Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Nadere regels subsidie regeling (elektrische) fietsen maaltijdbezorgers 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels subsidie regeling (elektrische) fietsen maaltijdbezorgers 2018
CiteertitelNadere regels subsidie (elektrische) fiets maaltijdbezorgers 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt per 1 januari 2019.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Subsidieverordening Rotterdam 2014, art. 3, derde lid

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-01-2018Nieuwe regeling

19-12-2017

gmb-2018-24166

Gemeenteblad 2018, nummer 3

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels subsidie regeling (elektrische) fietsen maaltijdbezorgers 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Stadsontwikkeling van 19 december 2017; kenmerk BS17/00849;

gelet op artikel 3, derde lid van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;

overwegende dat:

  • -

    de gemeente Rotterdam hard werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen;

  • -

    het aandeel van brom- en snorfietsen in de Rotterdamse verkeersuitstoot over het geheel bezien beperkt is, maar dat mensen in de directe leefomgeving hinder ondervinden van de uitstoot en herrie die ze veroorzaken;

  • -

    de gemeente veel klachten ontvangt over onveilig rijgedrag van brom- en snorfietsers op het fietspad;

  • -

    maaltijdbezorgers een belangrijk deel uitmaken van de totale hoeveelheid brom- en snorfietsers in Rotterdam;

  • -

    het derhalve wenselijk is de ontwikkeling en inzet van subsidie voor maaltijdbezorging via (elektrische) fietsen als instrument te stimuleren door onderstaande nadere regels vast te stellen;

  • -

    de stimulering geen onrechtmatige staatssteun mag zijn en dat het ter borging van de communautaire regelgeving (Verordening (EG) nr. 800/2008 van de Commissie van 8 augustus 2008, zoals gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie 9.8.2008 L 214/3) wenselijk is de ontwikkeling en inzet van subsidie voor maaltijdbezorgers als instrument te stimuleren door onderstaande nadere regels vast te stellen;

besluit vast te stellen:

Nadere regels subsidie regeling (elektrische) fietsen maaltijdbezorgers 2018

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze nadere regels wordt (mede) verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam;

  • b.

    aanvrager: rechtspersoon die bij het college een aanvraag indient om in aanmerking te komen voor de gesubsidieerde aankoop van een fiets of de aankoop of lease van een e-bike;

  • c.

    fiets: een voertuig met twee wielen dat wordt voortbewogen door op de pedalen hiervan te trappen. Deze pedalen worden door spierkracht aangedreven. De fiets bestaat uit ten minste:

    • 1.

      Een frame

    • 2.

      Een zadel

    • 3.

      Een stuur

    • 4.

      Een trapas met pedalen

  • d.

    elektrische fiets: een fiets die is voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 250 watt en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken wanneer het voertuig de maximale snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;

  • e.

    e-herkenning: een gestandaardiseerd inlogsysteem waarmee bedrijven zichzelf kunnen authentiseren en autoriseren bij het online zaken doen met overheden en bedrijven. e-herkenning is gebaseerd op een afsprakenstelsel dat door de overheid en private partijen is geïnitieerd en ook wordt beheerd.

Artikel 2 Doel van de nadere regels

De doelstelling van deze nadere regels is om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit in Rotterdam door maaltijdbezorgingsbedrijven te stimuleren schoon vervoer te gebruiken voor hun activiteiten, door de mogelijkheid te bieden een (elektrische) fiets aan te schaffen ter bevordering van de luchtkwaliteit van Rotterdam.

Artikel 3 Subsidieplafond

  • a.

    Het subsidieplafond voor het verstrekken van subsidie voor de subsidiabele activiteit als bedoeld in artikel 4 bedraagt maximaal € 100.000,-.

  • b.

    De verdeling van subsidie geschiedt, met in achtneming van het subsidieplafond, op basis van de volgorde van ontvangst van de subsidieaanvragen.

Artikel 4 Subsidiabele activiteit

Op grond van deze nadere regels wordt subsidie verstrekt voor:

  • a.

    de aankoop van een (elektrische) fiets als bedoeld in artikel 6;

  • b.

    het leasen van een elektrische fiets als bedoeld in artikel 7.

Artikel 5 Aanvragen

Aanvragen kunnen worden ingediend tot en met 1 december 2018 of zoveel eerder dan dat het ter beschikking gestelde budget toereikend is.

Artikel 6 Hoogte van de subsidie bij aankoop (elektrische) fiets

Onderstaande bedragen gelden wanneer een aanvrager een (elektrische) fiets aanschaft, zoals bedoeld in artikel 4 onder a, van deze nadere regels:

Het subsidiebedrag voor de aankoop van een (elektrische) fiets als bedoeld in artikel 1 onder c en d, bedraagt maximaal 50% van het aankoopbedrag tot een maximumbedrag van € 1.000,-.

Artikel 7 Hoogte van de subsidie bij lease elektrische fiets

Onderstaande bedragen gelden voor de lease van een elektrische fiets, zoals bedoeld in artikel 4 onder b, van deze nadere regels:

Het subsidiebedrag voor het leasen van een elektrische fiets als bedoeld inartikel 1, onder d bedraagt, maximaal 50% van de nieuwwaarde van de elektrische fiets tot een maximumbedrag van € 1.000,-.

Artikel 8 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4 onder a

  • 1.

    De subsidie kan worden aangevraagd na de aankoop van een (elektrische) fiets. Uitsluitend (elektrische) fietsen die na 10 oktober 2017 zijn aangekocht, komen in aanmerking voor subsidiëring.

  • 2.

    De subsidieaanvraag geschiedt via e-herkenning.

  • 3.

    Per aanschaf wordt slechts eenmaal subsidie verstrekt.

  • 4.

    Per aanvrager wordt eenmalig een subsidie verstrekt.

  • 5.

    Bij de subsidieaanvraag dient de aanvrager de aankoop van de (elektrische) fiets aan te tonen, waarbij de aankoopwaarde van de (elektrische) fiets en de naam van de aanvrager voldoende duidelijk staan vermeld op de aankoopbon.

  • 6.

    De aankoop van de (elektrische) fiets dient te zijn gedaan bij een in de Kamer van Koophandel ingeschreven fietsenonderneming.

  • 7.

    De aanvrager dient bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening ingeschreven te staan in de Kamer van Koophandel en als onderneming te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam.

  • 8.

    De aanvrager dient voldoende duidelijk te maken dat de bedrijfsomschrijving bestaat uit het klaarmaken en bezorgen van maaltijden.

  • 9.

    Accessoires en overige onderdelen worden niet meegenomen in de berekening van de subsidie.

Artikel 9 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4 onder b

  • 1.

    De subsidie kan worden aangevraagd na het aangaan van een leasecontract voor een elektrische fiets. Uitsluitend elektrische fietsen die na 10 oktober 2017 zijn geleased, komen in aanmerking voor subsidiëring.

  • 2.

    De subsidieaanvraag geschiedt via e-herkenning.

  • 3.

    Per aanvrager wordt slechts eenmalig een subsidie verstrekt.

  • 4.

    Bij de subsidieaanvraag dient de aanvrager het leasecontract van de elektrische fiets aan te tonen, waarbij de nieuwwaarde van de elektrische fiets en de naam van de aanvrager voldoende duidelijk staan vermeld op het contract. De looptijd van het leasecontract is minimaal twee jaar.

  • 5.

    De aanvrager dient:

    • a)

      Bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening ingeschreven te staan in de Kamer van Koophandel en als onderneming te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam.

    • b)

      Voldoende duidelijk te maken dat de bedrijfsomschrijving bestaat uit het klaarmaken en bezorgen van maaltijden.

  • 6.

    Accessoires en overige onderdelen worden niet meegenomen in de berekening van de subsidie.

Artikel 10 Aanvraag tot subsidieverlening

  • 1.

    De aanvraag voor subsidieverlening voor de aanschaf van een (elektrische) fiets als bedoeld in artikel 4 onder a en voor de lease van een elektrische fiets als bedoeld in artikel 4 onder b moet worden ingediend bij het college.

  • 2.

    Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen. Een aanvraag voor subsidieverlening is volledig indien:

    • a.

      de subsidieaanvrager gebruik maakt van het door of namens het college vastgestelde aanvraagformulier;

    • b.

      het aanvraagformulier door de aanvrager volledig en naar waarheid is ingevuld;

    • c.

      alle benodigde gegevens en bescheiden, die zijn opgenomen in het aanvraagformulier, o.a. aankoopbewijs (elektrische) fiets, leasecontract elektrische fiets, zijn bijgevoegd.

  • 3.

    Indien niet is voldaan aan de voorwaarden als bedoeld in het eerste en/of tweede lid van dit artikel, wordt de subsidieaanvraag geweigerd.

Artikel 11 Betaling

De subsidie wordt direct bij verlening vastgesteld. Binnen zes weken na het besluit tot subsidievaststelling wordt de subsidiebijdrage uitbetaald.

Artikel 12 Inwerkingtreding

De nadere regels treden in werking op 15 januari 2018 na de dagtekening van het Gemeenteblad waarin deze worden geplaatst, en vervallen op 1 januari 2019.

Artikel 13 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels subsidie (elektrische) fiets maaltijdbezorgers 2018.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 19 december 2017.

De secretaris,

C.M.Sjerps

De burgemeester,

A.Aboutaleb

Toelichting

Achtergrond en aanleiding

Rotterdam werkt hard aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen.

De meeste maatregelen zijn gericht op schoner autoverkeer. Het aandeel van brom- en snorfietsen in de totale Rotterdamse verkeersuitstoot is over het geheel bezien beperkt, maar op het niveau van de directe leefomgeving (zoals het fietspad) ondervinden veel mensen hinder van de uitstoot van NO2, fijn stof en roet. Recent onderzoek van de GGD laat zien dat ongeveer 25% van de luchtverontreiniging op fietspaden van brom- en snorfietsen afkomstig is. Daarnaast kunnen ze geluidoverlast veroorzaken en klagen mensen over onveilig rijgedrag.

Maaltijdbezorgingsbedrijven zetten in veel gevallen brom- en/of snorfietsen in wanneer maaltijden over een langere afstand moeten worden vervoerd. Maaltijdbezorgers zijn ‘veelrijders’ en maken een belangrijk deel uit van de totale hoeveelheid brom- en snorfietsers in Rotterdam.

Deze subsidieregeling bewerkstelligt dat maaltijdbezorgingsbedrijven gestimuleerd worden om (elektrische) fietsen in te zetten voor hun activiteiten. De regeling beoogt geen concurrentievoordeel aan bedrijven te geven. De communautaire regelgeving inzake onrechtmatige staatssteun wordt geëerbiedigd door een zogenaamde de-minimisverklaring [zie verder kopje Procedurele aspecten van de nadere regels] te vragen van de subsidiebegunstigde[n].

De Rotterdamse subsidieregeling geldt nadrukkelijk niet voor de reguliere aanschaf van een elektrische brom- of snorfiets, omdat bedrijven daarvoor reeds ondersteuning (50% van de investeringskosten) kunnen ontvangen in het kader van de landelijke MIA/VAMIL-regeling.

Inhoudelijke aspecten van de nadere regels

Deze nadere regels richten zich op de stimulering van de aanschaf van een (elektrische) fiets voor maaltijdbezorgingsbedrijven, door de aanschaf voor 50% te subsidiëren, met een maximum van 1000 euro. Ook is het voor deze bedrijven mogelijk een elektrische fiets te leasen, indien de contractperiode minimaal twee jaar is, wordt 50% van de nieuwwaarde van de elektrische fiets gesubsidieerd.

Looptijd van de nadere regels

De nadere regels vervallen op 1 januari 2019. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend tot en met 1 december 2018 of zoveel eerder het beschikbare subsidiebudget op is.

Hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie hangt af van de aankoopwaarde van de (elektrische) fiets bij aanschaf, en de nieuwwaarde van de elektrische fiets bij lease.

Wanneer wordt subsidie verstrekt?

Om te garanderen dat het om Rotterdamse maaltijdbezorgingsbedrijven gaat, moet de aanvrager op het moment van aanvraag in Rotterdam gevestigd zijn. Aanvrager dient dit te bewijzen met een afschrift van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De omschrijving van de bedrijfsvoering van de onderneming moet voldoende duidelijk te maken dat deze bestaat uit maaltijdbezorging en/of het klaarmaken van maaltijden die rondgebracht worden.

Per aanvrager (en vestiging) wordt voor één (elektrische) fiets subsidie verstrekt.

De (elektrische) fiets moet voldoen aan een aantal voorwaarden:

  • a)

    Indien het de aanschaf van een (elektrische) fiets betreft, moet deze zijn aangeschaft na 10 oktober 2017 bij een blijkens in de Kamer van Koophandel ingeschreven fietsenonderneming en de aankoopbon moet op naam staan van de aanvrager. De subsidie wordt berekend over de aanschafwaarde van de (elektrische) fiets zonder accessoires.

  • b)

    Indien het lease van een elektrische fiets betreft, moet het leasecontract een minimale contractduur hebben van 2 jaar, zijn gesloten na 10 oktober 2017, en op naam staan van de aanvrager. Het subsidiebedrag wordt berekend over de nieuwwaarde van de elektrische fiets, die ook vermeld moet worden.

Procedurele aspecten van de nadere regels

Subsidie wordt na aanschaf van de (elektrische) fiets of na afsluiting van het leasecontract voor een elektrische fiets aangevraagd bij de gemeente Rotterdam. De benodigde formulieren worden via www.rotterdam.nl/subsidies ter beschikking gesteld. Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en voor het (beschikbare budget. Rechtspersonen en éénmansbedrijven (zzp-ers) moeten een kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register overleggen.

De de-minimisverklaring is nodig omdat de staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 107 en 108 VWEU) beperkingen stellen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Met de de-minimisverklaring kan de gemeente Rotterdam nagaan of het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregelingen en:

  • 1)

    de uitzondering voor lage subsidiebedragen ook wel de-minimissteun genoemd (Verordening (EG) nr.1998/2006 van de Commissie van 15 december 2006), en;

  • 2)

    de Algemene groepsvrijstelling onderdeel milieu. (Verordening (EG) nr. 800/2008 van de Europese Commissie van 6 augustus 2008).

Steun die aan deze verordeningen voldoet mag door de gemeente worden verstrekt.

Dit gemeenteblad 2018, nummer 3, is uitgegeven op 12 januari 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)