Organisatie | Overbetuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2018 |
Citeertitel | Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2018 | 01-01-2019 | nieuwe regeling | 04-12-2017 officielebekendmakingen GB 218929, 12 december 2017 | 17rb000150 |
Onderwerp: Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2018
De raad van de gemeente Overbetuwe;
gelezen het raadsvoorstel van burgemeester en wethouders van 26 september 2017;
gehoord het advies van de voorbereidende vergadering van 21 november 2017;
gelet op artikel(en) 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en 15.33 van de Wet milieubeheer;
Hoofdstuk 2 Afvalstoffenheffing
Artikel 3 Aard van de belasting en belastbaar feit
De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel waarvoor ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Als tegemoetkoming in de kosten kan de belastingplichtige voor de afvalstoffenheffing in aanmerking komen voor het tarief ‘overige inzamelsystemen’, opgenomen in hoofdstuk 1, artikel 1.3 onder c van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien hij als gevolg van een chronische ziekte of medische beperking van hemzelf of van personen die behoren tot zijn huishouden, extra huishoudelijke afvalstoffen moet aanbieden zoals stoma-, incontinentie- en dialysemateriaal.
De belastingplichtige die in aanmerking wil komen voor dit tarief moet jaarlijks een daartoe strekkende aanvraag indienen bij de heffingsambtenaar. Hierbij moet een schriftelijke verklaring van de huisarts of medisch specialist te worden gevoegd, waaruit blijkt dat als gevolg van een chronische ziekte of medische beperking medisch afval wordt aangeboden. Indien geen advies van een huisarts of medisch specialist kan worden overlegd, moet met een eigen schriftelijke verklaring aannemelijk worden gemaakt, dat gebruik wordt gemaakt van materiaal dat medisch afval tot gevolg heeft, onder overlegging van bijvoorbeeld op naam gestelde aankoopnota’s van de (online) apotheek waar de materialen of hulpmiddelen zijn aangeschaft.
De belasting, bedoeld in de hoofdstukken 2 en 5 van de tarieventabel, wordt geheven door middel van een mondelinge kennisgeving dan wel een schriftelijke kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 10 Termijnen van betaling
Onder de naam ‘reinigingsrechten’ worden rechten geheven zowel voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van de voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
De rechten, bedoeld in de hoofdstukken 4 en 5 van de tarieventabel, worden geheven door middel van een mondelinge kennisgeving dan wel een schriftelijke kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 17 Ontstaan van de belastingschuld voor de overige rechten
De rechten bedoeld in de hoofdstukken 4 en 5 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.
Artikel 18 Termijnen van betaling
Hoofdstuk 4 Aanvullende bepalingen
Artikel 19 Nadere regels door burgemeester en wethouders
Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels geven voor de heffing en de invordering van de reinigingsheffingen.
Artikel 20 Intrekking oude regeling
De Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2017, zoals vastgesteld bij besluit van 6 december 2016, en de daarbij behorende tarieventabel, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2018.
De Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2017 en de daarbij behorende tarieventabel blijft van toepassing op belastbare feiten die zich voor 1 januari 2018 hebben voorgedaan.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2018.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering
Tarieventabel 2018 behorende bij de Verordening reinigingsheffingen gemeente Overbetuwe 2018
Onverminderd het bepaalde in de hoofdstukken 1 tot en met 4 bedraagt
de belasting voor het achterlaten van huishoudelijke afvalstoffen op een
daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats, per keer:
Bij invoering van de afvalpas vervallen de ‘Tarieven milieustraat’ van hoofdstuk 5 en geldt het volgende:
Ieder huishouden ontvangt per jaar 6 punten op de afvalpas. Deze punten kunnen besteed worden op de milieustraat in Andelst en Elst. Bij het achterlaten van huishoudelijke afvalstoffen op de milieustraten geldt de volgende puntentelling:
- 0,5 tot 1 m3 afval 2 punten;
- 1 tot 1,5 m3 afval 3 punten;
- 1,5 tot 2 m3 afval 4 punten.
Er kunnen extra punten gekocht worden op de afvalpas. Het tarief per punt bedraagt € 7,50.
Punten zijn niet overdraagbaar. Een huishouden dat op een adres komt wonen, ontvangt een nieuwe afvalpas met een aantal punten naar rato. Voor de punten is geen maximale geldigheidsduur van toepassing.
Behoort bij besluit van de gemeenteraad d.d. 4 december 2017, nr. 9c