Organisatie | Woudrichem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling Jeugdhulp Woudrichem 2017 |
Citeertitel | Klachtenregeling Jeugdhulp Woudrichem 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2018 | Onbekend | 16-01-2018 GVOP 30 januari 2018 | Onbekend |
Het college van de gemeente Woudrichem;
Overwegende dat het wenselijk is:
ten behoeve van een behoorlijke behandeling van klachten in het kader van de toegang tot jeugdhulp via het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en de jeugdhulpverlening geboden door het CJG, met in achtneming van paragraaf 4.2a van de Jeugdwet en hoofdstuk 9 van de Algemene Wet bestuursrecht (Awb), nadere regels vast te stellen;
een klachtencommissie jeugdhulp in te stellen die belast is met de behandeling van bovengenoemde klachten. Voor klachten over toegang vanuit het CJG heeft de klachtencommissie een adviserende rol in eerste instantie richting het bestuursorgaan op grond van het bepaalde in hoofdstuk 9 Awb. Voor klachten over de jeugdhulpverlening geboden door het CJG is de commissie op grond van het bepaalde in paragraaf 4.2a Jeugdwet bevoegd te beslissen in eerste en enige instantie (oordeel).
bescherming te bieden aan personen die zich ten aanzien van de gemeente Woudrichem in een afhankelijke positie bevinden;
conflicten te beperken en de relatie van de klager met de gemeente Woudrichem te herstellen;
tekortkomingen in de dienstverlening van de organisatie te signaleren en het verkrijgen van meer inzicht in de behoeften van burgers;
Gelet op paragraaf 4.2a van de Jeugdwet en hoofdstuk 9 van de Awb;
1. vast te stellen de volgende Klachtenregeling Jeugdhulp Woudrichem 2017;
2. ter uitvoering van de Klachtenregeling Jeugdhulp Woudrichem 2017 het behandelen van en het adviseren over de klachten over toegang tot jeugdhulp via het CJG op te dragen aan de Klachtencommissie Jeugdhulp (9:14 Awb);
3. ter uitvoering van de Klachtenregeling Jeugdhulp Woudrichem 2017 het behandelen van en het beslissen over klachten over jeugdhulpverlening geboden door het CJG op te dragen aan de Klachtencommissie Jeugdhulp (4.2a Jeugdwet)
Klacht over jeugdhulpverlening: een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen van een klager over de wijze waarop het college, een lid daarvan of een medewerker zich in een bepaalde aangelegenheid gedraagt jegens een jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent of een pleegouder in het kader van de jeugdhulpverlening;
Hoofdstuk DE KLACHTENCOMMISSIE
De leden van de klachtencommissie worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college van de gemeente Woudrichem. De leden kunnen slechts van hun functie ontheven worden wegens verwaarlozing van hun taak of wegens andere redenen op grond waarvan handhaving als lid redelijkerwijs niet kan worden verlangd. Het lid maakt per direct geen deel meer uit van de commissie.
De leden van de klachtencommissie kunnen op enig moment tijdens hun benoemingsperiode zelf terugtreden. Zij stellen het college van de gemeente Woudrichem schriftelijk op de hoogte. Het vertrekkend lid blijft aan totdat in zijn of haar opvolging is voorzien, tenzij sprake is van ernstige onvoorzienbare omstandigheden.
Hoofdstuk KLACHTEN OVER JEUGDHULPVERLENING
Indien het voor de klachtencommissie niet mogelijk is haar oordeel over de klacht uit te brengen binnen de in het vorige lid genoemde termijn, doet zij daarvan binnen die termijn schriftelijk met redenen omkleed mededeling aan de klager, de verantwoordelijk leidinggevende en degene over wie wordt geklaagd.
Binnen vier weken na de ontvangst van het oordeel van de klachtencommissie deelt het college mede of het naar aanleiding van dat oordeel maatregelen zal nemen en zo ja welke. De beslissing wordt kenbaar gemaakt aan de klachtencommissie, de klager, de verantwoordelijk leidinggevende en degene over wie wordt geklaagd.
Hoofdstuk KLACHTEN OVER DE TOEGANG TOT JEUGDHULP
Artikel 10 Het niet in behandeling nemen van een klacht
Gelet op het bepaalde in artikel 9:8 van de Algemene wet bestuursrecht worden klachten welke betrekking hebben op de volgende gedragingen niet in behandeling genomen. Het betreft hier gedragingen:
zolang ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Artikel 12 Gecombineerde klachten
Indien sprake is van een klacht welke ziet op de jeugdhulpverlening én de toegang tot jeugdhulp of als het in beginsel onduidelijk is op welke taak de klacht ziet, wordt de klacht behandeld als een klacht over de toegang tot jeugdhulp.
De klachtencommissie c.q. het college is bevoegd een klacht niet (verder) te behandelen c.q. af te handelen indien blijkt dat vanwege de gedraging, waarop de klacht betrekking heeft strafvervolging is/wordt ingesteld.