Organisatie | Heemskerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent subsidie voor peuteropvang Nadere regels subsidieregeling peuteropvang Heemskerk 2018 |
Citeertitel | Nadere regels subsidieregeling peuteropvang Heemskerk 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Algemene subsidieverordening gemeente Heemskerk 2016
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-01-2018 | nieuwe regeling | 19-12-2017 | BIVO/2017/30350 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze nadere regels hebben als doel het vaststellen van de hoogte van de subsidie voor voorschoolse voorzieningen (inclusief VVE) en de procedures voor het bepalen en innen van de bijdrage die ouders betalen voor deelname van Heemskerkse (doelgroep)peuters aan een door de gemeente Heemskerk gesubsidieerde voorschoolse voorziening.
In aanvulling op artikel 5, 6 en 7 van de Algemene subsidieverordening gemeente Heemskerk (ASV) gelden de volgende verplichtingen:
Artikel 6 Inzicht in bezetting per kwartaal
Elk kwartaal, op 15 april, 15 juli en 15 oktober en 15 januari dient de houder een bezettingsoverzicht te tonen van het afgelopen kwartaal. Indien blijkt, dat het aantal geplaatste peuters 20% of meer afwijkt van het in de beschikking vermelde aantal, vindt een heroverweging van de subsidie plaats. Mocht de heroverweging leiden tot een wijziging van de subsidieverlening, dan ontvangt de organisatie een gewijzigd besluit.
Artikel 7 Hoogte van de subsidie
Naast de in het vierde lid genoemde subsidiebedragen stelt het college voor doelgroeppeuters een VVE-jaarbedrag beschikbaar voor de meerkosten van doelgroeppeuters. Dit subsidiebedrag wordt verstrekt voor peuters die een VVE-peuterplaats bezetten, ongeacht of de ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Indien een doelgroeppeuter de VVE-peuterplaats niet het gehele jaar bezet, wordt dit bedrag naar rato verstrekt.
Artikel 9 Bijzondere verplichtingen betreffende de houder
Na de subsidieverlening dient de houder in aanvulling op de ASV artikel 13, 14 en 15, te voldoen aan de navolgende verplichtingen:
Artikel 10 Kwaliteitseisen peuteropvangaanbod
Het peuteropvangaanbod voldoet aan de volgende verplichtingen:
Let op: voor de kwaliteitseisen in dit artikel geldt een overgangstermijn. Deze eisen zijn verplicht per 1 januari 2020.
Artikel 11 Toetsing recht op een gesubsidieerde peuterplek
Voor het toetsen of een peuter in aanmerking komt voor een gesubsidieerde peuterplek dient de houder vast te stellen of ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Dit doet de houder aan de hand van de ondertekende (Verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag), in combinatie met een Inkomensverklaring van (bei)de ouder(s).
Indien het verwachte verzamelinkomen wijzigt ten opzichte van het verzamelinkomen dat is aangegeven op de Inkomensverklaring(en) dient deze verklaring aangevuld te worden met documenten waaruit de hoogte van het verwachte verzamelinkomen blijkt. Dit kunnen zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc. Uit de documenten dient te blijken dat de inkomenswijziging structureel is, en in ieder geval geldt voor de maand voorafgaand aan plaatsing op een peuterplek.
Indien ondernemende Ouders (inclusief Zzp-ers) niet de meest recente aanslag inkomstenbelasting kunnen of willen overleggen, moeten zij aantonen startend ondernemer te zijn door middel van een bewijs van de Kamer van Koophandel, waarbij ze in de laagste categorie ingeschaald kunnen worden. Indien geen sprake is van een startende onderneming, kan de ondernemer ingeschaald worden in de middelste inkomenscategorie, waarbij het recht op herziening is voorbehouden.
Indien de ouder enkel geen inzicht wenst te verschaffen in de hoogte van het inkomen, middels een Inkomensverklaring of overige documenten waarmee de hoogte van het inkomen kan worden bepaald, kan een kind wel geplaatst worden en ontvangt houder subsidie voor deze peuterplek. De ouder valt dan echter automatisch in de hoogste inkomenscategorie.
Als de inkomenssituatie zodanig wijzigt dat ouders in aanmerking komen voor de Kinderopvangtoeslag, dan vervalt het recht op de gesubsidieerde peuterplek nadat het recht op Kinderopvangtoeslag is ingegaan. Ouders zijn verplicht per omgaande te melden aan de houder dat zij in aanmerking komen voor Kinderopvangtoeslag.
Wanneer een verlaging van het inkomen zodanig is dat ouders in een lagere inkomenscategorie van de Adviestabel Ouderbijdrage vallen, kan bij de houder een aanvraag tot herziening van de Ouderbijdrage worden gedaan op basis van de meest recente loongegevens, loonstrook, uitkeringsbeschikking of op basis van de meest recente inkomensverklaring.
Artikel 12 Rapportageverplichtingen
De houder dient, om de subsidie te kunnen ontvangen, de volgende informatie vast te leggen in een dossier en toegankelijk te maken voor controle door de gemeente Heemskerk:
Artikel 13 Verantwoording en controle
De houder dient , zoals in artikel 6 vermeld, per kwartaal een bezettingsoverzicht te tonen, waarin het aantal gerealiseerde peuteropvangplaatsen (kinderopvangtoeslag en niet-kinderopvangtoeslag) en doelgroepplaatsen is opgenomen. De houder dient hiermee aan te tonen dat voornoemde plaatsing en inzet daadwerkelijk is gerealiseerd.
De gemeente kan op elk gewenst tijdstip een controle uitvoeren. Deze controle kan eventueel worden uitgevoerd door de (gemeentelijke) accountant. Daarbij zal initieel een steekproef worden gedaan en een aantal dossiers getoetst worden op bijvoorbeeld voorgeschreven inhoud, juistheid van gegevens en op het correct uitvoeren van de toetsing niet-recht op kinderopvangtoeslag en de inschaling in de Ouderbijdragetabel en de wijze en uitkomst van de toetsing.
De gemeente kan op elk gewenst tijdstip de wijze en uitkomst van de toetsing van de aanvraagprocedure door houder komen controleren, initieel via een steekproef. Voor die dossiers waar de toetsing door de houder niet correct heeft plaats gevonden zal de gemeente Heemskerk de onterecht uitgekeerde subsidie bij de houder terugvorderen.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze nadere regels, indien toepassing van deze nadere regels tot onbillijkheden van overwegende aard leiden.
Artikel 15 Subsidiering koptarief voor alle ouders als overgangsregeling
De gemeente betaalt het zogenoemde koptarief voor 2018 uit aan de houder. Dit is het verschil tussen vastgestelde kostprijs van 7,95 per uur en het maximum uurtarief VNG adviestabel. Dit geldt zowel voor ouders die gebruik maken van peuteropvang op basis van de Gemeentetoeslag, als van de kinderopvangtoeslag.