Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels CityLab010 2018 |
Citeertitel | Nadere regels CityLab010 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2018 | 20-03-2019 | Nieuwe regeling | 12-12-2017 | Gemeenteblad 2018, nummer 1 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Dienstverlening van 12 december 2017, kenmerk DV286695;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
overwegende, dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen ter uitvoering van de Subsidieverordening Rotterdam 2014 (SVR 2014) met betrekking tot de regeling CityLab010 in verband met het instellen van een subsidieplafond en procedurele aspecten;
Paragraaf 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Definities en toepasselijkheid
In deze nadere regels wordt onder openbare ruimte verstaan: ruimte die voor iedereen toegankelijk is en voor inrichting en beheer onder verantwoordelijkheid valt van de gemeente.
Het college kan eenmalige subsidies verstrekken om maatschappelijke relevante innovatie in Rotterdam te stimuleren.
Deze nadere regels zijn van toepassing op eenmalige subsidies voor innovatieve initiatieven voor de categorieën:
Artikel 6 Termijn indienen aanvraag
Indien na afhandeling van alle aanvragen voor een in artikel 3, eerste lid, genoemde categorie het subsidieplafond nog niet is bereikt, kan voor die categorie de mogelijkheid tot het indienen van een aanvraag opnieuw worden opengesteld. In dat geval kunnen aanvragen tot 1 november 2018 worden ingediend.
Een samenvatting van het projectplan is op www.citylab010.nl geplaatst.
Artikel 8 Aanvullen onvolledige aanvraag
Indien een aanvraag om subsidie onvolledig is, wordt de aanvrager een termijn van tien werkdagen verleend om de aanvraag aan te vullen. Deze termijn gaat in op de eerste werkdag na verzending van het verzoek om aanvulling.
Een subsidieaanvraag wordt, naast de in de SvR2014 en Algemene wet bestuursrecht genoemde gronden, afgewezen indien:
Een subsidieaanvraag kan, naast de in de SvR2014 en Algemene wet bestuursrecht genoemde gronden, worden afgewezen indien het initiatief is in strijd met gemeentelijke verordeningen of bestemmingsplannen.
Een subsidieaanvraag kan worden afgewezen als
de aanvrager het initiatief niet voor 1 mei 2018 op de website www.citylab010.nl heeft geplaatst; of
de aanvrager voor 1 mei 2018 geen contact heeft opgenomen met één van de contactpersonen van CityLab010, te vinden op www.citylab010.nl/contact, waarbij is aangegeven dat men voornemens is om voor 1 juni 2018 een subsidieaanvraag in te dienen.
Paragraaf 2 Bijzondere bepalingen met betrekking tot innovatie
Artikel 13 Beoordelingscriteria Innovatie
Een aanvraag kan uitsluitend in aanmerking komen voor subsidie als het initiatief voor de categorie waarop de aanvraag betrekking heeft, een product, dienst of activiteit ontwikkelt of inzet dat op reguliere basis nog niet in Rotterdam of in het deel van Rotterdam waarop de aanvraag betrekking heeft, voorkomt en het initiatief voor de categorie waarop de aanvraag betrekking heeft, op ten minste één van de hierna genoemde onderdelen in voldoende mate vernieuwend is:
Paragraaf 3 Bijzondere bepalingen met betrekking tot de categorieën
Artikel 15 Beoordelingscriteria categorie Werkgelegenheid
Een aanvraag voor een subsidie wordt getoetst aan de mate waarin het initiatief bijdraagt aan:
Artikel 16 Beoordelingscriteria categorie Economie
Een aanvraag voor een subsidie wordt getoetst aan de mate waarin het initiatief bijdraagt aan:
Artikel 17 Beoordelingscriteria categorie Duurzaamheid en mobiliteit
Een aanvraag voor een subsidie wordt getoetst aan de mate waarin het initiatief bijdraagt aan:
Artikel 19 Beoordelingscriteria categorie Sport
Een aanvraag voor een subsidie wordt getoetst aan de mate waarin het initiatief bijdraagt aan:
Artikel 22 Beoordelingscriteria categorie Veilig
Een aanvraag voor een subsidie wordt getoetst aan de mate waarin het initiatief bijdraagt aan:
Toelichting bij Nadere regels CityLab010 2018, versie 20 november 2017
CityLab010 is de uitwerking van de collegeafspraak om binnen beleidsvelden budget te reserveren om initiatieven in de stad (eenmalig) te ondersteunen, die daarna zoveel mogelijk op eigen benen kunnen staan. CityLab010 heeft als doel Rotterdam tot laboratorium te maken voor maatschappelijke innovatie. De regeling moet Rotterdammergericht zijn en passen in de ‘Kendoe’-mentaliteit. Via deze regeling faciliteert de gemeente initiatieven door initiatiefnemers te verbinden met elkaar, expertise vanuit de gemeente en/of de stad beschikbaar te stellen en door een financiële bijdrage beschikbaar te stellen. Deze regeling vervangt de regeling van 2017.
Belangrijkste wijzigingen in 2018
Het aantal categorieën is in 2018 uitgebreid met het Onderwerp Eenzaamheidsbestrijding en Armoedebestrijding. In artikel 4 van de regeling is het subsidieplafond voor elke categorie aangegeven en in artikel 23 en 24 kunt u de inhoudelijke voorwaarden lezen.
Ten opzichte van 2017 is er één belangrijke wijziging in de procedure doorgevoerd. De ervaring uit eerdere jaren leert dat een gesprek tussen een contactpersoon van CityLab010 en de aanvrager in deze fase ervoor zorgt dat het de kwaliteit van de aanvraag ten goede komt. Om een dergelijk gesprek goed in te kunnen plannen door de medewerkers van CityLab010, is het niet wenselijk dat een aanvrager pas enkele dagen voor de sluitingstermijn bij CityLab010 zijn of haar plan bekend maakt. Als voorwaarde is daarom opgenomen dat het initiatief voor 1 mei 2018 op de website wordt geplaatst (via: www.citylab010.nl/plannen/new) of voor 1 mei een e-mail naar één van de contactpersonen van CityLab010 wordt gestuurd met een globale omschrijving van het initiatief en waarbij wordt aangegeven dat men voornemens is om een aanvraag voor 1 juni in te dienen. Om dit contact te vergemakkelijken organiseert CityLab010 vanaf 1 februari diverse netwerkavonden en staan de contactgegevens van de contactpersonen op www.citylab010.nl/contact.
Paragraaf 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Definities en toepasselijkheid
In dit artikel wordt verduidelijkt wat onder openbare ruimte wordt verstaan.
In dit artikel wordt het doel van de subsidie aangeven.
In dit artikel is aangegeven binnen welke beleidsvelden, zoals deze zijn opgenomen in de begroting, middelen zijn gereserveerd om initiatieven uit de stad (eenmalig) te ondersteunen. Deze beleidsvelden worden in de regeling categorieën genoemd.
In dit artikel wordt voor elke categorie het maximale beschikbare budget voor plannen in 2018 aangegeven. Tevens wordt in lid 2 omschreven op welke wijze het budget verdeeld wordt.
Artikel 5 Kring van aanvraaggerechtigden
In dit artikel wordt aangegeven wie een subsidie mag aanvragen. Rotterdam staat ook open voor maatschappelijk relevante innovatie die door organisaties wordt uitgevoerd die niet in Rotterdam zijn gevestigd.
Artikel 6 Termijn indienen aanvraag
Dit artikel geeft de termijn aan waarbinnen een subsidie kan worden aangevraagd.
Artikel 6, lid 2 beschrijft dat als na afhandeling van alle aanvragen die voor 1 juni 2018 zijn ingediend het subsidieplafond voor een categorie nog niet is bereikt, er opnieuw de mogelijkheid ontstaat om voor die categorieën een aanvraag in te dienen. Deze aanvragen kunnen dan tot 1 november 2018 worden ingediend. Vanaf 14 september 2018 wordt op www.citylab010.nl bekend gemaakt of artikel 6, lid 2. van kracht is en voor welke categorieën.
In dit artikel wordt aangegeven waar een aanvraag aan moet voldoen. Een subsidie moet worden aangevraagd op www.rotterdam.nl/subsidies waar het juiste aanvraagformulier staat om voor CityLab010 een subsidie aan te vragen. Artikel 7, lid 5 geeft aan dat de aanvrager een samenvatting van het projectplan op www.citylab010.nl moet plaatsen. Op www.citylab010.nl staat daarvoor een instructie en er staat waar men terecht kan voor verdere vragen. Het gaat om een korte omschrijving van het project waarbij bedrijfsgevoelige informatie zoals een businesscase of bepaalde kennis niet verplicht moet worden vermeld. Het plaatsen van de samenvatting is verplicht in het kader van transparantie. Op deze wijze kunnen geïnteresseerden kennis nemen van alle initiatieven die een aanvraag hebben ingediend voor een subsidie vanuit CityLab010. Ook stimuleert het, conform de ambitie van CityLab010, de interactie in de stad over innovatieve plannen.
Artikel 8 Aanvullen onvolledige aanvraag
Een aanvraag is volledig als het juiste formulier is ingevuld en de juiste gegevens zijn toegevoegd. In artikel 8 is bepaald dat de aanvrager een hersteltermijn krijgt van tien werkdagen indien de aanvraag niet volledig is. Indien een aanvraag niet volledig is, krijgt de aanvrager uiteraard hierover bericht. Aanvulling van de aanvraag leidt tot een latere datum van ontvangst, hetgeen zou kunnen leiden tot afwijzing van de aanvraag omdat het subsidieplafond is bereikt.
In dit artikel worden niet-limitatief de weigeringsgronden voor een subsidieaanvraag genoemd. Zoals is opgenomen, laat dit onverlet dat ook de criteria op grond van de Algemene wet bestuursrecht en de SVR 2014 relevant zijn voor de beoordeling van de aanvraag. Onder andere artikel 4.35 van Algemene wet bestuursrecht en artikel 8 van de SVR 2014 bevatten algemene weigeringsronden op basis van de kwaliteit van de aanvraag, de activiteiten en financiën in relatie tot het initiatief.
Artikel 9, lid 3 gaat erom dat de periode voor cocreatie volledig wordt benut. De ervaring uit eerdere jaren leert dat een gesprek tussen een contactpersoon van CityLab010, de partners van CityLab010 en de aanvrager in deze fase ervoor zorgt dat het de kwaliteit van de aanvraag ten goede komt. Om het contact met CityLab010 voor de aanvrager te vergemakkelijken organiseert CityLab010 diverse netwerkavonden en staan de contactgegevens van de contactpersonen op www.citylab010.nl/contact. Hierdoor kan op een laagdrempelige manier contact worden gelegd door de aanvragers.
Om te voorkomen dat aanvragers pas enkele dagen voor de sluitingstermijn van 1 juni contact zoeken met CityLab010 en er geen tijd meer is voor cocreatie, is het een voorwaarde dat voor 1 mei het plan op de website is geplaatst of dat er contact is gezocht met één van de contactpersonen van CityLab010. Indien het plan niet voor 1 mei op de website is geplaatst, kan worden volstaan met een e-mail naar een van de contactpersonen van CityLab010. Hierin moet een globale omschrijving van het initiatief staan waarbij de aanvrager voornemens is om een aanvraag in te dienen. Overigens is het advies om zo snel mogelijk na 1 februari het initiatief op de website te plaatsen of per e-mail contact te zoeken met de contactpersonen van CityLab010. Voor aanvragen die na de eerste ronde worden ingediend (artikel 6.2) is de voorwaarde anders. De aanvrager moet wel voor het sluiten van het subsidieloket het plan hebben geplaatst op de website, maar men hoeft geen contact te hebben gezocht. De reden hiervoor is dat er deze categorie aanvragen doorlopend kunnen worden ingediend. Natuurlijk is het advies om bij aanvragen op grond van artikel 6.2 eerst contact op te nemen met het team van CityLab010 voordat er een definitieve aanvraag wordt ingediend.
Artikel 10 Beslissing op aanvraag
In dit artikel wordt de beslissing op de aanvraag beschreven.
In artikel 10, lid 3 is bepaald dat binnen de beslistermijn een advies kan worden gevraagd bij een of meer externe deskundigen.
Artikel 11 Verplichtingen voor de subsidieontvanger
Hier staan de verplichtingen voor de aanvrager die subsidie ontvangt.
Hier wordt aangegeven dat de subsidie die wordt verstrekt inclusief de eventuele omzetbelasting is die de aanvrager over de lasten van de subsidieactiviteit(en) is verschuldigd. Deze omzetbelasting omvat zowel de door de subsidieaanvrager betaalde omzetbelasting op inkoopactiviteiten als de eventueel door subsidiënt verschuldigde btw over de verleende subsidie.
Paragraaf 2 Bijzondere bepalingen met betrekking tot innovatie
Artikel 13 Beoordelingscriteria Innovatie
In artikel 13 wordt de omschrijving van innovatie gegeven. Hier blijkt uit dat een aanvraag in aanmerking komt voor subsidie als het product, dienst of activiteit dat wordt ontwikkeld of ingezet voor de categorie waar subsidie voor wordt aangevraagd, niet op reguliere basis voorkomt in Rotterdam of in een deel van Rotterdam. Het betekent dat innovatieve initiatieven uit andere gemeenten ook in aanmerking voor subsidie komen als deze in Rotterdam worden uitgevoerd. Ook initiatieven die incidenteel in Rotterdam worden uitgevoerd komen in aanmerking voor een subsidie. In het laatste geval kan worden gedacht aan producten of een bepaalde manier van werken die nog in een experimenteerfase zit of een initiatief dat in een bepaald gebied in Rotterdam wordt uitgevoerd maar nog niet breder is uitgezet in de stad. Daarnaast moet de aanvraag in voldoende mate vernieuwend zijn voor ten minste één van de onderdelen die in artikel 13 lid 1a t/m 1j worden behandeld. Deze onderdelen zijn gebaseerd op het ‘Innovation framework’ (Keeley, Pikkel, Quinn & Walters). De onderzoekers die dit model hebben opgesteld hebben innovatie onderzocht en een model ontwikkeld om de mate van innovatie te kunnen toetsen.
Bij artikel 13, lid 1a (Beleving- Dienstverlening) is er sprake van het vergroten van het aanbod door een gerichte vernieuwde dienstverlening. Er kan worden gedacht aan het koppelen van een BMX-fietsschool aan het verbeteren van fietsvaardigheid onder jeugd op scholen om daarmee de veiligheid onder kinderen te vergroten.
Bij artikel 13, lid 1b (Beleving - Kanalen) is er sprake van het leveren van aanbod aan klanten en gebruikers op een vernieuwde wijze. Voorbeeld is een onderwijsprogramma dat techniekles biedt aan kinderen, gepresenteerd door andere kinderen die net wat ouder zijn. Omdat de techniekles door anderen wordt gegeven dan de juf of meester (wat nu gebruikelijk is), is het een innovatief aanbod. Dit is een vernieuwing in het kanaal. Het initiatief levert aanbod aan bassischolen op een vernieuwde wijze in het gebied.
Bij artikel 13, lid 1c (Beleving - Presentatie) is er sprake van een vernieuwde wijze waarop het initiatief een product, dienst of activiteit presenteert. Er kan worden gedacht aan het laten drijven van 20 bomen in zeeboeien in de Rijnhaven om het klimaatvraagstuk op een vernieuwende manier onder de aandacht te brengen.
Bij artikel 13, lid 1d (Beleving - Interactie) is er sprake van het bevorderen van aansprekende interacties tussen klanten en gebruikers op een vernieuwde manier. Voorbeeld is een initiatief waarbij een netwerk is gebouwd tussen het bedrijfsleven en de cultuursector. Dit netwerk bestaat uit ontmoetingen, evenementen en social media. De achterliggende gedachte van dit netwerk is dat mensen uit de cultuursector vaak moeilijk in contact komen met het bedrijfsleven, en andersom. Via dit netwerk wordt dit, op een aansprekende wijze, gestimuleerd.
Bij artikel 1, lid 1e (Aanbod - Uitvoering) is er sprake van een nieuwe activiteit, product of dienst, of vernieuwde kenmerken of functionaliteiten van een bestaande activiteit, product of dienst. Er kan worden gedacht aan het toevoegen van een speeltoestel aan een speeltuin voor kinderen met een beperking. Dit is een voorbeeld van vernieuwde kenmerken en functionaliteiten voor kinderen met een beperking.
Bij artikel 13, lid 1f (Aanbod - Systeem) is er sprake van aanvullend aanbod van producten, activiteiten of diensten op een vernieuwde manier. Een start-up is niet nieuw. Bij BlueCity is bijvoorbeeld binnen de uitgangspunten van circulaire economie ruimte, kennis en materialen beschikbaar voor jonge ondernemers of ontwerpers die aan de slag willen met duurzame maatschappelijke projecten, maar zelf niet de ruimte, kennis of materialen hebben om aan de slag te gaan. Daarbij worden de kennis, materialen en ruimte van ondernemers onderling ook beschikbaar gesteld voor elkaar. Binnen de context van de circulaire economie is dit een vernieuwende manier om start-ups te helpen.
Bij artikel 13, lid 1g (Configuratie - Verdienmodel) is er sprake van de vernieuwde wijze waarop een product, dienst of activiteit het verdienmodel inricht. Normaal gesproken gaat het aanvragen van een bijstandsuitkering bijvoorbeeld via de gemeente Rotterdam. Dit gaat via verschillende systemen en is redelijk arbeidsintensief. Randstad HR Solutions heeft dit proces overgenomen van de gemeente en heeft een nieuw systeem ontwikkeld. Hiermee hebben zij een nieuw verdienmodel gecreëerd: Randstad HR Solutions ontvangt per handeling een bijdrage van de gemeente. Daarbij is het nieuwe systeem van invloed op het verdienmodel van de gemeente, omdat zij tijd van medewerkers besparen en daarmee minder kosten maken.
Bij artikel 13, lid 1h (Configuratie - Netwerk) gaat het om een vernieuwende manier van samenwerking met anderen. Een voorbeeld is een hockeyclub die in Rotterdam West is ontstaan uit de samenwerking van een groep ouders, die graag samen een hockeyclub wilde oprichten met andere sportverenigingen, scholen en beheerders van openbare sportvelden.
Bij artikel 13, lid 1i (Configuratie - Structuur) is er sprake van een initiatief die op een vernieuwde wijze middelen en activiteiten structureert. Er kan gedacht worden aan het initiatief dat ervoor zorgt dat in één jaar tijd 400 jongeren uit achterstandswijken in Rotterdam een stage kunnen uitvoeren die gerelateerd is aan hun opleiding. Het initiatief heeft professionals (welzijn, scholen) en ondernemers met elkaar in contact gebracht op een laagdrempelige manier. Het initiatief zorgt ervoor dat activiteiten zoals bijeenkomsten en stages samen met middelen zoals een stageprogramma geregeld worden op een manier die voorheen nog niet op deze manier georganiseerd kon worden.
Bij artikel 13, lid 1j (Configuratie - Proces) is er sprake van een product, dienst of activiteit die vernieuwde methodes gebruikt om het werk te doen. Er kan gedacht worden aan het vergoten van ouderbetrokkenheid op een school door middel van een digitaal platform. Ouderbetrokkenheid is altijd een worsteling voor scholen. De initiatiefnemer richt ouderbetrokkenheid op een geheel andere manier in. Via een applicatie wordt de ouderbetrokkenheid gestimuleerd. Filmpjes, opgenomen gesprekken, foto’s en verslagen worden gedeeld op de applicatie die toegankelijk is voor het kind, de ouder en de leerkracht. Dit proces is nieuw voor mbo-scholen in Rotterdam.
Paragraaf 3 Bijzondere bepalingen met betrekking tot de categorieën
Artikel 14 Beoordelingscriteria categorie Buitenruimte
Hierin staan de beoordelingscriteria voor de categorie Buitenruimte. Het gaat om innovaties in het beheer van de buitenruimte: ideeën die ervoor zorgen dat de stad een aantrekkelijke, veilige en schone stad is om in te wonen, werken en recreëren. Meer informatie:
Artikel 15 Beoordelingscriteria categorie Werkgelegenheid
Hier staan de beoordelingscriteria voor de categorie Werkgelegenheid. De gemeente Rotterdam begeleidt mensen met een bijstandsuitkering richting werk. Een aanzienlijk deel van deze mensen heeft een beperkte beheersing van de Nederlandse taal. Dit geeft hun een extra afstand tot de arbeidsmarkt. De problemen variëren van laaggeletterdheid bij autochtone Rotterdammers tot en met Rotterdammers met een migratieachtergrond of vluchtelingenstatus. De gemeente spreekt over een taalachterstand als de persoon de Nederlandse taal beheerst onder het niveau B1/ 2F op alle taalvaardigheden: spreken, lezen, schrijven, luisteren en gespreksvaardigheden. Voor een deel werken werkzoekenden met een taalachterstand aan de verbetering van hun taalbeheersing via de inspanningsplicht uit de Wet taaleis.
Gezocht wordt, in aanvulling op de Wet taaleis, naar oplossingen voor (deeltijd) uitstroom uit de bijstand van mensen met een taalachterstand op basis van een analyse van de oorzaken van het problemen.
Er zijn verschillende groepen Rotterdammers die te maken hebben met een taalachterstand. Hieronder wordt een aantal voorbeelden genoemd maar dit is niet uitputtend:
De groep autochtone Rotterdammers die laaggeletterd zijn. Vaak zijn ze wat ouder en schamen zich voor hun beperktheid. Zij spreken en begrijpen Nederlands maar hebben moeite met lezen en/of schrijven. Deze mensen zijn vaak ook laag opgeleid. Deze mensen hadden in het verleden wel werk, zijn dat kwijt geraakt en komen nu niet gemakkelijk aan een baan vanwege problemen met die laaggeletterdheid.
Werkzoekenden met een migratieachtergrond die al dan niet de Nederlandse nationaliteit hebben. Soms hebben ze net hun inburgering gehaald en het vereiste A2 niveau of zijn ze al jaren in Nederland. A2 is een vrij laag niveau om aan het werk te komen en als de mensen niet vaak genoeg Nederlands spreken, zwakt het taalniveau weer af. In ieder geval is het taalniveau te laag om uit te kunnen stromen naar betaald werk dat in beeld is bij de gemeente. Verder is het ook belangrijk dat ze leren wat werken in Nederland inhoudt. Beschikken ze over de skills die de Nederlandse arbeidsmarkt vraagt?
De vraag is om te komen met een duurzame oplossing om mensen met een taalachterstand uit de bijstand te laten stromen richting werk, al dan niet in deeltijd. Idealiter worden de werkzoekenden geholpen om hun taalvaardigheden te verbeteren. Het is vooral van belang dat mensen gewoon aan het werk kunnen.
Artikel 16 Beoordelingscriteria categorie Economie
Hierin staan de beoordelingscriteria voor de categorie Economie. De initiatieven moeten een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de economie in Rotterdam. Meer informatie: www.rotterdam.nl/kaderstedelijkeontwikkeling.
Artikel 17 Beoordelingscriteria categorie Duurzaamheid en mobiliteit
Hierin staan de beoordelingscriteria voor de categorie Duurzaamheid en Mobiliteit. De initiatieven moeten een bijdrage leveren aan een toekomstbestendig, schoon en bereikbaar Rotterdam. Meer informatie:
Artikel 18 Beoordelingscriteria categorie Onderwijs
Hierin staan de beoordelingscriteria voor de categorie Onderwijs. Initiatieven moeten leiden tot een betere onderwijskwaliteit met een langdurig effect en aansluiten bij de Rotterdamse onderwijsvisie. Die is door diverse partners en de gemeente ontwikkeld en vastgelegd in ‘Leren Loont!’. Daarnaast dienen de initiatieven bij te dragen aan de thema’s van het Masterplan onderwijs: ‘onderwijs en arbeidsmarkt’, ‘talent ontdekken, ontwikkelen en benutten’ en ‘school en omgeving’. Zie voor een nadere toelichting het Masterplan Onderwijs
Artikel 19 Beoordelingscriteria categorie Sport
Hierin staan de beoordelingscriteria voor de categorie Sport. Bij deze beoordeling gaat het om initiatieven die Rotterdammers uitnodigen om (meer) te gaan sporten en bewegen. Om zo tot een optimaal sportaanbod te komen voor iedereen, waarmee het imago van Rotterdam als sportstad ook wordt versterkt. Meer informatie: www.rotterdamsportstad.nl/over-rotterdam-sportstad/beleid.html
Artikel 20 Beoordelingscriteria categorie Cultuur
Hierin staan de beoordelingscriteria voor de categorie Cultuur. Het moet gaan om initiatieven die de innovatieve potentie laten zien van cultuur op sociale, ruimtelijke en economische ontwikkelingen in Rotterdam. Initiatieven vanuit alle culturele disciplines en creatieve bedrijfstakken kunnen in de categorie Cultuur vallen. Voorbeelden van projecten zijn:
Meer informatie: collegeprogramma Rotterdam 2014 - 2018
Artikel 21 Beoordelingscriteria categorie Droomstraten
Hierin staan de beoordelingscriteria voor de categorie Droomstraten. In een Droomstraat doen bewoners ingrepen in hun straat of buurt met als doel de straat meer te benutten voor spelen en ontmoeten en de sociale cohesie in de buurt te bevorderen. Droomstraten vinden plaats in één of meer van de negen Kansrijke Wijken. Een aanvraag wordt voorafgaand aan indiening voor subsidie besproken in het gemeentelijke Kendoe overleg van het betreffende gebied waar het project wordt uitgevoerd. Hierin zitten gemeentelijke experts op het gebied van ruimtelijke inpassing, beheer en draagvlak in het gebied. Meer informatie: www.woneninrotterdam.nl
Artikel 22 Beoordelingscriteria categorie Veilig
Hier staan de beoordelingscriteria voor de categorie Veiligheid. Veiligheid is belangrijk voor iedereen die in Rotterdam woont. Bewoners, ondernemers en organisaties kunnen bij CityLab010 aanvragen indienen die een bijdrage leveren aan het verbeteren van een veilige stad en buurt. Meer informatie:
Artikel 23 Beoordelingscriteria categorie Schulden voorkomen en aanpakken
Hierin staan de beoordelingscriteria voor de categorie schulden voorkomen en aanpakken. Het moet hier om initiatieven gaan die bijdragen aan het voorkomen van schulden bij jongeren en bij het oplossen van schulden van Rotterdammers.
Bij de beoordeling wordt naast het innovatieve karakter van de aanvraag ook gekeken naar de samenwerking en de levensvatbaarheid van het initiatief zonder gemeentelijke subsidie.
Meer informatie over schulddienstverlening aan Rotterdammers op www.rotterdam.nl/rondkomen. Voor relevante beleidsstukken zie Meerjaren beleidsplan schulddienstverlening Rotterdam 2016-2019 en het Uitvoeringsplan Samenhang Schulddienstverlening. Met betrekking tot de doelgroep tot 27 jaar verwijzen we naar het programma Elke Jongere Telt.
Artikel 24 Beoordelingscriteria categorie Bestrijden Eenzaamheid
Hierin staan de beoordelingscriteria voor de categorie Bestrijden Eenzaamheid. Het moet gaan om initiatieven die leiden tot nieuwe samenwerkingsverbanden tussen maatschappelijke organisaties, bedrijven, sociaal ondernemers en actieve burgers. Deze coalities zijn een belangrijk middel om tot nieuwe inzichten en werkwijzen te komen om eenzaamheid te doorbreken. Meer informatie: www.rotterdam.nl/wonen-leven/voor-mekaar
Paragraaf 4 Inwerkingtredings- citeerbepalingen
Artikel 25 Inwerkingtredingsbepaling
Deze Nadere regels treden in werking op 1 februari 2018.
Als citeertitel van deze Nadere regels kan “Nadere regels CityLab010 2018” gebruikt worden.
Dit gemeenteblad 2018, nummer 1, is uitgegeven op 8 januari 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)