Organisatie | GGD Brabant-Zuidoost |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2018 | Onbekend | 06-12-2017 Onbekend | Onbekend |
2 Doelstelling en richtlijnen 4
Artikel 2 Richtlijnen algemeen 4
Artikel 3 Richtlijnen voor het aantrekken langlopende Financiering 5
Artikel 4 Richtlijnen voor het aantrekken kortlopende financiering 5
Artikel 5 Richtlijnen voor het uitzetten van financiële middelen 5
3 Administratieve organisatie en interne controle. 6
Artikel 6 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle 6
Artikel 7 Verantwoordelijkheden 6
Artikel 9 Informatievoorziening 8
Artikel 10 Hardheidsclausule 9
In dit treasurystatuut wordt de treasuryfunctie van de GGD Brabant Zuidoost beschreven. Ten opzichte van de vorige versie is het statuut verder vereenvoudigd; uitgebreide en formele bepalingen die in de praktijk nooit van toepassing bleken zijn verwijderd en vervangen door een algemene bepaling dat in voorkomende uitzonderingsgevallen het bestuur (anders) kan besluiten. Dit verhoogt de lees- en toepasbaarheid van het statuut.
Dit statuut omvat zowel de korte termijn geldstromen (tot en met één jaar) als de (middel)lange termijn geldstromen (vanaf één jaar).
Aandacht wordt besteed aan de volgende onderdelen:
Tevens is een begrippenkader toegevoegd.
Minimaal elke 4 jaar zal het treasurystatuut ter actualisatie worden beoordeeld en aan het Algemeen Bestuur worden aangeboden.
Artikel 3 Richtlijnen voor het aantrekken langlopende Financiering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van een jaar en langer, gelden aanvullend op artikel 2 de volgende richtlijnen:
Artikel 4 Richtlijnen voor het aantrekken kortlopende financiering
Voor het aantrekken van kortlopende financieringen met een looptijd tot één jaar gelden aanvullend op artikel 2 de volgende richtlijnen:
Administratieve organisatie en interne controle.
Artikel 6 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze vastgelegd in dit treasurystatuut. Ten aanzien van de bevoegdheden geldt bovendien dat functiescheiding wordt toegepast met als nadere voorwaarden:
Artikel 7 Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de organisatie staan in onderstaande tabel weergegeven:
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasury-activiteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering:
Het aantrekken van leningen met een looptijd van 1 jaar of langer | ||
Twee van: de directeur en/of door de directeur gemandateerde functionaris. | ||
Sectormanager Bedrijfsondersteuning is bevoegd een medewerker van het team financiën te mandateren voor het uitvoeren van de treasury-activiteiten.
Artikel 9 Informatievoorziening
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Sectormanager Bedrijfsondersteuning is bevoegd een medewerker van het team financiën te mandateren voor het verstrekken van de informatie.
In gevallen waarin dit statuut niet voorziet is het Dagelijks Bestuur gemandateerd beslissingen te nemen, welke met motivatie aan het Algemeen Bestuur ter kennis zullen worden gebracht.