Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning 2018 |
Citeertitel | Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2018 | 01-01-2019 | Nieuwe regeling | 19-12-2017 | Onbekend |
Burgemeester en wethouders van Den Helder
Overwegende dat het gewenst is dat de gemeente beleidsregels vaststelt ter uitvoering van de
Verordening maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2018.
de Wet maatschappelijke ondersteuning
het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015
de Verordening maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2018
Algemene wet bestuursrecht (Awb)
vast te stellen de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2018.
DEFINITIES EN ALGEMENE BEPALINGEN
In de Wmo 2015 staat de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt en zijn sociale netwerknadrukkelijk voorop en is de gemeente alleen aan zet voor zover de cliënt niet zelf of met de hulpvan dat netwerk tot zelfredzaamheid en participatie kan komen. De geboden zorg draagt ertoe bij dat de cliënt langer zelfstandig thuis kan wonen.
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wmo, Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet.
Het college voorziet in de beschikbaarheid van cliëntondersteuning:
Het college subsidieert daartoe de organisaties MEE & de Wering, RCO de Hoofdzaak en het Mantelzorgcentrum.
Artikel 6 Uitgangspunten normtijden schoonmaakondersteuning en signalering
Bij de vaststelling van de normtijden gelden de volgende uitgangspunten:
De schoonmaakondersteuning en signalering omvat de volgende werkzaamheden:
het actief signaleren van veranderingen van de gezondheidssituatie, de leefomstandigheden, vereenzaming van de cliënt en de sociale omgeving van de cliënt.Indien nodig geeft de medewerker het signaal af bij een aanspreekpunt binnen de organisatie. De aanbieder informeert de gemeente direct (binnen een week) over relevante veranderingen in de situatie van de cliënt;
Artikel 8 Praktische thuisondersteuning
Tot de dienstverlening behoort:
het ondersteunen (coachen) van de cliënt bij het oefenen met het aanbrengen van (dag)structuur en/of het voeren van regie over eigen huishouden en/of de dagelijkse organisatie van het huishouden. Hieronder wordt verstaan de ondersteuning bij het organiseren, het plannen van huishoudelijke taken, het regelen van lichte administratieve ondersteuning;
Artikel 9 Normtijden praktische thuisondersteuning
Bij het bepalen van de omvang van de praktische thuisondersteuning gelden de volgende normtijden, waarbij het totaal per week wordt naar boven afgerond op tijdsperioden van 15 minuten:
Een cliënt met een beperking kan voor een woningaanpassing in aanmerking komen indien een verhuizing naar een adequate of makkelijker aan te passen woning niet te realiseren of niet de goedkoopst adequate oplossing is en ook een algemene voorziening geen oplossing kan bieden. Hierbij dient de cliënt van de voorziening afhankelijk te zijn voor het uitvoeren van de algemene dagelijkse levensverrichtingen.
Bij een woningaanpassing gaat het om de belemmeringen in en rond de woning te verminderen of op te heffen. Voor het bereiken van de private woning wordt gesteld dat voor aanpassing in aanmerking komt maximaal 20 vierkante meter verhard pad tussen de openbare weg en de toegang van de woning die gebruikt wordt. Het gebruik van een hobby-, werk- of recreatieruimte valt niet onder de compensatieplicht van de gemeente. Evenmin is het de bedoeling dat vanuit professionele oppas of verzorgingsoogpunt dan wel vanuit therapeutisch oogpunt hulpmiddelen en/of voorzieningen worden aangebracht of dat er belemmeringen worden opgeworpen. Hulpmiddelen ten behoeve van professionele verzorging zijn uitgesloten.
Een vervoersvoorziening is een voorziening ter compensatie van beperkingen bij het zich lokaal verplaatsen. Dit betekent dat naar voorzieningen wordt gekeken, waarmee een cliënt afstanden kan afleggen binnen de gemeentegrenzen. Voor het opheffen van een vervoersbeperking buiten de gemeentegrenzen kan gebruik worden gemaakt van Valys. Valys regelt het vervoer van deur naar deur buiten de gemeentegrenzen.
Er bestaat een relatie tussen de leeftijd van de cliënt en diens verplaatsingsgedrag. Bij de beoordeling van een vervoersvoorziening wordt daarmee rekening gehouden. Zo bestaat er een groot verschil in verplaatsingsgedrag van dat van een kind, dat van een volwassene en dat van een oudere. Naarmate de leeftijd toeneemt, neemt de vervoersbehoefte eerst toe, en op latere leeftijd weer af.
Voor motieven voor vervoer komen in aanmerking de dingen die men normaliter van dag tot dag pleegt te doen: winkelen, sport, hobby, bezoeken van bijeenkomsten, culturele activiteiten, familie- en vriendenbezoeken.
De cliënt draagt zorg voor een adequate stalling voor de scootmobiel, of driewielfiets, of andere vervoersvoorziening. Zonodig beschikt de stalling over een oplaadpunt. Indien een adequate stallingsmogelijkheid ontbreekt en ook niet te realiseren is, wordt de vervoersvoorziening niet verstrekt.
Alle begeleiding van de cliënt door de ouder, door partners onderling, door inwonende kinderen en/of andere huisgenoten is gebruikelijke hulp als er sprake is van een kortdurende situatie met uitzicht op een dusdanig herstel van het probleem en de daarmee samenhangende zelfredzaamheid van de cliënt, indien de maatwerkvoorziening begeleiding daarna niet langer is aangewezen. Daarbij gaat het over het algemeen over een periode van maximaal drie maanden.
Er gelden de volgende uitzonderingen:
Voor zover een partner, ouder, meerderjarig kind en/of andere meerderjarige huisgenoot overbelast is of dreigt te raken wordt van hem of haar geen gebruikelijke hulp verwacht, totdat deze dreigende overbelasting is opgeheven. Daarbij geldt wanneer er voor de partner, ouder, meerderjarig kind en/of andere meerderjarige huisgenoot eigen mogelijkheden en/of voorzieningen zijn om de (dreigende) overbelasting op te heffen, deze eigen mogelijkheden en/of voorzieningen hiertoe dienen te worden aangewend.
Kortdurend verblijf is een verblijf in een instelling of in een gezin bedoeld om de mantelzorger(s) te ontlasten, voor de maximale duur van drie etmalen per week. In specifieke situaties is een langere aaneengesloten periode mogelijk voor zover daarmee de maximale periode op jaarbasis niet wordt overschreden.
Artikel 31 Jaarlijkse waardering mantelzorgers
Het Mantelzorgcentrum ontvangt jaarlijks een budget voor de uitvoering van de “blijk van waardering” voor mantelzorgers, die woonachtig zijn in de gemeente Den Helder. Het Mantelzorgcentrum biedt jaarlijks na overleg met de gemeente en relevante ketenpartners een extra ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers aan voor diverse doelgroepen. Het aanbod kan onder meer bestaan uit: