Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heemskerk

Beleidsregel handhaving Wet Damocles 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeemskerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel handhaving Wet Damocles 2018
CiteertitelBeleidsregel handhaving Wet Damocles 2018
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregel handhaving hennepkwekerijen en de Beleidsregel handhaving Wet Damocles.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 13b Opiumwet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-01-201823-11-2018nieuwe regeling

23-01-2018

Gemeenteblad 2018, 19336

BIVO/2017/30347

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel handhaving Wet Damocles 2018

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • -

    Woning: een complex van ruimten bedoeld voor de huisvesting van een huishouden. Dit omvat ook bijzondere vormen van wonen zoals in onder andere woonwagens, woonschepen en woonketen.

  • -

    Lokaal: publiek toegankelijke lokalen, zoals onder andere cafés, winkels, alsmede niet voor het publiek toegankelijke lokalen, zoals onder andere loodsen, schuren en bedrijfsruimten.

  • -

    Recidive: een herhaalde overtreding binnen een periode van 5 jaar na de laatste overtreding. Daarbij is niet relevant of de laatste een overtreding was op grond van artikel 2 of 3 Opiumwet.

  • -

    Hennep: een verboden middel als bedoel in lijst II van de Opiumwet, te weten: elk deel van de plant van het geslacht Cannabis, waaraan de hars niet is onttrokken, met uitzondering van de zaden.

  • -

    Softdrugs: middel als bedoeld in artikel 3 en lijst II van de Opiumwet.

  • -

    Harddrugs: middel als bedoeld in artikel 2 en lijst I van de Opiumwet.

Artikel 2 Reikwijdte
  • 1.

    Deze beleidsregels is van toepassing wanneer in een woning of lokaal verboden middelen als bedoeld in artikel 2 en lijst I of artikel 3 en lijst II van de Opiumwet, worden aangetroffen.

  • 2.

    Deze beleidsregels is tevens van toepassing wanneer in een woning of lokaal een kwekerij wordt aangetroffen die kennelijk bedoeld is of gebruikt is geweest om hennepplanten te kweken.

  • 3.

    Als er een hennepkwekerij wordt aangetroffen, dan wordt de tabel voor hennep gebruikt en niet de tabel voor softdrugs.

Artikel 3 Doelstelling
  • 1.

    Doel van deze beleidsregel is om duidelijkheid te scheppen over de manier waarop handhavend zal worden opgetreden wanneer in een woning of lokaal (dan wel in of op bij woningen of zodanige lokalen behorende erven) middelen als bedoeld in artikel 2 of 3 van de Opiumwet worden wordt verkocht, afgeleverd of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is.

  • 2.

    Handhaving zal worden ingezet in het belang van het herstel van de openbare orde en het woon- en leefklimaat in de nabije omgeving, en het voorkomen van herhaling en verdere aantasting van het woon- en leefklimaat. Maatregelen zullen daarom zo snel mogelijk worden geëffectueerd.

  • 3.

    Nevendoel van consistente handhaving van genoemde overtredingen is om een preventieve werking te creëren.

Artikel 4 Tabel met overzicht maatregelen

Handhaving op basis van artikel 13b Opiumwet geschiedt aan de hand van de navolgende tabellen.

 

Hennepkwekerij in een woning

 

Hennepkwekerij in een lokaal

Aantal planten

Recidive

Bestuurlijke maatregel

 

Recidive

Bestuurlijke maatregel

0-4

Ja/nee

waarschuwing

 

Ja/nee

waarschuwing

5 – 99

Nee

Waarschuwing

 

Nee

2 maand sluiten

 

Ja

2 maanden sluiten

 

Ja

3 maanden sluiten

100 – 249

Nee

2 maanden sluiten

 

Nee

3 maanden sluiten

 

Ja

3 maanden sluiten

 

Ja

6 maanden sluiten

250 – 999

Nee

3 maanden sluiten

 

Nee

6 maanden sluiten

 

Ja

6 maanden sluiten

 

Ja

12 maanden sluiten

1000 >

Nee

6 maanden sluiten

 

Nee

12 maanden sluiten

 

Ja

12 maanden sluiten

 

Ja

Onbepaalde tijd

 

middelen lijst II Opiumwet (softdrugs) in een woning (anders dan hennep)

 

middelen lijst II Opiumwet (softdrugs) in een lokaal (anders dan hennep)

Aantal gram

Recidive

Bestuurlijke maatregel

 

Recidive

Bestuurlijke maatregel

< 5 gr

Ja/Nee

Waarschuwing

 

Ja/Nee

waarschuwing

5-50 gr

Nee

waarschuwing

 

Nee

1 maand sluiten

 

Ja

2 maand sluiten

 

Ja

2 maanden sluiten

> 50 gr

Nee

2 maanden sluiten

 

Nee

3 maanden sluiten

 

2e overtreding art 2 of 3

3 maanden sluiten

 

2e overtreding art 2 of 3

6 maanden sluiten

 

3e overtreding art 2 of 3

6 maanden sluiten

 

3e overtreding art 2 of 3

9 maanden sluiten

 

4e overtreding art 2 of 3

9 maanden sluiten

 

4e overtreding art 2 of 3

12 maanden

 

middelen lijst I Opiumwet (harddrugs) in een woning

 

middelen lijst I Opiumwet (harddrugs) in een lokaal

Aantal gram

Recidive

Bestuurlijke maatregel

 

Recidive

Bestuurlijke maatregel

< 0.5 gr

Ja/Nee

Waarschuwing

 

Ja/Nee

waarschuwing

0.5-5 gr

Nee

Waarschuwing

 

Nee

2 maanden sluiten

> 5 gr

Nee

3 maanden sluiten

 

Nee

3 maanden sluiten

 

2e overtreding art 2 of 3

6 maanden sluiten

 

2e overtreding art 2 of 3

6 maanden sluiten

 

3e overtreding art 2 of 3

9 maanden sluiten

 

3e overtreding art 2 of 3

12 maanden sluiten

 

4e overtreding art 2 of 3

12 maanden sluiten

 

4e overtreding art 2 of 3

Onbepaalde tijd sluiten

Artikel 5 Handhaving bij recidive
  • 1.

    Indien er sprake is van recidive, telt voor de op te leggen maatregel de aangetroffen hoeveelheid planten of drugs van de laatste constatering.

  • 2.

    Wanneer een derde of volgende maal een hennepkwekerij wordt geconstateerd in een pand wordt de sluitingsduur verdubbeld ten opzichte van de sluitingsduur die zou zijn gehanteerd bij de voorgaande herhaling, voor hetzelfde aantal planten of dezelfde hoeveelheid drugs.

Artikel 6 Handhaving in combinatie met andere overtredingen en/of misdrijven
  • 1.

    Wanneer er sprake is van een hennepkwekerij in combinatie met verzwarende omstandigheden kan de woning of het lokaal voor langere tijd worden gesloten. Indien ingevolge de tabel voor een waarschuwing zou moeten worden gekozen, kan in geval van verzwarende omstandigheden direct tot sluiting over worden gegaan.

  • 2.

    Er is in ieder geval sprake van een verzwarende omstandigheid indien aan ten minste één van de volgende criteria is voldaan:

    • a.

      Er zijn feiten of omstandigheden die wijzen op handel vanuit een woning of lokaal in soft- of harddrugs als bedoeld in artikel 2 en 3 en op Lijst I en II van de Opiumwet. Te denken valt aan de aanwezigheid van verpakkingsmaterialen, grote som(men) geld, weegschalen, assimilatielampen, enzovoorts.

    • b.

      Er zijn meerdere drugssoorten in de woning of het lokaal aangetroffen.

    • c.

      Er is sprake van een overtreding van de Wet Wapens en Munitie. Te denken valt aan de aanwezigheid van (vuur)wapens en/of munitie.

Artikel 7 Handhaving bij huurwoningen
  • 1.

    Indien er een hennepkwekerij of een hoeveelheid drugs wordt aangetroffen in een verhuurde woning, dan wordt de verhuurder hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld.

  • 2.

    De verhuurder wordt in de gelegenheid gesteld binnen een redelijke termijn passende maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen en de openbare orde te herstellen en ontvangt een waarschuwing.

  • 3.

    Indien er geen of onvoldoende inspanningen worden verricht door de verhuurder, treedt de burgemeester op conform de handhavingstabel.

Artikel 8 Begunstigingstermijn
  • 1.

    Voorafgaand aan de beslissing tot opleggen van een last onder bestuursdwang wordt conform artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht aan de overtreder een vooraankondiging toegezonden met een termijn van 10 dagen om een zienswijze in te dienen.

  • 2.

    In de beslissing last onder dwangsom wordt een termijn van een week gegeven alvorens het pand feitelijk wordt gesloten.

  • 3.

    Is er sprake van gedupeerde medebewoners die niet wisten of behoorden te weten dat er een hennepkwekerij of drugs in de woning aanwezig was of waren dan wordt de termijn als bedoeld in lid 2 verlengt, om een redelijke termijn te bieden voor het zoeken van vervangende woonruimte.

Artikel 9 Kostenverhaal

De kosten voor het toepassen van bestuursdwang zullen worden verhaald op de overtreder.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op 25 januari 2018.

Artikel 11 Overgangsrecht

De beleidsregel is van toepassing op drugsvondsten die worden gedaan vanaf de eerste dag na de datum van de bekendmaking. Op drugsvondsten van voor die datum is de oude beleidsregel van toepassing.

Artikel 12 Intrekking oude beleidsregel

De “Beleidsregel handhaving hennepkwekerijen” en de “Beleidsregel handhaving Wet Damocles” van december 2014 worden ingetrokken.

Artikel 13 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregel handhaving Wet Damocles 2018”.

Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Heemskerk

de burgemeester,

Toelichting  

Probleemstelling

Met regelmaat worden er binnen de gemeente hennepkwekerijen en andere drugs aangetroffen. Het telen van hennep is op grond van artikel 3 (in combinatie met lijst II) van de Opiumwet verboden. De artikelen 2 en 3 bevatten kort gezegd een verbod voor het aanwezig hebben, telen, bereiden, verhandelen en invoeren van harddrugs respectievelijk softdrugs. Welke middelen hieronder vallen, staat vervolgens in lijst I (harddrugs) en II (softdrugs) van de Opiumwet.

Drugsgebruik en drugshandel vormen een gevaar voor de volksgezondheid. Voor hennepkwekerijen geldt dat de inbreuk op de openbare orde nog heftiger is, dan slechts de aanwezigheid van (soft- of hard)drugs. Dit komt doordat de aanwezigheid van een hennepkwekerij voor gevaar van brand en andere vormen van overlast zorgt. Voor het kweken van hennepplanten is zeer veel stroom nodig. De stroom wordt vaak afgetapt en meestal wordt de bekabeling onvakkundig aangelegd en worden snoeren gebundeld waardoor de temperatuur te hoog oploopt. Bovendien is er aanvoer van water nodig. Daardoor bestaat een verhoogd risico op brand door kortsluiting en lekkage. Ook als de lampen te laag worden opgehangen of de planten te hoog groeien en de afstand tussen de planten en de lampen daardoor te klein wordt, wordt de kans op brand aanzienlijk. Aangezien hennepkwekerijen continu van stroom worden voorzien bestaat dit brandgevaar ook in de nachtelijke uren. Een brand slaat gemakkelijk en snel over naar de omliggende woningen. Met het aanleggen van een hennepkwekerij in een woning worden derhalve ook de buren aan (levens)gevaar blootgesteld.

Hennepplanten groeien bovendien het beste bij een constate temperatuur van 28 graden celcius. In stilstaand water kan hierdoor legionella ontstaan. De schade die door het aanleggen van een hennepkwekerij aan woningen en/of lokalen wordt veroorzaakt, is bovendien vaak groot.

Verder is bekend dat criminelen die zich bezighouden met illegale hennepteelt en vervaardiging van andere drugs, onderling veel geweld gebruiken. Dit kan ook risico’s opleveren voor derden.

De vondst van drugs of een kwekerij an sich is derhalve al een inbreuk op de openbare orde. Ook zonder dat er een loop van drugshandelaren en gebruikers naar het pand (bewezen) is, is optreden ter herstel van de openbare orde daarom gerechtvaardigd. Strafrechtelijke vervolging heeft niet per definitie tot gevolgd dat de openbare orde wordt hersteld. Ook herhaling kan hier niet altijd mee worden voorkomen.

Doel van het beleid is dan ook via het bestuurlijke proces de veiligheid en gezondheid in de ruimste betekenis van het woord te borgen en de openbare orde te herstellen. Ook de preventieve werking die van het voeren van een consistent beleid kan uitgaan is gericht op het borgen van de veiligheid en gezondheid van burgers.

 

Wettelijke sluitingsbevoegdheid

Sluiten van een woning kon reeds lange tijd op grond van artikel 174a van de gemeentewet. Voor het toepassen van die bevoegdheid is echter vereist dat het bestaan van overlast wordt bewezen, wat vaak lastig bleek te zijn.

Om een snelle en daadkrachtige aanpak van overtredingen van artikel 2 en 3 van de Opiumwet mogelijk te maken en bestuurlijke handhaving in te kunnen zetten ten behoeve van het herstel van de openbare orde, is per 1999 in artikel 13b van de Opiumwet aan burgemeesters de bevoegdheid toegekend om woningen of lokalen te sluiten wanneer een middel als bedoeld in die artikelen in de woning of het lokaal (dan wel in of op bij woningen of zodanige lokalen behorende erven), wordt verkocht, afgeleverd of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is. De daadwerkelijke handel in drugs of overlast voor omwonenden (of gebruikers van panden als het gaat om een lokaal in plaats van een woning) behoeft niet te worden aangetoond om tot sluiting over te kunnen gaan.

Het begrip woningen omvat ook andere vormen van wonen, zoals onder andere woonwagens, woonschepen en woonketens. Het begrip lokalen omvat zowel voor publiek toegankelijke lokalen, zoals cafés en winkels, als niet voor het publiek toegankelijke lokalen, zoals loodsen, schuren en andere bedrijfsruimten.

 

Jurisprudentie: handelshoeveelheid

Hoewel het telen van hennep altijd verboden is, wordt meestal niet strafrechtelijk vervolgd wanneer het gaat om vijf hennepplanten of minder. In aansluiting hierop is door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State wat betreft bestuurlijke handhaving uitgemaakt dat het aanwezig hebben of telen van vijf hennepplanten of minder kan worden beschouwd als een hoeveelheid voor eigen gebruik. In dat geval is het sluiten van een woning of lokaal in de regel niet op zijn plaats.

Gaat het om meer dan vijf hennepplanten, dan wordt er op voorhand van uitgegaan dat er sprake is van een handelshoeveelheid drugs. Sluiten van de woning of lokaal is dan in de regel mogelijk. Het is aan de overtreder om aannemelijk te maken dat het niet gaat om een handelshoeveelheid. De enkele bewering dat er sprake is van een hoeveelheid voor eigen gebruik is daartoe niet voldoende, zo volgt uit vaste jurisprudentie. Voor andere drugs dan hennep geldt dat bij de aanwezigheid van meer dan 5 gram softdrugs of meer dan 0,5 gram harddrugs of meer dan 1 pil, bolletje of ampul in beginsel aannemelijk is dat die drugs bestemd zijn voor verkoop, aflevering of verstrekking. Bewijs van handel is daarvoor niet vereist.

 

Rechtszekerheid en uniformiteit

Een woning of lokaal kan derhalve worden gesloten wanneer een handelshoeveelheid drugs is aangetroffen.

De gemeente Heemskerk heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Drugsgebruik, -fabricage of -teelt, en -handel vormen een gevaar voor de gezondheid. De gemeente Heemskerk vindt het dan ook belangrijk om deze bevoegdheid te gebruiken wanneer dit voor het herstel van de openbare orde en het voorkomen van verdere aantasting van de woon- en/of leefomgeving nodig is. Bovendien kan het voeren van een consistent beleid preventieve werking hebben wat ook de veiligheid en gezondheid van burgers ten goede komt.

Om richting te geven aan de manier waarop met deze bevoegdheid zal worden omgegaan is deze beleidsregel vastgesteld. Het sluiten van een pand is een zeer ingrijpend middel, zeker wanneer het gaat om het sluiten van een woning. Hoewel niet verplicht is het wenselijk om daarover eerst duidelijkheid te bieden.

 

Regionale afspraken over hennepkwekerijen

Met het oog op efficiënte en eenduidige uitvoering is bovendien regionaal afgesproken meer in te zetten op de aanpak van hennepteelt. De totstandkoming van het regionaal hennepconvenant zal leiden tot een intensievere samenwerking tussen handhavingspartners, te weten gemeenten, politie, Openbaar Ministerie, woningcorporaties, de netbeheerder, UWV en PWN. 

Wat betreft de ontmanteling van kwekerijen is er voor gekozen deze te laten plaatsvinden op last van de politie.

Nadat een kwekerij is ontmanteld door de politie ontvangt de burgemeester een bestuurlijke melding van de politie en indien nodig een uitgebreide rapportage, zodat naast strafrechtelijke handhaving ook een bestuursrechtelijk traject kan worden ingezet.

 

Toelichting op de beleidsregel

Het bestuurlijke traject bestaat uit een reguliere bestuursdwangprocedure. De keuze voor een last onder bestuursdwang ten einde sluiting van woningen en lokalen te kunnen realiseren, wijkt af van het de overkoepelende en algemenere Beleidsnota Integrale Handhaving 2015-2018 waarbij primair is kozen voor een last onder dwangsom. De burger wordt met een dwangsom gestimuleerd om zelf een einde te maken aan de overtredingen en de oude (legale) situatie te herstellen. Slechts onder bijzondere omstandigheden wordt volgens de beleidsnota gekozen voor een last onder bestuursdwang.

Aangezien het aantreffen van drugs in woningen en lokalen een ernstige verstoring van de openbare orde betekenen, deze openbare orde zo snel mogelijk moet worden hersteld en verdere aantasting van woon- en/of leefomgeving van burgers zo snel mogelijk dient te worden voorkomen, is bij het aantreffen van een hennepkwekerij en/of drugs de conclusie gerechtvaardigd dat de last onder dwangsom niet het geëigende middel is om op te treden. Er zal daarom wat betreft de bestuurlijke handhaving van overtredingen van artikel 2 en 3 van de Opiumwet primair worden gewerkt met de last onder bestuursdwang, zodat ook de bedoeling was van de wetgever bij het invoeren van artikel 13b van de Opiumwet.

In de regel zal spoedbestuursdwang niet vereist zijn om de woning te sluiten, aangezien het onmiddellijke brandgevaar is beëindigd met de ontmanteling van de kwekerij en dat soort spoedeisendheid in de regel bij andere drugsvondsten niet aanwezig is. Uitgangspunt is het opleggen van een last onder bestuursdwang volgens de reguliere procedure. In de vooraankondiging wordt aangegeven welke maatregel zal worden ingezet en hoe lang de woning of het lokaal eventueel zal worden gesloten. De overtreder krijgt 10 dagen de tijd voor het indienen van een mondelinge of schriftelijke zienswijze. Daarna volgt het besluit. De feitelijke sluiting zal in de regel een week na verzending van het besluit worden geëffectueerd. Afhankelijk van de omstandigheden van het geval kan deze termijn hangende bezwaar en/of beroepsprocedures eventueel worden verlengd.

Is er sprake van gedupeerde medebewoners die niet wist of behoorde te weten dat er een hennepkwekerij in de woning was dan kan eventueel de feitelijke sluiting met een aantal weken worden uitgesteld, om een redelijke termijn te bieden voor het zoeken van vervangende woonruimte. Als er minderjarige medebewoners zijn, zal van een redelijke termijn pas sprake zijn wanneer minimaal een maand te tijd wordt geboden voor het zoeken naar vervangende woonruimte.

Omdat het sluiten van een woning een inbreuk betekent op de persoonlijke levenssfeer (het woongenot) van de bewoners, zal het uitgangspunt zijn bij een eerste overtreding te waarschuwen, zolang het gaat om een beperkt aantal planten. Er is bij de keuze van de sluitingsduur derhalve rekening gehouden met het feit dat het recht op familiy life in het geding is, zoals beschermd door artikel 8 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM). Voor het bepalen of sluiting moet plaatsvinden en voor hoe lang, is een tabel opgenomen in de beleidsregel. Uitgangspunt hierbij is: hoe groter de kwekerij, des te groter de risico’s, consequenties en impact zijn voor de directe omgeving. Als de impact groter is, is een langere sluitingsduur nodig om de openbare orde te herstellen. Hetzelfde geldt ook voor reeds verhandelbare drugs: hoe meer drugs, hoe meer aanloop van drugsgebruikers en handelaren verondersteld kan worden en hoe groter de inbreuk op de openbare orde is. Dan moet het pand ook langer gesloten worden.

 

Kwekerij kennelijk bedoeld voor het kweken van planten

De burgemeester kan de sluiting bevelen, indien een hennepplantage is aangetroffen waarbij er geen of een kleine hoeveelheid hennepplanten zijn aangetroffen, indien aannemelijk is dat er een handelshoeveelheid hennepplanten in de woning aanwezig zijn geweest voor de verkoop, aflevering of verstrekking als bedoeld in artikel 13b van de Opiumwet

 

Uitleg van de tabellen in de beleidsregel

Sluiten van een woning zal pas plaats vinden bij recidive, of als er 100 planten of meer worden aangetroffen. Er wordt een termijn gehanteerd van 1, 2, 3, 6, 9 of 12 maanden of onbepaalde tijd. Afhankelijk van het aantal planten/ grammen in combinatie met eventuele recidive volgt er een sluitingstermijn uit de tabel. Bij verzwarende omstandigheden wordt voor de eerstvolgende langere sluitingstermijn gekozen. Bij verzwarende omstandigheden kan daarom ook direct tot sluiting worden overgegaan als er minder dan 100 planten worden gevonden.

 

Voorbeeld

Wanneer in een woning bijvoorbeeld 150 planten worden gevonden en er geen sprake is van recidive, dan wordt gesloten voor de duur van 2 maanden. Als in datzelfde voorbeeld sprake is van een overtreding wet wapens en munitie (wat een verzwarende omstandigheid is), dan wordt gesloten voor de duur van 3 in plaats van 2 maanden.

Uiteraard zal de volledige situatie met alle feiten en omstandigheden moeten worden afgewogen. Indien toepassen van de beleidsregel leidt tot gevolgen die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding met de te dienen doelen, dan wordt een minder zware maatregel ingezet, of wordt conform artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht de beleidsregel buiten toepassing gelaten.

 

Verhuurde panden

Wat betreft verhuurde huurwoningen, geldt dat een waarschuwing conform artikel 7 (in afwijking van de tabel) in sommige gevallen kan volstaan, mits aan de voorwaarden van artikel 7 wordt voldaan. Dat betekent dat de verhuurder voldoende maatregelen neemt om te voorkomen dat nogmaals een hennepkwekerij in zijn woning wordt aangelegd of drugs worden aangetroffen en dat aannemelijk wordt gemaakt dat de overtredingen, eventuele handel en eventuele overlast blijvend zijn beëindigd.

In geval van verhuur door een woningcorporatie of andere bedrijfsmatige verhuurder is een passende maatregel bijvoorbeeld het verbreken van het huurcontract. Wordt de huurovereenkomst doorgezet dan moet de verhuurder op een andere manier aannemelijk maken dat hij passende maatregelen heeft genomen.

Ook voor andersoortige verhuur kan het verbreken van het huurcontract een passende maatregel zijn.

In dit geval zal ook nog aannemelijk moeten worden gemaakt dat degene die particulier verhuurde de overtreding niet zelf voortzet (dus dat kans op herhaling nihil is). Een indicatie hiervoor kan zijn dat de particuliere verhuurder zelf aangifte heeft gedaan van de aanwezigheid van een kwekerij of drugs in zijn woning, naar aanleiding waarvan vervolgens de drugs zijn gevonden.

Voorkomen moet worden dat een particulier hennep teelt of andere drugs vervaardigt en door het verbreken van een huurcontract cart blanche krijgt om deze illegale bezigheden wellicht onder een nieuwe huurcontract met een nieuwe stroman, voort te zetten.

Omdat voor lokalen de bescherming van artikel 8 EVRM niet meespeelt wordt voor lokalen dit onderscheid tussen huur en verhuur niet gemaakt.

 

Kostenverhaal

Voor toepassing 13b is niet vereist dat verhuurder/eigenaar verwijt valt te maken (overtreder is).

Voor het verhalen van de kosten van de uitvoering van de bestuursdwang is dat wel vereist. Kosten voor het toepassen worden verhaald op de eigenaar indien deze kan worden aangemerkt als overtreder in het bestuursrecht. Eigenaar van een pand dient zich te vergewissen van wat er in zijn pand afspeelt.

 

Nadere informatie

Wanneer het gaat om een lokaal waar een horecagelegenheid is gevestigd, kan een drugsvondst ook gevolgen hebben voor de horeca en/of exploitatievergunning.

 

Feitelijke sluiting

Na feitelijke sluiting van een woning af ander pand wordt een persbericht uitgedaan om bekend te maken dat maatregelen zijn genomen ter herstel van de openbare orde en om bekendheid te geven een consistent beleid wordt gevoerd, wat de preventieve werking kan bevorderen. Ook wordt een aanplakbiljet bevestigd op de toegangsdeur en de wordt tevens verzegeld om aan de omgeving duidelijk te maken dat het pand niet mag worden betreden.