Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Putten

Gemeenschappelijke Regeling Zonder Meer Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten (BLNP), Putten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePutten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeenschappelijke Regeling Zonder Meer Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten (BLNP), Putten
CiteertitelRegeling Zonder Meer BLNP
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOpenbaar bestuur en administratie
Externe bijlagenBijlage 1 Bijlage 2

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet Gemeenschappelijke regelingen, artikel 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2017Nieuwe regeling

15-11-2016

Staatscourant nr. 397, 2 januari 2017

574727

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeenschappelijke Regeling Zonder Meer Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten (BLNP), Putten Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Putten op 15 november 2016.

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeente Bunschoten, de gemeente Leusden, de gemeente Nijkerk en de gemeente Putten, samen te noemen “deelnemende gemeenten”,

Overwegende dat:

 

  • -

    De deelnemende gemeenten voordelen zien om op een aantal gebieden structureel samen te werken;

     

  • -

    de deelnemende gemeenten het belangrijk vinden op een slimme wijze samen te werken, waarbij de samenwerkingsvorm zo licht mogelijk moet zijn met minimale “bijkomende lasten”;

 

gelet op artikel 1 Wet Gemeenschappelijke regelingen.

 

Besluiten

 

de volgende gemeenschappelijke regeling vast te stellen:

Gemeenschappelijke Regeling Zonder Meer Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten (BLNP).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    stuurgroep:

    groep gevormd vanuit de colleges van de deelnemende gemeenten;

  • 2.

    regiegroep:

    groep bestaande uit de gemeentesecretarissen van de deelnemende gemeenten;

  • 3.

    team:

    groep medewerkers die verantwoordelijk is voor het vervullen van de in deze regeling gemelde bij het betreffende team behorende taken;

  • 4.

    teamleider/kwartiermaker:

    persoon die tijdelijk wordt aangesteld om de dagelijkse leiding te geven;

  • 5.

    verdeelsleutel:

    de verhouding waarin bepaalde kosten en voordelen tussen de vier gemeenten worden verdeeld. Als verdeelsleutel voor de BLNP-samenwerking wordt de verhouding van de optelsom van de omvang van het begrotingsdeel in hun huidige gemeentelijke begroting op de vier samenwerkingstaken ten aanzien van personeelskosten, kosten inhuur derden en ICT-kosten

    Deze verhouding is: Bunschoten 16,33%, Leusden 28,95%, Nijkerk 35,54%, Putten 19,19%

Artikel 2 Reikwijdte/doelstelling samenwerking

  • 1.

    Deze regeling heeft betrekking op de samenwerking van de deelnemende gemeenten binnen de vakgebieden Financiën, ICT, Juridische Zaken en Personeel & Organisatie.

  • 2.

    De samenwerking richt zich op gezamenlijke uitvoering van taken als benoemd in bijlage 1 bij deze Gemeenschappelijke Regeling in de meest ruime zin. Deze taken betreffen taken op het gebied beleid, beheer en uitvoering.

Artikel 3 Samenwerkingsverband

  • 1.

    Het samenwerkingsverband heeft geen eigen rechtspersoonlijkheid, bestuur en begroting.

  • 2.

    Het samenwerkingsverband heeft geen eigen briefpapier of huisstijl. Waar de deelnemende gemeenten zich uitdrukkelijk als samenwerkingsverband willen presenteren wordt een eigen logo gebruikt.

  • 3.

    Het samenwerkingsverband is geen project en kent, naast de in deze regeling genoemde functies, geen leidinggevende of anderszins sturende functies.

  • 4.

    Wanneer in stukken aan het samenwerkingsverband wordt gerefereerd, wordt de naam "samenwerking Bedrijfsvoering Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten" gebruikt.

Artikel 4 Teams

  • 1.

    De deelnemende gemeenten richten vier teams in, zijnde:

    • a.

      Team Financiën

    • b.

      Team ICT

    • c.

      Team Juridische Zaken

    • d.

      Team P&O

  • 2.

    Deze teams worden belast met de uitvoering van de taken zoals genoemd in bijlage 1.

  • 3.

    De deelnemende gemeenten verbinden zich alleen af te wijken van door de teams uitgebrachte adviezen die inhoudelijk zijn gebaseerd op de samenwerking, indien dit door bepaalde lokale omstandigheden noodzakelijk wordt geacht. Dit geldt niet wanneer alle deelnemende gemeenten allen op dezelfde wijze afwijken.

  • 4.

    Wanneer een van de deelnemende gemeente bij adviezen als bedoeld in het voorgaande lid af wil wijken, wordt dit besproken binnen de stuurgroep en de regiegroep alvorens door de betreffende deelnemende gemeente een besluit wordt genomen. De regiegroep en de stuurgroep brengen, indien nodig, samen een advies aan de betreffende deelnemende gemeente uit.

  • 5.

    Wanneer zich met betrekking tot medewerkers of teams die binnen het samenwerkingsverband functioneren problemen voordoen die niet kunnen worden opgelost binnen het team zelf, bespreekt de kwartiermaker dit met de secretaris van de gastheergemeente. Vervolgens bespreekt deze secretaris dit met de secretaris(sen) van de gemeente(n) waar de betreffende medewerker(s) in dienst is c.q. zijn. Indien deze secretarissen niet tot een gezamenlijk advies aan de deelnemende gemeenten kunnen komen wordt dit met de regiegroep besproken.

Artikel 5 Samenstelling teams

  • 1.

    De teams worden bij aanvang van de samenwerking samengesteld uit medewerkers van de deelnemende gemeenten, waarbij de deelnemende gemeenten formatie beschikbaar stellen als weergegeven in bijlage 2.

  • 2.

    Wanneer zich een wijziging in de omvang van een team voordoet of wenselijk is, overlegt de regiegroep hierover en brengt hierover advies uit aan de deelnemende gemeenten.

  • 3.

    De teamleden van een team worden aangestuurd door een teamleider/kwartiermaker, tenzij voor het betreffende team andere afspraken worden gemaakt.

  • 4.

    De regiegroep selecteert de teamleiders/kwartiermakers door middel van een sollicitatieprocedure en dragen de beoogde teamleiders/kwartiermakers aan de deelnemende gemeenten voor.

Artikel 6 Gastheergemeente van de teams

  • 1.

    Ieder team heeft een gastheergemeente, zoals weergegeven in bijlage 1.

  • 2.

    De gemeente die als gastheergemeente fungeert, faciliteert de benodigde werkplekken. De andere gemeenten faciliteren voldoende "flexplekken".

  • 3.

    De medewerkers werken waar mogelijk plaats- en tijdsonafhankelijk. De deelnemende gemeenten zetten zich allen actief in dit op korte termijn mogelijk te maken.

Artikel 7 Werkgeverschap

De deelnemende gemeenten blijven als werkgever verantwoordelijk voor het uitoefenen van goed werkgeverschap. De medewerkers blijven in dienst van de gemeenten waar zij bij aanvang van de samenwerking in dienst zijn.

Artikel 8 Financiële afspraken

  • 1.

    Iedere deelnemende gemeente voldoet de werkgeverslasten van zijn eigen medewerkers.

  • 2.

    Nieuwe investeringen die voortvloeien uit de samenwerking waarvoor geen dekking is in de huidige begrotingen, worden conform de verdeelsleutel gedragen. Besparingen ten aanzien van de loonkosten, kosten inhuur derden en ICT-kosten worden overeenkomstig de verdeelsleutel verdeeld.

  • 3.

    Ten aanzien van werkplekken vindt geen verrekening plaats tenzij een of meer deelnemende gemeenten onevenredig veel nadeel ondervindt.

  • 4.

    Er vindt geen onderlinge verrekening ten aanzien van overhead tussen de deelnemende gemeenten.

  • 5.

    Eenmaal per jaar worden eventueel onderling verschuldigde bedragen voldaan, waarbij kosten en besparingen zoveel mogelijk verrekend worden. Team Financiën brengt de bedragen conform de afspraken in beeld. De deelnemende gemeenten verstrekken hiertoe de benodigde gegevens.

  • 6.

    Reiskosten en opleidingskosten worden door de gemeente vergoed waar de medewerker in dienst is.

  • 7.

    Over de kosten en besparingen voor zover die niet behoren of geregeld zijn in de leden 1 tot en met 6 treden de gemeente in onderling overleg om hierover specifieke (aanvullende) afspraken te maken.

Artikel 9 Planning en verantwoording

  • 1.

    De deelnemende gemeenten verbinden zich binnen de planning en control cyclus uitdrukkelijk aandacht te schenken aan de taken van de vier teams.

  • 2.

    De teams leveren daarvoor tijdig de benodigde informatie aan de deelnemende gemeenten aan. Hiertoe stelt de kwartiermaker ieder jaar een jaarplan en een jaarverslag op. Het jaarplan en jaarverslag wordt ter vaststelling aan de regiegroep gezonden. Na, al dan niet gewijzigde vaststelling worden het jaarplan en het jaarverslag aan de colleges van de deelnemende gemeenten aangeboden.

Artikel 10 Team overstijgende Overlegstructuren

  • 1.

    De stuurgroep vergadert minimaal eenmaal per jaar of zoveel vaker als nodig is. De data van de vaste vergadering wordt gekozen met het oog op de planning en control cyclus.

  • 2.

    De regiegroep vergadert minimaal eenmaal per zes maanden of zoveel vaker als nodig is. De data van de vaste vergaderingen worden gekozen met het oog op de planning en control cyclus.

  • 3.

    De bevindingen van de stuurgroep over de samenwerking worden schriftelijk aan de deelnemende gemeenten teruggekoppeld.

Artikel 11 Wijzigingen in de samenwerking

  • 1.

    Een wijziging van deze regeling wordt schriftelijk overeengekomen.

  • 2.

    Voor wijziging van deze regeling is een goedkeurend besluit van alle deelnemende gemeenten noodzakelijk en toestemming van de gemeenteraden.

  • 3.

    Een deelnemende gemeente kan besluiten de samenwerking te beëindigen. Hiertoe is een besluit van haar college en toestemming nodig van haar gemeenteraad. Het beëindigen van de samenwerking kan niet eerder plaatsvinden dan één jaar volgend op de datum van bekendmaking van het in het derde lid bedoelde uittredingsbesluit.

  • 4.

    Bij beëindiging van de samenwerking dienen de gemeenten de gezamenlijk aangegane contractuele verplichtingen met betrekking tot een of meer van de vier taakvelden te respecteren.

  • 5.

    Bij beëindiging van de samenwerking van een of meer van de gemeenten worden de consequenties van de gedurende de samenwerking gedane substantiële investeringen en personele beslissingen door de gemeenten gezamenlijk in beeld gebracht. Op basis hiervan vindt overleg plaats en worden nadere afspraken gemaakt over de gevolgen van de uittreding.

Artikel 12 Looptijd, periodiek evaluatie

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2017 en wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.

Artikel 13 Geschillen

Onverminderd het bepaalde in artikel 28 Wet gemeenschappelijke regelingen, verplichten de deelnemende gemeenten zich om in geval van geschillen over de inhoud en uitvoering van deze regeling met elkaar in overleg te treden waarbij zal worden getracht dergelijke geschillen in der minne te beslechten.

Artikel 14 Toezending regeling aan gedeputeerde staten

  • 1.

    Ieder van de deelnemende gemeenten draagt op de gebruikelijke wijze zorg voor de bekendmaking van de regeling.

  • 2.

    Het bestuur van de gemeente Putten draagt er zorg voor dat de regeling aan gedeputeerde staten van de provincie Gelderland en aan gedeputeerde staten van de provincie Utrecht wordt toegezonden.

Artikel 15 Slotbepaling

In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, treden de deelnemende gemeenten met elkaar in overleg.

Artikel 16 Citeertitel

Deze gemeenschappelijke regeling wordt aangehaald als: Regeling Zonder Meer BLNP.

Het college van de gemeente Bunschoten,

de secretaris, de burgemeester,

Het college van de gemeente Leusden,

de secretaris, de burgemeester,

Het college van de gemeente Nijkerk,

de secretaris, de burgemeester,

Het college van de gemeente Putten,

de secretaris, de burgemeester

Bijlage 1  

Bijlage 1

Bijlage 2  

Bijlage 2