Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels subsidie regeling (elektrische) fietsen maaltijdbezorgers 2018 |
Citeertitel | Nadere regels subsidie (elektrische) fiets maaltijdbezorgers 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt per 1 januari 2019.
Subsidieverordening Rotterdam 2014, art. 3, derde lid
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2018 | Nieuwe regeling | 19-12-2017 | Gemeenteblad 2018, nummer 3 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Stadsontwikkeling van 19 december 2017; kenmerk BS17/00849;
gelet op artikel 3, derde lid van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
de stimulering geen onrechtmatige staatssteun mag zijn en dat het ter borging van de communautaire regelgeving (Verordening (EG) nr. 800/2008 van de Commissie van 8 augustus 2008, zoals gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie 9.8.2008 L 214/3) wenselijk is de ontwikkeling en inzet van subsidie voor maaltijdbezorgers als instrument te stimuleren door onderstaande nadere regels vast te stellen;
Nadere regels subsidie regeling (elektrische) fietsen maaltijdbezorgers 2018
In deze nadere regels wordt (mede) verstaan onder:
elektrische fiets: een fiets die is voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 250 watt en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken wanneer het voertuig de maximale snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;
Artikel 2 Doel van de nadere regels
De doelstelling van deze nadere regels is om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit in Rotterdam door maaltijdbezorgingsbedrijven te stimuleren schoon vervoer te gebruiken voor hun activiteiten, door de mogelijkheid te bieden een (elektrische) fiets aan te schaffen ter bevordering van de luchtkwaliteit van Rotterdam.
Aanvragen kunnen worden ingediend tot en met 1 december 2018 of zoveel eerder dan dat het ter beschikking gestelde budget toereikend is.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie bij aankoop (elektrische) fiets
Onderstaande bedragen gelden wanneer een aanvrager een (elektrische) fiets aanschaft, zoals bedoeld in artikel 4 onder a, van deze nadere regels:
Het subsidiebedrag voor de aankoop van een (elektrische) fiets als bedoeld in artikel 1 onder c en d, bedraagt maximaal 50% van het aankoopbedrag tot een maximumbedrag van € 1.000,-.
Artikel 7 Hoogte van de subsidie bij lease elektrische fiets
Onderstaande bedragen gelden voor de lease van een elektrische fiets, zoals bedoeld in artikel 4 onder b, van deze nadere regels:
Het subsidiebedrag voor het leasen van een elektrische fiets als bedoeld inartikel 1, onder d bedraagt, maximaal 50% van de nieuwwaarde van de elektrische fiets tot een maximumbedrag van € 1.000,-.
Artikel 8 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4 onder a
De subsidie wordt direct bij verlening vastgesteld. Binnen zes weken na het besluit tot subsidievaststelling wordt de subsidiebijdrage uitbetaald.
Rotterdam werkt hard aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen.
De meeste maatregelen zijn gericht op schoner autoverkeer. Het aandeel van brom- en snorfietsen in de totale Rotterdamse verkeersuitstoot is over het geheel bezien beperkt, maar op het niveau van de directe leefomgeving (zoals het fietspad) ondervinden veel mensen hinder van de uitstoot van NO2, fijn stof en roet. Recent onderzoek van de GGD laat zien dat ongeveer 25% van de luchtverontreiniging op fietspaden van brom- en snorfietsen afkomstig is. Daarnaast kunnen ze geluidoverlast veroorzaken en klagen mensen over onveilig rijgedrag.
Maaltijdbezorgingsbedrijven zetten in veel gevallen brom- en/of snorfietsen in wanneer maaltijden over een langere afstand moeten worden vervoerd. Maaltijdbezorgers zijn ‘veelrijders’ en maken een belangrijk deel uit van de totale hoeveelheid brom- en snorfietsers in Rotterdam.
Deze subsidieregeling bewerkstelligt dat maaltijdbezorgingsbedrijven gestimuleerd worden om (elektrische) fietsen in te zetten voor hun activiteiten. De regeling beoogt geen concurrentievoordeel aan bedrijven te geven. De communautaire regelgeving inzake onrechtmatige staatssteun wordt geëerbiedigd door een zogenaamde de-minimisverklaring [zie verder kopje Procedurele aspecten van de nadere regels] te vragen van de subsidiebegunstigde[n].
De Rotterdamse subsidieregeling geldt nadrukkelijk niet voor de reguliere aanschaf van een elektrische brom- of snorfiets, omdat bedrijven daarvoor reeds ondersteuning (50% van de investeringskosten) kunnen ontvangen in het kader van de landelijke MIA/VAMIL-regeling.
Inhoudelijke aspecten van de nadere regels
Deze nadere regels richten zich op de stimulering van de aanschaf van een (elektrische) fiets voor maaltijdbezorgingsbedrijven, door de aanschaf voor 50% te subsidiëren, met een maximum van 1000 euro. Ook is het voor deze bedrijven mogelijk een elektrische fiets te leasen, indien de contractperiode minimaal twee jaar is, wordt 50% van de nieuwwaarde van de elektrische fiets gesubsidieerd.
De nadere regels vervallen op 1 januari 2019. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend tot en met 1 december 2018 of zoveel eerder het beschikbare subsidiebudget op is.
De hoogte van de subsidie hangt af van de aankoopwaarde van de (elektrische) fiets bij aanschaf, en de nieuwwaarde van de elektrische fiets bij lease.
Wanneer wordt subsidie verstrekt?
Om te garanderen dat het om Rotterdamse maaltijdbezorgingsbedrijven gaat, moet de aanvrager op het moment van aanvraag in Rotterdam gevestigd zijn. Aanvrager dient dit te bewijzen met een afschrift van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De omschrijving van de bedrijfsvoering van de onderneming moet voldoende duidelijk te maken dat deze bestaat uit maaltijdbezorging en/of het klaarmaken van maaltijden die rondgebracht worden.
Per aanvrager (en vestiging) wordt voor één (elektrische) fiets subsidie verstrekt.
De (elektrische) fiets moet voldoen aan een aantal voorwaarden:
Indien het de aanschaf van een (elektrische) fiets betreft, moet deze zijn aangeschaft na 10 oktober 2017 bij een blijkens in de Kamer van Koophandel ingeschreven fietsenonderneming en de aankoopbon moet op naam staan van de aanvrager. De subsidie wordt berekend over de aanschafwaarde van de (elektrische) fiets zonder accessoires.
Procedurele aspecten van de nadere regels
Subsidie wordt na aanschaf van de (elektrische) fiets of na afsluiting van het leasecontract voor een elektrische fiets aangevraagd bij de gemeente Rotterdam. De benodigde formulieren worden via www.rotterdam.nl/subsidies ter beschikking gesteld. Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en voor het (beschikbare budget. Rechtspersonen en éénmansbedrijven (zzp-ers) moeten een kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register overleggen.
De de-minimisverklaring is nodig omdat de staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 107 en 108 VWEU) beperkingen stellen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Met de de-minimisverklaring kan de gemeente Rotterdam nagaan of het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregelingen en:
Steun die aan deze verordeningen voldoet mag door de gemeente worden verstrekt.
Dit gemeenteblad 2018, nummer 3, is uitgegeven op 12 januari 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)