Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Subsidieregeling conciërgetaken in primair en voortgezet onderwijs Den Haag 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling conciërgetaken in primair en voortgezet onderwijs Den Haag 2017
CiteertitelSubsidieregeling conciërgetaken in primair en voortgezet onderwijs Den Haag 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 13 van de Verordening personele en materiele voorzieningen onderwijs gemeente Den Haag 2014.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-03-201701-01-2017Nieuwe regeling

07-02-2017

Gemeenteblad, jaargang 2017 nr 37520

BOW/2017.128, RIS 297132

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling conciërgetaken in primair en voortgezet onderwijs Den Haag 2017

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,

 

overwegende dat:

 

 

  • -

    in de Haagse Educatieve Agenda 2014-2018 “Kwaliteit als kompas” de ambitie is vastgelegd ervoor te zorgen dat schoolgebouwen een veilige leef- en leeromgeving bieden;

  • -

    een veilig klimaat op school belangrijk is voor leerlingen en personeel;

  • -

    de vervulling van conciërgetaken een essentiële bijdrage levert aan fysieke en sociale veiligheid op een school;

  • -

    het wenselijk is de werkgelegenheid een extra impuls te geven , met name voor mensen in de bijstand met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, die aan de onderkant van de arbeidsmarkt op zoek zijn naar werk;

  • -

    een technische wijziging van de Subsidieregeling STiP-banen Den Haag 2014 noodzakelijk is om op grond van die regeling rechtmatig subsidies aan schoolbesturen te kunnen verstrekken;

     

gelet op artikel 13 van de Verordening personele en materiele voorzieningen onderwijs gemeente Den Haag 2014.

 

Besluit:

 

I.Vast te stellen de

 

Subsidieregeling conciërgetaken in primair en voortgezet onderwijs Den Haag 2017

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    conciërgetaken: onderwijsondersteunende taken op facilitair gebied;

  • -

    locatie: plaats waar de hoofdvestiging, een nevenvestiging of dislocatie van een school is gevestigd;

  • -

    loonwaarde: de waarde van de arbeid die iemand nog kan uitvoeren.

  • -

    niet-uitkeringsgerechtigde: de persoon jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd, die als werkloze werkzoekende staat geregistreerd bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen en die geen recht heeft op arbeidsondersteuning op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten of een uitkering op grond van deze wet of de Werkloosheidswet, de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen, de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen, de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de Toeslagenwet, de Tijdelijke wet beperking inkomensgevolgen arbeidsongeschiktheidscriteria, de Algemene nabestaandenwet dan wel een uitkering op grond van een regeling, die met deze wetten naar aard en strekking overeenstemt;

  • -

    Praktijkonderwijs: voortgezet onderwijs voor leerlingen met een laag IQ (tussen de 60-80) en een leerachterstand van ten minste drie jaar die niet op het vmbo meekunnen. Tijdens het ca. vijf jaar durende programma wordt de leerling via stages, theorie- en praktijkvakken toegeleid naar arbeid of naar arbeid en aanvullende scholing. Voor het praktijkonderwijs geldt geen strikte cursusduur, maar wel een leeftijdsgrens van 18 jaar. Het praktijkonderwijs leidt leerlingen op voor wonen, werken, burgerschap en vrije tijd. Een klein deel stroomt door of haalt binnen het praktijkonderwijs niveau 1 van het mbo.

Artikel 1:2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten.

§ 2 De activiteiten en de doelgroep

Artikel 2:1 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de uitvoering van conciërgetaken door:

a. personen die een uitkering van de gemeente Den Haag op grond van de Participatiewet ontvangen en die 56 jaar of ouder zijn of een lage loonwaarde hebben (te bepalen door burgemeester en wethouders);

b. maximaal 15 leerlingen van het Praktijkonderwijs die onder het doelgroepenregister vallen en niet uitkeringsgerechtigd zijn, waarbij per locatie voor de inzet van maximaal één leerling subsidie wordt verstrekt.

 

Artikel 2:2 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur.

§ 3 De kosten en de subsidie

Artikel 3:1 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidie is een bijdrage in de kosten die direct verbonden zijn aan de uitvoering van activiteiten als bedoeld in artikel 2:1.

Artikel 3:2 Hoogte subsidie

  • 1.

    De subsidie bedraagt maximaal € 10.000,00 voor 0,8 fte.

  • 2.

    Voor minder dan 0,8 fte, wordt een subsidiebedrag naar rato verleend.

  • 3.

    Per locatie wordt subsidie verleend voor ten minste 0,6 fte en maximaal 0,8 fte.

§ 4 Subsidieplafond en verdeling

Artikel 4:1 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverstrekking op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van € 1.000.000,00 per kalenderjaar.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het vorige lid genoemde periode wijzigen.

Artikel 4:2 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij burgemeester en wethouders, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde plafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3.

    Indien het college van burgemeester en wethouders op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangt, stelt het college de onderlinge rangschikking vast door middel van loting.

§ 5 Besluitvorming subsidie

Artikel 5:1 Aanvraag

  • 1.

    In afwijking van artikel 6, tweede lid van de Verordening personele en materiele voorzieningen onderwijs gemeente Den Haag 2015, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    • a.

      naam en adres van het schoolbestuur;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      het aantal fte’s dat wordt ingezet voor conciërgetaken en op welke locaties;

    • d.

      de naam van de kandidaat of de kandidaten die de conciërgetaken gaat of gaan vervullen;

  • 2.

    de aard, de omvang, het loon en de beoogde ingangsdatum van het dienstverband. De aanvraag en de bijbehorende bijlagen worden zoveel mogelijk op een voor openbaarmaking geschikte manier en op een voor het algemeen publiek toegankelijke wijze opgesteld.

  • 3.

    De aanvraag wordt ingediend binnen acht weken nadat het dienstverband is ingegaan.

Artikel 5:2 Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen, in afwijking van artikel 7 van de Verordening personele en materiele voorzieningen onderwijs gemeente Den Haag 2014, binnen zes weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.

Artikel 5:3 Aanvullende weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 8 van de Verordening personele en materiele voorzieningen onderwijs gemeente Den Haag 2014, kan subsidieverlening worden geweigerd als:

  • a.

    de aanvraag niet tijdig is ingediend en deze niet reeds op grond daarvan buiten behandeling is gesteld;

  • b.

    deze wordt aangevraagd voor uitvoering van conciërgetaken op een locatie die zich niet op het grondgebied van de gemeente Den Haag bevindt.

§ 6 Slotbepalingen

Artikel 6:1 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen afwijken van het bepaalde in deze regeling, voor zover toepassing ervan, gelet op het belang van veiligheid op scholen en bestrijding van werkloosheid, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 6:2 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2017.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling conciërgetaken in primair en voortgezet onderwijs Den Haag 2017.

 

 

 

 

II. Vast te stellen de:

 

Regeling tot wijziging van de Subsidieregeling STiP-banen Den Haag 2017

[wijzigt de Subsidieregeling STiP-banen Den Haag]

Toelichting op de Subsidieregeling conciërgetaken in primair en voortgezet onderwijs Den Haag 2017

Algemeen

 

In de brief aan de Commissie Samenleving “ Extra impuls werkgelegenheid” (RIS 294630) is aangegeven dat het aanvalsplan “Den Haag maakt werk!” uitbreiding behoeft. Het college heeft de ambitie uitgesproken om meer werkgelegenheid te creëren, met name voor mensen die aan de onderkant van de arbeidsmarkt op zoek zijn naar werk. In dat kader is eerder de Subsidieregeling STiP-banen vastgesteld, bedoeld om mensen in de bijstand met een lage loonwaarde additionele betaalde werkzaamheden in de (semi-)publieke sector te laten verrichten.

 

De Subsidieregeling conciërgetaken in primair en voortgezet onderwijs Den Haag 2017, is hier een aanvulling op en is specifiek bedoeld voor scholen. Daarom is deze regeling ook gebaseerd op de Verordening personele en materiele voorzieningen onderwijs gemeente Den Haag 2014. Door vaststelling van de regeling kan rechtmatig subsidie worden verstrekt aan scholen die iemand in dienst nemen voor het uitvoeren van conciërgetaken. Op die manier wordt enerzijds werkgelegenheid gecreëerd voor een bepaalde doelgroep en anderzijds wordt de veiligheid op scholen vergroot.

In tegenstelling tot de STiP-regeling is de duur van de subsidie die op grond van de Subsidieregeling conciërgetaken in primair en voortgezet onderwijs Den Haag 2017 wordt verstrekt, niet op voorhand beperkt tot maximaal zesendertig maanden.

 

Omdat de regeling uitgevoerd zal worden door de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten, is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de Subsidieregeling STiP-banen Den Haag 2017 die eveneens door SZW wordt uitgevoerd.

 

Artikel 1:1

Alleen begrippen die niet worden gedefinieerd in artikel 1 van de Verordening personele en materiële voorzieningen onderwijs gemeente Den Haag 2017, worden in dit artikel omschreven.Een “schoolbestuur” in deze regeling is derhalve een schoolbestuur als bedoeld in artikel 1 van de verordening voornoemd.

 

Omdat het kan voorkomen dat een kandidaat waarmee een school een dienstverband wil aangaan, niet alle elementen kan vervullen van de functieomschrijving van een conciërge, is gekozen voor het begrip “conciërgetaken”.

 

 

Toelichting op de Regeling tot wijziging van de Subsidieregeling STiP-banen Den Haag 2017

 

Bij de opstelling van de Subsidieregeling conciërgetaken in primair en voortgezet onderwijs Den Haag 2017 is gebleken dat schoolbesturen voor ándere werkzaamheden dan conciërgetaken in beginsel ook in aanmerking moeten kunnen komen voor subsidie op grond van de Subsidieregeling STiP-banen Den Haag 2017. In verband met diverse bepalingen in onderwijswetgeving, is dat alleen toegestaan indien de regeling (ook) op de Verordening personele en materiële voorzieningen onderwijs gemeente Den Haag 2014 is gebaseerd. Dat is de “subsidieverordening” die specifiek voor scholen geldt en haar grondslag vindt in onderwijsspecifieke wetgeving.

 

Gezien het voorgaande wordt de Subsidieregeling STiP-banen Den Haag 2017 zodanig technisch aangepast, dat schoolbesturen ook een aanvraag kunnen indienen op grond van deze subsidieregeling. Uiteraard moet het dan wel gaan om andere taken dan conciërgetaken. Dit is vastgelegd in het gewijzigde artikel 4:4, onder b.