voor de griffier;

    • i.

      het vaststellen van nieuwe arbeidsvoorwaardenregelingen of wijzigingen en aanvullingen op bestaande arbeidsvoorwaardenregelingen die van toepassing zijn op de griffie;

  • 2.

    De bevoegdheden als bedoeld in lid 1 sub g worden door de raadsgriffier in mandaat uitgeoefend.

  • 3.

    Daar waar in arbeidsvoorwaardenregelingen sprake is van de werkgeversrol vervullen de werkgeverscommissie en de griffier deze rol ten aanzien van de griffie, dit behoudens aangelegenheden waarin de raad zijn bevoegdheden niet gedelegeerd heeft.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee andere leden van de raad, waarvan bij voorkeur maximaal één afkomstig uit de coalitie.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in wanneer de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorgen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie op het gebied van P&O

Een door de griffier aan te wijzen adviseur van de werkeenheid P&O staat de werkgeverscommissie terzijde en maakt met de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    De werkgeverscommissie streeft in haar besluitvorming naar consensus.

  • 2.

    Mocht consensus niet haalbaar zijn, dan besluit de werkgeverscommissie bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 3.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 4.

    De griffier zorgt in afstemming met de in artikel 4 genoemde P&O-adviseur voor de archivering van besluiten.

  • 5.

    Desgewenst kan per vergadering een besluitenlijst worden opgesteld.

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De vergaderstukken worden niet openbaar gepubliceerd. Indien derden om de stukken verzoeken worden deze beschikbaar gesteld, tenzij hierop geheel of gedeeltelijk op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 8. Frequentie

  • 1.

    De werkgeverscommissie vergadert zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

  • 2.

    De werkgeverscommissie betrekt bij het plannen van haar vergaderingen het bepaalde in de instructie voor de griffier.

Artikel 9. Verantwoording

  • 1.

    De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, minstens tweemaal per raadsperiode schriftelijk verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

  • 2.

    De werkgeverscommissie brengt het vastgestelde griffie-jaarplan van het komende jaar ter kennisname van het presidium.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11. Inwerkingtreding en slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

  • 2.

    Op de in het eerste lid genoemde datum wordt de ‘Verordening werkgeverscommissie’, vastgesteld 8 november 2012, ingetrokken.

Artikel 12. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie 2018’.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 8 februari 2018

de griffier,

E. van der Neut

de voorzitter,

A.J. Kottelenberg