Organisatie | Pijnacker-Nootdorp |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening van de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp 2007 |
Citeertitel | Organisatieverordening van de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze verordening komt in de plaats van de Organisatieverordening van de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, vastgesteld op 25 maart 2004, en de nummers 3 t/m 7 van het raadsbesluit van 27 februari 2003
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-12-2012 | 20-07-2016 | Artt. 2.2.1, 3.2, 4.1 t/m 4.13, 2.2; Toelichting | 29-11-2012 Onbekend | 12INT03160 | |
21-12-2006 | 06-12-2012 | nieuwe regeling | 21-12-2006 Onbekend | 2006.018276 |
De raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
gezien het voorstel van de fractievoorzitters van 20 december 2006;
gelet op de artikelen 107,107a, 107e en 155a van de Gemeentewet;
gelet op de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling / Pijnackers-Nootdorpse Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO);
gezien het besluit d.d. 27 februari 2003 artikelen 1 en 2 inzake de benoeming van de griffier en diens plaatsvervanger;
vast te stellen de volgende verordening:
Organisatieverordening van de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp 2007.
Artikel 1.1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
griffier: de ambtenaar zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;
HOOFDSTUK 2 BESTUURLIJKE ORGANISATIE VAN DE RAAD
De instelling, de samenstelling, werkterrein en werkwijze van raadscommissies worden geregeld in de Verordening Raadscommissies 2006.
Artikel 2.4 Onderzoekscommissie
De instelling van een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet wordt per apart voorstel geregeld.
De burgemeester is voorzitter van de raad. Het werkterrein en werkwijze worden geregeld in het Reglement van orde van de gemeenteraad.
Voor het verrichten van uitvoerende werkzaamheden op het gebied van financieel beheer, personeelsbeheer, rechtspositie van ambtenaren en raadsleden, informatievoorziening, bibliotheekzorg en juridische dienstverlening, maakt de griffier afspraken met de secretaris of een door hem aan te wijzen ambtenaar;
Artikel 4.2 Algemene ondersteuning
De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad en de leden van de raadscommissies.
De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.
Artikel 4.6 Ondersteuning van het Presidium
Indien het Presidium aanvullende ondersteuning behoeft, draagt de griffier in overleg met de voorzitter er zorg voor dat deze gegeven wordt.
Artikel 4.7 Ondersteuning agendacommissie
De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de agendacommissie en draagt zorg voor het vastleggen van de voorlopige agenda van de raad en de raadscommissies.
Artikel 4.8 Ondersteuning onderzoekscommissie
Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.
Artikel 4.9 Ambtelijke bijstand
De ambtelijke bijstand voor leden van de raad wordt geregeld in de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.
HOOFDSTUKGEWIJZE TOELICHTING BIJLAGE
In dit hoofdstuk zijn de diverse gebruikte begripsomschrijvingen nader gedefinieerd.
HOOFDSTUK 2. BESTUURLIJKE ORGANISATIE VAN DE RAAD
Dit hoofdstuk geeft een overzicht van organen van de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, zoals de raadscommissies, het Presidium, de agendacommissie en de onderzoekscommissie. De tekst van de Agendacommissie komt overeen met hetgeen is opgenomen in de “Verordening Raadscommissies 2006”.
Het taakveld van het presidium kan worden samengevat als: het doen van inhoudelijke voorstellen.
Ten aanzien van de taken van het Presidium kunnen deze worden samengevat in twee hoofdtaken:
Het Presidium houdt zich binnen deze taken bezig met het doen van inhoudelijke voorstellen, voorbereid door of in ieder geval in overleg met de griffie, over zaken die specifiek aan de raad zijn en die als zodanig ook door het Presidium richting commissie en raad dienen te worden gebracht en verdedigt.
Monitoren nevenfuncties raadsleden, Wethouders en Burgemeester (art. 12, lid 2, art. 41 b en art. 67 GW)
Zorg voor naleving gedragscode bestuurlijke integriteit (art. 15 lid 3, art. 41 c en art. 69 lid 2 GW).
Zorgdragen voor adequate verdediging van raadsvoorstellen voor zover niet voorbereid door college, bijvoorbeeld op het terrein van communicatie of ter uitvoering van een raadsprogramma.
Daarnaast dient het Presidium ook als een overlegplatform in vooral politiek gevoelige kwesties.
Ten aanzien van de hierboven genoemde voorstellen onder g tot en met j krijgt het College de gelegenheid wensen en bedenkingen in te brengen alvorens de voorstellen ter besluitvorming aan de Raad worden voorgelegd.
HOOFDSTUK 2A. WERKGEVERSCOMMISSIE
Dit hoofdstuk omschrijft de samenstelling, taken, bevoegdheden en werkwijze van de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie is een commissie van de raad en bestaat derhalve louter uit raadsleden. De burgemeester is geen lid van de commissie. Hij/Zij heeft geen stem in de besluitvorming van de commissie, maar heeft, gezien zijn dagelijkse ervaring met de werkzaamheden van de griffie(r), een adviseursrol (gevraagd en ongevraagd).
Gezien de wettelijke bepalingen opgenomen in de Gemeentewet kunnen de volgende bevoegdheden niet worden gedelegeerd en blijven deze in handen van de raad:
De werkgeverscommissie kan een deel van haar taken en bevoegdheden mandateren aan de griffier. Het gaat dan bijvoorbeeld om zaken als werving, selectie en benoeming van griffiemedewerkers, vakantie en verlof, beoordeling en beloning en eventuele disciplinaire maatregelen ten aanzien van deze medewerkers.
Dit hoofdstuk beschrijft de taken en verplichtingen van de griffie en heeft uiteraard een nauwe relatie met taken en bevoegdheden van de raad en het Presidium.
Verzoeken voor incidentele beheersmatige ondersteuning door de ambtelijke organisatie dienen altijd via de gemeentesecretaris te lopen.
Verzoeken voor dienstverlening op het gebied van huisvesting, automatisering en overige facilitaire zaken kan, op basis van een dienstverleningscontract, lopen eveneens via de secretaris. In de praktijk zal deze een ambtenaar aanwijzen die de griffier zal bijstaan.
De griffier is in zijn ondersteunende functie het eerste aanspreekpunt voor de raad en commissies. Voor inhoudelijke vragen, die beantwoord moeten worden door het college, communiceert hij uitsluitend met de gemeentesecretaris als hoofd van de ambtelijke organisatie. Uiteraard geschiedt de terugkoppeling vanuit de ambtelijke organisatie via de gemeentesecretaris naar de griffier.
Bewust wordt uitsluitend gesproken over "ondersteuning". Dit ter voorkoming van misverstanden over de rol in het duale stelsel van het college, waarbij ingevolge artikel 160 lid 1b van de Gemeentewet het college in ieder geval bevoegd is "beslissingen van de raad voor te bereiden en uit te voeren, tenzij bij of krachtens de wet de burgemeester hiermee is belast".
Uiteraard is het de raad gegeven om op eigen initiatief voorstellen in te dienen. E.e.a. is geregeld in artikel 147a van de Gemeentewet en in het Reglement van orde van de gemeenteraad. Ook burgers hebben het recht onderwerpen op de raadsagenda te plaatsen. Hiervoor de is Regeling burgerinitiatief Pijnacker-Nootdorp vastgesteld. De griffier biedt daarbij zonodig bijstand.
De ondersteuning van het Presidium geschiedt door de griffier, tenzij gesproken wordt over het functioneren van de griffier.
De vervanging van de griffier bij afwezigheid is geregeld in het raadsbesluit van 27 februari 2003 door de benoeming van een plaatsvervanger.
Indien noodzakelijk kan de raad uit de ambtelijke organisatie een vervanger van de griffier benoemen.