Organisatie | Tholen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen houdende regels omtrent ambtenaren van de burgerlijke stand Reglement burgerlijke stand gemeente Tholen |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand gemeente Tholen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement van 6 oktober 2009.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-01-2018 | nieuwe regeling | 02-01-2018 | . |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen;
gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994;
vast te stellen het 'Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand'.
bureau van de burgerlijke stand:
afdeling/loket binnen de gemeentelijke organisatie waar zaken aangaande de burgerlijke staat gemeld moet worden (zoals geboorte, overlijden en huwelijken) en waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn wettelijk voorgeschreven werkzaamheden verricht:
Artikel 2 – Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand dienen alle wettige huwelijken en partnerschappen te voltrekken, en als gevolg daarvan kan het college alleen ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen die bereid zijn ook huwelijken en partnerschapsregistraties tussen mensen van hetzelfde geslacht te sluiten.
Artikel 5 Voorwaarden voor het voltrekken van huwelijken en het registreren of omzetten van partnerschappen op een binnen de gemeente gelegen locatie
Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt in nauw overleg met de beheerder plaats In ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie
Het afdelingshoofd van de afdeling Publiekszaken is belast met de dagelijkse leiding van de Burgerlijke Stand c.q. de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand
Artikel 7 Kosteloze huwelijksvoltrekking
Tijdens de kosteloze huwelijksvoltrekking zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen. Dit betekent dat de ceremonie zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het jawoord bij een huwelijk en bij een geregistreerd partnerschap of omzetting het tekenen van de akte.
Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan de burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Tholen, 2 januari 2018.
Burgemeester en wethouders van Tholen,
de secretaris
S. Nieuwkoop
de burgemeester
G.J.van de Velde-de Wilde
Toelichting op het reglement burgerlijke stand
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Artikel 3 Benoeming en ontslag
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Een ambtenaar van de burgerlijke stand kan steeds voor een bepaalde periode worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.
De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid. De maximale benoemingstermijn is tot de zeventig jarige leeftijd. Dit is gelijk aan de leeftijd waarop een ambtenaar kan worden benoemd. De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis (of een daartoe door de raad aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige reden bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er zwaarwichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht. Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een verzorgingstehuis. Het college heeft alle binnen de gemeentegrenzen gelegen locaties, zowel in gebouwen als in de open lucht als locatie voor het voltrekken van huwelijken en het registreren of omzetten van partnerschappen aangewezen.
Artikel 5 Voorwaarden voor het voltrekken van huwelijken en het registreren of omzetten van partnerschappen op een binnen de gemeente gelegen locatie
Voor het gebruik van een binnen de gemeente gelegen locatie voor het voltrekken van huwelijken of het registreren of omzetten van partnerschappen dient wel aan een aantal voorwaarden te worden voldaan. Het moet in ieder geval tijdig worden aangevraagd. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat administratieve stappen kunnen worden genomen. Voorts dient te beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren in zelfstandigheid kan uitvoeren. Ook moet de openbaarheid zijn gegarandeerd en mag er geen gevaar bestaan voor de openbare orde. In verband met het verband met het vereiste van openbaarheid dient de locatie ook vrij en niet al te moeilijk toegankelijk te zijn. Algemeen gesproken mag niet het risico genomen worden dat de huwelijksvoltrekking in strijd met de wettelijke bepaling plaatsvindt.
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
Artikel 7 Kosteloze huwelijksvoltrekking
De gemeente Tholen is wettelijk verplicht om 2 maal per week de mogelijkheid te bieden om dit kosteloos te doen. Deze mogelijkheid wordt geboden op dinsdagochtend aan de (echt) paren waarvan een van hen in de gemeente Tholen is ingeschreven. Hiernaast is aangegeven dat dit een eenvoudige plechtigheid is voltrokken door de ambtenaar burgerlijke stand.
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau op vaste dagdelen open te stellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het bureau van de burgerlijke stand op afspraak te laten bezoeken. Deze optie is als bepaling aan de verordening toegevoegd. In de praktijk werken veel gemeenten al (dagdelen) op afspraak, ondermeer om lange wachttijden aan het loket te voorkomen en zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de burger.
Artikel 9- Gebruik gemeentelijke locaties
Om de overlast vanwege de gestrooide rijst, confetti te voorkomen is er een verbod op het strooien van rijst, confetti, etc.
Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar van te voren worden afgesproken.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.