Organisatie | Etten-Leur |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor het voeren van verkiezingspropaganda 2018-2019 |
Citeertitel | Beleidsregels voor het voeren van verkiezingspropaganda 2018-2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-02-2018 | Nieuwe Regeling | 30-01-2018 | Onbekend |
Voor de verkiezingen is het wenselijk beleidsregels vast te stellen die als richtlijn gebruikt kunnen worden voor het voeren van verkiezingspropaganda door politieke groeperingen met een volledige rechtsbevoegdheid , die op de dag van de kandidaatstelling een geldige kandidatenlijst hebben overlegd. Deze regels zijn van toepassing op verkiezingen van het Europees Parlement, Tweede Kamer, Provinciale Staten, Waterschappen en Gemeenteraad.
Aan welke regels moeten politieke partijen zich houden met betrekking tot campagnevoering?
Een propagandamiddel dat aan de verkiezing deelnemende partijen beschikbaar wordt gesteld zijn speciale Trotter verkiezingsborden. Binnen de Gemeente Etten-Leur is er voor gekozen om vijf van dergelijke borden te plaatsen. Aan de verkiezing deelnemende partijen kunnen digitaal hun posters aanleveren bij de exploitant van deze Trotter verkiezingsborden. Partijen worden hier tijdig over geïnformeerd.
Deze verkiezingsborden worden na afronding van de kandidaatstelling geplaatst omdat op dat moment de lijstnummering bekend is.
Met het faciliteren van dit propagandamiddel wordt wildplakken voorkomen.
Er mogen géén losse sandwich- of driehoeksborden om lantaarnpalen, bomen of anderszins geplaatst worden. Voor de gemeenteraadsverkiezingen kan gebruik worden gemaakt van de vaste, aan lantaarnpalen bevestigde, sandwichborden. Deze kunnen uitsluitend via Centercom buitenreclame gereserveerd worden.
Flyeren is, zonder vergunning of ontheffing, toegestaan mits de flyers die worden weggegooid in het verspreidingsgebied onmiddellijk worden opgeruimd. Indien de folders worden uitgedeeld vanuit een kraampje is wel een standplaatsvergunning vereist (zie onder “kraampjes”)
Het ophangen van spandoeken (opschriften, aankondigingen, afbeeldingen aangebracht op een uitgespannen doek, plastic of vergelijkbaar materiaal) is op grond van artikel 2:10 van de APV vergunningplichtig.
Ten aanzien van het ophangen van spandoeken voor verkiezingen gelden de volgende regels:
Voor het ophangen van spandoeken dient vergunning te worden aangevraagd. Vergunning verlening is mogelijk onder de volgende voorwaarden:
De bevestiging van spandoeken mag niet geschieden aan bomen of lichtmasten. Als een steigerpaal (voor rekening vergunninghouder) in de bestrating geplaatst moet worden, vindt dit plaats enkel na overleg met en in het bijzijn een medewerker van de afdeling Beheer en Realisatie. De daarbij gegeven aanwijzingen dienen in acht te worden genomen.
Het plaatsen van kraampjes door organisaties en personen om tijdens de verkiezingscampagne de politieke boodschap uit te dragen door middel van folders en dergelijke wordt gereguleerd door de standplaatsenbepaling uit de APV (artikel 5:17). Een vergunning van het college is noodzakelijk, niet vanwege het feit dat er gedrukte stukken worden verstrekt, maar vanwege het feit dat een standplaats wordt ingenomen. De standplaatsen worden gereguleerd op grond van aspecten als openbare orde, overlast en verkeersveiligheid.
Voor het plaatsen/ innemen van een standplaats is een vergunning vereist ingevolge artikel 5:17 e.v. van de APV.
Voor het rondrijden met een geluidswagen is op grond van artikel 4:6 APV geen ontheffing van burgemeester en wethouders nodig, mits wordt voldaan aan elke van de volgende voorwaarden:
Het plaatsen van voertuigen/aanhangers ten behoeve van propaganda doeleinden
Op grond van de APV is het verboden om een voertuig dat is voorzien van een aanduiding van handelsreclame, op de weg te parkeren met het kennelijk doel om daarmee handelsreclame te maken. Dit verbod geldt derhalve niet voor het maken van verkiezingspropaganda. Dat wil niet zeggen dat het plaatsen van voertuigen of aanhangers zondermeer is toegestaan. Zo is het op grond van de APV verboden om:
In sommige gevallen kiezen organisaties er (al dan niet gezamenlijk) voor om campagne te voeren door het organiseren van een evenement. Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Dit verbod geldt niet voor het organiseren van een evenement dat aan elk van de volgende voorwaarden voldoet:
De organisator stelt de burgemeester tenminste vijf werkdagen voorafgaand aan een dergelijk evenement hiervan in kennis door een digitale of schriftelijke melding te maken.
In het verleden is gebleken dat ook andere organisaties activiteiten willen organiseren rondom het stembureau. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om collectes voor goede doelen. De Kieswet laat zich niet specifiek uit over het plaatsen van collectebussen in stembureaus. Wel bevat de Kieswet een bepaling op grond waarvan in het stembureau geen activiteiten mogen worden ontplooid die erop zijn gericht de kiezers in hun keuze te beïnvloeden (artikel J 36 van de Kieswet).
Collecteren is op grond van gemeentelijke regelgeving vergunningplichtig (artikel 5:13a APV). Gemeenten hebben zich, bij afgifte van vergunningen, te houden aan het door het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) vastgestelde collecterooster.
Sommige kiezers stellen het niet op prijs om in het stemlokaal of in de directe omgeving daarvan benaderd te worden. Het verdient daarom aanbeveling dergelijke collectes of andere acties te ontmoedigen. Het stemproces ter uitoefening van het kiesrecht moet ongestoord kunnen plaatsvinden en niet (mogelijk) worden beïnvloed door factoren en activiteiten die daar geheel los van staan.
De Kieswet geeft geen regels over propaganda in de omgeving van het stemlokaal, maar regelt alleen dat kiezers niet beïnvloed mogen worden in het stemlokaal (artikel J 36 Kieswet).
De media benaderen soms mensen die een stembureau verlaten. Op de openbare weg is dit in principe vrij. Als dit gebeurt op een niet openbaar terrein (bijvoorbeeld een schoolplein) kan de rechthebbende van dit terrein op grond van zijn eigenaarbevoegdheid de personen vragen zich te verwijderen. Daarnaast kan, als activiteiten de behoorlijke voortgang in het stembureau beïnvloeden, de voorzitter van het stembureau maatregelen nemen (artikel J 38 Kieswet).
Vanzelfsprekend zijn er andere mogelijkheden voor het maken van propaganda die niet zijn genoemd. In dergelijke gevallen is het raadzaam contact op te nemen met de vergunningverleners APV van afdeling Beheer en Realisatie (telefoon: 076 5024453).
Tegen onrechtmatige aangebrachte, geplaatste, dan wel gebruik van verkiezingspropaganda en in situaties waarbij de betrokkenen zich niet houden aan de voorwaarden van de propagandavoering, wordt van gemeentewege onmiddellijk met gebruikmaking van de bevoegdheden neergelegd in artikel 125 van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht opgetreden, door het verwijderen van de propagandamiddelen. De daaruit voortvloeiende kosten worden in rekening gebracht bij de desbetreffende persoon of organisatie.